ریسک پذیری چیست؟ آیا شجاعت به جان خریدن خطر را دارید؟!


/

این روزها در گفتگوی افراد با یکدیگر می‌شنویم که صحبت از ریسک کردن و ریسک پذیری به میان می‌آورند. اما به راستی منظورمان از ریسک کردن در زندگی چیست؟ آیا ریسک کردن در زندگی کار…

این روزها در گفتگوی افراد با یکدیگر می‌شنویم که صحبت از ریسک کردن و ریسک پذیری به میان می‌آورند. اما به راستی منظورمان از ریسک کردن در زندگی چیست؟ آیا ریسک کردن در زندگی کار عاقلانه‌ای است؟ خوب است بدانید این روزها ریسک کردن به عنوان یک مهارت نرم معرفی می‌شود، البته انجام آن، اما و اگرهای بسیاری دارد! اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید مهارت ریسک کردن چیست و چه نقشی در زندگی افراد دارد، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

ریسک چیست؟

ریسک یا (Risk) یک مفهوم انتزاعی است که از سالیان پیش در زندگی انسان‌ها قد علم کرده است! زمانی که انسان‌های غارنشین برای شکار از غار خارج می‌شدند ریسک می‌کردند. انسان امروزی هم زمانی که برای کسب درآمد از خانه خارج می‌شود، به نوعی ریسک می‌کند! ریسک به معنای خطر است و ریسک پذیری یا به معنای این است که شجاعت به آغوش کشیدن خطر در هر زمینه‌ای را داشته باشید.

منظور از مهارت ریسک کردن چیست؟

اشتباهی که در باور عموم جا افتاده، این است که مهارت ریسک کردن را با ریسک پذیری اشتباه می‌گیرند! ریسک پذیری یک صفت شخصیتی است و معمولا روانشناسان و شخصیت شناسان به بررسی آن می‌پردازند. در حالی که ریسک کردن جزء یکی از مهارت‌های زندگی محسوب می‌شود و هرکس می‌تواند بنا به نیازش این مهارت را در خود نهادینه و تقویت کند. این مهارت در بسیاری از مراحل زندگی می‌تواند مفید واقع شود به صورتی که در بسیاری از جاها تبدیل به سکوی پرتاب به سمت موفقیت نیز می‌شود.

برای آن که شرح دهیم مهارت ریسک کردن چیست ، می‌توان گفت که این مهارت به معنای اقدام کردن برای دستیابی به یک خواسته یا برآوردن یک نیاز است که می‌دانیم انجام کار موردنظر ممکن است تبعات منفی نیز داشته باشد! بنابراین می‌توان این طور بیان کرد که این مهارت زندگی می‌تواند به معنای جستجوی فرصت‌های جدید،ارزیابی تبعات احتمالی، سنجش دستاوردهای مثبت و منفی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر و انتخاب میان انجام دادن یا انجام ندادن باشد.

آیا مهارت ریسک کردن ترسناک است؟ 

بدون شک ریسک کردن کار ترسناک و وحشت آوری نیست، اما می‌توان این طور گفت که دلهره آور است! درواقع این احساس به دلیل مکانیزم عملکرد ذهن ایجاد می‌شود و به شکل دلهره و ترس خودنمایی می‌کند. به طور کلی ذهن ما انسان‌ها به گونه‌ای آفریده شده که قادر است انسان را از وجود خطر آگاه کند. بدین ترتیب از آسیب دیدن او جلوگیری خواهد کرد. ذهن نه تنها از خطرات واقعی ما را حفظ کرده، بلکه در بسیاری از شرایط عادی، موقعیت را خطرناک تلقی کرده و فرد را دچار ترس کاذب می‌کند. درواقع مهارتی که در این مقاله درمورد آن صحبت می‌کنیم، توانایی مقابله با این دسته از ترس‌های کاذب است که ذهنمان به دروغ به وجود آورده است.

تحقیقات ثابت کرده‌اند بیشتر ترس‌هایی که در ذهن انسان‌ها وجود دارد، واقعی نیستند و نمی‌توانند صدمه‌ای به انسان وارد کنند. بلکه تمامی آن‌ها یک واکنش ذهنی است که سبب شده فرد از قرار گرفتن در بعضی از موقعیت‌ها وحشت داشته باشد. به همین دلیل است که به اعتقاد مشاورین، ریسک کردن می‌تواند در پیشرفت زندگی موثر باشد و سبب شود که ترس‌های بیهوده پشت سر گذاشته شوند.

 

حتما بخوانید: مهارت تصمیم گیری صحیح، مرز باریک شکست و پیروزی

 

 

ریسک کردن ترسناک است؟

چرا باید پذیرای ریسک باشیم؟

به دست آوردن مهارت ریسک کردن می‌تواند آثار مثبتی در زندگی از خود برجای بگذارد. البته پذیرفتن خطری راهبردی محسوب می‌شود که قادر به تاثیرگذاری مثبت بر روی زندگی باشد. در ادامه دو مورد از مهم‌ترین دلایل ریسک کردن را بیان می‌کنیم.

موقعیت‌های مناسب

موقعیت‌های مناسب که به وجود آورنده شرایط موفقیت هستند، همواره در پس خطرها قرار دارند و تنها با به جان خریدن آن‌ها به دست می‌آیند. اگر زندگینامه افراد موفق را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که عده کثیری از آن‌ها موفقیت خود را مدیون ریسک‌هایی که در زندگیشان قبول کرده‌اند، می‌دانند. درواقع این دسته از افراد از این نکته غافل نبوده‌اند که تجربه ناشناخته‌ها نه تنها باعث رشد آن‌ها می‌شود، بلکه زندگیشان را به سمت بهتر شدن سوق می‌دهد. به یاد داشته باشید فرصت‌هایی که به دلیل ترس از ریسک کردن از دست می‌دهید، همان فرصت‌هایی هستند که افراد شجاع را ثروتمند می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس

از دیگر آثاری که ریسک کردن در زندگی افراد به وجود می‌آورد، افزایش اعتماد به نفس است. کسی که می‌تواند ریسک کند، تقلید کننده نیست، بلکه خودش به تنهایی رهبری خود را به عهده گرفته است. این امر نشان دهنده اعتماد به نفس بالای او می‌باشد. این دسته از افراد تحت تاثیر گفته‌های اطرافیان قرار نمی‌گیرند و هیچگاه از مسیر رشد خود ناامید نمی‌شوند.

افراد با اعتماد به نفس پایین در انجام کارهای خود از افراد غیر متخصص راهنمایی می‌گیرند. همچنین از اینکه خود را در شرایط دشوار قرار دهند، وحشت دارند. غافل از اینکه این مشاوره با افراد ناآگاه، نه تنها کمکی به موفقیت آن‌ها نمی‌کند، بلکه منجر به شکست و ایجاد خود کم بینی نیز می‌شود. این افراد برای اینکه بتوانند اعتماد به نفس خود را ارتقا دهند و در مسیر موفقیت گام بردارند، باید بتوانند با ترس‌های خود مقابله کنند و ریسک انجام کارها را متحمل شوند.

 

حتما بخوانید: عزت نفس بالایی دارید یا اعتماد به نفس بالا؟

 

مرز بین ریسک پذیری و حماقت از مو باریک‌تر است!

به یاد داشته باشید که بین مهارت ریسک کردن و حماقت مرزی به باریکی مو وجود دارد! اما بعضی افراد پا را از حد فراتر می‌گذارند و به محض ورود به سرزمین حماقت، دچار ضرر و زیان می‌شوند. افرادی که به خوبی می‌دانند چگونه از مهارت ریسک کردن خود استفاده کنند، قبل از انجام هر کاری تحقیق کرده و تا زمانی که اطلاعات کافی به دست نیاورده‌اند، دست به اقدام نمی‌زنند.

از سویی دیگر افرادی که ریسک کردن را با حماقت اشتباه گرفتند، بدون هیچ تحقیق و فکری بی‌گدار به آب می‌زند. آن‌ها با انجام این کار تصور می‌کنند مورد تحسین دیگران قرار می‌گیرند. اما خبر ندارند که این اعتماد به نفس کاذب کار دستشان می‌دهد! بنابراین خوب است بدانید که ریسک کردن، به معنای انجام دادن کاری به همراه تحقیق و شناخت است. درواقع در این مهارت باید ابتدا تمامی جوانب مختلف را بسنجید، بعد به میدان بروید!

مرز بین ریسک پذیری و حماقت

پیشنهاد ویژه: آموزش مهارت های نرم

جمع بندی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که به طور کامل بگوییم مهارت ریسک کردن چیست و به چه دردی می‌خورد؟ ریسک کردن از آن دسته مهارت‌هایی است که اگر درست و اصولی انجام شود، می‌تواند خیلی راحت شما را به موفقیت‌های بزرگ برساند. خوب است بدانید یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت افراد بزرگ این است که آن‌ها با آغوش باز پذیرنده خطر هستند. همین امر سبب تمایز آن‌ها با دیگران و به دست آوردن موفقیت شده است.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما موفقیت تا چه حد با ریسک کردن ارتباط دارد؟ اینکه در جامعه تعدادی از افراد موفق تر هستند می‌تواند به دلیل ریسک کردن آن ها باشد یا خیر؟ نظرات عالی خودتان را با ما در میان بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin