چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟ 9 نکته طلایی


در مقاله همه چیز درباره فریلنسینگ یا آزادکاری ، بررسی کردیم که فریلنسینگ (فریلنسری) دقیقا چیست و به چه کسی فریلنسر گفته می‌شود. همانطور که پیش تر نیز گفته شد، فریلسینگ یا آزادکاری فرایندی است…

در مقاله همه چیز درباره فریلنسینگ یا آزادکاری ، بررسی کردیم که فریلنسینگ (فریلنسری) دقیقا چیست و به چه کسی فریلنسر گفته می‌شود. همانطور که پیش تر نیز گفته شد، فریلسینگ یا آزادکاری فرایندی است که در طی آن متخصصین بدون عقد قرارداد دراز مدت با کارفرما، در حوزه دلخواه خود به کسب درآمد میپردازند. شما به عنوان یک فریلنسر میتوانید به طور همزمان برای چند کارفرما کار کنید و بدون هیچ محدودیتی، برنامه ریزی خاص خود را داشته باشید. در این مطلب میپردازیم به این موضوع که چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟

 

اما چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟

سئوالی که ذهن اکثر افراد آزادکار را به خود مشغول کرده این است که چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟ آیا فریلنسر بودن به این معناست که باید به دور از اجتماع باشیم و زندگی را در غار تاریک خود به سر ببریم؟ آیا باید از کنار پروژه های کوچک بگذریم و فقط به پروژه های وسوسه برانگیز پاسخ مثبت دهیم؟

در این مقاله قصد داریم به نکات ریزی اشاره کنیم که در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسد اما توجه به همین نکات ریز، باعث پیشی گرفتن شما از سایر فریلنسر ها خواهد شد. در ادامه با رشدانا همراه باشید تا 7 نکته طلایی که از شما یک فریلنسر موفق و حرفه ای میسازد را با هم بررسی کنیم.

نکات طلایی برای فریلنسر های موفق

نکات طلایی برای موفقیت در فریلنسری

 

نکته اول؛ هدف بدون برنامه ریزی تنها یک آرزوست!

اولین و مهم ترین نکته ای که هر فریلنسر موفق و حرفه ای به آن توجه میکند، ایجاد یک برنامه ریزی مدون و استراتژیک است. داشتن انضباط فردی و برنامه ریزی دقیق نه تنها باعث کاهش استرس و آرامش ذهنی شما میشود، بلکه شما را به یک فریلنسر موفق نیز تبدیل میکند.

به طور مثال اینکه شما بدانید که هرروز در چه تایمی شروع به کار میکنید، چه تایمی را به ورزش کردن اختصاص میدهید، چه تایمی را صرف بررسی ایمیل های خود میکنید و همچنین چقدر برای بررسی و تحلیل نمونه کار های موجود در حوزه کاری خود وقت میگذارید، باعث میشود که شما در طول روز از حس بهتری برخوردار باشید و با تمرکز بیشتری به امور خود بپردازید.

تعیین اهداف روزانه و داشتن برنامه زمانی مشخص میتواند به طور جدی در بهبود روند کاری شما تاثیر گذار باشد. بنابراین چشم انداز زندگی و اهداف شغلی بلند مدت خود را مشخص کنید و کار های کوچکی که باعث تحقق اهداف بلند مدت شما میشود را انجام دهید.

 

نکته دوم؛ خودتان را برند کنید

دومین نکته طلایی که معمولا فریلنسر های موفق برای آن ارزش زیادی قائل هستند، توجه به پرسونال برندنیگ یا برندسازی شخصی است. اکثر فریلنسر هایی که در امور خود با شکست مواجه میشوند، با چالش برندسازی شخصی درگیر هستند. توجه داشته باشید تا زمانی که مشتری شما را نشناخته باشد و به درستی ارزش کار شما را درک نکرده باشد، به سمت شما نخواهد آمد.

پس همین حالا شروع کنید! خودتان را برند کنید و به دیگران نشان دهید که حرفه ای هستید. به طور مثال یک لوگو جذاب برای خود طراحی کنید (و یا برای طراحی آن از کسی کمک بگیرید).

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش برندینگ در فضای دیجیتال

وب سایتی را ایجاد کنید که در آن مطالب مرتبط با تخصصتان را قرار دهید. نمونه کار های خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و خودتان برای خودتان تبلیغ کنید! انتظار نداشته باشید که در ابتدای راه کلی مشتری به سمت شما بیاید؛ بهتر است غرور خود را کنار بگذارید و اولین قدم را به سمت مشتری، شما بردارید.

مثلا اگر در اینستاگرام فعالیت دارید، شروع کنید به کاربران خود دایرکت دهید و در یک پیام شیک و ساده، خدمات خود را توضیح دهید. اگر برندسازی شخصی را به خصوص در فضای دیجیتال به درستی انجام دهید، در مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که مشتریان شما به طرز عجیبی افزایش پیدا خواهند کرد.

چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟

 

نکته سوم؛ به فرصت های کوچک “نه” نگویید

معمولا فریلنسر های قدیمی و با تجربه از کنار پروژه های کوچک میگذرند اما این پروژه های کوچک برای شما فرصت های طلایی هستند که به واسطه آن می‌توانید خودتان را به افراد مختلف ثابت کنید. توجه داشته باشید که شما در وهله اول نیاز دارید شناخته شوید! پس به فرصت ها و پروژه های کوچک “نه” نگویید.

افراد باید شما را بشناسند و با نمونه کار ها و اخلاق حرفه ای شما آشنا شوند تا بتوانند اعتماد کرده و پروژه های بزرگ خود را به شما بسپارند. روحیه بلند پروازانه باعث ترقی شما می‌شود اما برای شروع کار، نیاز دارید پروژه های کوچک را تقبل کنید.

 

نکته چهارم؛ اجتماعی شوید

چهارمین نکته طلایی درباره موضوع چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟، عضویت در شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی مثل لینکدین (Linked in)، اینستاگرام (Instagram)، یوتیوب (youtube) بی هنس (Behance)، دریبل (Dribbble) و …

عضویت در شبکه های اجتماعی میتواند در پرسونال برندینگ شما نقش بسیار مهمی را ایفا کند. درواقع شما میتوانید افراد زیادی را از طرف شبکه های اجتماعی به سمت خود جذب کنید و با رفتار حرفه ای خود، آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کنید.

فرض کنید که شما یک فریلنسر هستید که در حوزه طراحی سایت فعالیت میکند. در این صورت میتوانید در شبکه اجتماعی Behance (که یک شبکه اجتماعی محبوب مخصوص طراحان گرافیک است) عضو شوید و نمونه کار های خود را در آنجا به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید با فریلنسر های دیگر ارتباط بگیرید و از تجربیات آنها نیز استفاده کنید.

یا مثلا در اینستاگرام به تولید محتوای تصویری جذاب بپردازید، با فریلنسر های حوزه خود لایو بگیرید و در آن از تجربیات و چالش های حوزه کاری خود صحبت کنید. تمام این موارد به کسب تجربه بیشتر و موفقیت شما کمک خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه: دوره اینستاگرام مارکتینگ و کسب درآمد از اینستاگرام

نکته پنجم؛ حرفه ای برخورد کنید

پنجمین نکته طلایی که به طور جدی باید به آن توجه داشته باشید، مشتری مدار بودن است. همیشه سعی کنید طوری رفتار کنید که انگار همین یک مشتری را دارید. برخورد مناسب، ارائه خدمات با کیفیت و از همه مهمتر، تحویل به موقع کار از عواملی هستند که به شدت در موفقیت و محبوبیت شما تاثیر گذارند.

ممکن است زمانی در نحوه سفارش مشتری مشکلی پیش بیاید و درواقع مشتری، نظری بدهد که از نگاه کارشناسانه شما غیر معقول به نظر برسد. (به طور مثال این مسائل و درگیری با مشتری برای طراحان گرافیک زیاد پیش می آید 😅)

 

در این شرایط سعی کنید کاملا محترمانه مسئله را برای مشتری خود باز کنید و دید حرفه ای خود را برایش توضیح دهید. در صورتی که همچنان روی حرف خود مصمم بود، پافشاری نکنید. این را قبول کنید که در نهایت او قرار است پول بدهد، پس بهتر است کار شما مطابق خواسته و سلیقه مشتری شما باشد. (هرچند که گاهی واقعا غیر اصولی در میاد)

 

نکته ششم؛ همیشه به روز باشید

به دنبال تازه های زمینه ی خودتان باشید و مطالب مرتبط با حوزه خود را مدام دنبال کنید. فریلنسرهای موفق زمینه ی خود را بشناسید و کارهایشان را بررسی کنید. حتی در زمینه های دیگر نیز سعی کنید تا حد خوبی مطلع باشید. به عنوان مثال اگر فریلنسر توسعه دهنده ی وب هستید، بد نیست کمی درباره ی وبمستری هم بدانید و با تولید محتوا هم آشنا باشید. این کار موجب می‌شود بتوانید پروژه های فریلنسینگ را با دامنه ی بزرگ‌تر را قبول کنید و درآمد بیشتری هم کسب کنید.

 

نکته هفتم؛ مدیریت مالی داشته باشید

هفتمین نکته طلایی که شما را به یک فریلنسر موفق تبدیل میکند، داشتن انضباط و مدیریت مالی است. شما یک فریلنسر هستید و فریلنسر بودن به این معناست که حقوق شما ثابت نبوده و حاصل پروژه هایی است که دریافت میکنید. زمانی ممکن است روی روال باشید و پروژه های متعدد دریافت کنید، زمانی هم ممکن است برای هفته ها یک پروژه هم دریافت نکنید. باید سعی کنید مخارج خود را مدیریت کنید و این ژرف بینی و دور اندیشی شما باید به گونه ای باشد که حداقل برای دو سه ماه آینده خود پس اندازی را کنار گذاشته باشید. بنابراین حساب دخل و خرج خود را داشته باشید تا در مواقع بحرانی، از پشتوانه و ذخیره مالی خود استفاده کنید.

چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟

نکته هشتم؛ انتقاد پذیری، رمز پنهانی موفقیت فریلنسرهای حرفه ای

شما در جایگاه یک فریلنسر، برای کارفرماهای متعددی کار می‎کنید، کارفرماهایی با سلایق و نظرات مختلف که باید به تمام آن ها احترام بگذارید. هرچند آن ها از جزئیات انجام پروژه ها و طرح هایشان مطلع نیستند و این شما هستید که بر اساس تخصص و دانش خود، می‎توانید پروژه ای کم نقص ارائه دهید اما به یاد داشته باشید که هنگام بروز اختلاف نظر با کارفرما، از بازخوردهای او استقبال کنید.

شما تا زمان پایان پروژه در استخدام کارفرما هستید، پس به نظرات او بی توجه نباشید، تغییرات دلخواه آن ها را تا حد امکان اعمال کرده و با گشاده رویی برای کارفرما توضیح دهید که برخی از خواسته هایشان، ممکن است به پروژه آسیب برساند.

 

نکته نهم؛ هیچ گاه بیکار نباشید

حتی اگر تازه کار هستید و پروژه های زیادی ندارید، ناامید و دلسرد نشوید. هنگامی که به گسترش ارتباطات و شبکه سازی خود اهمیت می‌دهید و از سوی دیگر در حال ارتقاء مهارت های تخصصی خود هستید؛ در واقع در حال دستیابی به پروژه های مختلف هستید.

بیکار ننشینید، برای خود پروژه های فرضی از سمت یک مشتری فرضی تعریف کرده و آن ها را تکمیل کنید. پروژه های خود را در سایت یا شبکه های اجتماعی که عضوشان هستید، بگذارید. در رویدادهای مختلف شرکت کنید و اگر تازه کار هستید، پروژه های با دستمزد کم را به سرعت رد نکنید. این پروژه ها می‎توانند رزومه شما را قوی تر کرده، تخصص تان را به سایر مشتریان نشان داده و مهارت هایتان را تقویت کنند.

به هر حال، از نداشتن پروژه در ابتدا یا اواسط کار، استفاده کنید و با مطالعه، دیدن ویدئوهای آموزشی، کار بر روی پروژه های فرضی، زمان خود را از دست ندهید. تنها در این صورت به ارتقاء خود مشغول هستید و از آن مهم تر، نمونه کارهایی واقعی خواهید داشت که هر چه تعدادشان بیشتر باشد، مشتریان بیشتری را جذب تخصص تان خواهد کرد.

سخن آخر

به نظر شما چه عوامل دیگری میتوانند در موفقیت فریلنسر ها تاثیر گذار باشند؟ چند فریلنسر موفق در اطراف خود میشناسید؟ معمولا از کدام فریلنسر ها انگیزه میگیرید؟ امیدواریم این مقاله برای شما مفیده واقع شده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید. 🙂

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج توانمندسازی اشتغال رشدانا

Empowerment package

با فراگرفتن این مجموعه آموزشی، چند گام از دیگر افراد جلوتر باشید

4 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. فراهانی

    سلام خسته نباشید
    مطلب خوبی داشتید لطفا سایت های ایرانی و خارجی بیشتری شبیه دوری جاب و پونیشا و..که در حال حاضر هستن معرفی کنید و دوستان اگر کاری انجام دادن از درامدشون راضی هستن یا خیر؟

  2. جلال نادری

    ممنون از مطلبون، عالی و کامل بود. واقعا اجتماعی شدن و شبکه ساختن نکته مهمی برای یک فریلنسر هستش و مسیر رو براش خیلی هموار تر میکنه

  3. حسین فهیمی آزاد

    ممنون از مطلب آموزندتون. دونستن اصول مذاکره با مشتری هم بسیار در بحث قرارداد بستن و گرفتن پروژه مهم هست.

  4. کیمیا حکیمی

    سلام به نظرم داشتن انضباط مالی و اینکه فریلنسرا بتونن شناخته بشن خیلی مهمه. مرسی از مطلب خوبتون. اون ویدیو هم باحال بود😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin