با کسب مهارت شغلی به جایگاه واقعی خود دست یابید!


برای هر یک از ما در برهه مشخصی از زمان، این اتفاق افتاده که به دنبال شغل دلخواه خود بگردیم و آن را نیابیم. برای یافتن شغل مناسب، جدا از مسئله کسب تخصص و مدرک…

برای هر یک از ما در برهه مشخصی از زمان، این اتفاق افتاده که به دنبال شغل دلخواه خود بگردیم و آن را نیابیم. برای یافتن شغل مناسب، جدا از مسئله کسب تخصص و مدرک دانشگاهی، باید یک سری مهارت‌های دیگر را نیز داشته باشیم. در این مقاله درمورد مهارت شغلی بیشتر توضیح خواهیم داد. پس با رشدانا همراه باشید تا بتوانید به راحتی در شغل دلخواه خود استخدام شوید.

منظور از مهارت چیست؟

مهارت یعنی توانایی انجام کار در زمینه‌ای خاص. مهارت مانند استعداد، ذاتی و درونی نیست، بلکه اکتسابی بوده و افراد به وسیله آموزش، در رشته‌ای خاص ماهر می‌شوند. متخصصان مهارت را در دو گروه مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت دسته بندی کرده اند. مهارت‌های سخت قابل آموزش و اندازه گیری هستند، در صورتی که مهارت‌های نرم غیر ملموس بوده و به راحتی قابل سنجش نیستند. برای اینکه بتوانید کارراهه شغلی خود را به درستی پیدا کنید در ابتدا لازم است کمی درباره انواع مهارت های شغلی یا (Job Skills) بیشتر بدانید. در ادامه مقاله شما را با انواع مهارت آشنا خواهیم کرد.

مهارت شغلی چیست

معرفی مهارت شغلی

در ادامه مقاله قصد داریم مهم‌ترین مهارت‌هایی را که برای دستیابی به شغل دلخواهتان باید آن‌ها را داشته باشید، ذکر کنیم.

مهارت‌ شغلی نرم

امروزه به دلیل استفاده از ربات‌ها در انجام بسیاری از کارها، مهارت‌های نرم اهمیت دوچندان پیدا کرده‌اند. منظور از مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی هستند که بستگی به شخصیت و رشد فکری هرفرد دارد. درواقع این دسته از مهارت‌ها در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شوند و هر کس به شخصه باید بتواند با استفاده از مطالعه و تمرین، آن‌ها را در خود پرورش دهد. بسیاری از مدیران معتقدند که رشد مهارت‌های نرم در نیروی انسانی، بسیار مهم‌تر از مهارت‌های سخت است. چند مورد از این دسته مهارت‌ها که برای استخدام در هر شغلی نیاز هستند، عبارتند از:

مذاکره

امروزه در بسیاری از صنایع کم کم شاهد جایگزین شدن ربات‌ها به جای انسان‌ هستیم. به همین دلیل، کسب مهارت‌های اجتماعی بسیار مهم‌تر از مهارت‌های فنی است. چراکه انسان‌ها در تعاملات اجتماعی و مذاکرات بسیار توانمندتر از ربات‌ها هستند. درواقع افرادی که تنها در حوزه فنی تخصص دارند نیز به زودی به مهارت‌های بین فردی نیاز پیدا خواهند کرد و از آن‌ها انتظار می‌رود تا توانایی مذاکره با همکاران، مدیران، مشتریان و تیم‌های مختلف را داشته باشند. بنابراین مهارت مذاکره که یکی از موارد زیرمجموعه مهارت‌های نرم محسوب می‌شود، یکی از توانایی‌های مهم اشتغال در حال حاضر است.

هوش هیجانی

از نظر مسئولین منابع انسانی و استراتژیست‌های شرکت‌ها، مهارت‌های اجتماعی کلی مانند ترغیب کردن و هوش هیجانی در صنایع آینده بسیار پرمتقاضی خواهند بود. منظور از هوش هیجانی، نوع دیگری از هوشمندی است. درواقع این نوع هوش، به صورت نامحسوس به ما کمک می‌کند تا عواطف انسانیمان را تحت کنترل خود درآوریم و توانایی ما در وفق دادن رفتارمان با همکاران، اعضای خانواده و… را اندازه‌گیری می‌کند.

هوش هیجانی بر هر تعاملی که ما در جامعه برقرار می‌کنیم، تاثیرگذار است و بر روی چگونگی کنترل رفتارمان، برخورد با پیچیدگی‌های جامعه و تصمیمات شخصیمان تاثیر دارد. هوش هیجانی برای مدیران و رهبران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بهتر است برای رسیدن به جایگاه‌های شغلی خاص، این مهارت اجتماعی را در خود تقویت کنید.

همکاری با دیگران

توانایی برقراری ارتباط موثر با سایر همکاران در محیط کار، جزو مهارت‌هایی است که یک مدیر برای استخدام نیروی کار به آن توجه می‌کند. هماهنگی و همکاری با اطرافیان در یک سازمان، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و نمی‎توان به هیچ عنوان از آن چشم‌پوشی کرد. این همکاری و هماهنگی مواردی مانند مهارت‌های ارتباطی قوی، آگاهی نسبت به نقاط قوت و ضعف دیگران، توانایی کار کردن با تیپ‌های شخصیتی مختلف و… را در برمی‌گیرد که همه آن‌ها در کیفیت عملکرد شما در محیط کارتان تاثیرگذار است.

همکاری با دیگران

خلاقیت

یکی دیگر از مهارت‌های نرمی که لازم است برای رسیدن به موفقیت، در محیط کار خود داشته باشید، خلاقیت است. الکس گری، نویسنده ارشد مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: (با وجود انبوهی از محصولات جدید، فناوری‌های نوین و شیوه‌های جدید کار کردن، نیاز به کارمندان خلاق‌تری داریم تا بتوانند از تغییرات ایجاد شده بهره ببرند. هرچند که ربات‌ها در سریع‌تر انجام شدن کارها کمک می‌کنند، اما هیچ‌گاه نمی‌توانند به اندازه نیروی انسانی خلاقیت داشته باشند.) باتوجه به صحبت‌های الکس گری، پیش‌بینی می‌شود که به زودی، خلاقیت به یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های شغلی موردنیاز تبدیل شود.

لازم به ذکر است که خلاقیت تنها به حوزه‌های کاری مانند موسیقی و هنر و… مربوط نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید در هر جایگاهی و هر شغلی که هستید، با خلاقیت خود به بهتر پیش رفتن کارها کمک کنید. درواقع اگر شما توانایی ارتباط دادن اطلاعات پراکنده و نامربوط به یکدیگر را دارید و می‌توانید تمام ایده‌ها را به گونه‌ای در کنار یکدیگر بچینید که چیز جدیدی خلق کنید، پس شما یک انسان خلاق هستید و می‎توانید با استفاده از این مهارت، در جایگاه شغلی خود پیشرفت کنید.

تفکر انتقادی

داشتن تفکر انتقادی در هر جایگاه شغلی که هستید، مهارت ارزشمندی است. منظور از تفکر انتقادی، منطق و استدلال برای بررسی و آنالیز یک مشکل و مسئله، در نظر گرفتن راهکارهای مختلف برای مشکلات و ارزشیابی مزایا و معایب رویکردهای مختلف است. سازمان‌های مختلف در حال حاضر تمایل به استخدام افرادی دارند که از این مهارت برخوردارند.

از دیگر مهارت‌های شغلی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • توانایی متقاعد سازی
  • روحیه همکاری
  • تطبیق با شرایط و انعطاف پذیری
  • مدیریت زمان
  • روابط عمومی بالا
  • توانایی کار تیمی
  • مهارت حل مشکل و…

مهارت نرم چیست

مهارت‌ شغلی سخت

منظور از مهارت‌های سخت همان مهارت‌های فنی است که هرکس به صورت تخصصی در دانشگاه و یا به صورت تجربی با آن‌ها آشنا می‌شود. در ادامه چند مورد از مهارت‌هایی را که با توجه به نیاز جامعه و طبق آمار، امروزه در بازارکار بسیار پرطرفدار هستند، معرفی می‌کنیم.

مهارت‌های فنی و حرفه‌ای

گسترش فناوری در تمامی رشته‌ها و علوم، باعث شده است که روز به روز نیاز بازار کار به مهارت‌های فنی افزایش پیدا کند. وجود افراد متخصص با مهارت‌های نصب، آزمایش و تعمیر در زمینه‌های مکانیکی، الکتریکی، ارتباطات، حمل و نقل و… در بازارکار ضروری است و برای این دسته مهارت‌ها همواره شغل مناسب وجود دارد.

مهارت‌های دانش کامپیوتر

داشتن تخصص در زمینه برنامه نویسی با استفاده از زبان‌های مختلف، فرصت‌های شغلی زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. زبان‌های برنامه نویسی مانند: HTML، C++، Java و… زبان‌هایی هستند که با تسلط بر آن‌ها می‌توانید در فرصت‌های شغلی مناسب استخدام شوید.

 

حتما بخوانید: بهترین مهارت های شغلی که ارزششان از مدرک بیشتر است

 

مهارت‌های آموزشی

در جامعه امروزی که هر روز شاهد تولید، جمع آوری و مصرف حجم انبوهی از اطلاعات هستیم، انسان‌ها به دنبال یادگیری هرچه بیشتر در زمینه‎های مختلف هستند. اگر به دانش یا مهارتی خاص تسلط کافی دارید، می‌توانید به راحتی در فرصت‌های شغلی آموزشی استخدام شوید و با انتخاب شغل مناسب، کیفیت زندگی خود را تضمین کنید.

مهارت‌های مدیریت مالی

توانایی و کسب دانش به منظور برنامه ریزی اقتصادی برای تضمین یک زندگی راحت، بسیار ضروری است. کارگزاران سرمایه، برنامه ریزان مالی، حسابداران و حسابرسان با توجه به این نیاز جامعه، همواره جایگاه شغلی در بازارکار خواهند داشت.

ارتقا مهارت ها

مهارت‌های مدیریت اطلاعات

پایه و اساس سیستم‌های اقتصادی، اطلاعات و دیتا هستند. اشخاصی که در زمینه مدیریت اطلاعات متخصص هستند، همواره دارای فرصت استخدام می‌باشند. تحلیلگران سیستم، تکنولوژیست‌های اطلاعات، مدیران بانکی و… افرادی هستند که به این مهارت مسلط اند.

دانش زبان خارجه

نیاز به ایجاد ارتباط بین فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف، سبب یادگیری زبان‌های خارجه شده است. به همین دلیل توانایی مکالمه و برقراری ارتباط با یک زبان خارجه، فرصت‌های شغلی زیادی را به وجود می‌آورد.

مهارت‌های مدیریت تجارت و بازرگانی

یکی از ارکان مورد نیاز در هر شرکتی، یک مدیر توانا با قدرت هدایت است. اگر توانایی و دانش لازم در مدیریت افراد، سیستم‌ها، منابع و سرمایه‌های مالی، شناخت خریداران و… را دارید، می‌توانید خود را برای استخدام در این جایگاه آماده کنید؛ چرا که همواره نیاز به یک مدیر در تمامی سیستم‌ها وجود دارد.

 

پیشنهاد ویژه: پکیج مهارتهای نرم ویژه مدیران

 

جمع بندی پایانی

اگر در پی یافتن شغل دلخواه خود هستید، به شما توصیه می‌کنیم در مرحله اول مهارت شغلی خود را گسترش دهید. همان طور که گفته شد، مهارت‌های شغلی به دو دسته مهارت‌های نرم و سخت تقسیم می‌شوند. برای موفقیت در هر کاری ابتدا باید مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهید. پس از آن با کسب تخصص و در نظر گرفتن نیاز جامعه، به جستجوی شغل دلخواهتان بپردازید.

برای کسب جایگاه بهتر در حوزه کاری خود، نه تنها لازم است دانش و تخصصتان را در آن زمینه به روز رسانی کنید بلکه باید به رشد و توسعه مهارت های عمومی خود نیز بپردازید تا بتوانید همواره در مسیر پیشرفت قرار بگیرید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما برای کسب یک جایگاه شغلی مناسب، چه مهارت های دیگری نیاز است؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

جهت پیدا کردن مهارت‌های شغلی خود و پیشرفت در مسیر شغلی‌تان با مشاورین ما در مرکز مشاوره شغلی رشدانا در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

Empowerment Package for Managers

تمام آنچه که یک مدیر موفق باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin