6 راهکار ساده برای پیدا کردن علاقه شغلی


احتمالا شما هم از اطرافیان‌تان شنیده‌اید که می‌گویند به دنبال علاقه خود بروید! پیگیری کارها، ایده‌ها و پروژه‌هایی که احساس رضایت و انگیزه را در شما بیدار می‌کنند، شما را به سمت مشاغل مورد علاقتان…

احتمالا شما هم از اطرافیان‌تان شنیده‌اید که می‌گویند به دنبال علاقه خود بروید! پیگیری کارها، ایده‌ها و پروژه‌هایی که احساس رضایت و انگیزه را در شما بیدار می‌کنند، شما را به سمت مشاغل مورد علاقتان سوق می‌دهند. هرچند که این موضوع ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما پی بردن به اینکه دقیقا به چه شغلی علاقه دارید، کمی دشوار است! لازم به ذکر است، زمانی که علاقه شخصی خود را شناختید، این موضوع مادام‌العمر خواهد بود و می‌توان گفت که تغییر نمی‌کند. خوب است بدانید که علاقه و انگیزه در تمامی افراد متفاوت است. اگر شما هم هنوز نمی‌دانید دقیقا به فعالیت در چه حوزه‌ای علاقمندید و شغل مورد علاقه شما چیست، تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه باشید.

پیدا کردن علاقه شغلی

چرا پی بردن به علایق شخصی مهم است؟

در یک نظرسنجی انجام شده، 60درصد از کارفرمایان اظهار داشتند که یکی از دلایل اصلی درست انجام نشدن کارها، عدم علاقه کارکنان به شغل‌شان است. همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد، 76 درصد مدیران معتقدند که اشتیاق و علاقه قابل یادگیری نیست. به بیانی دیگر، زمانی که می‌خواهید به شغل بلند مدت خود فکر کنید، حتما باید علایق خود را نیز در نظر داشته باشید.

بعضی افراد ترجیح می‌دهند که در خارج از شغل‌شان دنبال علایق خود بروند، در حالی که عده‌ای دیگر بر این باورند که اشتیاق و علاقه باید در زندگی روزمره آن‌ها جاری باشد. خوب است بدانید که انتخاب‌های شما در زندگیتان، همواره از علایق شما سرچشمه می‌گیرند. بنابراین اینکه تصمیم بگیرید که علاقه شما وارد زندگیتان نشود و یا تمایل به گره خوردن اشتیاق و فیش حقوقیتان دارید یا خیر، همگی بستگی به انتخاب شما دارد!

بنابر آنچه که گفته شد، تحقیقاتی که در کارگاه‌های استخدامی انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های امروزی علاقه به رشته تحصیلیشان را به میزان درآمد آن ترجیح می‌دهند. درواقع زمانی که شما به انجام کاری علاقه داشته باشید، نه تنها از پرداختن به آن خسته نمی‌شوید، بلکه این موضوع سبب رضایت شغلی شما نیز خواهد شد. به یاد داشته باشید که اگر تا به حال برای یافتن علایقتان تلاشی نکرده‌اید، هیچ‌گاه دیر نشده و همواره برای رسیدن به رضایت شغلی وقت دارید!

چگونه علاقه شغلی خود را شناسایی کنیم؟

اصلی‌ترین راه برای یافتن علاقه شغلی و پیدا کردن شغل موردعلاقه، بالا بردن توجه و دقت‌تان است. همه ما به طور روزانه نسبت به موضوعات، وظایف یا فعالیت‌هایی خاص، علاقه و اشتیاق نشان می‌دهیم و از انجام آن‌ها لذت می‌بریم. در ادامه با راه‌های شناسایی علایق شغلی آشنا خواهید شد.

به دنبال شیرین‌ترین قسمت‌های روزتان باشید!

همیشه روزهایی از هفته یا ساعاتی از شبانه روز هستند که در طول زندگی‌مان منتظرشان هستیم! این ساعات می‌توانند جلسات، شغل یا لحظاتی خاص باشند که از اختصاص وقتتان به آن‌ها احساس رضایت می‌کنید. اما اگر هنوز برایتان مشخص نشده که چه لحظاتی برایتان دل‌پذیر است، باید بدانید که گاهی اوقات این لحظات کاملا غیرمنتظره به سراغتان می‌آیند و در نهایت تبدیل به بهترین قسمت روزتان می‌شوند!

علاوه بر لحظاتی که در حال انجام وظایفتان هستید، این ساعات شیرین ممکن است بخشی از زندگی شما باشند که آن‌ها را با دوستان و یا اعضای خانوادتان شریک می‌شوید. به هر حال توجه به اینکه بهترین قسمت‌های زندگیتان کجا و با چه افرادی سپری می‌شود، تا حد زیادی به شما در زمینه شناخت علایق شغلی‌تان کمک خواهد کرد.

نقاط قوت خود را بشناسید

برای اینکه پی به علایق درونیتان ببرید، باید اوقاتی را برای شناخت مهارت‌های نرم و سخت خود اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید که چه میزان از وقت و منابع موجود را صرف رشد استعدادهایتان کرده‌اید. علاوه بر مهارت‌های اکتسابی، همه ما مهارت‌های ذاتی دیگری نیز داریم که انجام آن‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در وجودمان می‌شود. شناسایی این دسته از مهارت‌ها نیز به یافتن و پیدا کردن شغل مورد علاقه کمک می‌کند.

شناسایی نقاط قوت

برای چه چیزهایی هزینه می‌کنید؟!

همه انسان‌ها تمایل دارند بر روی چیزهایی سرمایه گذاری کنند که برایشان مهم است. یکی دیگر از راه‌های شناخت علایق، این است که به سراغ صورت‌حساب بانکی خود بروید و بررسی کنید که بیشترین هزینه‌ها را صرف چه چیزی کرده‌اید؟! همچین شما باید عناوین کتاب‌ها، مجلات و فیلم‌هایی که در آرشیوتان دارید را بررسی کنید. شما باید بدانید که وقت آزادتان را صرف چه چیزهایی می‌کنید و انجام چه اموری برایتان خوشحال کننده است. درنهایت، زمانی که به یک سبک خاص و مشترک بین سرگرمی‌ها و علایقتان رسیدید، درواقع بخشی از اشتیاق خود را شناسایی کرده‌اید.

به مباحثی که به تدریس و یا صحبت در مورد آن‌ها علاقه دارید، توجه کنید!

یکی دیگر از راه‌های پی بردن به علایق شغلی این است که به تعاملاتتان با دیگران توجه کنید. بدین منظور باید از خود بپرسید که به چه نوع گفتگوهایی علاقه دارید و یا اینکه آیا هنگام صحبت در مورد موضوعی خاص، احساس خوبی دارید یا خیر؟ همچنین نیاز است بدانید که بیشتر علاقه به تدریس چه موضوعاتی دارید؟ پاسخ به این سوالات تا حد زیادی یافتن علایق شغلی را آسان‌تر می‌کند.

جزئیات را موشکافی کنید!

علاوه بر مواردی که معمولا توجه شما را در زندگی روزمره به خود جلب می‌کنند، زمانی را به این موضوع اختصاص دهید که به غیر از آن‌ها، به چه چیزهای دیگری علاقه دارید. به عنوان مثال، ممکن است یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های روزتان، مربوط به تدریس بزرگسالان در مدرسه‌های شبانه باشد. حال باید به این فکر کنید که چگونه کار تدریس را انجام دهید که برایتان لذت‌ بیشتری داشته باشد؟ شما می‌توانید وظیفه تدریس به بزرگسالان را به حالت‌های زیر انجام دهید:

  • تدریس موضوع مشخص شده
  • وقت گذرانی در مورد موضوعی خاص
  • مدیریت انجمن
  • کمک به دیگران برای یادگیری سریع‌تر

بررسی دقیق این موضوع که به چه صورت می‌توانید از انجام وظیفه محول شده لذت ببرید، ممکن است کمی زمان‌بر باشد، اما به وسیله آن می‌توانید انگیزه و علاقه شغلیتان را شناسایی کنید. بدیهی است که با مشخص شدن علایق، این امکان برایتان فراهم می‌شود که شغل آینده شما با آنچه که می‌خواهید هماهنگ باشد و همواره از انجام آن لذت ببرید.

پیدا کردن مسیر شفلی

مسیرهای شغلی را آنالیز کنید

پس از آن که چند شغل مورد علاقه خود را پیدا کردید، بازهم به بررسی ادامه دهید و در مورد سایر مشاغل نیز تحقیق کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با ذهنی آگاه و دیدی باز شغل آینده خود را انتخاب کنید و به رضایت شغلی برسید.

 

حتما بخوانید: مسیر شغلی یا کارراهه شغلی چیست؟ طراحی مسیر شغلی چگونه است؟

 

جمع بندی

یکی از مسائلی که در کسب رضایت شغلی شما تاثیر دارد این است که آیا شغل کنونی شما همان شغل موردعلاقه‌تان است یا صرفا بخاطر درآمد به سراغ آن رفته‌اید؟! جالب است که اکثر انسان‌ها دقیقا نمی‌دانند به چه شغلی علاقه دارند و برای پی بردن به آن، نیاز به تحقیق و بررسی دارند. در این مقاله چند مورد از راه‌های یافتن علاقه شغلی و پیدا کردن شغل مورد علاقه را با شما در میان گذاشتیم. برای کسب مشاوره شغلی می‌توانید با رشدانا تماس بگیرید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin