بازاریابی برونگرا Outbound Marketing چیست و چه مزایایی دارد؟


امروزه ما با ازدیاد کسب‌وکار و برند مواجه هستیم؛ این مسئله در شبکه‌های اجتماعی و بستر اینترنت بیشتر احساس می‌شود. حوزه فروشگاه آنلاین را در نظر بگیرید؛ تقریبا هر روز یک فروشگاه آنلاین برای عرضه…

امروزه ما با ازدیاد کسب‌وکار و برند مواجه هستیم؛ این مسئله در شبکه‌های اجتماعی و بستر اینترنت بیشتر احساس می‌شود. حوزه فروشگاه آنلاین را در نظر بگیرید؛ تقریبا هر روز یک فروشگاه آنلاین برای عرضه کالا و خدماتی ویژه متولد می‌شود. بنابراین، انتخاب بین این تعداد تولید و عرضه کننده برای مصرف کنندگان سخت است.

گاهی اوقات مخاطب و مشتری بین انتخاب بهتر و بهترین مردد شده و نمی‌داند گزینه صحیح و قابل اعتماد کدام است؟ از طرف دیگر، یک برند در میان تعداد زیادی نام و لوگوی تجاری به عنوان رقیب شانس چندانی برای دیده شدن ندارد؛ پس دیگر راهی برای شناسایی مخاطب جدید یا تسخیر بخشی از بازار هدف در دسترس نیست؟ البته که هست.

بهترین راهکار در چنین مواقعی، بازاریابی است. بازاریابی برونگرا و درونگرا تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری می‌کند؛ چون کسب‌وکارها براساس محصول و خدماتی که عرضه می‌کنند، یک گروه از مخاطبان هدف را در نظر می‌گیرند. اگر با اصطلاحات حوزه بازاریابی آشنایی ندارید و نمی‌دانید بازاریابی برونگرا چیست، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این مورد به دست آورید.

بازاریابی برونگرا چیست

بازاریابی برونگرا چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع بازاریابی برونگرا، ابتدا باید تعریفی مناسب از بازاریابی ارائه کنیم. در بسیاری از منابع علمی تعریف Marketing به این شکل آورده شده است:« به تمام اقداماتی که باعث تسریع فرآیند فروش و رسیدن کالاهای تولیدی از سمت تولید کننده به مصرف کننده می‌شود، بازاریابی می‌گویند.» براساس این تعریف، دو نوع بازاریابی وجود دارد که با عناوین بازاریابی درونگرا و برونگرا شناخته می‌شوند.

حالا می‌توانیم با خیال راحت به سراغ سوال اصلی خودمان برویم که بازاریابی برونگرا چیست؟ به نظر شما کلمه برونگرا چه معنی و مفهومی دارد؟ چند ثانیه ویژگی‌های افرادی که چنین شخصیتی دارند به یاد بیاورید. این اصطلاح در حقیقت در حوزه روانشناسی بیشتر کاربرد دارد اما به دلیل رواج یافتن آن در بین افراد مختلف جامعه، نام بازاریابی برونگرا امروزه به رسمیت شناخته شده است.

برخلاف نام این نوع بازاریابی که جدید و نو به نظر می‌رسد چون تنها دو دهه قدمت دارد، مفهوم آن قرن‌هاست که در رفتارهای اقتصادی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. Outbound Marketing یا بازاریابی برونگرا دقیقا نقطه مقابل Inbound Marketing یا بازاریابی درونگرا است؛ درست مانند فردی که از تنهایی و خلوت خود بیشتر لذت می‌برد در مقایسه با فردی که همواره در همه جمع‌ها خودش را به راحتی بروز می‌دهد، چنین تفاوتی بین این دو نوع بازاریابی مشهود است.

در بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing برند برای صحبت با مشتری و معرفی خود پیشقدم شده و در این راه از روش‌های مختلف استفاده می‌کند؛ به عبارت دیگر، برند و کسب‌وکار آغازکننده صحبت است و مشتری در طرف دوم قرار دارد. در ادامه، بیشتر در ارتباط با ویژگی‌های این نوع بازاریابی صحبت می‌کنیم.

 

حتما بخوانید: تمام آنچه که در مورد بازاریابی درون گرا یا ربایشی باید بدانید

 

ابزارهای بازاریابی برونگرا چیست؟

هر نوع بازاریابی و تبلیغاتی نیاز به ابزارهای ویژه دارد؛ مثلا در بازاریابی درونگرا نمی‌توانید از ابزارهای نوع برونگرا استفاده کنید و بالعکس. هر روش و ابزاری به طور منحصر به فرد برای نوع خودش کاربرد دارد و مجموعه را در جهت رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای متفاوتی هدایت می‌کند. در بازاریابی برونگرا این ابزارها عبارتند از:

بازاریابی پستی یا چاپی

این نوع بازاریابی با ظهور مطبوعات رواج یافت. اولین مجله، در قرن 18 و در کشور آمریکا چاپ شد و از آن زمان به بعد، مجلات مختلف با تبلیغات متنوع پا به عرصه بازاریابی گذاشتند. به تدریج نامه الکترونیکی و ایمیل جایگزین چنین روش‌هایی شد اما اولین تبلیغات به کمک مطبوعات صورت گرفت. در این روش، بسیاری از صفحات مجلات یا کتاب‌ها به عکس یا توضیحات تبلیغاتی اختصاص داده می‌شود. حتی تراکت‌های امروزی یا قسمت تبلیغات روزنامه هم از این قاعده پیروی می‌کنند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

 

تبلیغات شنیداری و دیداری به کمک رادیو و تلویزیون

در دهه 1920 رادیو به اوج محبوبیت خود رسید و تبلیغات گسترده‌ای در آن اجرا شد. به تدریج، با اختراع تلویزیون و به میان آمدن برنامه‌های جذاب ویدیویی رادیو کمرنگ شد اما تبلیغات به قوت خود باقی بود. بازاریابی در تلویزیون، هر روز با خلاقیت و ایده‌های جدیدتری همراه شد تا به تیزرهای تبلیغاتی پررنگ و متنوع امروزی رسید. تبلیغات ویدیویی که امروزه در ابتدای ویدیوهای آپارات یا یوتیوب نمایش داده می شود نیز سبک جدیدی از این نوع است که جای خود را در دنیای دیجیتال مارکتینگ باز کرده اند.

ابزارهای بازاریابی برونگرا چیست

بازاریابی تلفنی در بازاریابی برونگرا چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تماس‌های مختلف از شرکت‌ها، برندها و محصولات یا خدمات متفاوت در هر ساعت از شبانه روز که می‌تواند گاهی خسته کننده باشد. این کار اولین بار در دهه 1980 انجام شد و به دلیل استقبال مشتری و خریداران در آن زمان ادامه یافت. البته به تدریج نکات و قواعد زیادی به آن اضافه یا از آن حذف شد.

 

حتما بخوانید: در بازاریابی تلفنی حرفه ای عمل کنید.

 

بیلبوردهای تبلیغاتی

بنرهای عریض و طویل خیابان‌ها با شعارهای مختلف و رنگ و لعاب چشم‌نواز هم، در دسته تبلیغات و بازاریابی برونگرا قرار می‌گیرد. گاهی بعضی از این تبلیغات واقعا سرگرم کننده و بامزه هستند اما بعضی دیگر نه؛ چند لحظه فکر کنید و تصویر آخرین بیلبوردی که دیدید به یاد بیاورید. چه حسی به عکس یا شعار تبلیغاتی روی آن داشتید؟

بیلبوردهای تبلیغاتی

مزایای بازاریابی برون‌گرا

تا این قسمت از مقاله، به تکنیک ها و ابزارهای بازاریابی برونگرا پرداختیم. در این قسمت قصد داریم برخی از مزایای این نوع بازاریابی را بیان کنیم تا با ذهنیت شفاف تری نسبت به استفاده از آن در کمپین های تبلیغاتی کسب و کارتان، اقدام کنید.

برند سازی (Branding)

مهم ترین مزیت بازاریابی برونگرا، برندسازی سریع است. این در حالی است که باید کاملا مراقب میزان استفاده از این نوع بازاریابی باشید و به نحوی رفتار نکنید که در چشم مشتری عادی شوید. نکته دیگری که در برند سازی باید بدانید این است که موفقیت کمپین های تبلیغاتی تان کاملا به روش و رسانه ای که از آن استفاده می‎کنید، بستگی دارد.

یعنی در صورت استفاده از تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات در فضای شهری مانند بیلبوردها، یوتیوب و امثال آن، نتیجه بهتری خواهید گرفت. در حالی‌که، ایمیل کردن تبلیغات اسپم، ارسال پیامک به عده کثیری از افراد که برندتان را نمی‌شناسند و یا توزیع بی هدف تراکت های تبلیغاتی، به سرعت به برندتان آسیب می‎رسانند و از سوی دیگر نیز، هزینه های گزافی بر دوش تان خواهند گذاشت.

 

حتما بخوانید: برندینگ چیست و چه تاثیری روی کار و فعالیت شما دارد؟

 

بازاریابی برونگرا آغاز ارتباط با مشتری است

در بازاریابی برونگرا، این شما هستید که به سمت مخاطبان کسب و کارتان می‌روید و اصطلاحا آغازگر ارتباط با مشتریان هستید. این ویژگی، یک ویژگی بسیار مهم و کاربردی برای کسب و کارهای نوپا است تا با استفاده از این مدل بازاریابی، بتوانند برندشان را به افراد بیشتری معرفی کنند.

اگر تصور می‌کنید که مشتری موظف است به سوی شما بیاید و نباید هیچ اقدامی برای جذب مشتری انجام دهید؛ سخت در اشتباهید. امروزه رقابت میان برندها بسیار تنگاتنگ است و کمی غفلت، آن هم برای کسب و کارهایی که به تازگی راه اندازی شده اند به منزله شکست است.

پس اگر صاحب یک کسب و کار نوپا هستید، بازاریابی برونگرا کمک فراوانی به شما خواهد کرد به این شرط که بتوانید با تولید محصول یا خدمات با کیفیت، شناخت بازار هدف و کشف مناسب ترین نوع تبلیغات جهت معرفی کسب و کارتان، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. البته منظور از کشف تبلیغات مناسب با کسب و کار، این است که با شناخت بازار هدف تشخیص دهید تبلیغات محیطی منجر به معرفی بهتر کسب و کارتان می‌شوند یا تبلیغات تلویزیونی و یا …؟

بازاریابی برونگرا چیست

معایب بازاریابی برون‌گرا

بازاریابی برونگرا همچون تمامی شیوه‌های بازاریابی، دارای ایرادات و معایبی است که در ادامه، 4 مورد از آن ها را می‌خوانید.

ایجاد آزار برای مخاطبین

احتمالا بارها این اتفاق برای خود شما هم پیش آمده است که در حال دیدن یک سریال تلویزیونی هستید و دقیقا در نقطه حساس فیلم، تبلیغ خرید کفش اسپورت را می‌بینید. کفشی که نه تنها ظاهر خوبی ندارد بلکه، حتی نقش آفرینی بازیگران چنین تبلیغی نیز بسیار نامطلوب است. این تأثیرات منفی در ذهن تان ماندگار می‌شوند و هنگامی که قصد خرید کفش اسپورت داشته باشید، هیچ گاه سراغ چنین برندی نخواهید رفت. هرچند که این تبلیغ بدموقع، باعث آزردگی خاطرتان هم شده است.

در نقطه مقابل، عده ای دیگر می‌‎گویند: “تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها باعث سرگرمی آن‌ها در هنگام ماندن در ترافیک یا پشت چراغ قرمز شده است و حتی هنگام خرید یک مجله، به تصویر روی جلد آن توجه بیشتری دارد تا مطالب موجود در مجله”!

پایین بودن (ROI) نرخ بازگشت سرمایه

متأسفانه هزینه‌های جذب مشتری در این مدل از بازاریابی، بسیار بالا است و مطالعات نشان می‎‌دهد که میانگین هزینه های بازاریابی برونگرا نسبت به سایر شیوه های بازاریابی بیشتر است. از این رو، نرخ بازگشت سرمایه نیز در Outbound Marketing بسیار پایین است تا حدی که برخی از مواقع هیچ جنبه اقتصادی برای بکارگیری این روش، قابل تصور نیست.

بالا بودن هزینه‌ها در بازاریابی برونگرا

بدون شک تبلیغات تلویزیونی، تبلیغ در پیج افراد مشهور، سایت‌های پر طرفدار و حتی اجاره یک بیلبورد در سطح شهر، از پر هزینه‌ترین روش‌های تبلیغاتی هستند و تعداد کمی از کسب و کارها توانایی پرداخت هزینه های گزاف این نوع بازاریابی را دارند.

بازدهی پایین نسبت به هزینه های بالای تبلیغات

تبلیغاتی که در Outbound Marketing صورت می‌گیرد، اغلب بدون هدف و برای عده کثیری از افراد انجام می‎شود. دقت داشته باشید که مخاطب تبلیغ لاستیک مرغوب در بیلبوردها یا آگهی های تلویزیونی، اکثرا مردان و برخی از بانوان اند که رانندگی می‌کنند و طبیعتا ممکن است روزی به خرید لاستیک ماشین، نیاز پیدا کنند اما به نظر شما چنین تبلیغی برای کودکان و افراد مسن نیز اثر بخش بوده و بازدهی دارد؟

 

حتما بخوانید: مهم ترین روش های تبلیغات اینترنتی که باید بشناسید

 

و اما پایان

در این مقاله، به بررسی این موضوع که بازاریابی برونگرا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، پرداختیم. با وجود راه‌های ارتباطی و شیوه‌های نوین تبلیغات، همچنان نیاز به بازاریابی از نوع درونگرا و برونگرا احساس می‌شود؛ چون در حقیقت، مسئولیت ایجاد نیاز در مشتری و القای این حس که به محصول یا خدمتی خاص نیاز دارد، برعهده گروه بازاریابی و مارکتینگ است.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

البته برای دیده شدن یک خدمت یا محصول، اقدامات و چشم‌اندازهای مختلفی باید طرح‌ریزی شود اما بازاریابی شاید یکی از اصلی‌ترین مراحل این فرآیند باشد. با توجه به اینکه تمام ابزارهای سنتی تبلیغات در گروه بازاریابی برونگرا قرار می گیرند و این نوع از مارکتینگ به نسبت پر هزینه تر است، به نظر شما برای کسب و کارتان مناسب است یا خیر؟ نظرات ارزشمندتان را با ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin