گام های اساسی در پاسخ به سوال چگونه UX دیزاینر شویم؟


چگونه طراح تجربه کاربری بشم؟ چگونه UX دیزاینر شوم؟ شنیدم این حرفه درآمد بسیار بالایی داره و اگر به طراحی و گرافیک علاقمند باشم، می‎تونم تو این شغل پیشرفت و درآمد خوبی داشته باشم. درسته؟…

چگونه طراح تجربه کاربری بشم؟ چگونه UX دیزاینر شوم؟ شنیدم این حرفه درآمد بسیار بالایی داره و اگر به طراحی و گرافیک علاقمند باشم، می‎تونم تو این شغل پیشرفت و درآمد خوبی داشته باشم. درسته؟

این ها بخشی از پرسش هایی است که این روزها، ذهن بسیاری از جوانان را درگیر خود کرده و در این مقاله از رشدانا قصد داریم راجع به آن ها و سؤالات مشابه دیگر در حوزه یو ایکس دیزاینر، صحبت کنیم. بهتر است بدانید که حرفه طراح تجربه کاری، از آن دسته مشاغلی است که علاوه بر وسعت کاری، دارای چالش های بسیار زیادی است، هرچنند از نظر مالی جزء مشاغل دارای درآمد بالا محسوب می‎شود، البته اگر دانش و مهارت کافی کسب کنید.

با مطالعه ادامه مطلب، اگر علاقه و انگیزه کافی برای ورود به حوزه طراحی تجربه کاربری را در خود احساس کردید، فرصت موجود را از دست ندهید و ضمن شناخت نیاز و سلیقه کاربران، محصولات و یا وب سایت هایی کاربرپسند و پرطرفدار را عرضه کنید.

از طراحی تجربه کاربری(UX Design) چه می‌‎دانید؟

تجربه کاربری یا UX چیست؟ اصطلاحی است که آن را منحصر و محدود به فضای وب و دنیای دیجیتال می‌دانند. در صورتی که این حرفه مربوط به هر چیزی است که قابلیت طراحی و تجربه شدن دارد. به عنوان مثال یک فرش دستباف تا اسپری های درمانی مخصوص بیماران تنفسی که شاهد انواع آن در شکل ها و طراحی های مختلف هستیم.

UXD مخفف User experience design است که به آن طراحی تجربه کاربری گفته می‌شود؛ برای از بین بردن خلأ میان محصول تولید شده و کاربرانی که همان محصول را استفاده می‎ کنند، ایجاد شده است.

هنگامی که شما در تلاش برای یک یو ایکس دیزاینر موفق شدن هستید، باید بتوانید طراحی همه جانبه ای داشته باشید که علی رغم پاسخگویی به نیازهای مشتریان، دارای سطح کیفی مطلوب، کارآمد و دارای ظاهری جذاب و قابل استفاده نیز باشد.

 

حتما بخوانید: UX چیست؟ مفهوم و تاریخچه تجربه کاربری به زبان ساده

 

برای UX دیزاینر شدن باید چه ویژگی هایی داشته باشید؟

برای موفقیت در این حرفه، باید به صورت مستمر به مطالعه بپردازید. مطالعه در زمینه های روانشناسی، جامعه شناسی، هنر و حتی تفکر خلاق. داستان سرایی، ارتباط مثبت با کاربران، تحقیق راجع به گذشته محصول و نوآوری برای یک طراحی جدید و به یاد ماندنی از دیگر ویژگی هایی است که برای ورود به این حرفه به آن ها نیاز دارید.

هرچند در ایران رشته دانشگاهی اینتراکشن دیزاین فعلا وجود ندارد. اما شما با یادگیری مهارت هایی که در ادامه به آن ها اشاره می‎ کنیم و همچنین علاقه به زمینه های مطالعاتی بالا، می‎ توانید جواب سوال چگونه UX دیزاینر شویم (How To Become A UX Designer) را بگیرید.

UX دیزاینر ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند

در ادامه به توضیح مواردی می پردازیم که رعایت هر کدام از آن ها شما را به یک یو ایکس دیزاینر حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد.

فراوان مطالعه کنید

آیا می‎دانستید که یو ایکس دیزاینرهای موفق در شاخه‌های علمی مختلفی همچون روانشناسی، بازاریابی، علوم کامپیوتری، گرافیک و ارتباط با مشتریان مطالعات فراوانی دارند و مدام خود را بروز نگه می‌دارند؟ همانطور که در پاراگراف‌های قبلی اشاره کردیم، هیچ بعید نیست که احساسات و حتی منطق استفاده از محصول توسط کاربران، در طول زمان تغییر کند.

از این رو، اگر می‎‌خواهید در این زمینه موفق شوید می‌‎توانید از آموزش‌های موجود در وب سایت هایی همچون uimovement.com ،uxdesign و awwwards بهره ببرید. علاوه بر این‌ها، خواندن کتاب های مفیدی همچون مبانی طراحی تجربه کاربری (The Basics Of UX Design) را توصیه می‌‎کنیم.

فراگیری اصول طراحی

برای شروع به هر کاری ابتدا باید اصول و قواعد آن حرفه را یاد بگیرید. برای ورود به حوزه یو ایکس هم باید به این نکات در طراحی خود دقت کنید.

  • با روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن ها آشنا باشید. علاوه بر آن، بر اصول تایپوگرافی مانند سایز، فونت و.. را نیز مسلط باشید.
  • طراحی باید هدفمند باشد تا کاربر بتواند جذب محصول شود.
  • در یو ایکس دیزاین، بسیار مهم است که درصد خطاها و اشتباهات موجود در محصول را کاهش دهید، اطلاعات و موارد غیر ضروری محصول را حذف کنید و محصولی منعطف و در عین حال ساده طراحی نمایید.

 

حتما بخوانید: اصول طراحی UX به زبان ساده

 

یادگیری کار با نرم‌افزارهای طراحی

فرایند طراحی، بسیار پیچیده و زمان بر است به طوری که عدم آشنایی با ابزارهای طراحی، می‎تواند باعث خستگی و دلزدگی شما از این حرفه شود. بنابراین، تمام تلاش خود را برای یادگرفتن نحوه کار با ابزارهایی همچون اسکچ، فیگما و adobe XD انجام دهید.

 

حتما بخوانید: بهترین ابزارهای طراحی UX را بشناسید

 

تمرین طراحی

هر روز ساعات زیادی را به طراحی اختصاص دهید، بهترین طراحی‌های تجربه کاربری را جستجو کنید و از ایده‌های پنهان آن‌ها کمک بگیرید. در طراحی‌های خود و دیگران به دنبال کشف نقاط ضعف و قوت باشید و خلاقیت خود را از راه تحقیق و تمرین فراوان، افزایش دهید.

بهبود بخشیدن به مهارت‌های ارتباطی

هیچ یو ایکس دیزاینر موفقی را سراغ نداریم مگر اینکه توانسته در مهارت‌هایی همچون همدلی با کاربر، مهارت‌های نوشتاری، هنر خوب گوش کردن و حتی خوب دیدن و حل مسأله را در خود توسعه دهد. به یاد داشته باشید برای موفقیت در این حوزه، توسعه فردی از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا با تکیه بر چنین مهارت‌های نرمی، می‌‎توانید خود را بجای کاربر گذاشته و نیازهای او را کشف کنید.

از طراحی‌های خوب، تقلید کنید

شما به عنوان یک طراح UX تازه کار، قطعا راه درازی پیش رو دارید تا بتوانید به فردی حرفه‌ای تبدیل شوید. از این رو، در ابتدای کار که میزان ایده‌ها و تجربیات تان اندک است، برای اینکه اعتماد به نفس تان کاهش نیابد از محصولات فیزیکی یا دیجیتالی طراحی شده توسط یو ایکس دیزاینرهای مطرح استفاده کنید. هیچ خجالت نکشید که در حال تقلید از آن‌ها هستید، در واقع شما در حال یادگیری از بهترین‌های این حیطه هستید و می‎‌توانید از طریق آدرس وب سایت یا شبکه های اجتماعی شان نیز، با آن‌ها در ارتباط باشید و از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوید.

UX دیزاینرها چه مهارت هایی دارند؟

در پاسخ به این سوال که چگونه UX دیزاینر شویم، ابتدا به یک سری مهارت های نرم یا Soft نیاز داریم که مهم ترین آن ها داشتن همدلی و درک کاربر، ارتباط مثبت و اثر بخش با مشتریان و مدیر برای بیان ایده ها و توضیح نکات محصول و در نهایت دارای ساختار و نظم بودن، می‌باشد.

در حقیقت، داشتن تحصیلات داتشگاهی برای ورود به UX به هیچ وجه الزامی نیست و امروزه شاهد افراد زیادی هستیم که از رشته های مختلف دانشگاهی همچون معماری، روانشناسی، تصویرسازی و… وارد UX design می‎شوند و دارای پیشرفت قابل توجهی در این حرفه هستند. از این رو در ادامه چند مهارت مهم و کلیدی که برای موفقیت در این حوزه نیاز دارید را معرفی می‎کنیم.

تحقیق و پژوهش (UX Research)

در یو ایکس همه چیز وابسته به خلاقیت و ایده پردازی طراح نیست بلکه بسیاری از طرح های آن ها، حاصل تحقیقات و مطالعاتی است که در بازه های زمانی مختلف بر روی جامعه هدف مشتریان داشته اند.

یو ایکس ریسرچ

توانایی تجزیه و تحلیل

هر محصولی که طراحی می‎‌شود، چه در فرایند طراحی و چه پس از خرید توسط مشتری و استفاده از آن، نیازمند تحلیل و بررسی از سوی طراحان تجربه کاربری است. علت این مقدار از پیگیری و بررسی، آگاهی نسبت به نقاط ضعف و قوت محصول، در مراحل مختلف طراحی تا استفاده است. در این صورت یو ایکس دیزاینرها می‌توانند طرح‌های خود را بهبود ببخشند و حرفه‌ای‌تر عمل کنند.

مهارت کار تیمی

طراحی تجربه کاربری از آن حرفه‌های حساسی است که برای پیشرفت در کار، باید از دیگر طراحان و همکاران خود کمک بگیرید. همکاران شما در بخش‌های مختلفی همچون ارتباط با مشتری، خدمات پس از فروش و… می‌توانند اطلاعات خوبی راجع به مشکلات و خواسته‌های کاربران در اختیارتان قرار دهند. پس مهارت کار تیمی را نیز در خود تقویت کنید.

ارائه وایرفریم و نمونه اولیه

به یاد داشته باشید که باید بتوانید طرح اولیه یا وایرفریم محصول را به مشتری یا مدیر خود به درستی ارائه کنید تا آن‌ها بتوانند محصول طراحی شده شما را به خوبی درک کنند و سپس در صورت وجود ایراد در طرح اولیه، آن را اصلاح کرده و طرح را نهایی کنید.

مهارت در نوشتن

اگر تصور می‎کنید که نوشتن مخصوص تولیدکنندگان محتوا و کپی رایترها است، کاملا در اشتباهید. یکی از مهم ترین مهارت هایی که در یو ایکس باید یاد بگیرید، نویسندگی حرفه ای است. شما باید قادر باشید ویژگی ها و مزیای محصول، نحوه استفاده و… را به خوبی و سادگی برای کاربران بنویسید.

طراحی تعاملی (Interaction design)

منظور از طراحی تعاملی این است که کاربران به راحتی و سادگی تمام بتوانند با محصول طراحی شده توسط شما، ارتباط برقرار کنند و حین استفاده از محصول، رضایت کافی داشته باشند.

انتقادپذیری

انتقادپذیری از آن دسته مهارت هایی است که اهمیت بسیاری برای طراحان ux دارد و معمولا به راحتی از سمت این افراد نادیده گرفته می شود. در واقع، طراحان تجربه کاربری باید نسبت به انتقادهای مدیر یا مشتریان خود متواصع، صبور و منعطف باشند و پس از بررسی مجدد طرح، در صورت وجود ایراد، آن را برطرف کنند.

 

 پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش طراحی تجربه کاربری UX

 

ویژگی های محصولات دارای تجربه کاربری خوب

ویژگی هایی که در زیر به آن ها اشاره می ‎کنیم را ‏پیتر مورویل در طرحی که نام آن لانه زنبوری است، بیان می‎ کند و یکی از ساده ترین و در عین حال گویاترین طرح های موجود برای ویژگی های یک محصول طراحی شده مطلوب است.

ویژگی های محصولات دارای تجربه کاربری خوب

Useful (مفید بودن)

منظور از مفید بودن در اینجا این است که طراحی صورت گرفته بر روی محصول بتواند نیاز کاربران را مرتفع کند؛ به سوالات آن ها پاسخ داده و برای مشکلاتشان راه حلی ارائه دهد، در غیر این صورت هر چقدر هم که زیبا باشد، مشتری آن را استفاده نمی ‎کند.

Desirable (مطلوب بودن)

کاربر بایستی انگیزه و اشتیاق کافی برای استفاده از محصول را داشته باشد. محصول باید به قدری جذاب باشد که کاربر آن را بخواهد و دوست داشته باشد برای آن وقت بگذارد. در این قسمت توجه بیشتر بر روی ظاهر جذاب و زیبای محصول است.

 

حتما بخوانید: ۵ گام اساسی در مراحل طراحی تجربه کاربری UX

 

Findable (قابلیت کشف داشتن)

تمام ویژگی هایی که برای محصول تعبیه کرده اید باید به سادگی قابل کشف و حل شدن باشد. کاربر برای پیدا کردن یک دکمه یا منو نباید زمان زیادی وقت بگذارد. احتمالا کنترل تلویزیون شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر، دکمه هایی دارد که سال ها است از آن ها استفاده نکرده اید و اصلا نمی ‎دانید چه کاربردی دارند!

 

Usable (قابلیت استفاده داشتن)

معنای آن واضح است. یعنی اگر محصولی که طراحی می ‎کنید برای افراد و کاربران قابلیت استفاده نداشته باشد، عملا محصول شما به هیچ دردی نمی‎ خورد. به عبارت دیگر طراحی محصول شما باید به گونه ای باشد که استفاده از آن ساده باشد.

قابلیت استفاده داشتن طراحی

 

Accessible (قابل دسترسی)

افرادی که دارای معلولیت و ناتوانی هستند نیز، در پروسه طراحی نباید فراموش شوند. اتوبوسی که برای ویلچر سواران طراحی نشده، نمی‌تواند به بخشی از مردم شهر خدمت رسانی کند هرچند که دارای کیفیت بالایی برای افراد سالم باشد. پس طراحی شما باید برای هر کسی قابل دسترس باشد.

 

Credible (قابل اعتماد)

آیا وب سایتی که برای محصول طراحی شده است قابل اعتماد و اطمینان است تا کاربران بتوانند از طریق آن به خرید بپردازند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار مدیر سایت قرار دهند؟ باور پذیر بودن و طراحی صادقانه از مواردی است که رعایت آن ها در طراحی الزامی است.

آنچه در این مقاله آموختیم

طراحی UX در چند سال اخیر رشد و پیشرفت زیادی داشته و علاقه مندان آن رو به گسترش است. بنابراین با توجه به سؤالات متعددی که برای جوانان در این زمینه وجود دارد، در این مقاله تمام نکات راجع به چگونه UX دیزاینر شویم را توضیح داده و گفتیم که در این حرفه باید مجموعه ای از مهارت ها، ویژگی ها و توانمندی ها را در خود پرورش دهید.

در انتها نیز، اشاره کردیم که پیتر مورویل در طرحی که نام آن لانه زنبوری است، 6 ویژگی یک طراحی تجربه کاربری عالی را بیان کرده است. ویژگی هایی همچون مفید بودن، قابل اعتماد بودن، قابلیت دسترسی آسان و….

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما یک طراح UX، علاوه بر مواردی که گفته شد، چه مهارت ها یا کار با چه ابزارهای دیگری را لازم است یاد بگیرد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره طراحی تجربه کاربری UX – آموزش UX

UX Design

با آموزش حرفه ای یو ایکس UX وارد دنیای بزرگ طراحی تجربه کاربری شوید

2 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. Pariss

    در بخش توضیحاتی که در مورد کندوی تجربه کاربری دادید 6 مورد نوشته شده ولی در بخش پایینی اشاره به 7 مورد شده است؛ به نظر میرسد که مورد هفتم( VALUABLE) از قلم افتاده است .

    • مهری نیشابوری

      سلام و روزتون بخیر
      ممنون از حسن توجه شما به مطالب. محتوا ویرایش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin