چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم؟


هر فرد حرفه ای و شناخته شده در یک زمینه شغلی خاص، مدت ها پیش تر از آنکه شما او را بشناسید، اولین و سخت ترین گام خود را به سوی اهداف و رؤیاهایش برداشته…

هر فرد حرفه ای و شناخته شده در یک زمینه شغلی خاص، مدت ها پیش تر از آنکه شما او را بشناسید، اولین و سخت ترین گام خود را به سوی اهداف و رؤیاهایش برداشته است. او برای رسیدن به جایگاه شغلی و درآمدزایی فعلی، علاوه بر مهارت های فردی به توسعه دانش فنی خود نیز، پرداخته است. بنابراین، هنگامی که به شغلی مانند طراحی سایت علاقه مند هستید و از خود می‌پرسید که چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم؟ بایستی به مجموعه ای از مهارت های نرم، سخت، ویژگی های فردی و اطلاعات کافی، مجهز شوید. در این مقاله با رشدانا همراه باشید تا بخش بزرگی از ابهامات تان برای ورود به این حرفه محبوب را بررسی کنیم.

چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم

آیا طراحی سایت دشوار است؟

همانطور که می‎دانید دنیای دیجیتال آنقدرها بزرگ و گسترده است که افراد تنها با مطالعه، کار عملی و به روز بودن می‌توانند ادعا کنند که کاملا حرفه ای و کاربلد هستند. پس اگر می‌پرسید که چگونه طراح سایت بشوم و آیا این راه طبق شنیده هایم واقعا دشوار است؟ باید بگوییم که طراحی سایت علمی است که توسط آن می‎توانید موفق به راه اندازی و مدیریت یک وب سایت شوید اما چنین کاری با تسلط بر فناوری ها و اطلاعات روز دنیا ممکن است.

در نتیجه، اگر به طور جدی قصد دارید این علم را بیاموزید و از این طریق به کسب درآمد ایده آل تان دست پیدا کنید، باید مسائل فنی و تخصصی این علم را بیاموزید، بر روی پروژه های عملی کار کنید و خلاصه اینکه برای حرفه ای شدن باید زمان زیادی را همراه با علاقه فراوان صرف کنید.

در هر صورت، طراحی سایت کاری پیچیده است که دشوار بودن یا نبودن آن بستگی به توانمندی‌ها، مهارت و انگیزه شخصی شما دارد. هر چند ممکن است در حالی این مقاله را مطالعه کنید که تجربه هایی در راه اندازی سایت داشته اید اما اگر فردی بی تجربه و کاملا مبتدی هستید، هیچ نگران نباشید. شما با گذراندن آموزش های لازم و مطالعه مراحل زیر، پس از مدتی می‌توانید علاوه بر راه اندازی سایت شخصی خود، شروع به کسب درآمد کرده و می‌بینید که این حرفه تا چه حد لذت بخش است.

طراح سایت (Website Designer) کیست؟ چه وظایفی دارد؟

سایت دیزاینر فردی است که بر مهارت‌های متعددی همچون برنامه نویسی و طراحی سایت توسط عناصر زیبایی شناختی و تأثیرگذار، مسلط است. در واقع، این فرد با استفاده از دانش کدنویسی، هنر طراحی و عنصر خلاقیت، قابلیت ایجاد و راه‌اندازی یک سایت را دارد.

طراحان سایت باید ابتدا یک برنامه نویس حرفه‌ای باشند و سپس بتوانند سلیقه کاربران را به درستی شناسایی کرده تا یک سایت جامع و حرفه‌ای طراحی نمایند. همه ما هر روزه با تعداد زیادی سایت سر و کار داریم که تنها پس از چند ثانیه چرخیدن در آن، سایت را ترک می‎کنیم. شاید دلیل عمده این کار، اذیت شدن چشمان ما بخاطر کوچکی فونت، استفاده از رنگ‌های نامناسب، مشخص نبودن تیترها و امثال آن باشد. اینجا است که وظیفه یک طراح سایت بسیار سنگین‏تر از چیزی است که عموم مردم می‌دانند.

 

وظایف طراح سایت

علاقه به برنامه نویسی، برای طراحی یک سایت کاربرپسند کافی نیست، از این رو، همانطور که اشاره کردیم باید دانش زیبایی شناختی و طراحی در حوزه‌های UX و Ui  را در خود تقویت کنید. برای اینکه به یک طراح سایت موفق تبدیل بشوید بهتر است با مختصری از وظایف این شغل آشنا باشید.

به طور کلی وظایف یک طراح سایت عبارت است:

  • تنظیم سایت روی سرور و ارائه آن به کارفرما
  • تهیه یک طرح کلی یا نقشه سایت، که ایده اولیه سایت در آن وجود داشته باشد. سپس ارائه و توضیح این طرح برای کارفرما
  • در نظر گرفتن نظرات مشتری و انجام کار بر اساس سلیقه او
  • توجه به جلوه‌های بصری سایت و تلاش برای طراحی یک سایت زیبا
  • ایجاد صفحات مختلف در سایت و طراحی آن
  • اضافه کردن امکانات مولتی مدیا همچون ویدئو، عکس، افکت و… به صفحات
  • تست و اصلاح سایت پس از طراحی نهایی
  • تحویل به موقع پروژه به کارفرما

چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم؟ مهارت‌های مورد نیاز یک طراح حرفه‌ای سایت

برای طراحی سایت مانند بسیاری از مشاغل حرفه ای دیگر، بایستی یک نقشه راه داشته باشید. همین طور به دانش تئوری که در دانشگاه یا دوره های آموزشی کالج ها و آموزشگاه ها گذرانده اید نباید اکتفا کنید.

یادگیری T شکل

این قاعده ای کلی است که هر طراح سایت تمام عیاری آن را تجربه کرده است، قاعده ای که می‎ گوید درمورد موضوعات مختلف مطالعه کن، اما در یکی از آن ها عمیق شو! در ادامه لیستی از موضوعات و دانش هایی که یک طراح سایت باید آن ها را بداند می‌آوریم. اما برای پاسخ به پرسش چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم، آنچه در این حیطه باید عمیقا بیاموزید چیست؟

 

حتما بخوانید: یادگیری T شکل، یادگیری عمیق

 

مرحله اول: یادگیری HTML

آیا ویژگی‌های ظاهری سایت‌های سال‌های یک یا دو دهه قبل را به خاطر دارید؟ صفحات آن‌ها تنها از چند المان ساده و ابتدایی تشکیل می‌شد اما امروزه تغییرات بسیار خوبی در طراحی سایت‌ها ایجاد شده است و در پاسخ به این سؤال که چگونه طراح سایت بشوم؛ باید بگوییم اولین و مهم‌ترین چیزی که باید یاد بگیرید زبان نشانه گذاری HTML است.

اچ تی ام ال که به آن زبان نشانه گذاری ابر متن می‌گویند، درواقع یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه زبان نشانه گذاری یا Markup Language است. برای درک بهتر این زبان به مثال زیر نگاهی بیندازید.

<p>My cat is very grumpy</p>

از این زبان نشانه گذاری برای ساختار کلی وب سایت و صفحات آن استفاده می شود و آنچه در اچ تی ام ال مهم است استفاده صحیح از تگ ها است. تگ های بسیاری در این زبان وجود دارد که هر کدام برای کاری ساخته شده اند مانند تگ عنوان یا تایتل.

 

مرحله دوم: یادگیری CSS

همانطور که گفتیم زبان HTML، به شکل گیری چهارچوب سایت کمک می‌‎کند و در آن از نشانه‌های مختلفی استفاده می‌شود که خواندن این نشانه‌ها برای کاربران نه تنها سخت بلکه غیر ممکن است. پس شما نیازمند ابزار دیگری برای از میان بردن ضعف های اچ تی ام ال هستید. این ابزار در واقع زبان CSS نام دارد.

CSS، زبانی است که به منظور زیبا سازی و همچنین فرم دهی به ظاهر سایت، ابداع شده و مخفف عبارت Cascading Style Sheets و به معنی برگه‌های آبشاری است. پس از استفاده از زبان HTML، به کمک  CSS می‎‌توانید رنگ، فونت، ابعاد و چیدمان عناصر موجود در صفحات را ایجاد کنید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش HTML و CSS مقدماتی تا پیشرفته

 

مرحله سوم: یادگیری JavaScript

پس از تسلط به دو زبان کلیدی بالا، حالا نوبت به یادگیری جاوا اسکریپت می‌رسد. بهتر است بدانید که از JavaScript برای پویا کردن سایت ها استفاده می‌شود. پویا کردن سایت یعنی چه؟ در واقع سایت ها در دو نوع ایستا یا استاتیک (Static) و داینامیک (Dynamic) هستند که در ادامه توضیح مختصری راجع به آن ها می‎‌دهیم.

 

سایت ایستا یا (Static)

وب سایت هایی هستند که نیاز به تغییرات و به‌روزرسانی مداوم ندارند و تقریبا تمام المان‌ها و عناصر سازنده آن، ثابت است و امروزه تعداد سایت‌های ایستا بسیار کمتر از گذشته می‌باشد.

طراحی سایت چگونه است

داینامیک (Dynamic)

سایت‌هایی تعاملی هستند که مانند شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های محتوا محور، دائم نیازمند بروزرسانی هستند. امروزه وب سایت‌های موجود به دلیل همان خاصیت تعاملی بودن با کاربران، از نوع داینامیک یا پویا هستند که در آن از زبان جاوا اسکریپت استفاده می‎‌شود.

به طور کلی، JavaScript یک زبان همه فن حریف و کامل است که در برنامه نویسی‌های سمت سرور و حتی اپلیکیشن‌های موبایل و بازی‌ها از آن استفاده می‌شود. برای کار با جاوا اسکریپت، باید بتوانید از Library‌ های این زبان، همچون جی کوئری نیز استفاده کنید.

Library یا کتابخانه شباهت زیادی به فریم ورک دارد به نحوی که چند کتابخانه در کنار هم می‌‎توانند یک Framework را تشکیل دهند. اما فریم‌ورک (Framework) چیست؟ فریم ورک، مجموعه ای از ابزارها، کتابخانه ها، کدها و کلاس‌های از پیش تعیین شده برای برنامه نویسان است. به عبارت دیگر، فریم ورک یا چارچوب، به آن ها کمک می‌کند تا کدهای کمتری را بنویسند.

 

مرحله چهارم: انتخاب زبان برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP

در این قسمت برنامه نویسان سایت‌ها، به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول برنامه نویس‌های سمت کاربر (Client-side) هستند که به طراحی ظاهر وب سایت می‌پردازند. گروه دوم برنامه نویسان سمت سرور (Server-side) هستند که اصطلاحا منطق سایت را طراحی می‌کنند یعنی آن ها برای طراحی سایت باید نیاز کاربران را به خوبی شناسایی کرده و طبق آن اقدام به طراحی کنند.

البته برنامه نویسان دسته سومی هم وجود دارند که به آن ها Full Stack گفته می‌شود و در هر دو زمینه بالا کار می‌کنند. زبان PHP به شما کمک می‎‌کند تا میان کاربر، پایگاه داده و سرور ارتباط ایجاد کنید یعنی اطلاعات را از کاربران بگیرید و پس از پردازش، مجددا این اطلاعات را به کاربر بازگردانید.

 

حتما بخوانید: با چه زبان هایی سایت طراحی کنیم؟

 

وردپرس

وردپرس، این سیستم مدیریت محتوای محبوب و پرطرفدار، کمک بسیار زیادی به طراحان وب سایت ها کرده است. امکاناتی که وردپرس در اختیارتان قرار می‌دهد، بی نظیر است و به راحتی می‌توانید در گام های اولیه شروع به این حرفه، انواع مختلفی از سایت های آموزشی، فروشگاهی، خبری، شخصی و… را راه اندازی کنید و رزومه خوبی برای خود تهیه کنید.

سؤال شما این است که وردپرس چه امکاناتی در اختیارتان قرار می‌دهد؟ افزونه های کاربردی مانند Everest Forms ( ساخت فرم تماس) Jetpack (محافظ امنیت سایت و افزایش دهنده بازدید سایت) Yoast SEO (بهبود سئو و محتوای سایت)، چندین افزونه دیگر و ده ها قالب مفید که با نصب بر روی وب سایت، امکاناتی را برایتان به وجود می‌آورند که شما را به یک طراح حرفه ای سایت تبدیل می‌کنند.

پیشنهاد می‎کنیم که ضمن مطالعه مقالات وردپرس رشدانا، کار کردن با چنین سیستم مدیریت محتوای با کیفیتی را بیاموزید. وردپرس با وجود هزاران قالب و افزونه متنوع، به شما در طراحی و مدیریت سایت کمک فروانی می‎‌کند در حالی‌که نیاز ندارید در کدنویسی و طراحی اختصاصی سایت، حرفه‌ای باشید بلکه آشنایی با مبانی و اصول کدنویسی و طراحی برایتان کافی است.

 

User Interface (UI)

طراحان رابط کاربری یا یو آی دیزاینرها در واقع از همکاران نزدیک طراحان سایت هستند. اما شما برای تبدیل شدن به یک طراح سایت حرفه ای یا (How To Become A Professional Web Designer) باید به دانش این شغل هم تا حدی مسلط باشید. UI یا طراحی رابط کاربری همه آن چیزی است که کاربر بر روی صفحه سایت می‎ بیند، اعم از رنگ ها، تصاویر، آیکون ها، دکمه های CTA، ویدئوها و تمام عناصر قابل مشاهده دیگر بر روی سایت.

بنابراین با اطلاعاتی در مورد گرافیک، طراحی بصری، استفاده از پالت رنگی، نمونه سازی و… نیز، بایستی آشنایی داشته باشید.

 

 User Experience(UX)

اگر از شما بپرسند UX چیست؟ در جواب باید بگویید تجربه کاربر یا یو ایکس دقیقا به تجربه، رفتار و احساس کاربران هنگام استفاده از سایت اشاره می‎ کند. بنابراین باید تلاش کافی برای آشنایی بهتر و عمیق تر کاربر با محصولات و اجزاء سایت را داشته باشید.

این موضوع مانند UI از چنان اهمیتی برخوردار است که عدم توجه به آن باعث می‌شود، کاربر با سایتی که در حال مطالعه یا چرخیدن در آن است، ارتباط برقرار نکرده و به سرعت سایت را ترک کند هرچند یو ایکس دیزاینرها به بررسی رفتار کاربران، تعامل با آن ها، معماری اطلاعات و مباحث تخصصی دیگری مسلط هستند، اما به یاد داشته باشید شما هم تا حدودی به آشنایی با این قبیل موضوعات، نیاز مبرمی دارید.

تجربه و رابط کاربری

فعالیت در فضای مجازی و وب

این روزها وب سایت های شخصی، لینکدین، صفحات شخصی در اینستاگرام و… کارایی به سزایی برای معرفی شاغلین و علاقه مندان در حوزه های کاری مختلف دارند. از این فضای موجود استفاده کنید، به ویژه اگر دانشجو هستید و نیاز به بهبود رزومه دارید. یکی دیگر از مزیت های سوشال مدیا و مطالعه وب سایت های طراحان سایت، این است که شما با تجربیات، شکست ها و موفقیت های آن ها آشنا شده و با کمک گرفتن از آن ها می‌توانید نواقص و باگ های خودتان را شناخته و مرتفع کنید.

مسیر یادگیری و اشتغال در حرفه طراحی سایت

برای ورود به این حرفه، خوشبختانه نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارید. به عبارت دیگر، ممکن است دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های IT اطلاعات بالایی راجع به دیزاین سایت داشته باشند اما به این معنی نیست که صرفا این افراد می‎توانند وارد عرصه طراحی سایت شوند.

در واقع، تحصیلات مرتبط در این شغل چندان مطرح نیست و شما پس از کشف علاقه و توانمندی خود در این زمینه می‏توانید آموزش‌های لازم را دریافت کرده و به فعالیت بپردازید. مهم‏ترین دانشی که برای موفقیت در این شغل نیاز دارید، این موارد هستند:

  • برنامه نویسی
  • طراحی گرافیک
  • ادغام زبان‌های برنامه نویسی

برای یادگیری موارد گفته شده نیز دو راه پیش رو دارید. یک، اینکه به صورت خودآموز و با استفاده از منابع متعددی که در گوگل وجود دارد بر دانش‌های گفته شده مسلط شوید. دو اینکه، در دوره‌های آموزشی مؤسسات معتبر شرکت کنید که توصیه می‏کنیم از این راه کمک بگیرید زیرا این حیطه، بسیار تخصصی است و همراهی اساتید باتجربه در این راه بسیار سودمند است.

رشدانا، برای علاقمندان به این حوزه کاری، مسیر رشد طراحی سایت که یک دوره آموزشی کاملا پروژه محور می‌باشد را طراحی کرده است. بزرگترین مزیت این مسیر رشد این است که پس از دریافت آموزش‌های مهم و ارائه پروژه‌های مختلف به مدرسین، می‏توانید از فرصت اشتغال در شرکت‌های معتبر نیز استفاده کنید.

 

وضعیت بازار کار و درآمد طراحان سایت چگونه است؟

یکی از بزرگترین تغییراتی که طی 2 سال اخیر و پس از وقوع کرونا صورت گرفته، افزایش خریدهای آنلاین توسط عده زیادی از مردم است. از این رو، حتی کسب و کارهای سنتی هم اقدام به راه اندازی سایت و ارائه محصولات به صورت آنلاین کردند.

از سوی دیگر، با توجه به تغییرات عمده‌‏ای که در سبک زندگی افراد اتفاق است، حتی کارهای بانکی، اداری و خدماتی دولتی نیز بر بستر وب انجام می‌شوند. این امر باعث شده تا روز به روز، نیاز به درخواست طراحی سایت، پشتیبانی از سایت‌های طراحی شده و استخدام طراح سایت حرفه‌ای افزایش یابد. در نتیجه، این شغل دارای آینده‌ای روشن و پررونق است. چرا که درخواست طراحی سایت هر روز در حال گسترش است.

طراحان سایت، می‎توانند طی انعقاد قراداد با یک شرکت، زیر نظر یک کارفرما به فعالیت خود ادامه دهند و یا به صورت آزاد (فریلنسری) سفارش‌های مختلف دیزاین سایت را دریافت کرده و بر اساس هر پروژه مبلغ مشخصی دریافت کنند. در هر صورت، اشتغال در این زمینه، هیچ اجباری جهت کارمند شدن برایتان به‌وجود نمی‌آورد.

در رابطه با درآمد طراحان سایت نیز باید بگوییم که درآمد این شغل مانند بسیاری از مشاغل فنی و تخصصی دیگر، به میزان تسلط، تجربه و مهارت فرد بستگی دارد. هر چقدر تجربه و دانش بیشتری داشته باشید، پروژه‌های جدی‌تری دریافت کرده و درآمد بیشتری هم خواهید داشت.

علاوه بر آن، نحوه کار به صورت کارمندی یا فریلنسری و شرکتی که با آن همکاری می‌کنید نیز در افزایش یا کاهش درآمدتان مؤثرند. به طور کلی، در صورت استخدام شدن، درآمد ماهانه‌تان کمتر از دستمزد مقرر در قانون کار نخواهد بود.

و اما جمع بندی

اگر از جمله علاقه مندان به حوزه طراحی سایت هستید و در پی یافتن پاسخ چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم، مجموعه مقالات طراحی وب سایت رشدانا را انتخاب کرده اید، شما اولین گام برای حرفه ای شدن را برداشته اید. با مطالعه نکات بالا و پشتکار فراوان در طول چند ماه قادر خواهید بود، حرفه ای تر از قبل کار کنید و پیشنهادات متعددی جهت ساخت وب سایت و طراحی قالب های اختصاصی دریافت کنید.

قطعا شما هم مانند بسیاری از وبمسترها و طراحان سایت که از نقطه صفر و بدون کمترین دانشی در این زمینه شروع کرده اند و امروز جزء حرفه ای ترین افراد در دنیای طراحی سایت هستند، توانایی و پتانسیل ورود به این حوزه را دارید. هرچند علاوه بر کسب تخصص، مهارت و تلاش بسیار، باید علاقه کافی نیز داشته باشید.

برای اینکه طراحی سایت را به صورت تخصصی بیاموزید، رشدانا در مسیر شغلی متخصص طراحی و پیاده سازی سایت نیز در کنار شما است. مسیر شغلی طراحی سایت به گونه ای برنامه ریزی شده است که مهارت هایی همچون آموزش وردپرس، طراحی و ترجمه قالب های وردپرسی، آموزش بوت استرپ کدنویسی HTML۵ و CSS و تبدیل طرح گرافیکی به کد HTML۵ یا PSD to HTML و ریسپانسیو سازی یا واکنشگرا کردن سایت و… را در طول مدت این دوره به صورت حرفه ای می‌‎آموزید.

ما در این مسیر شغلی، ضمن ارائه صفر تا صد مباحث تخصصی طراحی سایت به صورت تئوری و عملی که مناسب افراد مبتدی و حتی حرفه‌ای است، امکان اشتغال به محض اتمام مسیر رشد و کسب امتیاز بالا را نیز برای شما فراهم کرده‌ایم.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما برای تبدیل شدن به یک طزاح سایت حرفه ای، یادگیری چه مهارت ها و ابزارهای دیگری ضروری است؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی سایت صفر تا صد + پروژه محور

Web Design Course

طراحی وب را صفر تا صد آموزش ببینید و پروژه های طراحی سایت بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin