تغییر شغل با 7 قدم مهم+مزایا و معایب تغییر شغل


/

تصور کنید برای رسیدن به آرزوهایتان، رشته‌ای مانند حسابداری را انتخاب نمایید و در دانشگاه ثبت نام کنید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که کار با اعداد و شمارش آن‌ها، آن چیزی نیست که شما…

تصور کنید برای رسیدن به آرزوهایتان، رشته‌ای مانند حسابداری را انتخاب نمایید و در دانشگاه ثبت نام کنید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که کار با اعداد و شمارش آن‌ها، آن چیزی نیست که شما از شغل آینده‌تان انتظار داشتید! در این شرایط ممکن است به این نتیجه برسید که به رشته‌های هنری و فعالیت در این حوزه علاقمند هستید. این تغییر، یک تغییر 180 درجه است که منجر به تحول 180 درجه مسیر شغلی شما نیز خواهد شد. بدون شک هرکسی از قرار گرفتن در چنین شرایطی احساس خوبی ندارد و مدام با خود می‌اندیشد که آیا زمان تغییر شغل رسیده و یا اینکه چگونه تغییر شغل دهیم؟

چگونه شغل خود را تغییر دهیم

برای تغییر شغل چه زمانی مناسب است؟

برخی افراد زمانی که شغل خود را ترک می‌کنند، مدام به این فکر هستند که مبادا تصمیم عجولانه‌ای گرفته‌اند و زودهنگام از جایگاه شغلی خود دست کشیده‌اند! خوب است بدانید که تغییر شغل باید در زمان درست و با توجه به اصول مشخصی صورت گیرد. به عبارتی دیگر، قرار نیست هر کارمندی با کوچک‌ترین سختی در محل کار، تصمیم به ترک جایگاه خود بگیرد! بلکه مجموعه‌ای از شرایط باید وجود داشته باشند تا زمان تغییر شغل شما فرا برسد. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه زمانی برای این کار درست است.

زمانی که ارزشیابی غیراصولی انجام شود

یکی از شرایطی که هر فرد را وادار به ترک جایگاه خود می‌کند، این است که وظیفه شغلی خود را در حد عالی انجام دهد، اما هیچ قدردانی از او نشود و یا اصلا کسی متوجه کیفیت کار او نباشد. هنگامی که یک فرد شاغل تمام تلاش خود را انجام دهد، اما کسی از او تشکر نکند، سبب نارضایتی شغلی و فرسودگی می‌شود. همین امر کم کم شخص را بی‌انگیزه کرده و منجر به ترک شغل می‌گردد. بنابراین اگر شما هم در حال حاضر در چنین شرایطی مشغول به کار هستید، احتمالا زمان تغییر آن فرا رسیده است.

 

حتما بخوانید: فرسودگی شغلی چیست و چرا اهمیت دارد؟ + راه های درمان

 

زمانی که حقوق کافی دریافت نکنید

مسلما تمام نشانه‌های یک شغل خوب در پول خلاصه نمی‌شود، اما به هر حال هرکسی برای گذراندن زندگی خود نیاز به دریافت حقوق کافی در قبال کاری که انجام می‌دهد، دارد. حقوق ناکافی و کم‌تر از حقتان شما را بی‌انگیزه کرده و سبب می‌شود تا از کیفیت کارتان نیز کاسته شود. به همین دلیل افرادی که دچار چنین مشکلی در محیط کار خود هستید، به فکر تغییر شغل هستند!

زمانی که تشخیص دهید مجموعه پیشرفتی نمی‌کند

اگر به هر دلیلی تشخیص دادید که مدیران و عوامل شرکت عملکرد صحیحی ندارند و نمی‌توانند باعث رشد مجموعه شوند، بهتر است به همکاری خود با آن‌ها خاتمه دهید. در واقع شرکتی که پیشرفت نکند، نمی‌تواند شما را رشد دهد و حتی ممکن است جایگاهتان را به درجات پایین‌تر نازل کند. از دیگر اوقاتی که بهتر است به سراغ شغل دیگری بروید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که به اندازه کافی یاد نگیرید.
  • زمانی که منابع کافی در دسترستان نباشد.
  • زمانی که شغل با شرایط زندگیتان هم‌خوان نباشد.

آیا تغییر شغل خوب است؟

احتمالا شما هم افرادی را دیده‌اید که با وجود شرایط سخت در محل کارشان، همچنان به انجام آن می‌پردازند و با این کار روح خود را خسته می‌کنند. این افراد همواره از تغییر واهمه دارند و نگرانند که مبادا پس از انصراف از شغل فعلی، نتوانند جای دیگری استخدام شوند. به طور کلی، تغییر در هر چیزی می‌تواند ثمرات زیادی به همراه داشته باشد؛ البته به شرطی که باتوجه به اصول و به درستی تصمیم‌گیری کنید.

بنابر آنچه که گفته شد، در پاسخ به سوال (آیا تغییر شغل خوب است؟) نمی‌توان یک جواب واحد داد و این تغییر می‌تواند مفید یا مخرب باشد. به یاد داشته باشید، زمانی تغییر جایگاه شغلی می‌تواند برایتان رضایت‌بخش باشد که شما را یک پله بالاتر از شغل قبلیتان قرار دهد و انتظاراتتان را برآورده سازد.

چالش‌های تغییر شغل چیست؟

زمانی که تصمیم خود را برای تغییر شغل بگیرید، احتمالا با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. این چالش‌ها می‌توانند شما را از تصمیم خود منصرف کنند. برای جلوگیری از این قضیه، بهتر است قبل از هر کاری با مشکلات این مسیر آشنا شوید تا از دو دلی و تردید نجات پیدا کنید!

دیگر زمان تغییر شغل نیست!

اینکه تصور کنید زمان تغییر شغل برای شما گذشته و خود را وادار به ادامه در همان شرایط قبلی کنید، تصور بسیار اشتباهی است. مدت زمانی که در اختیار دارید را هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند. پس در هر زمانی که احساس کردید دیگر قادر به ادامه کار نیستید، بدون در نظر گرفتن دیر یا زود بودن، به فکر شغل دیگری باشید.

تغییر شغل یک تصمیم اشتباه است!

یکی دیگر از چالش‌هایی که هر فرد در زمان تغییر جایگاه شغلی با آن روبرو می‌شود این است که خودش یا اطرافیان او مدام به این فکر هستند که کار درستی انجام نمی‌دهد! بدون شک ترس از تغییر شرایط در وجود هر انسانی وجود دارد. به بیانی بهتر، بسیاری از افراد برای آن‌که مجبور به ترک منظقه امن خود نشوند، حاضرند تا آخر عمر خود را در شرایط سخت قرار دهند. اما واقعیت این است که اگر تصمیم به تغییر به درستی گرفته شود، نه تنها آسیب‌زا نیست، بلکه می‌تواند زمینه رشد فرد را نیز فراهم کند.

ترس از صفر شروع کردن

یکی دیگر از مشکلات تغییر جایگاه شغلی این است که در شرکت جدید، باید کارتان را از صفر شروع کنید! بدون شک هیچ مدیری حاضر نیست فردی که به تازگی استخدام کرده را در رده‌های بالا قرار دهد. اما مطمئن باشید پس از مدت کوتاهی و باتوجه به تجربه و تخصصتان، در رتبه‌ای که لایقش هستید قرار خواهید گرفت.

ممکن است شغل پیدا نکنم!

یکی از افکاری که در زمان ترک شغل بسیار آزاردهنده است، ترس از بیکار ماندن می‌باشد. خوب است بدانید که اگر به اندازه کافی در کارتان توانمند باشید، همیشه مجموعه‌هایی هستند که برای استخدام کردن شما مشتاقند. بنابراین ترس از این موضوع بیهوده است.

تغییر شغل چه مزایا و معایبی دارد؟

یک تغییر جایگاه شغلی می‌تواند هم باعث تغییرات مثبت در زندگی فرد شود و هم ممکن است اثرات منفی به دنبال داشته باشد. مثبت یا منفی بودن اثر این کار کاملا بستگی به شرایطی دارد که شما در آن تصمیم‌گیری کرده‌اید. بدون شک اگر تصمیم‌های شما عجولانه و غیرمنطقی باشند، معایبی مانند بیکاری دوره‌ای، افسردگی، سرزنش اطرافیان، قرار گرفتن در جایگاه پایین‌تر و… را به دنبال دارد. اما اگر بتوانید کاملا منطقی دست به چنین تصمیمی بزنید، مسلما تغییرات چشم‌گیری در روند پیشرفتتان ایجاد می‌شود. چند مورد از این تاثیرات مثبت عبارتند از:

  • بهبود شرایط زندگی شخصی
  • دستیابی به جایگاه شغلی بالاتر
  • دستیابی به رضایت شغلی
  • استخدام در شغلی که به آن علاقه دارید
  • کسب تجربه بیشتر

چه قدم هایی برای تغییر شغل باید برداشت؟

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که تغییر شغل، نه تنها امکان‌پذیر است، بلکه اگر بخواهید می‌توانید با اقدامات درست به شغل مورد علاقه خود دست پیدا کنید. پس اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که وقت تغییر شغلتان فرارسیده، در ادامه گام‌های لازم برای این کار را به شما توضیح می‌دهیم.

 

حتما بخوانید: 6 راهکار ساده برای پیدا کردن علاقه شغلی

 

به دنبال عزم راسخ خود باشید!

ممکن است روزی هر یک از ما در شرایطی قرار بگیریم که هم از شغل فعلیمان رضایت شغلی نداشته باشیم و هم اینکه راضی به تغییر شغل نباشیم! در این شرایط، لازم است به جای آن که در مشکلات و گرفتاری‌های خود غرق شوید، خطر و ریسک تغییر و تحول را بپذیرید و برای یافتن شغل جدید دست به کار شوید. این که شما یک روز به این نتیجه برسید که از شغلتان راضی نیستید و حال خوبی ندارید، ممکن است کمی ناامیدکننده به نظر برسد. اما تا زمانی که با ریسک تغییرات روبرو نشوید، احتمالا حال خوب را تجربه نخواهید کرد. عدم روبرو شدن با خطرات تغییر، شما را در شرایطی قرار می‌دهد که همواره حس بلاتکلیفی و عدم موفقیت داشته باشید.

تغییر شعلی

بدین منظور، لازم است تمام عزم خود را جزم کرده و به سراغ کار دیگری بروید، یک شغل متفاوت انتخاب کنید، شکست را تحمل کنید، دوباره انتخاب کنید و مجدد امتحان و آزمایش کنید تا به بهترین انتخاب خود برسید. در این مسیر، ممکن است تا رسیدن به شغل دلخواهتان حال خوبی نداشته باشید و مدام مضطرب باشید، اما زمانی که بالاخره به شغل موردنظرتان می‌رسید، متوجه خواهید شد که تلاش شما بی‌نتیجه نمانده و رضایت شغلی را تجربه خواهید کرد.

 

حتما بخوانید: ریسک پذیری چیست؟ آیا شجاعت به جان خریدن خطر را دارید؟!

 

جستجوی شغلی خود را متمرکز کنید

زمانی که احساس کردید آماده تغییر شغل شده‌اید و می‌توانید اهداف خود را پیگیری کنید، باید به دنبال شغل موردنظرتان بگردید. مسلما مقصود شما از جستجو این نیست که سراغ هر حرفه یا شغلی بروید و یا اینکه دوباره به حرفه قبلی خود برگردید! بنابراین مشخص نبودن هدف به صورت شفاف از همان اول، باعث می‌شود که شما در یک چرخه ناقص گرفتار شوید و مدام این روند شکننده تغییر شغل را تجربه کنید.

جستجوی کار شما باید به گونه‌ای باشد که در حین آن، توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را بسنجید. این روند می‌تواند استفاده از یک ابزار ارزیابی شخصی یا یک تست ارزیابی مانند MBTI باشد. همچنین شما می‌توانید از طریق صحبت با افرادی که برای مشاوره و توصیه گرفتن مورد قبولتان هستند، تا حد زیادی به خودشناسی برسید. هدف از انجام این کار، رسیدن به خودآگاهی و در نهایت اهداف شغلی است. پس از آن، برای آن که از فرآیند تغییر شغل سربلند بیرون آمدید، باید به بررسی واقعیت‌ها بپردازید. در این مرحله شما به این درک می‌رسید که آیا هدف موردنظرتان منطقی است یا خیر؟ آیا هدف مذکور، مناسبتان است و یا اینکه می‌توانید به آن دست پیدا کنید یا خیر؟

رزومه خود را آماده کنید

ممکن است حوزه‌ای که برای شغل آینده خود انتخاب کرده‌اید، کاملا متفاوت از شغل فعلیتان باشد و شما هیچ تجربه‌ا‌ی از آن نداشته باشید. اما با این حال، هر فردی یک سری مهارت‌های قابل انتقال دارد و این مهارت‌ها، معمولا همان‌هایی هستند که هر مدیر از کارمندان خود انتظار دارد. کارشناسان مربوطه در این باره اظهار نظر کرده‌اند که برجسته و شفاف سازی مهارت‌ها در تغییر شغل و دستیابی به یک شغل جدید بسیار تاثیرگذار خواهد بود. زمانی که چندین سال از آغاز به کار، آموزش یا تحصیل شما در حوزه انتخابیتان بگذرد، متوجه خواهید شد که خیلی راحت توانسته‌اید مهارت‌هایی مانند موارد زیر را به دست آورید:

  • مدیریت تغییر: توانایی کنترل تغییرات
  • ارتباطات: مهارت ایجاد رابطه، مدیریت درگیری‌ها و تاثیرگذاری از طریق روش‌های مثبت
  • رهبری: قرار دادن افراد مختلف با توجه به چشم انداز آینده، در تیم‌های درست
  • حل مسئله: توانایی رسیدن به فرصت‌های قابل توجه از طریق سختی‌ها

نوشتن و اصلاح رزومه

در این گام لازم است که نگاهی به رشته یا همان شغل جدیدی که انتخاب کرده‌اید، بیندازید و تعیین کنید که کدام دسته از مشاغل بیشتر به مهارت‌هایی که دارید مربوط هستند. هر مهارتی که به شغل موردنظرتان مرتبط بود را در رزومه خود برجسته کنید. توجه داشته باشید که در نوشتن یا به روزرسانی رزومه لازم است مهارت‌های خود را به طور کامل ذکر کنید و از هیچ یک از آن‌ها چشم‌پوشی نکنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم به آنچه که در شغل قبلی خود به دست آورده‌اید نیز توجه داشته باشید. مثلا اگر تا پیش از این نیز موفق به تغییر شغل شده‌اید، آن را در رزومه خود ذکر کنید.

 

حتما شرکت کنید: آموزش رزومه نویسی حرفه ای

 

از اهمیت زیاد شبکه سازی غافل نشوید!

حضور موثر در همایش‌ها، دورهمی‌ها و جلساتی که امکان شبکه سازی در آن‌ها وجود دارد، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با افراد مربوط به حوزه کاری موردنظرتان هم‌صحبت شوید. همچنین به شما این شجاعت را می‌دهد تا بتوانید هدف خود از تغییر شغل را بیان کرده و از فعالان این حوزه بخواهید تا به پرسش (چگونه شغل خود را تغییر دهیم؟) پاسخ دهند. شما باید بدانید که صرفا اقدام کردن برای تغییر شغل کافی نیست، بلکه برای رسیدن به هدف باید خودتان صحبت کنید، به افراد داخل شبکه بگویید که به صورت قطعی به دنبال شغل جدید هستید و در این راه گام‌هایی نیز برداشته‌اید. این گام‌ها می‌توانند شامل کارهایی مانند شرکت در کلاس‌های مرتبط، یادگیری مهارت‌های موردنیاز و… باشند.

از طریق شبکه سازی، شما به این دانش می‌رسید که چه کارهایی در حوزه تغییر شغل به شما کمکی نمی‌کنند و از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری خواهد شد. بدون شک هرکس برای شبکه سازی مشتاق است، اما بهتر است برای برقراری ارتباط با افراد، کمی صبور باشید و عجله نکنید! هرچند که گفته می‌شود صحبت مستقیم در تجارت بسیار مهم است، اما گاهی این صحبت‌های مستقیم، بی‌ادبانه و غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند. به بیانی دیگر، اگر شما از کسی که به تازگی با او آشنا شده‌اید، بخواهید که شما را به شغل موردعلاقه‌تان معرفی کند، رفتار شما کاملا غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد. به ویژه اگر چند دقیقه‌ای از زمان ملاقات شما نگذشته باشد! به یاد داشته باشید که منظور از شبکه سازی، ایجاد یک رابطه سودمند برای دستیابی به اهداف آینده است و نه یافتن یک چراغ جادو برای برآورده کردن آرزوهایتان!

شبکه سازیتان را محدود نکنید!

توصیه ما به شما این است که هیچ‌گاه فکر خود را محدود به یک حرفه خاص نکنید و شانس امتحان فعالیت و حتی فکر کردن به سایر مشاغل را نیز به خود بدهید. بدین منظور، داشتن یک شبکه گسترده از افراد با توانایی‌های گوناگون و فراتر از مهارت‌های شما، این فرصت را برایتان ایجاد می‌کند تا مسیر شغلی آینده شما تنها محدود به مشاغلی خاص نشود. همچنین به جای آن که به طور ویژه به دنبال گسترش شبکه خود باشید، تلاش کنید راهی برای برقراری ارتباط با افراد فعال در زمینه کاری یا تحصیلی خود نیز بیابید.

شما می‌توانید گسترش فعالیت خود را حتی در ورزش صبحگاهی و از طریق معاشرت با افرادی که در حال ورزش هستند، آغاز کنید. شرکت در کارهای خیرخواهانه نیز در گسترش شبکه شما بسیار موثر است. لازم به ذکر است، در اینجا منظور از شبکه سازی و گسترش آن، تنها صحبت کردن با افراد و پیدا کردن شغل موردنظر نیست، بلکه شما باید از این طریق دایره افرادی که می‌شناسید را گسترش دهید.

 

حتما بخوانید: شبکه سازی و دلایل اهمیت آن

 

مصاحبه‌های اطلاعاتی را در نظر داشته باشید

منظور از مصاحبه‌های اطلاعاتی، همان گفتگوهایی است که با افراد حرفه‌ای و باتجربه در هر شغلی انجام می‌شود و شما می‌توانید سوالات خود را از آن‌ها بپرسید. این گفتگو را به هیچ عنوان با مصاحبه شغلی اشتباه نگیرید؛ چراکه این پرسش و پاسخ تنها با هدف دستیابی به اطلاعات مورد نظر انجام می‌شود. شما باید در حین انتخاب شغل جدید برای خود، صحبت با افراد حرفه‌ای در مشاغل مورد نظرتان را نیز در برنامه خود بگنجانید. این افراد به شما کمک می‌کنند تا چگونگی ورود به حوزه موردعلاقه‌تان و تاثیرگذاری بر افراد مصاحبه کننده را بیاموزید و شما را از پیچ و خم شغلی که برای خود برگزیده‌اید، آگاه می‌کنند.

در این مدل مکالمات، بهتر است هیچ سوالی را فاکتور نگیرید و هر چیزی را که در ذهن دارید، مطرح کنید. افرادی که به شغل خود علاقمندند و از آن راضی هستند، به طور معمول تمایل به صحبت درباره مسیر موفقیت خود دارند. بنابراین اگر از چنین افرادی درخواست مصاحبه اطلاعاتی کنید، مطمئن باشید که دست رد به سینه‌تان نمی‌زنند و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهند.

از درخواست دادن واهمه نداشته باشید!

تصور کنید که بالاخره شغل رویاهایتان را پیدا کرده‌اید، رزومه خود را به صورت اصولی تهیه و تدوین کرده‌اید و اطلاعات لازم را از طریق افراد باتجربه به دست آورده‌اید. اما هنوز از مطرح کردن درخواست همکاری به سازمان جدید می‌ترسید؛ چرا که ممکن است درخواستتان را رد کنند! این یک فکر اشتباه و سمی است؛ زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند از طریق اولین درخواست و ارسال رزومه، به شغل موردعلاقه‌اش برسد!

پیدا کردن مناسب ترین شغل

اگر در محل کار فعلیتان موضوعی دچار نارضایتی شما شد، توصیه می‌کنیم همان کاری را انجام دهید که احساس خوبی به شما می‌دهد. مثلا اگر تمایل به همکاری با یک شرکت خاص را پیدا کردید، بدون درنگ به آنجا رزومه ارسال کنید. فراموش نکنید که دریافت پیام رد شدن رزومه، از هیچ کاری انجام ندادن بهتر است! به بیانی دیگر، انرژی که از ارسال رزومه به شرکت موردعلاقه‌تان به دست می‌آورید، بسیار بیشتر از هیچ کاری برای موفقیت‌تان انجام ندادن است. زمانی که در حال نوشتن و تکمیل رزومه هستید، سعی کنید مهارت‌ها و توانایی‌هایتان را به گونه‌ای برجسته کنید که بیشترین تاثیر را بر مصاحبه‌کنندگان و مدیران سازمان‌ها داشته باشد.

کلام پایانی

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بنا به هزار و یک دلیل تصمیم خود را برای تغییر شغل گرفته‌اند، اما نمی‌دانند باید چه کاری کنند و به دنبال پاسخ سوال (چگونه تغییر شغل دهیم؟) هستند؟! تنها کاری که برای آغاز این مسیر باید انجام دهید، در مرحله اول مشخص کردن هدف است. پس از آن، طبق هدف مشخص شده، یک به یک و پشت سر هم، گام‌ها را بردارید. ممکن است حقوقی که در شغل فعلیتان دریافت می‌کنید، برایتان رضایت‌بخش نباشد و یا کار کردن در یک حوزه خاص با روحیه شما سازگاری نداشته باشد. به هر حال، تمامی این موارد و امثال آن، دلیل محکمی برای تغییر شغل هستند که شما باید آن را جدی بگیرید.

 

اگر برای تغییر شغل و مسیر شغلی خود نیاز به مشاوره دارید با مشاورین ما در مرکز مشاوره شغلی رشدانا در ارتباط باشید.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

2 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. امیرمحمد رحیمی

    با این وضعیت اقتصاد مملکت ما یک شغل جوابگو نیستش علاوه بر شغل آزاد نیمه وقت یه درآمد ثابت هم احتیاج داره اگر روبرو آدم ببینه شاید نظر یه عده این باشه یک شغل و یک درام. خوب خیلی چیزا دخیل هستش مثل سرمایه موقعیت شغلی تحصیلات ولی واسه امرار معاش راحتی خانواده در سطح معمول بدون سرمایه بهترین کار اینه که چند جایگاه شغل داشته باشه مثلن شرکت کار میکنم بعضی روزا ساعت از بازار بزرگ میارم دیجیتال مارکتینگ آنلاین شاپ دارم .سمساری اینترنتی دارم سایت ها مختلف ترید و…تشکر

  2. ناشناس

    به نظرم تعویق شغل در جاییکه آدم حس می کنه دیگه نمی تونه کاری کنه الزامی !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin