بازاریابی چریکی چیست و تمام آنچه که باید درباره آن بدانید


بازاریابی چریکی همان‌ طور که از نامش پیداست یک نوع بازاریابی خشن و خاص می‌باشد که از تکنیک چریکی و جنگی استفاده می کنند. در مرحله اول شاید شنیدن این نام برای شما عجیب و…

بازاریابی چریکی همان‌ طور که از نامش پیداست یک نوع بازاریابی خشن و خاص می‌باشد که از تکنیک چریکی و جنگی استفاده می کنند. در مرحله اول شاید شنیدن این نام برای شما عجیب و جالب باشد و تصور نمایید که این مدل، مارکتینگ مناسبی نیست، اما به ‌هر حال افراد بسیار زیادی و شرکت‌ ها و کمپین ‌های بسیار زیادی از بازاریابی چریکی و یا بازاریابی پارتیزانی برای بهتر کردن شرایط کاری خودشان استفاده می کنند. اگر شما نیز می‌خواهید بیشتر درباره این نوع بازاریابی بدانید حتماً تا انتهای مقاله همراه رشدانا باقی بمانید.

بازاریابی چریکی چیست

بازاریابی چریکی چیست؟

این عبارت اولین بار در کتابی با نام تبلیغات چریکی منتشر شد. این اصطلاح و یا همان بازاریابی پارتیزانی الهام گرفته از جنگ ‌ها و درگیری ‌های نامنظم و نامشخص است و به استراتژی های گوناگونی که به جنگ‌ های مسلح تبدیل نمی‌شود گفته می شود.

برای مثال معمولاً دراین روش، مشابه جنگ‌های چریکی، تاکتیک‌های مختلفی مانند خراب‌کاری ‌های عمدی، تاسیس کمپین ‌ها، المان‌ های غافل‌گیری، و یورش‌ ها وجود دارد که بازاریابی چریکی یا (Guerrilla Marketing) نیز از این روش ‌ها استفاده می‌کند تا بتواند جایگاهی در بازار داشته باشد و محصولات خودش را به فروش برساند. به طور کلی این بازاریابی طرفداران بسیار زیادی دارد.

 

حتما بخوانید: بازاریابی دهان به دهان یا WOMM و نکات مهم آن چیست؟

 

چرا بازاریابی چریکی انقدر موفق می‌باشد؟

شاید بعد از گفتن نکات، این سوال نیز برای شما پیش بیاید که با این حجم از خشن بودن، دلیل موفقیت این روش چیست؟ پاسخ های بسیار مختلف و متفاوتی برای این سوال وجود دارد. همان‌ طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم این بازاریابی کاملاً به قدرت نفوذ و خلاقیت شما بستگی دارد و هزینه‌ های آن‌چنانی برای شما در بر نخواهد داشت.

به طور کلی پیاده‌سازی بازاریابی پارتیزانی بسیار راحت و هزینه‌های مالی آن پایین است، با این‌ حال شما می‌توانید با استفاده از بازاریابی پارتیزانی تاثیر قابل‌توجه و بسیار بزرگی در مخاطبان خودتان داشته باشید و برند خودتان را در یک لحظه در ذهن آن ‌ها پر رنگ کنید.

با استفاده از بازاریابی پارتیزانی می توانید به صورت کاملاً تاثیرگذار برند خودتان را به دیگران معرفی نمایید. به همین دلیل این نوع بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ دارای جایگاه خاصی است و افراد بسیار زیادی را به سمت برند های گوناگون جذب می کند. توجه نمایید که علاوه بر این موضوعات، شرایط فعلی اقتصادی جهانی نیز تاثیر به سزایی در محبوبیت این نوع بازاریابی داشته است.

اما به ‌هر حال امروزه افرادی که دارای سلیقه خاصی می باشند از این نوع بازاریابی برای تبلیغ محصولات خودشان استفاده می‌کنند و توانسته‌اند با خلاقیتی که در این زمینه دارند، در این کار موفق شوند.

 

انواع مختلف بازاریابی چریکی و مزایای آن

در ادامه به طور خلاصه به بررسی انواع مختلف و مزایای این نوع بازاریابی می پردازیم.

بازاریابی چریکی شامل زیر مجموعه ‌های زیر است:

  • خارجی
  • داخلی
  • تجربی
  • کمپین و رویداد

بازاریابی پارتیزانی خارجی

ازجمله نمونه‌های این شیوه بازاریابی می‌توان به کارهایی مانند قرار دادن یک جسم قابل حذف بر روی یک مجسمه، کارهای هنری موقت بر روی پیاده‌روها و معابر و… اشاره کرد. به طور کلی، از ایده‌های زیادی می‎توان در این زمینه استفاده نمود.

بازاریابی پارتیزانی داخلی

این روش از بازاریابی چریکی مانند نوع خارجی آن است و تنها تفاوتی که دارد این است که در داخل محیط‌هایی مانند ایستگاه قطار، مراکز خرید و ساختمان‌های دانشگاه و فرهنگی اجرا می‌‎شود. در نتیجه، باتوجه به قابلیت‌هایی که در این فضاها موجود است، باید به طور کامل بررسی شود و بهترین ایده‌ها در این شیوه بازاریابی به کار گرفته شوند.

بازاریابی داخلی

بازاریابی چریکی کمین رویداد

این روش بازاریابی در فرصت مناسب به صورت اختصاصی برای رویدادها قابل اجرا است و برای افزایش تعداد مشتری‌های یک رویداد، مانند کنسرت یا مسابقه ورزشی و امثال آن مورد استفاده قرار می‌‎گیرد. هدف از به کارگیری این روش، ارتقا یک محصول یا خدمات در یک روش چشم‎گیر و خاص بوده و معمولا بدون اجازه اسپانسر رویداد انجام می‌شود.

بازاریابی چریکی تجربی

بازاریابی پارتیزانی و از نوع تجربی، تمام آنچه که در بالا توضیح دادیم را شامل می‌شود. تنها تفاوت این روش با انواع دیگر آن، این است که نیاز به تعامل عمومی بیشتری با برند دارد. به عبارتی دیگر، در این شیوه بازاریابی نیاز است که به مواردی فراتر از تماشای صرف پرداخته شود و تجربه‌ای شخصی برای مخاطب به وجود آید تا در خاطر او ماندگار شود.

این مدل، به دلیل داشتن هیجان و استرس بسیار زیاد و همچنین رازآلود بودن، برخلاف سایر روش های متداول و خسته کننده بازاریابی، توسط بسیاری از افراد مورد توجه قرار می‌گیرد. همین موضوع ممکن است برای لحظه‌ای هم که شده مشتریان شما را وادار نماید که به برند شما توجه نمایند که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهتر شدن کسب و کار شما بگذارد.

 

حتما بخوانید: با ۹ روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوید.

 

یک نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در رابطه با ویژگی ‌های این نوع از مارکتینگ، تاثیر لحظه ای آن در عین کم هزینه بودن است که تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب شما نیز دارد. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که مزایای بازاریابی پارتیزانی شامل هزینه اندک، ثبات بسیار زیاد، تأثیر آنی، به‌ یادماندنی بودن آن، قانون‌شکن بودن آن، کاربرد فراوان در زمینه ‌های مختلف، خسته‌کننده نبودن، تکراری نشدن، و همچنین رازآلود بودن و مفهومی بودن آن می شود.

انواع مختلف بازاریابی چریکی

آماده سازی برای بروز خلاقیت در بازاریابی چریکی

برای آن که بتوانید در به کارگیری تکنیک‌های این نوع از تبلیغات و جذب مخاطب موفق شوید، لازم است به میزان کافی خلاقیت خود را رشد دهید. در این بخش چند مورد از مهم‎ترین راه‎های بروز خلاقیت و آماده شدن برای ورود به بازاریابی پارتیزانی را معرفی خواهیم کرد.

به طور مستمر یاد بگیرید و آگاه باشید

قبل از آن که این نوع بازاریابی را آغاز کنید، لازم است در مورد محصولات و خدمات خود، مخاطبان، رقابت، حوزه بازاریابی، اقتصاد، وقایع کنونی و… اطلاعات لازم را به دست آورید. چرا که خلاقیت از معلومات سرچشمه می‌گیرد و چریک‎ها توانایی این را دارند که پیام خلاقانه خود را از واقعیت‌های زمانی اقتباس کنند. مطالعه روزنامه و سایت‌های خبری آنلاین، مجله‌های صنعتی، برنامه‌های تلویزیونی، جستجو در اینترنت، خواندن کتاب‌های تخیلی و… می‎تواند تا حد زیادی به شما در جهت طراحی یک کمپین چریکی کمک کند.

برعکس فکر کنید!

طراحان کمپین‌های بازاریابی همواره در تلاشند که برعکس تفکر کنند! به عنوان مثال، فرض می‌‎کنند که یک مشتری محصول آنها را خریداری کرده است. پس از آن قدم به قدم به مراحل عقب برمی‌گردند تا فرآیند فکری مشتری خود را به دست آورند. در نتیجه، به خوبی قادر هستند عواملی که سبب تحریک مشتریان بالقوه و بالفعل برای خرید محصول یا خدمات هستند را بشناسند.

شانس وجود ندارد، برای تمامی جزئیات برنامه‎ریزی کنید

همان‎طور که می‌دانید، بازاریابی چریکی بر ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه مخاطبین تمرکز دارد، رفتار آن‎ها را متعادل‎سازی می‌کند، احساسات آن‎ها را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت به آن‎ها دستور می‌دهد کاری را که مورد نظر برند شماست، انجام دهند. چریک‌ها در این مسیر برای تمام موارد احتمالی و جزئیات برنامه‌‎ریزی می‌کنند و هیچ مورد کوچکی را به بخت و اقبال واگذار نمی‌کنند.

جمع بندی

در این مقاله درباره بازاریابی چریکی و انواع آن صحبت کردیم. به ‌طور کلی استفاده از این روش، استعداد و توانایی خاصی را می‌طلبد و هر فردی با هر گرایشی نمی‌تواند از آن استفاده کند و نمی‌تواند توقع داشته باشد که در استفاده از آن موفق شود. اگر شما نیز قصد دارید که برای تبلیغات از بازاریابی پارتیزانی استفاده نمایید باید حتماً از افرادی که در این زمینه متخصص می باشند کمک بگیرید تا دچار مشکلات جدی نشوید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

اگر فردی پر شر و شور و عاشق هیجان هستید این روش می‌تواند مناسب‌ترین و مفیدترین روش بازاریابی برای شما باشد. همچنین می توانید با استفاده از توانایی‌ های خود، هزینه‌هایتان را تا آن ‌جا که می‌شود پایین‌تر بیاورید و هزینه ای را که برای تبلیغ کنار گذاشته بودید در زمینه های دیگر کاری خودتان خرج نمایید و کسب وکارتان را گسترش دهید. به نظر شما این نوع مارکتینگ بیشتر مناسب کسب و کارهای کوچک است یا بزرگ؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin