تفاوت Hotjar و Fullstory دو منبع بررسی رفتار کاربر


بررسی تفاوت Hotjar و Fullstory شاید برای بسیاری از شما کمی ناآشنا به نظر برسد. اغلب افراد با هاتجار آشنا هستند اما فول استوری چندان بین مردم شناخته شده نیست. برای شروع بحث، ابتدا به…

بررسی تفاوت Hotjar و Fullstory شاید برای بسیاری از شما کمی ناآشنا به نظر برسد. اغلب افراد با هاتجار آشنا هستند اما فول استوری چندان بین مردم شناخته شده نیست. برای شروع بحث، ابتدا به این مقدمه توج کنید. برای انجام فرآیند فروش و جذب مشتری در فضای آنلاین، هر محصول یا خدمتی نیازمند یک وبسایت یا بستری است که به کمک آن توضیحات اولیه و اطلاعات مورد نیاز کاربر در آن‌ها گنجانده شده باشد. به این ترتیب مشتریان می‌توانند با ورود به وبسایت و مطالعه توضیحات مختلف قانع شوند که محصول را بخرند یا قانع نشوند و وبسایت را ترک کنند.

قطعا رفتار کاربر در زمانی که قانع می‌شود و خرید خود را نهایی می‌کند با زمانی که خلاف این موارد اتفاق می‌افند، کاملا متفاوت است. به همین خاطر، وبسایت‌های مختلف و به طور ویژه انواع فروشگاهی، باید رفتار کاربر و تجربه کاربری سایت خود را مورد ارزیابی چندباره و دوره‌ای قرار دهند. در این مقاله از رشدانا با ما همراه شوید تا درباره دو ابزار جالب هاتجار و فول استوری صحبت کنیم. همچنین، در ادامه نوشته به مقایسه مزایا و ویژگی‌های هر یک در مقابل دیگری خواهیم پرداخت. پس اگر دوست دارید بدانید فول استوری یا هاتجار چیست و چه پیشینه‌ای دارد، این نوشته را از دست ندهید.

تفاوت هات جر و Fullstory

چرا رفتار کاربران در سایت مهم است؟

قبل از بررسی تفاوت Hotjar و Fullstory ابتدا باید بدانیم که چرا این دو ابزار مهم هستند یا در حالت کلی‌تر، چرا ما باید رفتار کاربرانمان را بررسی کنیم؟ مفهومی به نام تجربه کاربری یا User Experience به ما می‌گوید که هر چقدر حس و تجربه کاربر در حین تعامل با پلتفرم سایت یا اپلیکیشن ما بهتر باشد، احتمال انجام اقدام مورد نظر از سوی کاربر مانند خرید کالا بیشتر خواهد بود.

به همین ترتیب، صاحبان وبسایت و مشاغل اینترنتی باید به شکل دوره‌ای رفتار کاربران سایت خود را بررسی کنند تا بفهمند کدام قسمت از سایت در دعوت از مخاطب به انجام اقدام مورد نظر بهتر و کدامیک بدتر عمل می‌کند؟ مثلا در طی این بررسی‌ها ممکن است متوجه شوید که قسمت بلاگ به خوبی در دسترس مخاطب نیست و اگر شخصی وارد این صفحه شود به دلیل چیدمان نادرست وبلاگ، به سرعت آن را می‌بندد و خارج می‌شود.

همانطور که می‌دانید، بخش وبلاگ برای جذب مخاطب به روش بازاریابی محتوایی بسیار اهمیت دارد. بنابراین اگر قسمت بلاگ عملکرد مناسبی در جذب مخاطب نداشته باشد یا نرخ پرش مخاطب از این قسمت بالاتر از حد پیش‌بینی شده گزارش شود، قطعا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فروش بالا یا کلیک روی CTA ها اتفاق بیفتد.

بنابراین، بررسی رفتار کاربر در دنیای بازاریابی دیجیتال و برای بازاریابان دیجیتال بسیار حاثز اهمیت است. ما باید تمام صفحات، لینک‌ها، بخش‌های اصلی و فرعی سایتمان را چک کنیم تا بتوانیم به سلیقه و دیدگاه مخاطب نسبت به محتوای خود آگاهی پیدا کنیم. ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس برای رساندن ما به این هدف وجود دارند که در این مطلب، می‌خواهیم به بررسی دو نمونه و همچنین، تفاوت Hotjar و Fullstory بپردازیم.

 

نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟

دومین موردی که قبل از ورود به بخش اصلی بحث بسیار مهم است و باید نسبت به آن آگاه باشیم، Heat Map یا نقشه حرارتی سایت است که به کمک دو ابزار هاتجار و فول استوری می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم. سوال اصلی اینجاست که فایده هیت مپ و دسترسی به آن برای صاحبین وبسایت و فروشگاه اینترنتی چه می‌تواند باشد؟

قبل از بررسی تفاوت Hotjar و Fullstory باید بگوییم هر دو پلتفرم از نقشه حرارتی یا هیت مپ پشتیبانی کرده و به این روش داده‌های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهند. حالا باید به ارائه تعریفی از هیت مپ بپردازیم. در اصل، هیت مپ نوعی داده‌های گرافیکی و رنگی هستند که امکان رصد کردن رفتار و فعالیت‌های کاربر در جای جای وبسایتمان را در اختیارمان قرار می‌دهند. به بیان دیگر، یکی از مواردی که می‌توانیم به کمک آن تجربه کاربری سایت را تست کنیم، هیت مپ است؛ چون به کمک داده‌های بصری می‌توانیم رفتار و واکنش‌های کاربران را ببینیم و اهداف جدید مبتنی بر این رفتارها تعریف کنیم. از طرف دیگر، امکان اصلاح بخشی از عیوب و نقص‌های سایت هم با هیت مپ مهیا می‌شود. احتمالا شما هم با این موضوع موافق هستید که هیت مپ در بازاریابی دیجیتال تا چه اندازه مهم و الزامی است.

 

هات جر یا Hotjar چیست؟

همه ما با این موضوع موافق هستیم که رفتار و دیدگاه مشتری روی میزان فروش ما تاثیر مستقیم دارد؛ پس هر چیزی که مشتری بپسندد، برای آینده و رونق کسب‌وکار اینترنتی ما خوب است اما سوال مهم‌تری مطرح می‌شود و آن هم این است که آیا همه ما دانش لازم برای تحقیق پیرامون چنین مساله مهمی را داریم؟ در ابزارهای آنالیتیکس، اعداد و ارقام مختلفی از میزان تعامل و ترافیک سایت در دسترس ما قرار می‌گیرد اما تحلیل اصولی رفتار کاربر با این اعداد و ارقام امکان‌پذیر است؟ کدام صفحه از سایت باعث کلافه شدن کاربر و خروج وی از سایت می‌شود؟ چرا مشتری خرید خود را نهایی نمی‌کند؟ به کمک هاتجار و فول استوری می‌توانید پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

هات جر یا Hotjar چیست؟

Hotjar و Fullstory به عنوان ابزار‌های مهم دیجیتال مارکتینگ با عملکردی نسبتا یکسان برای تحلیل و ارزیابی رفتار مشتری شناخته می‌شوند که در نهایت بازخورد این تحلیل را در اختیار صاحب وبسایت و کسب‌وکار قرار می‌دهند. استراتژی اصلی تحلیل این دو ابزار بر دو مورد نقشه حرارتی یا هیت مپ و ضبط نشت یا Session Recording مبتنی است. احتمالا از خود می‌پرسید ضبط نشت چیست؟ در پاسخ باید بگوییم عمل ضبط نشت توسط ابزار رصدکننده رفتار کاربر صورت می‌گیرد و طی این عمل، مجموعه‌ای از رفتار، حالات و رفت‌وآمدهای کاربر درون سایت ضبط می‌شود تا در نهایت مورد ارزیابی ابزار قرار گیرد.

استراتژی دیگری که در هاتجار مورد نظر است، پرسشنامه و گرفتن بازخورد از مشتریان بوده که روی تحلیل نهایی تاثیر بسزایی دارد. در دنیای هاتجار، اطلاعات ابتدا به شکل سنتی از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس دریافت شده و سپس به دو روش تجزیه و تحلیل و گرفتن بازخورد، اطلاعات پردازش شده در دسترس شما قرار می‌گیرد. به این ترتیب، شما می‌توانید به شکل کاملا کاربردی ببینید که رفتار کاربر سایت در بخش‌های مختلف چگونه است و چه چیزی واقعا برای وی اهمیت دارد. اگر تمایل دارید درمورد Hotjar اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله Hotjar چیست رشدانا را حتما مطالعه کنید.

 

4 دلیل مهم برای استفاده از Hotjar در سایت

این 4 دلیل از عمده دلایلی هستند که صاحبان کسب‌وکار و وبمسترها این ابزار را برای تحلیل رفتار مخاطب از آن استفاده می‌کنند:

  • ارائه اطلاعات قابل اعتماد درباره نقاط داده یا Data points
  • ارائه دلیل برای رفتارهای مشتریان
  • امکان یادگیری سریع و ارائه منحنی‌های کاربردی
  • قیمت مناسب و نشان دادن میزان ارزش کسب شده

 

فول استوری یا Fullstory چیست؟

فول استوری یا FS حدودا 2 سال زودتر از هاتجار به دنیای وب معرفی شد. این ابزار در سال 2012 توسط یک تیم همکار متشکل از مهندسان گوگل طراحی شد. دنیای هاتجار و فول استوری تا حد زیادی شبیه به یکدگیر است چون هر دو برای تحلیل رفتار کاربر در سایت طراحی شده‌اند؛ اما با این حال تفاوت‌های جالبی هم بین این دو وجود دارد که در بخش بعدی به طور کامل به بررسی هر یک می‌پردازیم.

فول استوری یا Fullstory چیست؟

تفاوت Hotjar و Fullstory

برای تکمیل اطلاعات ارائه شده در این مطلب، به بررسی تعدادی از تفاوت‌های اصلی بین هاتجار و فول استوری می‌پردازیم. چند تفاوت اصلی بین این دو برنامه عبارتند از:

  • از نرم‌افزار هاتجار برای ارائه یک دید جامع از رفتار کاربر و نحوه تعامل وی به منظور بهبود تجربه کاربری استفاده می‌شود اما در فول استوری، کلیه تعاملات کاربر در یک فهرست گردآوری شده و نتایج مختلف در آن قابل جستجو است.
  • در هاتجار بازخوردهای کاربرد با ارقام مختلف ترکیب می‌شود و اطلاعات کلی‌تر است اما در فول استوری بررسی‌ها به شکل موردی صورت می‌گیرد.
  • در هاتجار تا 2000 بازدید در روز با برنامه رایگان قابل پیگیری و ارزیابی است اما در فول استوری تنها 1000 بازدید شامل بررسی رایگان می‌شود و بعد از این رقم باید عضویت ویژه خریداری کنید.
  • در هاتجار داده‌ها از نظر کاربر راحت‌تر قابل بررسی هستند اما در فول استوری کمی تخصصی‌تر به داده‌پردازی پرداخته شده است.

 

سخن پایانی

در این مطلب از رشدانا به بررسی تفاوت Hotjar و Fullstory، دو ابزار مهم در دنیای تحلیل تجربه کاربری سایت پرداختیم. همه ما با ابزاری به نام گوگل آنالیتیکس آشنا هستیم یا دست کم نام آن را شنیده‌ایم ولی تعداد افرادی که با Hotjar یا Fullstory آشنا هستند و با آن‌ها کار می‌کنند، بسیار اندک است. یکی از نقاط مثبت شناختن ابزارهای مختلف، امکان بهره‌وری بیشتر از آن ابزار در جهت تامین منافع بازاریابی دیجیتال است. اگر می‌خواهید در دنیای بازاریابی دیجیتال سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده و توان رقابتی خود را افرایش دهید، حتما از ابزارهای تحلیل رفتار کاربر کمک بگیرید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin