هشتگ چیست؟ چگونه در اینستاگرام هشتگ بسازیم؟


هشتگ، یک ابزار ساده و البته بسیار کاربردی است که برای اولین بار توسط “کریس مسینا” یکی از کارمندان سابق گوگل استفاده شد. او در سال 2007 یک پست دارای هشتگ را در توییتر ارسال…

هشتگ، یک ابزار ساده و البته بسیار کاربردی است که برای اولین بار توسط “کریس مسینا” یکی از کارمندان سابق گوگل استفاده شد. او در سال 2007 یک پست دارای هشتگ را در توییتر ارسال کرده و از آن به بعد، استفاده از # رواج پیدا کرد. اینکه هشتگ چیست؟ نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام چگونه است و آیا این ابزار در سایر شبکه‌‏های اجتماعی نیز استفاده می‏شود؛ موضوعی است که در ادامه به تفصیل راجع به آن صحبت می‏کنیم.

همانطور که می‏دانید، هدف از هشت گذاری، جستجو و یا سرچ در مورد موضوع خاصی است که کاربر در شبکه‏‌های اجتماعی همچون لینکدین، توییتر و اینستاگرام به آن دنبال است. درواقع، هشتگ در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌‏های اجتماعی، مانند کلمات کلیدی در موتور جستجوگر گوگل است. چرا که با سرچ کلمات کلیدی به مقالات و محتواهای مورد نیاز دست یافته و با استفاده از هشتگ نیز پست‌‏های موردنظر خود را پیدا می‏کنید.

استفاده حساب ‎شده و دقیق از هشتگ‏‌ها، یکی از مهم‏ترین اصولی است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید به خوبی با آن آشنا باشند. به عبارت دیگر، استفاده اصولی از هشتگ ها در شبکه‏‌های اجتماعی منجر به بهتر دیده شدن کسب و کار خواهد شد. از این رو، استفاده از هشتگ در اینستاگرام به دلیل فعالیت میلیون‌‏ها کسب و کار در این پلتفرم، بسیار بیشتر از سایر شبکه‌‏های اجتماعی همچون تلگرام، لینکدین و فیسبوک رواج یافته است.

اگر قصد دارید درمورد هشتگ‏، نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام و تکنیک‏های آن بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب از رشدانا همراه ما باشید.

 

هشتگ چیست؟

اگر بخواهیم به صورت ساده و کاملا گویا بگوییم هشتگ چیست؛ باید به معنای آن اشاره کنیم. به طور کلی، هشتگ برچسبی است که روی یک محتوا در شبکه‏‌های اجتماعی قرار می‎گیرد. این ابزار، کمک می‎کند تا متا دیتا (یعنی داده‏ای که توضیحاتی درمورد دسته‏‌ای از داده‏‌ها ارائه می‎کند) به محتوای شبکه‏‌های اجتماعی افزوده شود. به عبارت دیگر، هشتگ‏ که با علامت “#” نشان داده می‌شود، به کاربران این امکان را می‏دهد که یک محتوا را در سوشال مدیا به راحتی پیدا کرده و آن را دنبال کنند.

به عنوان مثال، یک پیج فروش مانتوی زنانه از هشتگ‏‌های زیر استفاده می‎کند:

#مانتو

#مانتو_زنانه

#مانتو_بهاره

#مانتو_مجلسی

حال تصور کنید شما به دنبال یک مانتوی مجلسی زیبا در میان فروشگاه‏‌های آنلاین می‎گردید. کافی است یکی از هشتگ‎‌‌های بالا را جستجو کنید تا به سرعت پست‏‌ها و همینطور پیج‌‎های فروشگاهی دارای مانتو مجلسی را مشاهده کنید.

این در حالی است که شما قادر هستید با اضافه کردن یک # به عکس یا محتوای خود در سوشال مدیا، کاربران بسیار زیادی را به دیدن مطالب پیج خود ترغیب کنید. بنابراین، کافی است به منظور دستیابی به محتوای مورد نیاز، هشتگ مرتبط با آن محتوا را در شبکه اجتماعی موردنظرتان جستجو کنید.

هشتگ چیست

 

نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام و ترند شدن آن

برای استفاده از این ابزار، کافی است علامت “#” را پیش از کلمات موردنظر خود قرار دهید. مثلا #کتاب_خوب را اگر در اینستاگرام جستجو کنید، با صدها پیشنهاد کتاب روبرو خواهید شد. هرچند توییتر موجب شهرت هشتگ شد اما در حال حاضر، این ابزار رونق فراوانی در میان سوشال مدیا بویژه اینستاگرام، فیسبوک و حتی پینترست دارد.

دلیل این محبوبیت نیز این است که هشتگ‏‌ها، یک راه آسان، سریع و بسیار کاربردی برای برقراری تعامل با کاربران محسوب می‎شوند. علاوه بر این، هشتگ‌‏ها با کارایی فراوان در جهت افزایش مشتری، یکی از تکنیک‏‌های ضروری در بازاریابی شبکه‏‌های اجتماعی و اینستاگرام مارکتینگ نیز به شمار می‌‏آیند.

در این میان، عمده استفاده از هشتگ، مربوط به اینستاگرام و توییتر می‏باشد که با گسترش کاربرد آن، تحولات اجتماعی پراهمیتی نیز در سراسر دنیا رقم خورده است. این در حالی است که در زمان وقوع یک حادثه یا رویداد همچون متروپل آبادان، کاربران به کلیه اخبار و جزئیات این اتفاق هولناک دسترسی داشته و منشأ برخی اتفاقات مثبت نیز شدند.

در همین راستا، اصطلاح ترند شدن که بیشتر مختص توییتر می‏باشد، شکل گرفت. در واقع، هنگامی یک هشتگ ترند می‏شود که تعداد زیادی از کاربران آن را در محتوای خود به کار برده باشند. مانند #متروپل که پس از مدت بسیار کوتاهی به پربیننده‌‏ترین موضوع روز کشور تبدیل شد. توجه داشته باشید که ترندها به دلیل کثرت اتفاقات، به سرعت تغییر کرده و هر موضوع ترند شده‏ای پس از یک دوره کوتاه، جای خودش را به ترند بعدی خواهد داد.

 

حتما بخوانید: اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ نکات طلایی بازاریابی اینستاگرام

 

کاربرد هشتگ و نقش آن در جذب کاربران

اگر در خاطرتان باشد، در ابتدای مقاله و پس از توضیح این مطلب که هشتگ چیست، راجع به شباهت میان هشتگ و کلمات کلیدی صحبت کردیم. همانطور که می‎دانید استفاده صحیح و دقیق از کلمات کلیدی می‏تواند یک مطلب را به صدر نتایج گوگل برساند. با این حال، هشتگ‎‌‌ها نیز چنین عملکردی دارند و استفاده اصولی از آن‌‎ها باعث هرچه بیشتر دیده شدن محتوای شما توسط کاربران اینستاگرام خواهد شد.

بنابراین، چنانچه هشتگ‌‏های متناسب با موضوع پست را انتخاب کنید، حتی عده زیادی از کاربرانی که شما را دنبال نمی‌‎کنند، باز هم به محتوای شما دسترسی دارند و این امر موجب جذب بیشتر کاربران خواهد شد.

 

چگونه با استفاده از هشتگ، کسب و کارتان را تبلیغ کنید؟

همانطور که می‎دانید کاربرد # محدود به اخبار و وقایع روزانه سراسر جهان نیست. بلکه امروزه هشتگ‏ها در تبلیغات کسب و کارها و همچنین بازاریابی شبکه‏‌های اجتماعی جایگاه ویژه‌‎ای یافته‌‎اند.

اگر نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام را به خوبی بیاموزید، می‏توانید از طریق روش‌‎های زیر کسب و کار خود را رونق داده و آن را به میلیون‎‌‌ها کاربر معرفی کنید.

  1. ابتدا باید پربیننده‌‏ترین هشتگ‏‌های حوزه کاری خود را شناسایی کنید. سپس، همان هشتگ‌‏ها را در پست‌‏ها، استوری‎‌‌ها و حتی کامنت‎‌‌ها نیز به ‎کارببرید. با این روش، کاربرانی که به دنبال محصول یا خدماتی مشابه تولیدات شما باشند، به سرعت وارد پیج‏تان شده و محصول موردنظرشان را می‏بینند.
  2. در این روش، باید هشتگ‌‎هایی خلاقانه و البته متناسب با کسب و کارتان بسازید. این هشتگ‌‏ها علاوه بر منحصر به فرد بودن باید توسط مخاطبان‏ هم منتشر شوند. به عبارت دیگر، شما یک هشتگ خلاقانه و مرتبط با محصول خود می‏سازید، از مخاطبان می‎خواهید که آن را در پست‏‌ها و سایر مطالب‎شان به ‎کاربرده و با این روش شهرت‏تان را افزایش دهند.

نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام

بسیاری از ادمین‎‌‌ها و صاحبان پیج‏‌های پابیلک در اینستاگرام، به دنبال یادگیری نحوه استفاده و ساخت هشتگ‏‌ها هستند. اگر شما هم به دنبال آموزش این مورد هستید بهتر است بدانید که این کار، چندان سخت نیست و برای موفقیت در آن باید چند نکته ساده زیر را رعایت کنید:

 

مطلب مرتبط: بهترین و موثرترین راه‌های افزایش فالوور در اینستاگرام

 

 

علامت# را قبل از کلمات بگذارید

برای تبدیل کلمات به هشتگ، باید علامت مخصوص هشتگ (#) را پیش از کلمات قرار دهید.

نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام

فاصله میان کلمات را فراموش نکنید

چنانچه هشتگ، یک عبارت و متشکل از چند کلمه باشد، باید میان آن‏‌ها فاصله بگذارید اما این قاعده برای زبان انگلیسی است و در زبان فارسی برای جداسازی کلمات در هشتگ گذاری، از علامت”_” میان کلمات استفاده می‏شود. مانند:

#کتاب_خوب

به یاد داشته باشید در هشتگ گذاری فقط از اعداد نمی‏توان استفاده کرد و برای به ‎کار بردن اعداد باید آن‏ها را با کلمات ترکیب کرد.

 

به محل قرارگیری هشتگ‌‎ها دقت کنید

به طور معمول، هشتگ‏‌‍ها در انتهای هر متن نوشته شده و در برخی از موارد می‏توان آن‏‌ها را در میان متن نیز استفاده کرد. هرچند به کارگیری هشتگ در داخل نوشته، بیشتر در توییتر مرسوم است (به خاطر فضای کم و محدودیت در طول نوشته) اما کاربران اینستاگرام نیز از این روش استفاده می‏کنند.

از آنجایی که وجود چند هشتگ، خواندن متن را دشوار می‏کند، بهتر است در میان مطلب، فقط یک هشتگ را نوشته و چنانچه تعداد آن‏‌ها زیاد است؛ باقیمانده هشتگ‌‎ها را در انتهای متن بیاورید.

 

میان متن و هشتگ ارتباط معنایی باشد

اگر می‏‌خواهید از تعامل پیج‏تان کاسته شود و توسط الگوریتم‌‏های اینستاگرام به عنوان اسپم شناخته شوید؛ حتما از هشتگ‌‏های بی‏ معنی و اصطلاحا فله‌‏ای استفاده کنید! اگر پیش از انتخاب و نوشتن هر # به خوبی درمورد آن جستجو نکنید و هشتگ‌‎های بی ربط به کسب و کار و همچنین پست را انتخاب کنید؛ به زودی در میان رقبا جایگاه خود را از دست می‏دهید.

تصور کنید برای خرید کتاب، از #کتاب کمک گرفته‏‌اید و در میان پست‏‌های نمایش داده شده، چند پست نامربوط مانند فروش لباس، ادویه و… را ببینید. در آن لحظه چه احساسی نسبت به ادمین آن پیج دارید؟

 

مطلب مرتبط: اکسپلور اینستاگرام چیست و چه کمکی به رشد پیج اینستاگرام می‌کند؟

 

چگونه در اینستاگرام هشتگ بسازیم؟

پیشتر راجع به این موضوع که هشتگ چیست؟ نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام چگونه است؟ توضیح داده و در این قسمت نیز به این پرسش که چطور یک هشتگ خوب بسازیم، پاسخ می‏دهیم.

همچنان همراه ما باشید.

 

یک هشتگ منحصر به فرد بسازید

همانطور که می‏دانید هشتگ در اینستاگرام مارکتینگ، از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است. پس برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود باید هشتگ‌‏هایی را به کار ببرید که قبلا از آن‏‌ها استفاده نشده باشد. در واقع با هشتگ‏‌های تکراری نمی‏توانید به شهرت مورد نظر خود در میان صدها رقیب، دست پیدا کنید.

 

پیشنهاد دوره: آموزش اینستاگرام مارکتینگ

 

بررسی دقیق هشتگ

برای بررسی # ابتدا باید کلمه مورد نظر را در میان سایر هشتگ‏‌ها جستجو کرده و سپس، آن را در میان اسامی کاربری نیز سرچ کنید. دلیل این تأکید این است که در برخی از مواقع، هشتگ شما، نام کاربری و برند فرد دیگری است. در نتیجه، کاربران پس از سرچ هشتگ، دچار اشتباه شده و سراغ همان برند می‏روند.

 

از نوشتن هشتگ طولانی خودداری کنید

هشتگ‏‌ها هرچقدر کوتاه‌‏تر و مختصرتر باشند، کاربران بیشتری را جذب می‏کنند. البته، هیچ‎گاه نباید کیفیت و مفهوم عبارت را فدای کوتاه شدن آن کنید. اما به طور کلی، هشتگ‏‌های طولانی و نامفهوم، علاوه بر استفاده کم، در ذهن کاربر نیز ماندگار نمی‏شوند.

 

و اما جمع‌بندی

امروزه شبکه‏‌های اجتماعی تأثیرات فراوانی که بر کسب و کارها گذاشته‌‏اند. به گونه‌‏ای که کار کردن در این فضا مستلزم یادگیری ابزار و تکنیک‎‌‌های این پلتفرم‌‎ها است. هشتگ، یکی از پرکاربردترین و البته، مفیدترین ابزارهای سوشال مدیا بویژه اینستاگرام است که می‏تواند باعث رونق و رشد کسب و کارها شود. با کمک هشتگ‏‌ها می‏توان تعداد زیادی از کاربران را جذب کرده و محتوای مورد نظر خود را در دسترس آنان قرار داد.

ما در این مطلب از رشدانا به موضوعاتی همچون هشتگ چیست؟ نحوه هشتگ گذاری در اینستاگرام و ساخت هشتگ پرداختیم. امیدواریم این نوشته، برای شما مفید باشد و تجربه‏‌های خود را در رابطه با هشتگ گذاری با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش اینستاگرام مارکتینگ به صورت پروژه محور

Instagram Marketing

اینستاگرام، ابزار درآمدزایی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin