بازاریابی برگشتی یا ریتنشن مارکتینگ Retention Marketing چیست؟


هنگامی که درمورد کمپین های تبلیغاتی صحبت می‎شود، مدیران کسب و کارهای موفق با دقت بالایی، به موضوع بازاریابی برگشتی توجه می‎کنند. مطمئنا این سؤال برایتان پیش آمد که بازاریابی برگشتی چیست؟ ریتنشن مارکتینگ (retention…

هنگامی که درمورد کمپین های تبلیغاتی صحبت می‎شود، مدیران کسب و کارهای موفق با دقت بالایی، به موضوع بازاریابی برگشتی توجه می‎کنند. مطمئنا این سؤال برایتان پیش آمد که بازاریابی برگشتی چیست؟

ریتنشن مارکتینگ (retention marketing) یا همان بازاریابی برگشتی، یکی از مهم ترین مباحث دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از آن، بازاریابی با هدف جذب و حفظ مشتری صورت می‌گیرد. در واقع بازاریابی برگشتی به منظور تکرار خرید از سوی مشتریان انجام می‌شود که در ادامه مقاله بیشتر راجع به آن خواهیم گفت. پس تا انتها همراه رشدانا باشید.

 

بازاریابی برگشتی یا Retention Marketing چیست؟

ریتنشن مارکتینگ چیست

از جمله استراتژی هایی است که کسب و کارها، آن را با هدف تمرکز بر مشتریان فعلی خود، حفظ مشتری و در نهایت افزایش میزان سود از این طریق، به کار می‌گیرند. البته هدف نهایی در ریتنشن مارکتینگ، تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان وفادار است. بنابراین بازاریابی برگشتی، مجموعه کارهایی است که باعث افزایش میزان دفعات خرید مشتری شده و از این مسیر، سود بیشتری فراهم می‌آورد.

 

حتما بخوانید: بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیست؟

چرا بازاریابی برگشتی برای هر کسب و کاری بسیار ضروری است؟

هزینه های بالای کمپین های تبلیغاتی و از سویی دیگر، هزینه جذب مشتریان جدید، بسیار هنگفت هستند، تا آنجا که برخی کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ هزینه جذب مشتری جدید را حدود 40 برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی می‎دانند.

دومین ضرورت استفاده از ریتنشن مارکتینگ مربوط به مقایسه سبد خرید مشتریان فعلی و مشتریان جدید است. در توضیح باید گفت که: بیش از 50 درصد مشتریان فعلی شما اقدام به خرید محصولات جدید می‎کنند، این در حالی است که تنها 30 درصد از مشتریان جدیدی که جذب کرده اید تمایل به خرید همان محصول دارند.

سومین علت به کارگیری این استراتژی مهم در کسب و کارها این است که، موجب صرفه جویی در هزینه های تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید می‌شود، زیرا از دست دادن هر یک نفر مشتری فعلی، یکی از بزرگترین اشتباهات و خطاهای راهبردی کسب و کارها محسوب می‌شود.

چرا بازاریابی برگشتی برای هر کسب و کاری ضروری است؟

مؤثرترین تکنیک های بازاریابی برگشتی  

در صورتی که بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و با ابزارهای تبلیغات دیجیتال آشنایی داشته باشید؛ با به کارگیری صحیح تکنیک هایی که در این قسمت به آن ها اشاره می‎کنیم، قادر خواهید بود تا حد زیادی منجر به افزایش سود حاصل از حفظ مشتریان فعلی تان شوید.

ابزارهای جانبی رایگان

قطعا محصول یا خدماتی که ارائه می‎کنید، دارای ابزار و وسایل جانبی دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید مشتری خود را حفظ کنید. به این صورت که همان ابزار را رایگان به مشتری هدیه کنید ، این چنین باعث ایجاد انگیزه در او خواهید شد.

ریتارگتینگ

کاربرانی که از سایت تان بازدید کرده اند وآشنایی اولیه با برند شما در ذهن شان ایجاد شده را با استفاده از تکنولوژی جدید مبتنی بر کوکی، شناسایی کرده و مجددا مورد هدف گیری قرار دهید.

پیشنهادات و تخفیفات شگفت انگیز

آیا شما هم دوست دارید هنگامی که محصولی را خریداری می‌کنید برای تان ارزش و جایگاهی ویژه درنظر گرفته شود؟ اگر پاسخ بله هست، سریع تر اقدام به این نمونه کارها بکنید: ارائه تخفیف ویژه در فصول مختلف سال، فقط به مشتریان قبلی. جوایز ویژه درصورت خرید تا سقف معین. هدیه دادن هنگام خرید یک محصول خاص.

به یاد مشتری باشید

زمانی که مشتری اقدام به خرید از شما می‌کند، مشخصات او را دریافت کنید. تاریخ های مهم و مناسبت هایی همچون روز دختر، روز دانشجو، روز مادر و… از فرصت های کم نظیری هستند که برای ایجاد حس خوب در مشتریان و وفادار نمودن آن‌ها نباید از این مناسبت ها غافل شوید.

مشارکت در سود با معرفی برند

پیشنهادی وسوسه کننده! به مشتریان خود پیشنهاد کنید که برند و محصول شما را به سایرین معرفی کنند( بازاریابی دهان به دهان) و در صورت خرید کردن هر یک از این مشتریان بالقوه، شما با کمال میل درصدی از فروش خود را به آن ها می‌‎دهید.

 

 پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای کاربردی بازاریابی برگشتی

تکنیک هایی که به آن اشاره کردیم، نیازمند ابزاری برای اجرایی شدن می‎باشند. این ابزارها شامل چنین مواردی هستند:

استفاده از نرم افزار CRM

این نرم افزار با قابلیت های فراوانی که دارد، باعث تسهیل در ارتباط با مشتریان می‌شود.

ایمیل مارکتینگ

از بهترین و مؤثرترین ابزارهایی است که توسط آن می‌توانید سطح تعاملات خود را با مشتریان فعلی، افزایش دهید.

ایمیل مارکتینگ

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

 

پیامک SMS

یک متن کوتاه و مرتبط با برندتان تهیه کنید و از طریق پنل های پیامکی، به مشتریان خود ازسال کنید.

سوشال مدیا

شبکه های اجتماعی فرصتی بسیار عالی برای اشتراک جزئیات محصولات و پاسخ گویی به مشتریان است. از سویی دیگر شما در دسترس و نزدیک آن ها هستید.

بازاریابی محتوا

یکی دیگر از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در ریتنشن مارکتینگ، بازاریابی محتوا است. محتوای مفید و ارزشمندی که شما در بلاگ سایت خود قرار می‌دهید، احتمال بازگشت مشتریان به سایتتان را بالا می‌برد و ممکن است نتیجه بازگشت آن‌ها به سایت، تکرار خرید باشد.

ارسال پوش نوتیفیکشن

یکی دیگر از ابزارهای مهم که در بازاریابی بازگشتی نقش مهمی ایفا می‌کند، ارسال پوش نوتیفیکیشن است. زمانی که یک کاربر با مراجعه به سایت با اپلیکیشن شما آشنا می‌شود و آن را نصب می‌کند، با اخذ اجازه می‌توانید نوتیفیکیشن ارسال کنید و از این طریق او را مجددا ترغیب به خرید نمایید. ارسال این پوش نوتیفیکیشن‌ها می‌تواند به بهانه‌هایی مانند انتشار مطلب جدید در بلاگ، ایجاد فیچرهای جدید و یا به واسطه تخفیفات و جشنواره‌ها باشد.

با این 4 پرسش مشتری بازگشتی خود را حفظ کنید!

برای اینکه بتوانید مشتریان قدیمی خود را حفظ و آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید، لازم است به چند سوال اساسی پاسخ دهید. در ادامه این پرسش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی برگشتی چیست

چرا مشتریان از من خرید نمی‌کنند؟!

مسلما هیچ صاحب کسب و کاری تمایل به از دست دادن مشتریانش ندارد. درواقع آنان تمام زمان و انرژیشان را صرف می‌کنند تا مشتریان بالقوه خود را به سمت خرید سوق دهند. دلایل متعددی برای از دست دادن مشتریان وجود دارد. اما مهم این است که ریشه این مسئله را به خوبی درک کنید. به عنوان مثال، ممکن است آن‌ها کالایی با قیمت مناسب‌تر از کسب و کار شما پیدا کرده باشند.

واقعیت این است که همواره برندهای دیگری هستند که قیمت‌های شما را پایین‌تر می‌آورند و به همین دلیل است که ایجاد حس وفاداری به نام برند بسیار مهم است. به گونه‌ای که با صرف‌نظر از قیمت، مشتریان علاقمند به خرید از برند محبوبشان باشند؛ حتی اگر مجبور باشند با قیمت‌های بیشتری خرید کنند. همچنین برای یافتن پاسخ این سوال، لازم است نگاهی به روند کاری خود بعد از خرید بیندازید و آن را بهبود دهید.

چند کاربر سایت من را ترک می‌کنند؟

از بین تمام بازدیدکنندگانی که به صورت هفتگی یا ماهیانه به سایت شما سر می‌زنند، چند نفر از آن‌ها فرآیند خرید را تکمیل می‌کنند؟ جالب است بدانید که نرخ تبدیل در سایت‌های تجارت الکترونیک تنها 2 درصد است! به عبارتی دیگر، هرکسی که برای اولین بار وارد سایت شما می‌شود، خریدار نیست. اما راه‌هایی برای افزایش نرخ تبدیل وجود دارد که با شناسایی آن‌ها می‌توانید درصد فروش خود را افزایش دهید.

تجربه در محل برای بازگشت مشتریان قدیمی در مقابل مشتریان جدید چیست؟

پیام‌های بازاریابی برای خریداران خاص بسیار مهم است و مشتریان امروزی انتظار یک تجربه خاص از برند شما دارند. همان‌طور که شیوه برخورد یک مغازه‌دار با مشتری قدیمی و جدید با یکدیگر متفاوت است، در سایت نیز چنین قاعده‌ای باید حکم‌فرما باشد. به عنوان مثال، اگر کاربر قدیمی به سایتتان وارد شود، با پیام (مجددا به سایت خوش آمدید) و پاپ‌آپ‌هایی از این قبیل از او استقبال کنید.

آیا مشتریان احساس عاطفی با برند شما دارند؟

ارتباط عاطفی با برند سبب می‌شود تا یک مشتری آن را به اطرافیان خود معرفی کند. این ارتباط قوی را می‌توان از طریق برنامه‌های پاداشی، ایمیل، تخفیفات ویژه و امثال آن ایجاد کرد.

افزونه‌های برتر برای بازگشت مشتریان

در این بخش چند ابزار کاربردی که به شما در جهت حفظ و بازگشت مشتریان قدیمی کمک می‌کنند را معرفی خواهیم کرد.

Smile.io

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که برنامه پاداش خود را با سرعت بیشتری تنطیم و اجرا کنید. بیش از 25هزار نفر تا به حال از این برنامه استفاده کرده‌اند تا بتوانند درآمد خود را افزایش دهند. راه‌اندازی Smile.io بسیار آسان بوده و به طور یکپارچه با ابزارهای دیگر در مجموعه فناوری بازاریابی ادغام خواهد شد.

LoyaltyLion

این ابزار با استفاده از امتیازاتی که برای فعالیت‌هایی مانند ثبت‌نام، خرید و… ارائه می‌دهند، باعث می‌شوند تا فعالیت و میزان رضایت مشتریان افزایش یابد. به طور متوسط، صاحبین کسب و کارها به ازای هر هزار تومانی که برای استفاده از آن هزینه می‌کنند، تا 32 تومان درآمد خواهند داشت.

Privy

با استفاده از Privy می‌توان حجم نامحدودی از داده را ثبت و ضبط کرد و از آن‌ها به منظور ارائه پیام‌های مرتبط به مشتریان در محل و از طریق ایمیل استفاده نمود. همچنین این ابزار با سایر فناوری بازاریابی مانند ارائه دهنده‌های خدمات ایمیل ادغام می‌شوند.

نرخ بازگشت سرمایه MROI چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه (Marketing Return of Investment) یکی از ضروری ترین فرمول هایی است که کسب و کارها در فعالیت های دیجیتال مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی خود، باید از آن استفاده کنند. MROI سودی است که از سرمایه گذاری در هر کسب و کاری به دست می‌آید و برای مدیران بسیار پر اهمیت است.

کمپین های تبلیغاتی، هزینه های گزافی را برای مدیران ایجاد می‎کنند، از این رو آن ها برای تحلیل و ارزیابی سرمایه گذاری ها و تصمیمات آینده کسب و کار، از نرخ بازگشت سرمایه خود که به صورت درصدی محاسبه می‌شود؛ استفاده می‌کنند.

فرمول محاسبه MROI—–>

۱۰۰×هزینه تبلیغات÷(هزینه تبلیغات – سود حاصل از تبلیغات)

حتما بخوانید: 7 مورد از موثر ترین تکنیک های بهینه سازی نرخ تبدیل

 

در پایان

 در این مقاله به دو پرسش بازاریابی برگشتی چیست و چگونه باعث تأثیرات مثبت بر فرآیند بازاریابی کسب و کارها می‌شود؛ پاسخ داده و خاطر نشان کردیم که وجود بازاریابی برگشتی در کمپین های تبلیغاتی، برای مدیران ضرورت بسیاری دارد، از این رو برخی از مهم ترین تکنیک ها و ابزارهای ریتنشن مارکتینگ را برای داشتن مشتریانی وفادار معرفی نمودیم. شما از کدام تکنیک ها یا ابزارها برای حفظ مشتریان فعلی و سود دهی بیشتر برای کسب و کارتان استفاده کرده اید؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin