5 گام اساسی در مراحل طراحی تجربه کاربری UX


اگر شما هم به تازگی با مفهوم طراحی تجربه کاربری یا UX آشنا شده‌اید احتمالا دوست دارید بدانید که مراحل طراحی UX چگونه است؟ این مهارت تقریبا یکی از موارد نوین و جدید دنیای دیجیتال…

اگر شما هم به تازگی با مفهوم طراحی تجربه کاربری یا UX آشنا شده‌اید احتمالا دوست دارید بدانید که مراحل طراحی UX چگونه است؟ این مهارت تقریبا یکی از موارد نوین و جدید دنیای دیجیتال محسوب می‌شود و افراد زیادی نسبت به آن ناآشنا هستند. طی چند سال اخیر به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر محصولات دیجیتال، توجه به سلیقه و رضایت کاربر در اولویت تولیدکنندگان مختلف قرار گرفت؛ از این رو، پرداختن به UX یکی از ویژگی‌هایی است که این روزها زیاد می‌شنویم.

طراحی تجربه کاربری هم مانند سایر مفاهیم مربوط به حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات نیاز به تخصص و مهارت‌های منحصر به فردی دارد که در حین طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف به آن‌ها نیاز دارید. شاید در نگاه اول مراحلی که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم کمی سردرگم‌کننده به نظر برسند اما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با رشدانا همراه شوید.

مراحل طراحی ux

مراحل طراحی UX چگونه است؟

قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی بررسی مراحل طراحی تجربه کاربری، ابتدا باید بدانیم که چرا دانستن این مراحل مهم است؟ پیش از هر چیز لازم است بدانیم تعریف UX چیست. به مجموعه نگرش‌ها و رفتارها یا در یک کلام، تجربه و احساسات کاربر در حین تعامل با یک محصول و خدمت، تجربه کاربر یا User Experience می گویند. واژه کاربر در این قسمت بسیار مهم است.

مخاطب و مشتری اصلی خدمات و محصولات دیجیتال چه کسانی هستند؟ کاربران فعال در سطح اینترنت و فضای مجازی! پس ما باید طراحی سایت خود را براساس تمایل و سلیقه کاربر و مشتری انجام دهیم یا اپلیکیشن بانکی را براساس نیاز کاربر طراحی کنیم. اگر بتوانیم این ویژگی و شاخص اصلی را در طراحی خود پیاده‌سازی کنیم، درصد شکست خوردن یا عدم موفقیت پروژه تا حد زیادی کاهش می‌یابد؛ چرا؟

چون پرداختن به تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه است. اگر با افراد متخصص در حوزه UX مشورت کرده باشید، حتما شنیده‌اید که گاهی با تغییری کوچک در یکی از مراحل ثبت نام یا خرید، چقدر رفتار و بازخورد مشتری یا کاربر بهتر شده است. تمامی این نمونه‌ها و موارد مشابه نشان‌دهنده اهمیت موضوع UX هستند. حال لازم است به بررسی مراحل طراحی UX یا (UX Design Steps) بپردازیم:

مراحل طراحی UX

1- تعریف محصول

اولین مرحله طراحی تجربه کاربری، تعریف محصول است. پیش از تولید یک محصول ابتدا باید زمینه و عملکرد آن محصول به خوبی توسط طراح، تحلیل و ارزیابی شود تا درک درستی از ماهیت آن شکل بگیرد. مرحله تعریف محصول، موفقیت طراحی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در این بخش، طراحان UX و ذینفعان تمام ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند. موارد زیر از جمله کارهایی هستند که باید در طی همین مرحله انجام دهید:

  • مصاحبه با ذینفعان: حتما این قسمت را جدی بگیرید تا در ادامه به مشکل برنخورید و سنگ بنای محکمی داشته باشید.
  • تهیه ارزش پیشنهادی: به کمک این بخش، جنبه‌های کلیدی و اصلی محصول را پررنگ می‌کنید.
  • ایجاد طرح مفهومی: ساخت یک مدل اولیه
  • Kick-off Meeting برای پروژه: در این قسمت تمام افراد مهم پروژه باید حضور داشته باشند تا با اساس مراحل آشنا شوند.

2- تحقیق درباره محصول

دومین مرحله از مراحل طراحی UX تحقیق درباره محصول و جوانب مختلف آن است؛ برای مثال بررسی رفتار کاربر با محصولات مشابه یا پیش‌بینی این مورد به شکلی دقیق از نکات حائز اهمیت این بخش محسوب می‌شود. به طور کلی، لازم است تحقیقات کاملی درباره رقبا و بازار محصول انجام شود تا بتوانید به کمک نتایج به دست آمده درباره باقی مراحل طراحی تصمیم بگیرید.

تحقیق درباره محصول

مصاحبه‌های دقیق و کامل فردی یا IDI

برای رسیدن به یک تجربه عالی محصول، ابتدا باید درک خوبی از کاربران خود داشته باشید. طراحان تجربه کاربری علاوه بر اینکه باید بدانند که کاربرانشان چه افرادی و با چه ویژگی‌هایی هستند، لازم است درمورد نیازها، ترس‌ها، انگیزه‌ها و رفتار آن‌ها نیز اطلاعات لازم را به دست آورند.

تحقیق در خصوص رقبا

تجزیه و تحلیل جامع درمورد محصولات و عملکرد رقیبان، ویژگی‌های محصولات را با یک روش قابل قیاس تعیین می‌کند. این نوع مطالعات، به طراحان ux کمک می‌کند تا بتوانند استانداردها و فرصت‌های تولیدی یک محصول خاص را در یک منطقه مشخص به دست آورند.

3- تجزیه و تحلیل

سومین مرحله از کل فرآیند طراحی UX ارزیابی و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده است. ضبط، سازمان‌دهی و نتیجه‌گیری در این قسمت اتفاق می‌افتد. یادتان باشد، این مرحله به طراح کمک می‌کند تا چرایی و نیاز اصلی مشتری به محصول را درک کند؛ پس طراحی بهتری هم از آب در می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم مراحل را در موقعیت خودشان انجام دهید و از جابه‌جا کردن هر یک بپرهیزید. از موارد فرعی این مرحله می‌توان به بخش زیر اشاره کرد:

  • طراحی پرسونا مخاطب فرضی: یک نمونه قابل اعتماد و واقع‌گرایانه از مخاطب و کاربر محصول ایجاد می‌شود تا بتوان رفتار کاربران اصلی و واقعی را پیش‌بینی کرد.

 

حتما بخوانید: با بهترین ابزارهای طراحی UX و نحوه کار آن‌ها آشنا شوید

 

4- طراحی

چهارمین مرحله از مراحل طراحی UX خود فعل طراحی کردن است. وقتی تمام مراحل قبل به طور کامل اجرا شد، حال طراح باید یک نمونه اولیه براساس داده‌های به دست آمده خلق کند. اولین قسمت، طراحی به شکل اسکچ است و در آن جزئیات زیادی از طرح مشخص نیست. در قسمت بعدی با استفاده از نمونه‌های اسکچ، وایرفریم خلق می‌شود. به کمک وایرفریم‌ها یک نمونه از محصول در قالب پروتوتایپ آماده شده و برای تست در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. برای آن که با جزئیات بیشتر این گام آشنا شوید، لازم است هر کدام از این موارد را به طور کامل درک کنید.

اسکچ (طراحی سریع، پیش طرح)

ترسیم اسکچ یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تجسم ایده‌ای است که در ذهن دارید. شما می‌توانید برای تجسم یک مفهوم، از تکنیک نقاشی با دست استفاده کنید. این تکنیک به طراحان اجازه می‌دهد تا پیش از آن که تصمیمی بگیرند و یا راه حلی انتخاب کنند، به وسیله ترسیم طرح‌های متنوع، تمامی مسیرهای پیش رو را ارزیابی کنند. طراحی سریع یا همان اسکچ، یک ابزار پرکاربرد و کارآمد برای تایید مفاهیم محصول و روش‌های طراحی آن می‌باشد.

ایجاد وایرفریم‌ها

منظور از وایرفریم، نوعی راهنمای بصری برای نمایش ساختار صفحه است. تهیه یک وایرفریم به شما کمک می‌کند تا ستون اصلی محصول را در اختیار داشته باشید. طراحان از وایرفریم به عنوان اسکلت موکاپ استفاده می‌کنند.

وایرفریمینگ

ایجاد پروتوتایپ‌ها (نمونه‌های اولیه)

از آنجایی که وایرفریم‌ها بیشتر در زمینه ساختار و سلسله مراتب بصری ایجاد می‌شوند، لازم است پروتوتایپ‌ها درباره تجربه متقابل حاصل از آن‌ها طراحی شوند تا این دو، عملکرد مکمل یکدیگر داشته باشند. منظور از پروتوتایپ، شبیه‌سازی محصول است که بدین منظور، از وایرفریم‌های قابل کلیک استفاده می‌کند.

ایجاد جزئیات طراحی

جزئیاتی که برای طراحی ux باید در نظر داشته باشید، نمودارهای جریان کاربر و جریان کار را در برمی‌گیرند و در آن الزامات عملکردی و سبک محصول مشخص می‌شود. در این بخش، لازم است فرآیندها و دارایی‌های گرافیکی موردنیاز برای تولید یک محصول کارآمد، به وسیله این جزئیات مشخص شود.

5- تست و اعتبارسنجی

پروتوتایپ آماده شده باید توسط کاربران هدف مورد تست ارزیابی قرار گیرد تا آن‌ها به نکات ضعف یا قوت طرح اشاره کنند. در نهایت، تغییرات نهایی اعمال شده و نسخه اصلاح شده برای طراح رابط کاربری ارسال می‌شود. برای آن که بتوانید به خوبی محصول خود را بررسی و ارزیابی کنید، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید.

استفاده از محصول

زمانی که محصول به یک نقطه قابل استفاده رسید، آزمایش و مورداستفاده گرفتن آن می‌تواند به عنوان یک روش کم هزینه و عالی به اعتبارسنجی آن کمک کند.

جلسات تست کاربر

جلسات تست کاربر به منظور اعتبارسنجی بر روی کاربران واقعی صورت می‌گیرد. این آزمون‌ها انواع مختلفی دارند که بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها تست کاربردپذیری، گروه‌های تمرکز، آزمایش بتا و نظرسنجی‌ها هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، سایر مراحل تست و اعتبارسنجی شامل امور زیر می‌شود:

  • تهیه خاطرات کاربر
  • تجزیه و تحلیل سنجه‌ها
  • دریافت بازخورد از طرف کاربران

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش UX

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله درباره مراحل مختلف طراحی UX صحبت کردیم و سعی کردیم این موارد را در 5 گام به صورت خلاصه بیان کنیم. برای انجام طراحی UX، هیچ راه حل یکسانی وجود ندارد، اما هدف از فرایند طراحی یکسان است؛ ایجاد یک محصول عالی برای مشتریان. پس فقط به آنچه که برای پروژه شما مفید است بپردازید و همزمان با تکامل محصول به تکامل UX نیز بپردازید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما چگونه می توانیم محصول را بهبود بخشیده و UX را به تکامل برسانیم؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره طراحی تجربه کاربری UX – آموزش UX

UX Design

با آموزش حرفه ای یو ایکس UX وارد دنیای بزرگ طراحی تجربه کاربری شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin