با بهترین ابزارهای طراحی UX و نحوه کار آن‌ها آشنا شوید


این روزها یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های طراحی رابط کاربری، UX یا همان تجربه کاربری است. چه در طراحی وبسایت و چه در طراحی نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف، علاوه بر اهمیت رابط کاربری، توجه به…

این روزها یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های طراحی رابط کاربری، UX یا همان تجربه کاربری است. چه در طراحی وبسایت و چه در طراحی نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مختلف، علاوه بر اهمیت رابط کاربری، توجه به UX نیز بسیار مهم است. به همین دلیل است که هر روزه شرکت‌های بسیاری به اهمیت این موضوع پی می‌برند و به دنبال طراحی تجربه کاربری با کیفیت‌تری هستند. طراحی UX با استفاده از ابزارهای موجود انجام می‌شود که در این مقاله از رشدانا قصد داریم بهترین ابزارهای طراحی UX را معرفی کنیم.

تعریف مختصری از UX

اگر می خواهید بدانید UX چیست، در واقع UX به معنای تجربه کاربری یا User Experience است. این موضوع شامل حسی است که کاربر از تعامل با UI یا همان رابط کاربری به دست می‌آورد. امروزه شرکت‌های طراحی وبسایت و نرم افزار در پی راهی هستند که تجربه کاربر از تعامل با محصولاتشان را بهبود دهند و رضایت بیشتر کاربرانشان را به دست آورند. همان طور که گفته شد، چنین کار مهمی با استفاده از ابزارهایی خاص صورت می‌گیرد که در ادامه به معرفی این ابزارها می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: UX چیست؟ مفهوم و تاریخچه تجربه کاربری به زبان ساده

 

بهترین ابزارهای طراحی UX کدامند؟

از آنجایی که معمولا با شنیدن نام UX، رابط کاربری یا همان UI نیز به دنبال آن می‌آید، ابزارهایی که برای طراحی آن‌ها استفاده می‌شوند، مشترک هستند. به عبارتی دیگر UI و UX دو موضوع جدانشدنی و لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند. فرآیند طراحی رابط کاربری یک طراحی رفت و برگشتی است. به این معنی که طراح با طراحی UI  و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از ابزارهای آنالیز UX، مدام در حال تغییر و بهبود طراحی خود است و این دو موضوع همواره به یکدیگر وابسته اند.

بهترین ابزارهای طراحی UX

Adobe XD

کمتر کسی پیدا می‌شود که با کمپانی مشهور ادوبی آشنا نباشد. یکی از نرم افزارهای معروف و البته کاربردی ادوبی، Adobe XDاست. این شرکت همپوشانی فوق العاده‌ای در زمینه رفع نیاز کاربران خود دارد و هرکدام از محصولات آن به صورت تخصصی در زمینه‌ای خاص کاربرد دارند. قبل از روی کار آمدن Adobe XD، طراحان UI و UX با برنامه فتوشاپ طراحی می‌کردند. اما از سال 2017 نرم افزار جدید کمپانی ادوبی با نام Adobe XD به روی کار آمد و بسیار مورد استقبال طراحان نیز قرار گرفت. با استفاده از این برنامه قادر هستید رابط کاربری و تجربه کاربری را با کیفیت بالا طراحی کنید و از آن پروتوتایپ نیز بگیرید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ادوبی ایکس دی (Adobe XD)

 

از مزایای بی‌نظیری که ادوبی در اختیار کاربران خود می‌گذارد، لینک بودن نرم افزارهایش با یکدیگر است. بنابراین اگر طرحی در برنامه‌های ایلاستریتور یا فتوشاپ انجام شده باشد، به راحتی در Adobe XD نیز قابل اجرا است. پلتفرم قابل استفاده این ابزار حرفه‌ای سیستم عامل ویندوز و مک است و دارای لایسنس تجاری نیز می‌باشد.

اسکچ (Sketch)

از سال 2015 تاکنون فتوشاپ از تخت پادشاهی خود پایین آمده و جای خود را به نرم افزار قدرتمند اسکچ داده است. طراحانی که معمولا از سیستم عامل مک استفاده می‌کنند به خوبی با این ابزار آشنا هستند. نرم افزار اسکچ شباهت‌های بسیاری با فتوشاپ و ایلاستریتور دارد اما برای طراحی UX بسیار منعطف‌تر از آن دو عمل می‌کند. لازم به ذکر است که این برنامه تنها بر روی سیستم عامل مک قابل اجرا است.

Uxpin

این ابزار برای طراحی‌های رابط کاربری و تجربه کاربری بسیار مناسب است. امکاناتی که استفاده از Uxpin در اختیار طراح می‌گذارد عبارتند از:

  • امکانات مربوط به Wireframe
  • توانایی نگهداری سیستم‌های طراحی
  • مستندسازی
  • دارای ابزارهای انیمیشن سازی
  • دارای امکانات فوق العاده برای ساخت پروتوتایپ سریع

پروتوتایپ در UXPIN

علاوه بر امکاناتی که بیان شد، می‌توانید از وایرفریم‌هایی که طراحی کرده‌اید، خروجی HTML نیز بگیرید. استفاده از این ابزار به صورت آنلاین است و در طی انجام پروژه می‌توانید صفحه کار خود را با سایر همکارانتان به اشتراک بگذارید و از پیشنهادات آنان نیز استفاده کنید. البته امکان استفاده از نسخه آفلاین بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس نیز وجود دارد.

 

حتما بخوانید: چگونه یک UX دیزاینر خفن باشیم؟

 

In Vision

این ویژن نه تنها یک پلتفرم طراحی حرفه‌ای رابط کاربری است، بلکه یکی از بهترین ابزارها برای ساخت پروتوتایپ نیز محسوب می‌شود. این ابزار دارای امکان مشارکت تیمی نیز می‌باشد که یکی از بهترین ویژگی‌های آن همین مسئله است. طراحان می‌توانند به تنهایی و یا به همراه تیم خود با آن کار کنند و بازخوردهای مفید را در طراحی خود اعمال کنند. به صورت کلی مجموعه امکانات بی نظیر In Vision سبب شده است تا حدود 5 میلیون طراح و شرکت‌های مختلف برای طراحی UI و UX از آن استفاده کنند. جالب است بدانید که ابرقدرت‌هایی مانند آمازون، اچ بی او، نتفلیکس و استارباکس در طراحی‌های خود از این نرم افزار بهره می‌گیرند.

Mason

این روزها مدلسازی‌های اولیه و پروتوتایپ‌ها به بخش جدایی ناپذیر تمامی طراحی‌ها تبدیل شده‌اند. گستردگی این موضوع در طراحی وب بیشتر از بقیه موارد جلب توجه می‌کند. Mason یکی دیگر از بهترین ابزارهای طراحی UX است که می‌توانید به وسیله طراحی ویژگی‌های دیجیتالی و نرم افزاری در سطح کامپوننت‌ها، از شر مدلسازی‌های اولیه خلاص شوید!

از ویژگی‌های بارز این نرم افزار، ویژوال بودن آن است. منظور از این ویژگی این است که به هیچ وجه نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید. میسن ابزاری است که به منظور آسان سازی کل فرآیند طراحی UX ساخته شده است.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش طراحی تجربه کاربری UX

 

Axure RP

ادعای سازندگان این برنامه این است که آن‌ها صاحب یکی از قدرتمندترین ابزارهای برنامه ریزی، ساخت پروتوتایپ و تعامل با توسعه دهندگان هستند. همه این مواردی که ذکر شده با استفاده از این ابزار و بدون نیاز به کدنویسی قابل اجرا است. از آن جایی که تعداد طراحان زیادی با به کار گیری Axure RP دست به طراحی UI و UX می‌زنند، مدرکی است که ثابت می‌کند ادعای شرکت سازنده این برنامه چندان هم از واقعیت دور نیست.

نرم افزار های طراحی ux

Mind Manager

این ابزاری که در این بخش، قصد داریم آن را جزو یکی از بهترین ابزارهای طراحی UX معرفی کنیم، ابزار منعطفی است و اجازه تداعی آزاد ایده‌ها را به طراح می‌دهد. این امکان به گونه‌ای است که خلاقیت و بازدهی را در کنار هم قرار می‌دهد. با به کارگیری این برنامه در طراحی‌هایتان می‌توانید افکار خود را ثبت کنید، برنامه ریزی استراتژیک داشته باشید و از همه مهم‌تر فریم ورک بصری طراحی نمایید. علاوه بر آنچه که ذکر شد، ابزارهای زیادی در زمینه طراحی تجربه کاربری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

فیگما (Figma)

با استفاده از فیگما می‌توانید کارهایی مانند طراحی، نمونه‌سازی و جمع‌آوری بازخورد از سایر طراحان را به راحتی انجام دهید. فیگما یکی از ابزارهای کارآمد طراحی رابط است و این امکان را فراهم می‌کند تا چندین طراح بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. از این ابزار می‌توانید در ویندوز، مک، بروزر و لینوکس استفاده نمایید. همچنین نسخه‌های رایگان و پولی آن نیز باتوجه به نوع استفاده شما، قابل دسترسی هستند.

به گفته یکی از معروف‌ترین طراحان فرانت اند به نام بنجامین رید، فیگما یک USP شبیه اسکچ است و تمام ویژگی‌های آن، به جز پلتفرم چندبستره بودن، را دارد. زمانی که طراحان برای ایجاد آیکون‌های موردنیاز خود از فیگما استفاده می‌کنند، به راحتی می‌توانند گردش کاری مطلوب این بستر را متوجه شوند. یادگیری نکات استفاده از این ابزار برای طراحان، به زمان زیادی نیاز ندارد. همچنین شما به عنوان یک طراح تجربه کاربری، می‌توانید تصاویر موردنظرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و از آن‌ها ‌نظرسنجی کنید. خوب است بدانید که معمولا از فیگما به صورت آنلاین و تحت وب استفاده می‌شود، اما این امکان وجود دارد که از نسخه‌های آفلاین آن نیز استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: آموزش جامع نرم افزار فیگما Figma

 

طراح افینیتی (Affinity tools)

از نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه طراحی ux، طراح افینیتی به نوعی قاتل فتوشاپ است و دلیل این نظر هم بسیار واضح و مبرهن است! یکی از دلایلی که افینیتی را در رقابت با فتوشاپ قرار می‌دهد، طراحی خوب این ابزار بوده و به نظر می‌رسد که با هدف طراحی گرافیکی و وب ایجاد شده است.

از جمله ویژگی‌های فوق‌العاده آن می‌توان به قابل تنظیم بودن و غیرمخرب بودن لایه‌های آن اشاره کرد. به این معنا که شما می‌توانید بدون آسیب زدن به تصاویر، بردارهای آن را همان‌طور که می‌خواهید، تنظیم کنید. ویژگی زوم یک میلیون برابری این ابزار نیز بسیار کارآمد است. از این خاصیت می‌توان در زمان کار کردن با یک وکتورآرت استفاده کنید و به خوبی بر روی همان قسمتی که مدنظر دارید، زوم نمایید. ویژگی ذخیره تاریخچه نیز بسیار مفید است و با استفاده از آن می‌توانید 8000 مرحله به عقب برگردید و هیچ مرحله‌ای از روند کارتان را از دست ندهید.

OverFlow.io

یکی از نکاتی که در زمان طراحی رابط کاربری باید همواره مدنظر داشته باشید این است که بتوانید تجربه خوبی را برای کاربر رقم بزنید. برای رسیدن به این هدف، لازم است تمامی قسمت‌های رابط کاربری اپ یا سایت به خوبی و با دقت، توسط طراح، به یکدیگر پیوند داده شوند. اگر این گام به درستی انجام شود، کاربر درک درستی از رابط کاربری و شیوه کار با آن را به دست خواهد آورد.

انجام موثر این مرحله در ابزاری مانند OverFlow.io میسر است. این ابزار کاربردی، این امکان را در اختیار شما می‌گذارد که بتوانید به سادگی دیاگرام‌های ابتدایی مسیر کاربرانتان را طراحی نمایید. مجموعه امکانات OverFlow.io سبب خلق یک تجربه بی‌نقص و موردپسند کاربرانتان می‌شود. این ابزار به صورت تحت وب فعال است و باید به صورت آنلاین از آن استفاده کنید. همچنین لایسنس آن نیز تجاری بوده و برای استفاده از مزایای این ابزار لازم است تعرفه مشخصی را پرداخت کنید.

 

جمع بندی

طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت و طراحی یک وبسایت، نرم افزار و… است. ابزارهای زیادی برای طراحی این موارد وجود دارند که در این مقاله به معرفی چند مورد از بهترین ابزارهای طراحی UX پرداختیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما چه ابزارهای دیگری را برای طراحی UX می شناسید و به کار می برید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره طراحی تجربه کاربری UX – آموزش UX

UX Design

با آموزش حرفه ای یو ایکس UX وارد دنیای بزرگ طراحی تجربه کاربری شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin