اهداف بازاریابی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟


بازاریابی محتوایی یکی از ابزارهایی است که در دنیای امروز به آن نیاز داریم؛ چون به کمک اهداف بازاریابی محتوا می‌توانیم مشتریان بیشتری را به سمت برند یا کسب‌وکار خود هدایت کنیم. تولید محتواهای متنوع…

بازاریابی محتوایی یکی از ابزارهایی است که در دنیای امروز به آن نیاز داریم؛ چون به کمک اهداف بازاریابی محتوا می‌توانیم مشتریان بیشتری را به سمت برند یا کسب‌وکار خود هدایت کنیم. تولید محتواهای متنوع و مختلف بدون داشتن استراتژی مشخص، چندان کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. در حقیقت، استراتژی و چشم‌انداز در کنار تعیین اهداف به شکل مشخص و دسترس‌پذیر می‌تواند روی موفقیت برند تاثیر به سزایی داشته باشد.

این نکته را به یاد داشته باشید؛ محتوا بدون هدف هیچ ارزشی ندارد و نیاز مشتری را برآورده نمی‌کند. بنابراین، صرفا تولید محتوا و انتشار آن بدون در نظر گرفتن اهداف اصلی شاید به صورت مقطعی بتواند پاسخگوی بعضی از نیازهای کسب‌وکار باشد اما در درازمدت اثر مثبتی نخواهد داشت. در این مقاله از رشدانا می‌خواهیم به بررسی دو نوع مستقیم و غیرمستقیم اهداف بازاریابی محتوا بپردازیم که در بین شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف یکسان هستند و درباره هر یک توضیحاتی ارائه کنیم. اگر به تدوین استراتژی محتوا و تعیین اهداف آن علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید.

اهداف بازاریابی محتوا

اهداف بازاریابی محتوا

هدف هر کسب‌وکار یا سازمانی این است که بتواند مشتریان زیادی را به سمت برند خود هدایت کند اما چه چیزی باعث موفقیت یا عدم‌موفقیت یک برند یا کسب‌وکار در این مسیر می‌شود؟ به عبارت دیگر، چرا بعضی از برندها در مسیر بازاریابی محتوایی موفق هستند و بعضی دیگر نه؟ جواب شاید به نحوه گزینش یا اولویت‌بندی اهداف سازمان مرتبط باشد. به طور کلی اهداف در بازاریابی محتوایی یا (Content Marketing Goals) به دو دسته مستقیم یا سطح اول و غیرمستقیم یا سطح دوم تقسیم‌بندی می‌شوند. در این قسمت ابتدا به سراغ اهداف مستقیم یا سطح اول برند می‌رویم.

اهداف غیرمستقیم یا سطح اول در بازاریابی محتوایی

این اهداف به چند بخش فرعی آموزش، اطلاع‌رسانی، سرگرمی و الهام‌بخشی تقسیم می‌شود که هر کدام از این مفاهیم را به ترتیب توضیح می‌دهیم:

آموزش

اغلب محتواهای آموزشی با تیتری حاوی واژه چگونه آغاز می‌شود. مردم همواره برای دانستن مسائل پرطرفدار مانند راه‌اندازی وبسایت، نحوه کسب درآمد از اینستاگرام، بازاریابی دیجیتال و مواردی از این دست بسیار مشتاق هستند. بنابراین، سرمایه‌گذاری روی چنین محتواهایی همواره به برند کمک کرده که مخاطبین بیشتری را به سمت خود هدایت کند. نکته مهم این است که همواره محتواهای آموزشی را در گوشه‌ای از ذهن خود نگه دارید و برای جلب مشتری از چنین مواردی غافل نشوید.

اطلاع‌رسانی

این نوع محتواها، حاوی اخبار دست اول و به‌روز دنیای تکنولوژی یا موارد دیگر هستند که جنبه اطلاع‌رسانی دارند. ارائه اخبار مختلف از روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون و غیره اعتماد مخاطب را هم جلب می‌کند. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این مورد به خاطر داشته باشید، عمر مفید اخبار است. به لطف حضور پلتفرم‌های مختلفی مانند توئیتر و فیسبوک مردم چندان از دنیای اخبار دور نیستند اما اگر بتوانید در موقعیت و زمان مناسب به محتواهای اخباری بپردازید، تاثیر به سزایی در جلب مخاطب خواهد داشت. از بازگو کردن رویدادهای تاریخ‌گذشته اجتناب کنید.

 

حتما بخوانید: روش های بازارایابی محتوا، راز تبدیل مخاطب به مشتری

 

سرگرمی

برای چنین هدفی استفاده از محتوای ویدیویی را پیشنهاد می‌کنیم. یک آگهی طنزآلود یا یک آگهی از برندهای محبوب مانند نایک را ببینید و به جزئیات آن دقت کنید. همه چیز در جهت شعار برند و القای حس سرگرم‌کنندگی محتوا طرح‌ریزی شده است. اگر می‌خواهید مخاطب احساس بهتری به برند پیدا کند با محتوای سرگرم‌کننده به سراغش بروید. البته بعضی از محتواها تلفیقی از سرگرمی و آموزش هستند که در نوع خود بسیار کاربردی و جالب توجه است. اینفوگرافیک و طنز در محتوا در دسته محتواهای مستقیم و سرگرم‌کننده قرار دارد.

اهداف بازاریابی محتوا

الهام‌بخشی

هدفی که اغلب اوقات در محتوا نادیده می‌گیریم، الهام‌بخش بودن است. سه هدف قبلی یعنی آموزش، اطلاع‌رسانی و سرگرمی به خوبی در بین محتواها رعایت می‌شوند اما الهام‌بخشی به ندرت طرفدار دارد. اگر از مردم سوال کنید که الهام‌بخش بودن را دوست دارند یا نه، پاسخ اکثر آن‌ها این است که انگیزه دادن به سایر افراد کار چندان راحتی نیست اما با این حال همه ما به انگیزه نیاز داریم. اشاره به افراد بزرگی که با تمام محدودیت‌هایشان توانستند افراد و انسان‌های بهتری برای جامعه باشند و موفقیت‌های بزرگی را رقم بزنند از نظر بسیاری از مخاطبان شما داستان‌های جالب، الهام‌بخش و جذابی است؛ پس این نوع محتوا را دست کم نگیرید.

اهداف غیر مستقیم بازاریابی محتوا

اهداف غیرمستقیم یا سطح دوم در بازاریابی محتوایی

این نوع از اهداف به زیرشاخه و موارد فرعی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از عناوین فرعی می‌پردازیم.

  • افزایش آگاهی از برند: این نوع محتوا ارزش زیادی برای کسب‌وکار دارد و باعث افزایش سود و درآمد برند می‌شود. 74 درصد از مدیران بازاریابی افزایش آگاهی از برند را جزو اولویت‌های سازمان معرفی می‌کنند.
  • افزایش ترافیک سایت: استفاده از محتوای باکیفیت، مشتریان بیشتری را به سمت برند جذب می‌کند و قرارگیری این مشتریان در قیف فروش و بازاریابی سازمان تسهیل می‌شود. از طرفی، این میزان مشتری، ترافیک سایت را افزایش می‌دهند.
  • جذب مخاطبان هدف: بازدیدکنندگان بالقوه سایت خود را توسط محتواهای ارزشمند و باکیفیت جذب و سپس به سمت قیف فروش هدایت کنید.
  • تبدیل مخاطبان هدف به مشتری: باید برای مخاطب چشم‌انداز و هدف ترسیم کنید. به سوالات احتمالی وی پاسخ دهید تا اعتماد مخاطب را بیشتر از قبل به دست آورید. در نهایت، مخاطب به مشتری تبدیل می‌شود.
  • بهبود حفظ مشتری و افزایش فروش: محتواهای خود را صرفا برای جذب منتشر نکنید و به مشتریان واقعی خود توجه داشته باشید. آن‌ها همواره به محتواهای ویژه و جدید نیاز دارند.

چگونه در بازاریابی محتوا هدف گذاری کنیم؟

مطمئنا بارها و بارها این جمله که محتوا پادشاه است را شنیده‌اید. اما آیا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که چطور محتوایی به مقام پادشاهی می‌رسد؟ به عبارت دیگر، آیا تمام محتواهای موجود در وب پادشاهند؟ اگر اینطور باشد چرا فقط تعداد محدودی از محتواها به صدر نتایج گوگل راه پیدا می‌کنند و می‌توانند برای برندی که از آن صحبت شده مشتری و درآمد بیشتری کسب کنند؟

اینجا است که تفاوت میان یک محتوای عادی با محتوایی که مثل یک پادشاه حکمرانی می‌کند، مشخص می‌شود و این تفاوت چیزی جز هدفگذاری در بازاریابی محتوا نیست. بله، تمام کانتنت رایترهای موفق و حرفه‌ای می‌دانند که رمز موفقیت‌شان، وجود هدف در بازاریابی محتوا است و به همین دلیل در استراتژی محتوای خود اهدافی منطقی و البته دست یافتنی تعیین می‌کنند.

در واقع، اگر شما به عنوان یک بازاریاب محتوا نتوانید اهداف مشخصی برای کار خود ترسیم کنید هیچ اهمیتی ندارد که چه محتوایی را تولید می‌کنید و در چه کانال‌هایی آن‎ را منتشر خواهید کرد! این در حالی است که اگر قدرت هدف‌گذاری در کانتنت مارکتینگ را نداشته باشید، به سختی می‌توانید در کسب و کارتان پیشرفت کنید و هر روز در حال هدر دادن زمان، انرژی و سرمایه‌های مادی خود هستید.

نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهند که احتمال موفقیت بازاریابانی که دارای استراتژی هدفمند هستند، 313 درصد بیشتر از بازاریابانی است که بدون مشخص کردن مسیر پیش‌ رو و داشتن چشم‌انداز به فعالیت خود مشغولند. از این رو بسیار مهم است که در شروع فرآیند بازاریابی محتوا، نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشید.

و اما برای هدفگذاری، روش‌های بسیاری وجود دارد که یکی از دقیق‌ترین آن‎ها این است که اهداف کسب وکارتان با استراتژی تولید محتوا در یک راستا باشند. به عبارت دیگر، بایستی اهداف کانتنت مارکتنیگ از اهداف تجاری و کسب و کارتان پشتیبانی کند.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید فروشگاه اینترنتی‌تان در 2 ماه آینده 25 درصد فروش بیشتری داشته باشد؛ باید در تولید محتوای خود از تکنیک‌هایی استفاده کنید که مستقیما منجر به افزایش فروش‎ شود. روش‌هایی مانند ارائه تخفیف، استفاده از پیشنهادات لحظه‌ای و محدود، تضمین بازگشت وجه در صورت عدم رضایت از محصول و… که یک یک بازاریاب محتوای حرفه ای به خوبی می‌داند از کدام یک و در کجا استفاده کند.

در ادامه باید به روش‌های صحیح هدفگذاری نیز اشاره کنیم که سال‌ها است موفقیت آن‌‌ها اثبات شده است. بهترین این روش‌ها مدل‌های هدفگذاری زیر هستند:

  1. مدل SPIRO
  2. مدل SMART
  3. مدل HARD

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش بازاریابی محتوا

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله، به بررسی اهداف بازاریابی محتوا پرداختیم. دانستن انواع تقسیم‌بندی اهداف در دنیای بازاریابی محتوایی به برند کمک می‌کند تا استراتژی بهتری برای خود تدوین کرده و براساس هدف‌های قابل‌دسترس حرکت کند. به طور کلی، داشتن هدف در تمام جنبه‌های زندگی بسیار مهم و ضروری است اما در دنیای بازاریابی هم نباید از این مهم غافل شوید. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما بازاریابی محتوا چه اهداف با اهمیت دیگری می تواند داشته باشد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin