برنامه ریزی مسیر شغلی با لنگرگاه های شاین


آیا تا کنون به این فکر کرده اید که برای داشتن یک شغل خاص، آفریده شده اید و این تنها شغلی است که مناسب شما است و مشاغل دیگر، گزینه های مناسب شما و اصطلاحا…

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که برای داشتن یک شغل خاص، آفریده شده اید و این تنها شغلی است که مناسب شما است و مشاغل دیگر، گزینه های مناسب شما و اصطلاحا به درد بخور برای شما نیستند؟ یکی از موضوعات مهم در برنامه ریزی مسیر شغلی، به گفته ادگار شاین (دانش آموخته دوره دکتری روانشناسی از دانشگاه هاروارد و از نظریه پردازان مدیریت و رفتار سازمانی) وجود لنگرگاه یا Career Anchors است.

لنگرگاه ها که در ادامه بیشتر به آن ها می‌پردازیم، به شما می‌گویند که “با تمام دردسرها و کمبودهایی که این شغل دارد، رو به جلو حرکت کن، سرانجام پیروز میدان خواهی شد.” هرچند که بهترین مسیر شغلی، فرآیندی است که منشأ آن درون شما باشد اما این مفهوم، به شما کمک می‎کند تا در مسیر برنامه ریزی شغلی خود، به صورت آگاهانه به تمامی ارزش ها، نیازها، مهارت ها و فرصت های پیش روی خود توجه کنید.

در ادامه مقاله با رشدانا همراه باشید تا با آگاهی هایی که از این مفهوم به دست می‌آورید، به سمت رضایت بخش ترین شغل حرکت کنید.

 

برنامه ریزی شغلی

مسیر یا کارراهه شغلی

مفهوم کارراهه یا مسیر شغلی، از آن دسته از مفاهیمی است که نداشتن شناخت کافی نسبت به آن، باعث ایجاد ابهام و سردرگمی برای آینده شغلی فرد می‌شود. هرچند قبلا به این مفهوم به طور کامل پرداختیم، اما یک بار دیگر تعریفی ساده و روان در اختیارتان قرار می‌دهیم تا کمک بیشتری به درک برنامه ریزی مسیر شغلی کند.

به مجموعه ای از نقش ها، پست ها و فعالیت های حرفه ای هر فرد که در طول زندگی پشت سر می‌گذارد، مسیر یا کارراهه شغلی گفته می‌شود. برخلاف تصور که مشاغلی مانند مدیریت ها و مهندسی را دارای یک مسیر شغلی می‌دانند، حتی مشاغل غیر مرتبط نیز برای رسیدن به جایگاه موردنظر و مطلوب، در مسیر پیشرفت شغلی محسوب می‌شوند.

 

 برنامه ریزی مسیر شغلی چیست؟

Career Plan یا همان برنامه ریزی کارراهه شغلی، اهداف و چشم اندازهای مسیر شغلی هر فرد را به او نشان می‌دهد. در واقع یک فرد بازنشسته، دیگر Plan یا برنامه ای برای آینده شغلی خود متصور نیست، زیرا او مسیر خود را با تمام فراز و نشیب هایش پشت سر گذاشته است تجربیات فراوانی هم از مسیر خود به دست آورده است.

همان طور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم، فرد باید نسبت به نیازهای سازمان و خودش، مهارت ها، فرصت ها و علائقش آگاه باشد و این لازمه برنامه ریزی شغلی است. یعنی بدون شناخت، فرد موفق به برنامه ریزی مسیر پیشرفت خودش مطابق با اهداف سازمانی که در آن مشغول به کار است یا سازمان مورد هدفش، نمی‌شود .

برنامه ریزی مسیر شغلی

چگونه مسیر شغلی خود را برنامه ریزی کنیم؟

در انجام هر نوع برنامه ریزی نیازمند شناخت کافی از خود هستید، هر فردی باید قبل از ریختن هر برنامه و طرحی برای شغلش بداند کدام مهارت های شغلی را دارد و برنامه هایش را با توجه به شرایط بهبود دهد. در این مقاله با استفاده از مبانی لنگرگاه های ادگار شاین، به شما کمک می‎کنیم تا بهترین مسیر شغلی خود را پیدا کرده و برای آن برنامه ریزی کنید.

 

حتما بخوانید: تست لنگرگاه شغلی و کاربرد آن در شناسایی مسیر شغلی

 

لنگرگاه‌های شغلی شاین

بر اساس این نظریه، شاین اقدام به طراحی تستی کرده است که با پاسخ به سؤالات آن، می‎توانید طبق ویژگی های شخصیتی خود، شغلی که بیشترین تطابق را با آن دارید، تشخیص داده و برنامه ای صحیح برای همان مسیر شغلی داشته باشید.

لنگرگاه های شغلی شاین

 

۱- لنگرگاه خودمختاری یا استقلال Autonomy/ Independence

افرادی که رضایت شغلی را در رها شدن از ساختارها و چهارچوب های سازمان می‌دانند و بهترین شغل برای آن ها شغلی است که در آن مستقل عمل کنند مانند انجام پروژه های قراردادی.

 

۲- لنگرگاه خلاقیت کارآفرینانه Entrepreneurial Creativity

افراد خلاق و پویایی که پیشگام اند در آغاز کسب و کارهای جدید و کارآفرینی. افراد حاضر در این لنگرگاه تمایل عجیبی به ساختن چیزهای جدید دارند و می خواهند در نتیجه کار و محصول نهایی، تاثیر مستقیم داشته باشند.

3-لنگرگاه خدمت و از خود گذشتگی Service and Dedication

این افراد براساس پیش فرض های ذهنی مانند خدمت به جامعه و اطرافیان شان عمل می‎کنند و بر همین اساس هم باید اقدام به برنامه ریزی شغلی کنند. آن ها در مشاغلی مانند مددکاری و پرستاری به خوبی موفق خواهند بود.

 

4-لنگرگاه چالش و رقابت خالص Pure Challenge

علاقه مندان و شیفتگان چالش و البته حل مسئله در این گروه قرار دارند. این افراد دائما در حال تغییر شغل و روبرو شدن با چالش های جدید هستند. محیط های کاری پرفشار گزینه مناسبی برای این افراد است.

 

حنما بخوانید: مهارت حل مسئله چیست و چه فایده‌ای دارد؟

 

5-لنگرگاه سبک زندگی Lifestyle

برای این دسته از افراد، تعادل میان کار، خانواده و زندگی همان چیزی است که به دنبالش هستند. در واقع باید کارهای نیمه وقت و محیط های کاری آرام را انتخاب کنند تا در مسیر شغلی خود موفق عمل کنند.

 

6-لنگرگاه امنیت و ثبات Security/ Stability

افراد این دسته، اگر بخواهند دست به تصمیم گیری و برنامه ریزی بزنند باید به سازمان های با ثبات و دارای امنیت شغلی بالا، بله بگویند. همان طور که از نام این لنگرگاه پیداست، اغلب افراد در این دسته میانه چندان خوبی با ریسک ندارند و می خواهند با افراد یا سازمان هایی کار کنند که دارای ساختار و قوانین مشخص شده از قبل هستند.

 

7-لنگرگاه شایستگی فنی-تکنیکی Technical/ Functional Competence

افرادی که این لنگر شغلی در آن ها غالب است، عاشقان یادگیری و حرفه ای عمل کردن هستند. این ویژگی باعث می‌شود به نیروهایی متخصص و فنی تبدیل شوند. با توسعه دادن مهارتشان رشد می کنند و تنها چیزی که برای آن ها اهمیت دارد این است که به طور مداوم مهارت هایشان را به عرصه نمایش بگذارند.

 

حتما بخوانید: مهارت یادگیری چیست و چه تاثیری در مسیر شغلی دارد؟

 

8-لنگرگاه شایستگی مدیریتی Managerial Competence

افراد این گروه، به هدایت و مدیریت دیگران علاقه مند هستند، دارای مهارت های بالای ارتباطی بوده و آنچه به آن‌ها انگیزه و اشتیاق می‎‌‌‌دهد، توانایی رهبری و مدیریت افراد سازمان شان است.

 

پیشنهاد ویژه: پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

 

آنچه در این مقاله آموختیم:

مسیر شغلی، واژه ای است که برای انجام برنامه ریزی شغلی، به ناچار باید آن را شناخت و این شناخت، تنها با آگاهی نسبت به علائق، توانمندی ها و نیازهای فردی و سازمانی اتفاق می‌افتد؛ چیزی که ضروری ترین و مهم ترین مؤلفه برای تعیین اهداف و برنامه ریزی شغلی است. در همین راستا با شرح تست 8 لنگرگاه شاین، گفتیم که چطور شناخت ویژگی های بارز شخصیتی به داشتن یک برنامه در مسیر شغلی رضایت بخش، کمک می‎کند.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما برای رسیدن به اهداف و موفقیت در کسب و کارتان، چگونه و با چه استراتژی هایی به انجام برنامه ریزی می پردازید؟ نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای برنامه ریزی و پیدا کردن مسیر شغلی خود و پیشرفت در این مسیر کافی است تا با مرکز مشاوره شغلی و منابع انسانی رشدانا در ارتباط باشید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

Empowerment Package for Managers

تمام آنچه که یک مدیر موفق باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin