افزایش نرخ کلیک CTR با رعایت چند نکات اساسی


اگر می‌خواهید همراه الگوریتم‌های جدید گوگل پیشرفت کنید و به جایگاه بهتری در موتورهای جستجو دست یابید، یکی از راه‌های آن  افزایش نرخ کلیک یا همان CTR سایت است. در این مقاله با رشدانا همراه…

اگر می‌خواهید همراه الگوریتم‌های جدید گوگل پیشرفت کنید و به جایگاه بهتری در موتورهای جستجو دست یابید، یکی از راه‌های آن  افزایش نرخ کلیک یا همان CTR سایت است. در این مقاله با رشدانا همراه باشید تا با روش‌های افزایش نرخ کلیک آشنا شوید.

نرخ کلیک CTR چیست؟

نرخ کلیک یا CTR مخفف Click Through Rate است. هنگامی که یک کاربر کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو نماید، لیستی از سایت‌های مربوط به جستجوی خود را مشاهده می‌کند. در این هنگام از بین نتایج نشان داده شده تصمیم می‌گیرد که کدام یک را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک نماید. منظور از نرخ کلیک، درصدی از کاربران است که در هنگام جستجو، بر روی لینک سایت شما کلیک می‌کنند. این مفهوم جایگاه ویژه ای در مبحث سئو دارد.

نرخ کلیک چیست

مقدار CTR در هر صفحه از سایت و برای هر کلمه کلیدی متفاوت است. اطلاعات مربوط به نرخ کلیک هر صفحه را می‌توانید در ابزار گوگل سرچ کنسول مشاهده کنید. در بخش Performance این ابزار اطلاعات دقیقی درمورد آمار سایت در هر کلمه و CTR آن نشان داده می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت

 

یک نرخ کلیک مناسب و طبیعی چه ویژگی‌هایی دارد؟

بر اساس آمار اعلام شده و نظر متخصصان مربوطه، نرخ کلیک 3 تا 5 درصدی، رقم مطلوبی برای هر سایت محسوب می‌شود. چنان چه نرخ کلیک سایت شما بین این دو عدد باشد، از نظر گوگل صاحب یک سایت مطلوب و مفید هستید. البته به یاد داشته باشید که وضعیت نرخ کلیک سایت باتوجه به نوع کسب و کار مشخص می‌شود. به عبارت دیگر در برخی کسب و کارها و بعضی شرایط، لزومی ندارد که CTR بین 3 تا 5 باشد و اگر کمتر هم باشد قابل قبول است.

افزایش نرخ کلیک چه اهمیتی دارد؟

گوگل با استفاده از الگوریتم رنک برین خود نرخ کلیک هر سایت را بررسی کرده و اگر این نرخ بالا باشد، مسلما جایگاه بهتری را در نتایج جستجو به آن سایت می‌دهد. به عنوان مثال، فرض کنید که شما رتبه چهارم در صفحه نتایج را دارید و پس از مدتی با بهبود و افزایش نرخ کلیک، گوگل تشخیص می‌دهد که اطلاعات شما نسبت به لینک‌های دوم و سوم مفیدتر و ارزشمندتر بوده است. در نتیجه این‌که جای لینک‌ها را عوض کرده و بدین ترتیب رتبه شما ارتقا پیدا می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین و مشخص‌ترین دلایل اهمیت CTR، تاثیر آن بر بهینه‌سازی سایت است.

 

حتما بخوانید: معروف ترین و مهم ترین الگوریتم های گوگل چیست؟

 

نحوه محاسبه نرخ کلیک

حالا که با CTR به‌خوبی آشنا شدید، باید بتوانید بر اساس فرمول نرخ کلیک، آن را محاسبه کنید. پیش از بیان نحوه محاسبه CTR، ضروری است که با impression آشنا شوید. درواقع ایمپرشن به معنی نمایش بوده و این موضوع با نرخ کلیک کاملاً متفاوت است. به‌عبارت‌دیگر، در اکثر موارد کاربران وب‌سایتتان بارها لینک موردنظر شما را مشاهده می‌کنند (برای آن‌‌ها نمایش داده می‌شود) اما الزاماً روی آن کلیک نمی‌کنند؛ بنابراین آنچه برای ما اهمیت دارد، کلیک‌هایی است که روی لینک انجام می‌شود و نه تعداد نمایش لینک برای کاربران.

فرمول محاسبه CTR  به‌صورت زیر است:

تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک موردنظر کلیک کرده‌اند تقسیم بر تعداد نمایش لینک برای کاربران

مثال: فرض کنید کلمه کلیدی یکی از صفحات سایتتان “خرید آیفون اقساطی” باشد. درحالی‌که این عبارت برای ۱۰ هزار کاربر نمایش‌داده‌شده؛ فقط هزار کاربر روی آن کلیک کرده‌اند. حالا با تقسیم هزار بر ۱۰ هزار، نرخ کلیک کلمه کلیدی آیفون اقساطی مساوی است با ۱۰.

یک ابزار بسیار مفید و کاربردی برای اطلاع از تعداد کلیک‌های کاربران روی سایت یا یکی از لینک‌های آن، گوگل سرچ کنسول است. در این ابزار شما قادر هستید تعداد ایمپرشن، تعداد کلیک و در نهایت نرخ کلیک را مشاهده کنید.

میانگین نرخ کلیک باتوجه‌به رنک صفحات

یکی از سؤالات متداول صاحبان سایت‌ها، هنگامی که به بررسی نرخ کلیک سایتشان مشغول هستند این است که ” CTR  خوب برای سایت من چقدر است؟” ممکن است شما هم با این ابهام درگیر باشید که چه عددی نشان‌دهنده بالا بودن نرخ کلیک برای سایتتان است؟

نکته بسیار مهم این است که نرخ کلیک خوب به‌هیچ‌عنوان برای تمام کسب‌وکارها و تبلیغات یکسان نیست. پس تعیین یک عدد استاندارد و ثابت برای CTR کار درستی نبوده و بهتر است جهت پی‌بردن به نرخ کلیک خوب کسب‌وکارتان، میانگین آن را به دست آورید.

همان‌طور که گفتیم ارائه یک عدد استاندارد برای CTR همه کسب‌وکارها کاملاً اشتباه است. پس اگر می‌خواهید نرخ کلیک سایتتان را ارزیابی کنید، بایستی درمورد میانگین آن در صنف کاری خود و همین‌طور نوع تبلیغاتی که انجام داده‌اید، تحقیق کنید. زمانی که اختلاف نرخ کلیک با میانگین آن را متوجه شدید راحت‌تر می‌توانید برای افزایش CTR تلاش کنید.

بنابراین، ۲ فاکتور مهم برای به‌دست‌آوردن میانگین CTR وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱- چرایی جستجوی کاربران

کافی است کمی به رفتار کاربران وب دقت کنید. آن‌ها برای دیدن ویدئوهای موردنظرشان، کمتر وارد صفحات سایت‌ها شده و از قسمت مختص ویدئوها، فیلم موردنظر خود را مشاهده می‌کنند. این کار باعث می‌شود CTR سایت شما کاهش یابد درحالی‌که یکی از ویدئوهای سایت نرخ کلیک بالایی دارد!

۲- زمینه فعالیت سایت

مورد بعدی، حوزه‌ای است که در آن فعالیت دارید. یعنی برای سایت‌های دانلود موسیقی که طرف‌داران فراوانی دارند، CTR  خوب ممکن است 80 باشد؛ اما برای سایتی که موضوعات مربوط به نجوم را ارائه می‌دهد، میانگین نرخ کلیک ۱۰ باشد. چرا؟ چون تعداد کاربران این‌گونه سایت‌های تخصصی به‌مراتب کمتر از سایت‌های دانلود موسیقی هستند. درنتیجه، باید تلاش کنید تا با تحلیل این دو فاکتور به میانگین CTR سایتتان دست پیدا کرده و سپس آن را افزایش دهید.

 

راه های تاثیرگذار بر افزایش نرخ کلیک کدامند؟

در ادامه مهم‌ترین عواملی که سبب افزایش نرخ کلیک می‌شوند را معرفی خواهیم کرد. البته نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم نه تنها بر CTR تاثیرگذار هستند، بلکه با رعایت آن‌ها می‌توانید کاربران را در مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه داشته و به کاهش نرخ پرش سایت هم کمک ویژه ای کنید.

مخاطب شما انسان‌ها هستند نه موتورهای جستجو!

تولید محتوا برای جلب نظر ربات‌های موتورهای جستجو، هیچ کمکی به پیشرفت سایت شما نخواهد کرد. به یاد داشته باشید برای رسیدن به جایگاه مطلوب نرخ کلیک، باید برای مخاطبین خود محتوای با کیفیت و مفید تولید کنید.

ارائه ارزش

سعی کنید به مخاطبینتان محتوای ارزشمند و دلیلی برای دنبال کردن سایتتان، ارائه دهید. این کار علاوه بر افزایش CTR، سبب رضایت کاربر از سایت شما و در نهایت پیشرفت در کسب و کارتان خواهد شد.

اصول تاثیرگذار بر افزایش نرخ کلیک

توجه به محدودیت‌های طول متن

گوگل محدودیت‌هایی درمورد مواردی خاص مانند تعداد کاراکتر عنوان، توضیحات متا و… در نظر گرفته است. چنان چه بیشتر از تعداد مشخص شده این کاراکترها را استفاده کنید، گوگل قادر به نمایش آن‌ها نخواهد بود. بدین ترتیب کاربر به خوبی متوجه توضیحات و عناوین شما نخواهد شد و منجر به کاهش نرخ کلیک می‌شود.

استفاده از اصطلاحات پیچیده ممنوع!

از اصطلاحات پیچیده در متن و عنوان محتوای خود، استفاده نکنید. درواقع محتوایی که تولید می‌کنید باید سلیس و روان باشد. پیچیده و سنگین بودن عنوان محتوا باعث غیرقابل درک بودن مفهوم آن و عدم انتخاب لینک می‌شود. در مقابل اگر محتوای شما عنوان جذابی داشته باشد، بازدید کنندگان بیشتری را جذب سایت می کند، این کار باعث افزایش ترافیک سایتتان خواهد شد.

استفاده از عناوین جذاب

اگر تا به حال مطالعاتی در حوزه عنوان‌نویسی انجام داده باشید، احتمالا با این موضوع روبرو شدید که گفته می‌شود تیتری که می‌نویسید، باید میخکوب کننده باشد. یا باید بتوانید با استفاده از آن معجزه کنید! یک‌سری عناوین کلیشه‌ای وجود دارد که اکثر افراد در زمان روبرو شدن با آن‌ها، نه تنها بر روی آن کلیک نمی‌کنند، بلکه به سرعت هم از روی آن رد می‌شوند!

به طور کلی و طبق تحقیقات انجام شده، عنوان‌هایی که در آن‌ها از کلمات آسان، ساده، رایگان، چگونه، چیست، معجزه، شگفت‌انگیز، منحصر به فرد، بهترین و امثال آن‌ استفاده شده باشد، کاربر را کنجکاو می‌کند تا لینک را انتخاب نماید. بهترین کار برای آن‌که بفهمید چه عنوانی بیشترین کلیک را می‌خورد این است که در بازه یک هفته‌ای، باتوجه به زمینه فعالیتتان، چند تیتر خاص را انتخاب کنید و ببینید که کدامیک از آن‌ها بیشتر انتخاب می‌شوند و جذابیت بیشتری برای مخاطبین دارند.

بهینه سازی عنوان

توضیحات متادسکریپشن را دست کم نگیرید

به توضیحاتی که در لیست نتایج گوگل زیر هر عنوان نمایش داده می‌شود، تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن گفته می‌شود. نوشتن یک توضیح کوتاه و جذاب درباره صفحه، سبب جلب توجه کاربر خواهد شد. علاوه بر عنوان، این توضیحات نیز باید کاربر را ترغیب به کلیک کردن کند. اگر برای تگ متای خود چیزی ننویسید، خود گوگل به صورت پیش‌فرض از بین کلمات کلیدی یا عبارتی که کاربران جستجو کرده‌اند، نوشته‌ای را برای صفحه شما به نمایش می‌گذارد.

از نشانه‌گذاری‌های اصلی یا همان اسکیما غافل نشوید

حتما تا به حال دیده‌ا‌ید که در کنار توضیحات و عنوان، یک‌سری نشانه‌گذاری‌ها استفاده می‌شود که در چشم کاربر بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال، ستاره‌های طلایی رنگی که به شکل یک سیستم امتیازدهی به سایت شما در زیر عنوان قرار می‌گیرند، در کلیک کاربر موثر می‌باشند. همچنین با قراردادن یک عکس کوچک مرتبط با عنوان نیز می‌توان تا حد زیادی CTR را افزایش داد.

برندسازی و تبدیل کلمه کلیدی به برند

اگر توجه کرده باشید، امروزه افراد زیادی طرفدار شکلات نوتلا هستند و به جای به کار بردن واژه شکلات صبحانه، از نوتلا استفاده می‌کنند. درواقع کارخانه این محصول توانسته با برندینگ خود کلمات کلیدی را که کاربران در جستجوی آن بودند را به برند خود تبدیل کند. در این مسیر باید صبر داشته باشید و همچنان به فعالیت‌های برندینگ خود ادامه دهید تا بتوانید یک کلمه کلیدی ویژه کسب و کار خود را تبدیل به برند کرده و از این طریق نرخ کلیک را افزایش دهید.

جمع بندی پایانی

در این مقاله درباره CTR و اصول تاثیر گذار بر افزایش آن صحبت کردیم. نرخ کلیک به شما می‌گوید که چند درصد از کاربران وب بر روی لینک سایت شما کلیک کرده‌اند. درواقع شما با آنالیز آمار مربوط به آن، از روند پیشرفت خود مطلع خواهید شد. بالا رفتن این عدد مشخص می کند که سایت ما تا چه حد برای کاربران جذاب بوده و به مرور الگوریتم های گوگل نیز متوجه این موضوع شده و به رتبه بندی بهتر سایتمان کمک می کنند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چه عوامل دیگری در افزایش نرخ کلیک یک سایت دخیل هستند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin