بازاریابی دهان به دهان یا WOMM و اهمیت آن چیست؟


یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین روش‌های بازاریابی، روش بازاریابی دهان به دهان است که به نوعی در دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نیز کاربرد دارد. بسیاری از ما با شنیدن این…

یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین روش‌های بازاریابی، روش بازاریابی دهان به دهان است که به نوعی در دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نیز کاربرد دارد. بسیاری از ما با شنیدن این تعبیر به یاد عبارت یک کلاغ چهل کلاغ می‌افتیم. این عبارت دارای بار منفی است و معمولا اثرات مخرب این عمل را به ما یادآوری می‌کند. اما این تعابیر از لحاظ معنی و کاربرد با هم متفاوت هستند.

این روش بازخورد و فیدبک مستقیم مشتری است. در واقع محصولات و خدمات شرکت توانسته است نیازهای مورد انتظار مشتری و مخاطب را برآورده کند. در این حالت نیازهای مشتری به گونه‌ای عالی پاسخ داده می‌شود و او را ترغیب می‌کند که به صورت اختیاری احساس رضایت خود را با سایرین مطرح کند.

در ادامه مقاله با رشدانا همراه باشید؛ تا به بررسی بیشتر این بازاریابی بپردازیم.

اهمیت بازاریابی دهان به دهان 

مطالعات نشان می‌دهد که 92 درصد مصرف کنندگان، پیشنهادات خانواده و دوستان را بسیار بیشتر از تبلیغات مختلف باور می‌کنند. این آمار عجیب از قدرتمندی حقایق بازاریابی پرده برمی‌دارد. مشتریان ثابتی که از استفاده محصولات و خدمات سازمان رضایت دارند بزرگترین سرمایه بازاریابی سازمان‌ها محسوب می‌شوند.

معنی آکادمیک بازاریابی دهان به دهان یا WOMM (همان مخفف Word Of Mouth Marketing)، تاثیر گذاری بسیار فعال و برانگیختن طبیعی گفتگو‌ها و پیشنهادات مختلف مصرف پیرامون یک برند، رویداد، سازمان و محصول است.

در این نوع بازاریابی مشتریان به پیشنهادات دوستان و اطرافیان خود اعتماد می‌کنند. البته محصولات و خدمات سازمان باید دارای ویژگی‌های منحصر به فرد باشد تا در ذهن مخاطب و مشتری ماندگار شود. این ویژگی‌ها باید به قدری پر رنگ باشد تا مخاطب را به صورت طبیعی به انتقال تجربیات مصرف ترغیب کند.

اهمیت بازاریابی دهان به دهان

 

مزایای بازاریابی دهان به دهان

در این بخش به معرفی برخی مزایای کاربردی این روش بازاریابی می‌پردازیم.

 

افزایش میزان فروش بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های زیاد برای تبلیغات

بسیاری از کسب و کارها و برندها از این روش به جای هزینه کردن در سایر تبلیغات، برای بالا بردن میزان مخاطبین استفاده می‌کنند.

 

ایجاد جامعه هدف، نه تولید کالای صرف

این روش بازاریابی، مشتریان و طرفداران بسیار وفادارتری ایجاد می‌کند. مشتریانی که مشارکت بسیار بالایی دارند و به ویژگی‌های محصولات توجه می‌کنند، پیشنهادات بیشتری به دوستان خود می‌دهند. این روند، میزان بازده استراتژی‌های اتخاذ شده را افزایش داده و مشتریان وفادار بیشتری را ایجاد می‌کند.

 

بودجه بیشتر، آزادی بیشتری ایجاد می‌کند

مشتریان وفادار یک برند می‌توانند در تکرار خرید، تاثیر زیادی داشته باشند. هرچه تکرار خرید افزایش یابد، بازگشت سرمایه سرعت بیشتری پیدا می‌کند و این یکی از نقاط قوت بسیار عالی برای یک سازمان است.

 

چه موقع از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنیم

علت اهمیت ویژه این روش به دلیل سطح بالای احساس اعتمادی است که در مخاطب ایجاد می‌شود. این نوع اعتماد به شدت بر میزان خرید و تکرار آن تاثیر دارد. این نوع تبلیغ، متقاعد کننده‌ترین حالت تبلیغات است که فرد توصیه کننده به صورت اختیاری از اعتبار خود برای معرفی و تبلیغات استفاده می‌کند.

چه موقع از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنیم

یکی از نکات مهم در این نوع تبلیغات این است که سازمان‌ها و شرکت‌ها باید زمانی از این نوع بازاریابی استفاده کنند که محصول یا خدمت آنها ویژگی‌های کیفی لازم را داشته باشد. زیرا در صورتی که بدون مطالعه و تحقیق بازار به این حوزه ورود کنند، ممکن است نتیجه معکوس بگیرند.

بسیاری از محصولات بدون تست اولیه، وارد بازار شدند و متاسفانه مورد بازخورد منفی مردم قرار گرفتند. این بازخوردهای منفی به راحتی از طریق بازاریابی دهان به دهان گسترش پیدا کردند به صورتی که دیگر فروش محصول انجام نمی‌شد و خط تولید آن به دلیل نبود تقاضا متوقف شد.

 

حتما بخوانید: نکات مهمی در مورد بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ

استفاده از بازاریابی دهان به دهان در کسب و کار

اهمیت قدرت انتقال تجربه در این روش بازاریابی غیر قابل انکار است. حتی اگر کسب و کاری علاقه نداشته باشد از این روش بازاریابی برای محصولات و خدمات خود استفاده کند، ناچار به این سمت کشیده خواهد شد. یک کسب و کارهیچ گاه نمی‌تواند سرعت انتقال تجربه و میزان رضایت مردم را کنترل کند.

تنها کاری که کسب و کارها می‌توانند انجام دهند بهبود روز افزون کیفیت محصولات و خدمات است. هر محصولی دارای چرخه عمر است و احساس و تصمیم مردم تاثیر زیادی بر طول عمر محصولات دارد. سازمان‌ها خواسته و ناخواسته باید این نوع بازاریابی را دردستور کار خود داشته باشند تا بتوانند خود را در برابر مضرات آن بیمه کنند.

کسب و کارهای مختلف می‌توانند با طراحی سبد محصولات متنوع و پرمصرف که کیفیت عالی هم دارند به فضای این بازاریابی ورود پیدا کنند. بازاریاب‌های سازمان در زمان عرضه محصول باید از مشتریان بخواهند ویژگی‌های مثبت و منفی محصول و خدمت را بعد از استفاده به شرکت اعلام کنند. مشارکت مشتریان در نظرسنجی‌های ماهانه یا فصلی می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت محصولات و مشتری پسندی داشته باشد

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ

 

نقش بازاریاب‌های سازمان در روش دهان به دهان

همچنین بازاریاب‌های شرکت برای افزایش میزان مشارکت می‌توانند از مشتریان درخواست کنند، محصولات و خدمات شرکت را به سایر دوستان و اعضای خانواده پیشنهاد دهند. ارائه سمپل‌های کوچک و نمونه کار هم می تواند تاثیر مثبتی بر روی گسترش بازار شرکت‌ها داشته باشد.

 

استخدام بازاریاب‌های توانمند

یکی از موثرترین روش‌ها برای توسعه بازار، استخدام بازاریاب های توانمند است. بازاریاب باید به ویژگی‌های کیفی محصول، مزایا و معایب، انواع کاربردها و روش‌های استفاده محصول یا خدمت مسلط باشد تا بتواند محصول یا خدمت را به صورت کاملا شفاف و کاربردی به مخاطب توضیح دهد.

بسیاری از مردم همه کاربرد‌های یک محصول را نمی‌دانند. یک بازاریاب حرفه‌ای می‌تواند در انتخاب نوع محصول و خدمت به مشتری کمک کند. در واقع بازایاب یک سازمان باید بتواند نیاز مشتری را شناسایی کند و به صورت کاملا مثبت به آن پاسخ دهد. همچنین از مهارت‌های یک بازاریاب سازمانی این است که بتواند در مخاطب و مشتری نیاز ایجاد کند و محصول یا خدمت را به عنوان برطرف کننده اصلی نیاز به مشتری ارائه دهد.

بازاریاب متخصص باعث می‌شود که برند و شرکت در ذهن مشتری ماندگار شود. این ماندگاری، مشتری را به تکرار خرید ترغیب می‌کند. وقتی مشتری از محصول و خدمت رضایت کامل داشته باشد و از خدمات مشاوره‌ای بازاریاب راضی باشد، می‌تواند به راحتی با روش دهان به دهان به صورت کاملا رایگان به معرفی شرکت بپردازد. همه این موارد، برای ادامه بقا و توسعه سازمان ضروری است و اگر سازمان بتواند موارد فوق را با حساسیت زیاد دنبال کند، می‌تواند در صنعت مربوطه ماندگار شود.

 

و اما پایان

در این مقاله علاوه بر تعریف بازاریابی دهان به دهان، نکاتی پیرامون مزایا و اهمیت این بازاریابی گفته شد. همان طور که می دانید بازاریابی انواع متنوعی دارد و یکی از پربازده ترین آن ها این نوع بازاریابی است. البته در کنار مزایایی که برای این نوع بازاریابی وجود دارد، معایبی نیز به چشم می خورد اما شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید بکوشید تا با برقرار کردن ارتباطی قوی با مشتریانتان از این روش بازاریابی نهایت استفاده را ببرید.

 

حتما بخوانید: با ۹ روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوید

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما اصلی ترین فاکتور در این نوع بازاریابی که منجر به اعتماد و تکرار خرید مشتریان می شود، چیست؟ نظرات عالی خود را در این زمینه با ما مطرح کنید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin