بازاریابی درونگرا Inbound Marketing چیست؟


از نظر متخصصان، بازاریابی علاوه بر شیوه سنتی، به روش های دیگری نیز انجام پذیر است. یکی از انواع روش ها، بازاریابی درونگرا است که تاثیر چشمگیری بر روی کسب و کارها دارد. در ادامه مقاله…

از نظر متخصصان، بازاریابی علاوه بر شیوه سنتی، به روش های دیگری نیز انجام پذیر است. یکی از انواع روش ها، بازاریابی درونگرا است که تاثیر چشمگیری بر روی کسب و کارها دارد. در ادامه مقاله با رشدانا همراه باشید تا به تفصیل به شرح آن بپردازیم.

 

بازاریابی چیست؟

تعریفی که از جانب اساتید بازاریابی آمریکا در سال 1935 در مورد بازاریابی ارائه شد، این گونه است: بازاریابی اجرای فعالیت هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا یا خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده هدایت می‌کند. سال ها بعد از آن و با تغییر نگرش، اساتید این حوزه به این نتیجه رسیدند که بازاریابی، تنها روانه کردن کالا به سمت مصرف کننده نیست، بلکه با خلق ارزش و جلب رضایت مشتری می‌توان بدون استفاده از روش های سنتی، محصول و خدمات خود را به فروش رساند. همین امر سبب شد تا متدهای جدیدی برای بازاریابی پدید آید.

 

حتما بخوانید: بهترین روش های بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

بازاریابی درونگرا یا inbound marketing چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید در دنیای تجارت امروز، یکی از متدهای تاثیر‌گذار در دیجیتال مارکتینگ چیست، می‌توان از بازاریابی درونگرا یا inbound marketing و به عبارتی دیگر بازاریابی ربایشی، نام برد. کاربرد این نوع بازاریابی، معمولا مناسب کسب و کارهای آنلاین است .

این روش در تلاش است که با خلق محتوای ارزشمند، مشتری را به طرف خود جذب کند تا بتواند محصول یا خدمات خود را به او عرضه کند. در این نوع بازاریابی غیر مستقیم، سیستم به گونه‌ای است که مشتری به سمت کسب و کار می‌رود و در نهایت تصمیم به خرید می‌گیرد. این در حالی است که در بازاریابی به شیوه سنتی که به صورت مستقیم انجام می‌گیرد، نمایندگانی از سوی تولید کننده به سمت مصرف کننده می‌روند و کالای خود را معرفی ‌می‌کنند.

بازاریابی درون گرا چیست

مراحل بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا یا ربایشی به طور کلی دارای 4 مرحله است و طی این 4 مرحله صاحب کسب و کار می‌تواند محصولات خود را به جامعه هدف خود معرفی کند.

مرحله اول: جذب کردن

اولین مرحله برای شروع بازاریابی ربایشی، بالا بردن ترافیک سایت و جذب کاربر است. بهتر است در ابتدای کار بدانید که تمام افراد جامعه، مخاطب شما نیستند، بلکه با یک بررسی مختصر خواهید دانست که تنها گروهی از جامعه به کالا و یا خدمات شما نیازمندند و شما باید در جهت جلب نظر آن گروه تلاش کنید. جامعه هدف شما در واقع مشتریان بالقوه شما محسوب می‌شوند که در صورت استفاده صحیح از این روش بازاریابی، در نهایت مشتریان ثابت شما خواهند بود.

از جمله اقداماتی که برای جلب نظر جامعه هدف خود می‌توانید انجام دهید، تولید محتوای ارزشمند است. پس از ساخت محتوا می‌توانید آن را در وبلاگ و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اشتراک محتوا در این شبکه‌ها کمک بسیاری در جهت بالا بردن ترافیک سایت و تعامل با مخاطب خواهد کرد.

 

مرحله دوم: پیدا کردن سرنخ فروش

بعد از آن که تعداد بازدید کنندگان سایت بالا رفت، باید بتوانید با آنان ارتباط برقرار کنید تا بدین وسیله از دغدغه‌ها و نیاز آنان مطلع شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید که مخاطب شما دقیقا چه انتظاراتی از شما و خدمات شما دارد و به کمک این سرنخ ها، می‌توانید دقیقا آن چه که کاربر نیاز دارد را عرضه کنید.

از جمله اقداماتی که در جهت یافتن سرنخ فروش می‌توان انجام داد؛ قرار دادن فرم‌هایی در سایت است که می‌توانید از کاربر درخواست کنید آن‌ها را پر کند و یا صفحه چتی در کنار وب‌سایت خود تعریف کنید.

 

مرحله سوم: نزدیک شدن

تا این مرحله از کار، اگر دو مرحله قبل را درست و دقیق انجام داده باشید، هم اکنون کسب و کار شما گروهی از دنبال کنندگان وفادار دارد و در این بخش شما می‌توانید مخاطبین خود را تبدیل به مشتری کنید. بدین منظور ابزارهای بازاریابی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در زمانی مناسب این مرحله را عملی کنید.

یکی از این ابزار‌ها بهره بردن از ایمیل است. برای معرفی خدمات و محصولات خود در این مرحله، از ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) استفاده کنید. با بیشتر شدن مخاطبین، شما می‌توانید به وسیله بررسی داده‌ها، آن دسته از کاربرانی که علاقه‌مندتر هستند و برای خرید آماده‌اند و تعامل بیشتری با شما داشته‌اند را شناسایی کنید و ارتباط خود را پررنگ‌تر از پیش با آنان ادامه دهید.

برای پیدا کردن کاربران مشتاق‌تر، می‌توانید با استفاده از ابزارهای مخصوص به شناسایی آن کسانی که ایمیل‌های شما را مطالعه می‌کنند بپردازید و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

 

مرحله چهارم: جلب رضایت مشتری

در این مرحله که مهم‌ترین مرحله محسوب می‌شود، باید به صورتی ویژه به مشتری توجه کرده و خدمات پس از فروش به او ارائه دهید. هرچه کیفیت محصول یا خدمات شما بالاتر باشد و خدمات بیشتری ارائه دهید باعث می‌شود که خاطره‌ای خوش از خرید در ذهن مشتری نقش ببندد و پس از آن، کسب و کار شما تبلیغات دهان به دهان نیز خواهد داشت که شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

به نظرات، پیشنهادات و انتقاداتی که از سوی مشتریان دریافت می‌کنید بسیار اهمیت دهید چرا که باعث رشد کسب و کار شما می‌شود و از طرفی رضایت بیشتر مخاطبین را سبب می‌گردد.

 

حتما بخوانید: بازاریابی دهان به دهان یا WOMM و نکات مهم آن چیست؟

تفاوت بازاریابی درونگرا و برون گرا در چیست؟

در بازاریابی درونگرا به وسیله ارزشی که برای مخاطب خود تولید می‌کنید، توجه او را جلب کرده و از سویی دیگر همین امر، سبب جلب اعتماد نسبت به کسب و کار نیز می‌شود. در صورتی که در بازاریابی برون گرا که البته با هزینه‌های بیشتری صورت می‌گیرد، به دلیل آن که مخاطب تنها با معرفی محصول روبرو است، احتمال بی‌اعتنایی وجود دارد.

برای همه ما پیش آمده است که در هنگام پخش تبلیغات تلویزیونی شبکه را عوض کرده و یا در صورت تماس بازاریاب از طرف شرکتی خاص احساس کرده ایم که فردی مزاحم ما شده است. در بازاریابی برون گرا این گونه است که مخاطب را بدون دریافت هیچ ارزشی مجبور به آشنایی با محصول خود کرده‌ایم که ممکن است اصلا نیازی به آن نداشته باشد! همین امر است که سبب رنجش مخاطب شده و تاثیرگذاری بازاریابی برون گرا را با شکست روبرو می‌کند.

تفاوت بازاریابی درون گرا و برون گرا

استراتژی‌های بازاریابی درونگرا

در ادامه این مقاله از رشدانا، قصد داریم به توضیح  3 مدل استراتژی درونگرا بپردازیم که با کمک گرفتن از آن ها می‎توانید برای مخاطبان هدف خود بازاریابی کرده و در این امر موفق شوید. با استفاده از هر یک از تکنیک‌های جذب، تعامل و خشنودسازی، می‎توانید گام‌های مطمئن‌تری را برای توسعه و رشد کسب و کارتان برداشته، سود و درآمد خود را افزایش دهید. پس همچنان همراه ما باشید.

 

استراتژی اول: جذب

همانطور که اشاره کردیم، تولید محتوای بهینه و گسترش آن یکی از مهم‌ترین اصول در بازاریابی درونگرا و جذب مخاطبان هدف کسب و کارها است. بنابراین، در هر نوع کسب و کاری که فعالیت دارید، ابتدا باید به تولید و انتشار محتوای جذاب، بپردازید؛ آن هم در بسترهایی از فضای دیجیتال که تعداد زیادی از مخاطبان‌تان در آن حضور دارند.

فرمت‌های مختلفی از محتوای متنی در این راه به شما کمک می‌کنند. مانند انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی، مقاله‌نویسی برای وبلاگ، تولید محتوای آموزشی و کاربردی و…

به عنوان مثال، اگر در زمینه تولید دم نوش‌های لاغری فعالیت می‌‎کنید، محتوای متنوع و بسیار خوبی در این رابطه می‌توانید تولید کنید. ابتدا در مورد محصول‌تان توضیحات کافی به مخاطب ارائه کنید، سپس با بیان این مطلب که می‌‎دانید آن‌ها در مسیر لاغری با چه چالش‌هایی مواجه هستند، راه حل‌های مفیدی ارائه کنید. راه حل‌هایی که کاملا صادقانه باشند! در مرحله بعدی، می‌‎توانید به نحوه ساخت محصول، بیان نظرات مثبت مصرف کنندگان و حتی تخفیفاتی که بر روی محصول اعمال کرده‌اید، اشاره کنید.

گام بعدی در استراتژی جذب کاربران هدف، استفاده از تکنیک‌های سئو به منظور بهینه سازی محتواهای تولید شده است. هر چند سئو، کاری تخصصی و زمان‌بر است، اما باعث می‌شود محتوایی که برای تولید آن زمان بسیار زیادی صرف کرده‌اید؛ ضمن برخورداری از عبارات کلیدی و هماهنگی با الگوریتم‌های گوگل، یک محتوای ناب شناخته شود. در نتیجه، محتوای شما به صورت ارگانیک در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) به مخاطبان هدف‌تان نمایش داده می‌شود و در صدر نتایج گوگل نیز قرار می‌گیرید.

بازاریابی درونگرا

استراتژی دوم: تعامل

تصور کنید توانسته‌اید محتوایی جذاب و سئو شده تولید کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، سؤال اینجا است که در بازاریابی درونگرا، شما تمام تلاش خود را انجام داده و نیاز به هیچ کار دیگری ندارید؟ در واقع، پس از تولید محتوای سئو شده، باید به سمت تعامل با مخاطبین خود بروید.

این تعامل باید به نحوی باشد که شما با مخاطبان تان، ارتباطی مستمر و بلند مدت برقرار کنید، زیرا هدف این است که آن‌ها مشتریانی وفادار برای کسب و کارتان باقی بمانند و این اتفاق هنگامی رقم می‎خورد که بتوانید به جای فروش محصول، راه حل مشکل مخاطب را به او بفروشید.

بنابراین، شما ملزم هستید از ارزشی که کسب و کارتان برای مشتریان بوجود می‌‎آورد، صحبت کنید و به آن‌ها نشان دهید که وجه تمایزتان با سایر رقبا چیست. اگر بخواهیم چند نمونه رایج از استراتژی‌های تعاملی در بازاریابی درونگرا را معرفی کنیم، به مواردی از قبیل خدمات پس از فروش، مدیریت تماس‌ها و پیام‌های دریافتی از واحد فروش، پاسخگویی مناسب کارشناسان واحدهای فنی و فروش و در نهایت ارائه سرویس‌های پشتیبانی با کیفیت، می‌توانیم اشاره کنیم.

 

استراتژی سوم: لذت یا خشنودسازی

سومین استراتژی از استراتژی های بازاریابی درونگرا، به این مورد مهم می‌پردازد که کسب و کارها باید بتوانند تا مدت‌ها، مشتریان را از خریدی که کرده‌اند، راضی و خشنود نگه دارند. علاوه بر این، پشتیبانی از محصول نیز باید به نحوی انجام شود که مشتری پس از گذشت ماه‌ها از خرید، همچنان بتواند علی‌رغم رضایت از محصول، از پشتیبانی محصول نیز خرسند باشد.

بیاد داشته باشید در استراتژی لذت که مبتنی بر خشنود‌سازی مشتریان است، باید تحت هر شرایطی، از مشتریان خود پشتیبانی و حمایت کنید، حتی اگر این گونه خدمات به ظاهر هیچ سودی برایتان نداشته باشد! زیرا یک مشتری خوشحال که احساس رضایت بالایی از خریدش دارد، می‌تواند به راحتی ده‌ها مشتری دیگر را به سمت شما روانه کند و این یعنی فرصتی استثنایی برای کسب درآمد و سود بیشتر.

در ادامه به چند روش برای انجام بهتر استراتژی لذت اشاره خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها، سطح خشنودی مشتریان را افزایش داده و به تبع آن، ارتباط عمیق‌تری نیز با آن‌ها برقرار سازید.

 

مزایای بازاریابی درونگرا چیست؟

تا این قسمت از مقاله، با مفهوم و اهمیت بازاریابی درونگرا آشنا شدید. در این بخش، به مهم‌ترین مزایایی که این روش مارکتینگ برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد صحبت خواهیم کرد.

مقرون به صرفه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که همه کسب و کارها در زمان انتخاب روش بازاریابی به آن توجه می‌کنند، میزان هزینه است. باتوجه به میزان بازدهی فوق‌العاده‌ای که بازاریابی درونگرا دارد، نسبت به بازاریابی برونگرا بسیار اقتصادی‌تر می‌باشد. درواقع در این روش، با یک سوم هزینه بازاریابی برونگرا، قادر خواهید بود تعداد مشابهی سرنخ فروش به سیستم خود اضافه کنید و این موضوع به نفع کسب و کارتان خواهد بود.

تاثیرگذاری برای انواع کسب و کار

حوزه کاری شما هر چیزی که باشد، بدون شک بازاریابی درونگرا سبب پیشرفت آن خواهد شد. درواقع در این روش، کسب و کارها از معرفی صرف محصولات خارج شده و به یک موتور فروش تبدیل می‌شوند.

هدفمند بودن و بازدهی بالا

بازاریابی درونگرا از همان مراحل اولیه، با هدفی مشخص برای جذب مخاطب و افزایش لید شروع به کار می‌کند. در این روش، نیازی نیست یک جامعه گسترده با سلایق مختلف را در نظر بگیرید، بلکه این اختیار را دارید که مخاطبین خود را باتوجه به ویژگی‌های بازارتان انتخاب کنید. این امر سبب محقق شدن اهداف و افزایش هرچه بیشتر بازدهی می‌شود.

قابلیت آنالیز و ارزیابی

یکی دیگر از مزایای بازاریابی درونگرا، امکان تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبین و عملکردتان است. درواقع شما می‌توانید باتوجه به نتایجی که از تحلیلتان به دست می‌آید تصمیم بگیرید که در مرحله بعد چه اقدامی موثرتر خواهد بود. لازم به ذکر است که ابزارهای زیادی برای آنالیز تحلیل رفتار کاربران وجود دارد.

جلب اعتماد مخاطب

یکی از ارکان مهم در بازاریابی درونگرا، تولید محتوای ارزشمند است. از این طریق می‌توانید اعتماد مخاطبین را کسب کنید و با مرور زمان رتبه‌های بهتری در گوگل به دست آورید. این موضوع کمک می‌کند تا افراد بیشتری با کسب و کارتان آشنا شوند و از این طریق فروش بیشتری خواهید داشت.

 

نتیجه گیری

بازاریابی درونگرا یا ربایشی، شیوه‌ای است که بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطب و با میل او، می‌توان محصولات خود را معرفی و عرضه کرد. این روش به دلیل اطلاعات و محتوای مفیدی که ارائه می‌دهد، برای کاربر نیز خوشایند است و در واقع سبب رضایت هردو طرف (تولید کننده و مصرف‌کننده) خواهد شد. اگر به دنبال روشی مطمئن برای بازاریابی هستید، پیشنهاد می‌شود این روش را به عنوان سکوی پرتابی برای کسب و کار خود امتحان کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما در کسب و کارتان برای طی کردن مراحل بازاریابی درونگرا و نزدیک شدن بیشتر به مخاطب، از چه روش‌ها یا ابزارهای دیگری استفاده می‌کنید؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه اکبری

سرپرست تیم تولید محتوای رشدانا هستم و حدودا دو سالی میشه که در حوزه سئو و محتوا فعالیت دارم. تمام تلاشم اینه که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، یه تجربه خوب از بازدید سایت رو براتون رقم بزنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin