چگونه بهترین استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام داشته باشیم؟


اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محتوا محور است. در این شبکه اجتماعی، شاهد فعالیت کسب و کارهای بسیاری هستیم. مسلما برای هر یک از ما پیش آمده است که از این مشاغل اینستاگرامی خرید…

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محتوا محور است. در این شبکه اجتماعی، شاهد فعالیت کسب و کارهای بسیاری هستیم. مسلما برای هر یک از ما پیش آمده است که از این مشاغل اینستاگرامی خرید کرده باشیم ویا قصد خرید از آن‌ها را داشته باشیم. به نظر شما چرا کسب وکارها از بین تمام شبکه‌های اجتماعی، بیشتر به سراغ اینستاگرام می‌روند؟ پاسخ این سوال محتوا محور بودن اینستاگرام است؛ بدین صورت کسب و کارهای مختلف با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانند محصولات و خدمات خود را عرضه کنند. در ادامه اصول استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را معرفی خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت چگونه در اینستاگرام کسب و کار موفقی داشته باشید. پس تا انتهای این مقاله، با رشدانا همراه باشید.

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام چیست

استراتژی در کسب و کار به چه معناست؟

یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت کسب وکارها، داشتن نظم در انجام کارها است. تفاوتی ندارد که کسب و کار آنلاین و یا سنتی باشد، بلکه مهم این است که همه کارها با برنامه ریزی انجام شود. در واقع عاملی که باعث منظم بودن کسب وکار ها می‌شود، داشتن استراتژی مشخص است. مثلا استراتژی یک سوپر مارکت این گونه است که صبح زود مغازه خود را باز کند، بعد از نهار استراحت کند و مجدد تا ساعت 11 شب به فعالیت خود ادامه دهد. این گونه تمام ساکنین محل متوجه خواهند شد که در چه ساعاتی می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

برای کسب و کار های آنلاین و اینستاگرامی نیز همین موضوع صدق می‌کند. صاحب کسب و کار آنلاین یا یک ادمین اینستاگرام با استراتژی‌ای که به کار می‌برد، برنامه ریزی و ارزیابی دقیق‌تری نسبت به فعالیت‌های خود خواهد داشت.

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام یا Content Strategy On Instagram به معنای تهیه و تدوین برنامه ریزی مشخص برای تولید محتوا است. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا برنامه ریزی مشخصی برای تولید و انتشار محتوا، موضوع محتوا، تعداد محتوایی که قصد انتشار دارید و… داشته باشید و به عنوان نقشه راه شما عمل خواهد کرد.

معمولا کاربران اینستاگرام به دنبال صفحاتی هستند که محتوای ارزشمند و کاربردی داشته باشد تا‌ بتوانند با استفاده از آن، مهارت‌های مختلف را یاد بگیرند. بنابراین به کمک داشتن استراتژی، می‌توانید محتوای کاربردی و با کیفیت تولید کرده و علاوه بر رضایت خاطر مخاطبان و موفقیت کسب و کارتان، به درآمد خوبی نیز برسید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش اینستاگرام مارکتینگ و کسب درآمد از اینستاگرام

عناصر اصلی استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام

برای اینکه بتوانید یک استراتژی موفق برای صفحه کسب وکار خود داشته باشید، باید در ابتدا عناصر مهم آن را بشناسید. در ادامه چهار مورد کلیدی و موثر در استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را با هم مرور می‌کنیم:

تعیین موضوع برای تولید محتوا

قبل از شروع تولید محتوا، در ابتدا باید مشخص کنید که پست و یا استوری قرار است چه موضوعی داشته باشد؛ در واقع شما باید بتوانید محتوا ها را دسته بندی موضوعی کرده و از محتواهای پرطرفدار برای جذب مخاطب استفاده کنید. پس از اینکه موضوعات را مشخص کردید، آن‌ها را به وسیله هشتگ‌های مربوطه و یا ابزارهای آنالیز، از نظر میزان محبوبیت رتبه بندی نمایید.

اهمیت زمان مناسب انتشار پست در استراتژی محتوا

اینستاگرام برای اکثر کاربران، حتی آن‌هایی که به دنبال یادگیری هستند، یک ابزار سرگرمی است. همین مسئله باعث شده است تا کاربران در روزها و ساعات مشخص فعالیت داشته باشند. به عنوان مثال اکثر افراد، اینستاگرام خود را در روزهای تعطیل بیشتر چک می‌کنند. در اینجا اهمیت داشتن برنامه زمانی برای انتشار محتوا مشخص می‌شود. این برنامه مشخص می‌کند که در چه روزهایی و چه ساعاتی پست بگذارید تا کاربران بیشتری شما را ببینند و بازخورد دریافت کنید.

پرسونای مشتری و تولید محتوا بر اساس آن

هر کسب و کاری، چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی، مخاطبان خاص خود را دارد. برای کسب بازخورد بهتر در اینستاگرام، ابتدا باید مخاطبان و ویژگی‌های آنان را بشناسید و بر اساس این ویژگی‌ها تولید محتوا کنید.

 

حتما بخوانید: پرسونا چیست و چگونه پرسونای مشتری را تعیین کنیم؟

 

تعیین فرمت محتوای متناسب با کسب و کار

همانطور که می‌‎دانید، تولید محتوا در قالب‌ها و فرمت‌های مختلفی همچون پادکست، اینفوگرافی، محتوای متنی، ویدئو و… انجام می‌شود. آنچه در تولید محتوا برای پلتفرم اینستاگرام مهم است، توجه به فرمت‌های مناسب با ویژگی‌های این بستر می‌باشد و اینستاگرام به گونه‌ای طراحی شده که شما برای هر پست، علاه بر محتوای متنی، باید از محتوای بصری مطلوب نیز استفاده کنید.

هرچند شما گزینه‌های متعددی برای تولید محتوا دارید اما دقت داشته باشید که مخاطبین‌تان، پست‌های تصویری را بیشتر می‌‎پسندند یا ویدئوهای اسلایدی و یا IGTV؟ از سوی دیگر، اگر کسب و کارتان به گونه‌ای است که در طی روز محتوای زیادی منتشر می‌کنید، بهتر است آن‌ها را استوری کنید و از گذاشتن پست‌های متعدد در طول روز خودداری کنید.

بنابراین، علی‌رغم یافتن بهترین فرمت تولید محتوا برای پیج ینستاگرام تان، سعی کنید توازن و تناسبی منطقی میان انواع محتواها برقرار کنید و در این مسیر از نرم افزارهایی همچون فتوشاپ، کانوا و… نیز بهره ببرید. این نرم افزارها، کمک بسیار زیادی به زیبایی ظاهری پست‌ها و استوری‌های تان می‌کنند و اگر در این زمینه مهارت ندارید، توصیه می‌کنیم با یک طراح گرافیک باتجربه همکاری کنید.

فرمت های محتوا

تدوین تقویم محتوا

پس از اینکه، هدف خود را از تولید محتوا در اینستاگرام مشخص نمودید، پرسونای مخاطب خود را ترسیم کرده، موضوعات متناسب با کسب و کارتان را جستجو کرده و آن ها را مشخص کردید و در نهایت، فرمت مناسبی نیز برای ارائه موضوعات خود یافتید؛ حال نوبت به تدوین تقویم محتوا می‌رسد.

تقویم محتوا، ابزاری است که با استفاده از آن، مشخص می‎کنید که محتوای خود را در چه تاریخ هایی منتشر کنید، چه مناسبت هایی در تقویم کشور وجود دارد که باید برای آن ها محتوای خاص درنظر بگیرید، مسئول انجام هر بخش از محتوا را تعیین می‌کنید و در انتها، با انجام اینگونه برنامه ریزی های از پیش تعیین شده؛ نه تنها محتوای با کیفیت تری تولید می‎کنید بلکه خروجی کارتان نیز، کاربر پسند خواهد بود.

 

حتما بخوانید: استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

 

از امکانات گسترده اینستاگرام استفاده کنید

خوشبختانه اینستاگرام، دارای امکانات گسترده و بسیار متنوعی است و این امر باعث محبوبیت این پلتفرم شده است. بنابراین، تلاش کنید کار با بخش های مختلف اینستاگرام را بیاموزید و از تمام امکانات موجود در آن برای جذب حداکثری کاربران، بهره ببرید.

یکی از قسمت های مهم و کاربردی این پلتفرم، بیوی آن است. جایی که شما در عرض چند ثانیه می‎توانید خود را به طور کامل به مخاطب معرفی کنید، او را متقاعد کنید که شما را فالو کند، لینک وب سایت تان را در آنجا قرار دهید و ترافیک سایت خود را بالا ببرید و راه های ارتباطی مانند شماره تماس، لینک تلگرام یا لنکدین و… را در آن قرار دهید.

از دیگر امکانات پرکاربرد اینستاگرام، لایو، IGTV، هشتگ ها و کپشن پست ها هستند که می‎توانند تعامل شما را با مخاطبین تان بهبود دهند. از دیگر امکانات این پلتفرم، قسمت ستینگ آن است که مثلا در بخش اینسایت آن، می‎توانید تمامی فعالیت های خود را بررسی نموده و نقاط ضعف‌ خود را مرتفع کنید.

افزایش تعامل و مشارکت کاربران

مشارکت دنبال کنندگان صفحه شما، تاثیر زیادی در رشد کسب و کارتان خواهد داشت. زمانی که تصمیم می‌گیرید چه موضوعی را در چه روز و ساعتی منتشر کنید، یعنی به دنبال افزایش تعامل کاربران هستید. مشارکت کاربران شامل: لایک، کامنت گذاشتن، ذخیره پست و ارسال آن برای دیگران می‌باشد. مشارکت مخاطب در صفحات بیزنسی، به معنای افزایش فروش محصول آن کسب و کار خواهد بود.

عناصر اصلی تولید محتوا در اینستاگرام

این نکته را فراموش نکنید!

دقت داشته باشید که درهنگام تولید محتوا برای پیج خود، نباید مدام به تبلیغ و توضیح محصولات یا خدمات خود بپردازید. این کار نه‌تنها باعث فروش نمی‌شود، بلکه باعث خسته شدن کاربر از محتوای تکراری شما نیز خواهد شد. در هنگام تولید محتوا برای صفحات فروشگاهی، باید 80 درصد محتوای مفید و ارزشمند و فقط 20 درصد محتوا، معرفی محصول و تبلیغاتی باشد؛ بنابراین از تبلیغ و تعریف بیش از حد از خودتان دست بردارید!

 

حتما بخوانید: مهم ترین نکات اینستاگرام مارکتینگ برای فروش

 

جمع بندی نهایی

داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام به معنی داشتن یک برنامه ریزی جامع برای تولید و انتشار محتوا است. این برنامه برای شما مشخص می‌کند که چه موضوعی را در چه زمانی و برای چه مخاطبی منتشر کنید تا بیشترین بازخورد را داشته باشید. افزایش تعامل کاربران با پیج شما سبب بیشتر دیده شدن آن و در نهایت موفقیت شما در کسب و کارتان خواهد شد. به نظر شما از چه روش های دیگری می توانیم استفاده کنیم تا نرخ تعامل مخاطبان با پیج ما بیشتر شود و به پیجی محبوب تبدیل شویم؟ نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش اینستاگرام مارکتینگ و کسب درآمد از اینستاگرام

Earn money with Instagram

اینستاگرام، ابزار درآمدزایی رایگان

آموزش کسب و کار اینستاگرامی و بازاریابی در اینستاگرام | رشدانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin