زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت چیست؟


همان طور که می‌دانید یکی از راه‌های ارتباط برقرار کردن با جهان اطراف، استفاده از زبان است. با پیشرفت تکنولوژی و علم دیجیتال، انسان‌ها راهی برای برقراری ارتباط با کامپیوترها نیز پیدا کرده‌اند. امروزه به…

همان طور که می‌دانید یکی از راه‌های ارتباط برقرار کردن با جهان اطراف، استفاده از زبان است. با پیشرفت تکنولوژی و علم دیجیتال، انسان‌ها راهی برای برقراری ارتباط با کامپیوترها نیز پیدا کرده‌اند. امروزه به زبان‌هایی که می‌توانند با کامپیوترها ارتباط برقرار کنند، زبان‌ برنامه نویسی می‌گویند. طراحی سایت یکی از کارهایی است که امروزه باید با استفاده از این زبان‌ها انجام شود. اگر به تازگی وارد عرصه طراحی سایت شده‌اید و یا به این موضوع علاقه مندید، تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که زبان طراحی سایت چیست و همچنین به عنوان نمونه چند مورد از برترین این زبان‌ها را معرفی خواهیم کرد.

زبان طراحی سایت چیست؟

امروزه به منظور طراحی و ارتقا وبسایت‌ها، نیاز است با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی، کدنویسی‌های لازم انجام شود. انتخاب و استفاده از زبان مناسب، باعث پردازش صحیح صفحات وب و بهبود عملکرد سایت مطابق با نیازهای کاربر می‌شود. درواقع برای اینکه بدانید زبان طراحی سایت یا (Website Design Languages) چیست ، باید در ابتدا با زبان‌های برنامه نویسی آشنا شوید. به عبارتی دیگر زبان‌های طراحی سایت همان زبان‌های برنامه نویسی هستند که برای اهداف مختلفی مانند: طراحی نرم افزار، طراحی اپلیکیشن، طراحی سایت و… استفاده می‌شوند.

منظور از زبان برنامه نویسی مجموعه‌ای از کدگذاری‌ها و نشانه گذاری‌ها است که به انسان کمک می‌کند تا خواسته خود را به کامپیوتر بفهماند! توسعه وب، از ایجاد صفحات متنی ساده تا خلق برنامه‌های پیچیده مبتنی بر وب، نیازمند برنامه نویسی است.

زبان طراحی سایت چیست

ساختار وب سایت

برای اینکه بتوانید یک سایت را طراحی کنید، ابتدا باید به خوبی با ساختار آن آشنا شوید. ساختار کدهای وبسایت از دو بخش فرانت اند ( سمت کاربر) و بک اند (سمت سرور) تشکیل شده است. به این معنی که برای راه اندازی یک وبسایت نیاز است تا متخصصین مربوطه، بخش سمت کاربر و سمت سرور را به صورت جداگانه کدنویسی کنند.

فرانت اند چیست؟

منظور از فرانت اند همان ویژگی‌های ظاهری سایت است. متخصصان فرانت اند با استفاده از مهارت خود به کدنویسی این بخش مهم از سایت می‌پردازند. زبان‌هایی که معمولا برای کدنویسی فرانت اند استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • CSS
  • Html
  • جاوا اسکریپت و…

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی html و css

 

بک اند چیست؟

کدهای سمت سرور وظیفه پردازش، محاسبات و انجام عملیات مربوطه را به عهده دارد. برای اینکه بیشتر با مفهوم بک اند آشنا شوید به این مثال توجه کنید. معمولا در وبسایت‌ها دکمه‌ای به عنوان (ثبت نام) وجود دارد. ظاهر این دکمه، محل قرارگیری و… به وسیله کدهای سمت کاربر مشخص می‌شوند. اما بخشی که صحت اطلاعات ورودی را کنترل کند و در پایگاه داده ذخیره نماید، توسط برنامه نویس بک اند اجرا می‌شود. لازم به ذکر است که زبان‌های سمت کاربر محدود هستند. بنابراین زبان‌هایی که در زمینه فرانت اند استفاده نمی‌شوند، در برنامه نویسی سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عوامل موثر بر انتخاب زبان طراحی سایت چیست؟

عوامل زیادی در انتخاب زبان برنامه نویسی موثر هستند. مهم‌ترین عوامل عبارتند از:

  • سهولت در استفاده
  • تکنولوژی استفاده شده
  • وابستگی به پلتفرم
  • بازار کار
  • بهینه بودن برای موتورهای جستجو
  • سرعت توسعه
  • سرعت اجرا و امنیت
  • نحوه پشتیبانی از زبان موردنظر

 

حتما بخوانید: بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

 

انواع زبان طراحی سایت چیست؟

در ادامه مقاله با چند مورد از زبان‌های برنامه نویسی که در حوزه طراحی سایت بسیار کاربرد دارند، آشنا خواهید شد.

پایتون Python

اگر تمایل دارید پروژه طراحی سایت را با استفاده از یک زبان متن باز و مفسر انجام دهید، پیشنهاد ما انتخاب زبان پایتون است. این زبان از سال 1991 به منظور ساده کردن فرآیند برنامه نویسی به وجود آمده است و البته امروزه نیز طرفداران زیادی دارد. محبوبیت پایتون به اندازه‌ای است که برخی از طراحان سایت آن را به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی معرفی کرده‌اند.

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟

 

زبان پایتون چند منظوره و شی گرا است و برای مواردی که در ادامه آمده است، کاربرد دارد:

  • توسعه وبسایت
  • تحلیل داده
  • نوشتن برنامه دسکتاپ
  • علم داده

بنابراین این زبان صرفا برای توسعه وب استفاده نمی‌شود، بلکه در زمینه‌های دسکتاپ نیز کاربرد دارد. یکی از دلایل محبوبیت بالای پایتون این است که یادگیری آن بسیار ساده می‌باشد و منابع زیادی برای آموزش وجود دارد. از دیگر مزایای این زبان وجود کتابخانه‌های بسیاری است که باعث می‌شود امکانات زیادی را در سایت با تعداد خطوط کمتری اجرا کنید.

روبی Ruby

یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی که در طراحی سایت استفاده می‌شود، زبان روبی می‌باشد. از ویژگی‌های این زبان می‌توان به متن باز بودن، پویایی، شی گرا بودن و تمرکز آن بر سادگی اشاره کرد. کاربرد اصلی روبی در توسعه وب است. زبان برنامه نویسی روبی برای اولین بار در سال 1990 در ژاپن اختراع شد.

انواع زبان طراحی سایت چیست

قدرتی که روبی در بین سایر زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور دارد، برگرفته از Ruby on Rails است. یکی از مهم‌ترین وبسایت‌هایی که به وسیله این زبان توسعه یافته است، وبسایت توییتر می‌باشد. اگر به تازگی شروع به فعالیت در زمینه طراحی سایت کرده‌اید، استفاده از روبی چندان مناسب شما نیست! زیرا یادگیری آن کمی دشوار است و منابع کمی برای آموزش آن وجود دارد.

Php

به اعتقاد عده کثیری از طراحان، یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی، Php است. Php که یک زبان اسکریپتی و متن باز می‌باشد، در سال 1994 ایجاد شد. ساختار این زبان بسیار شبیه به زبان C بوده؛ به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است. زبان Php برای تمامی پلتفرم‌های معروف مانند ویندوز، لینوکس و مکینتاش قابل اجرا است. از مزایای این زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای اجرای کد
  • یادگیری آسان
  • رایگان بودن ابزار کار
  • وجود منابع آموزشی فراوان

 

حتما بخوانید: تمام آن چیزی که باید درمورد PHP بدانید

 

جاوا اسکریپت Javascript

جاوا اسکریپت از آن دسته زبان‌‎های اسکریپتی مهمی است که در طراحی سایت تأثیر فراوانی دارد. جاوا اسکریپت در کنار Html و CSS، نقش پررنگی در طراحی صفحات وب‎سایت‎‌ها دارد. از آنجایی که یادگیری این زبان ساده است، در اکثر موارد از آن برای توسعه وب استفاده می‌شود.

در عین حال که جاوا اسکریپت زبانی شی گرا و مبتنی بر Object می‎‌باشد؛ یک زبان برنامه نویسی سمت مشتری (Client) است و با هدف پویایی و ایجاد انعطاف بیشتر کدهای Html ایجاد شده است. ممکن است شما جاوا اسکریپت را با زبان جاوا یکسان فرض کنید، بهتر است بدانید که این تصوری اشتباه است و این دو زبان دارای تفاوت‎‌های بسیاری با یکدیگر هستند. در واقع زبان جاوا اسکریپت، یک مرحله پیشرفته تر از زبان جاوا می‎باشد و در طراحی صفحات واکنشگرای وب به کار برده می‎‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، جاوا اسکریپت را باید یک زبان چند وجهی برشمرد که ابزاری ساده و کارامد برای برنامه نوسی در اختیار طراحان وب قرار می‌دهد.

 

حتما بخوانید: جاوا اسکریپت Javascript چیست و چه کاربردی دارد؟

 

سی شارپ #C

بدون تردید سی شارپ یکی از بهترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی است که طرفداران فراوانی هم دارد. از این زبان که جزء 5 زبان برنامه نویسی برتر دنیا می‌‎باشد، می‌توان در ساخت برنامه‌های متعددی همچون برنامه‌‎های تحت وب، تحت ویندوز، بازی‎‌ها و موبایل استفاده کرد. بهتر است بدانید سی شارپ، دارای یک کتابخانه بزرگ است که باعث شده عملکرد بهتری نسبت به زبان‎‌های جاوا و سی پلاس پلاس (C++) داشته باشد.

از برجسته‌‎ترین مزیت‎‌های #C می‎توان به بازار کار فوق العاده آن در کشور اشاره کرد. از سوی دیگر، بکارگیری سی شارپ در فریم ورک ASp.net باعث می‌شود تا یکی از بهترین زبان‎‌های طراحی سایت نیز به شمار رود. چرا که سی شارپ، از قابلیت‌‎های زبان جاوا برخوردار است و موجب می‌‎شود در کنار C++، یادگیری سریع‎تری داشته باشید.

بنابراین، در صورتی‌که بر این زبان تسلط کافی داشته باشید، به راحتی می‎‌توانید یادگیری فریم ورک قدرتمند ASP.NET Core را آغاز کنید.

زبان طراحی سایت چیست

ASP

ASP که مخفف عبارت Active Server Pages می‌‎باشد، از دیگر زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت است که توسط شرکت مایکروسافت در سال 1993 معرفی شد. این زبان یک زبان اسکربپت نویسی است که در IIS اجرا می‌شود و با داشتن برخی قابلیت‌‎ها، بسیار شبیه به زبان PHP است و فقط روی سرویس‎‌های میزبانی وب ویندوز قابلیت اجرا دارد.

این زبان، از جمله زبان‌‎های سمت سرور محسوب می‎‌شود که با نمایش دستورات ترجمه شده نهایی به کاربران و عدم نمایش کدهای اصلی، باعث جلوگیری از سرقت یا کپی کردن کدها از سوی کاربران می‎شود. برای کار کردن با ASP ضروری است که با زبان‌‎های HTML و javascript آشنا باشید.

 

SQL

SQL مخفف Structerd Query Language، به معنی زبان کوئری ساخت‌یافته و از محبوبترین زبان‌های برنامه نویسی تحت وب در طراحی سایت است. با استفاده از این زبان برنامه نویسی می‎توانید به خوبی با پایگاه داده کار کنید. به این صورت که هنگام استفاده از SQL، می‎توانید رکوردها را در پایگاه داده ثبت کرده، آن‌ها را آپدیت و یا حذف کنید. البته این زبان قابلیت ایجاد اشیاء جدید همانند جدول‌‎ها را نیز در اختیارتان قرار می‎‌دهد.

 

بالاخره کدام یک از زبان‌های برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟

علاوه بر مواردی که گفته شد، زبان‌های زیادی برای طراحی سایت وجود دارند. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است، از میان چندین زبان موجود، کدام یک را انتخاب کنیم؟! برای اینکه بتوانید بهترین زبان را برای فعالیتی که انجام می‌دهید برگزینید، باید علاقه مندی، هدف و نوع کار خود را در نظر بگیرید. توجه به این موارد و نیز بررسی مزایای هریک از زبان‌های موجود، می‌تواند شما را در انتخاب مناسب‌ترین زبان طراحی سایت یاری کند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش طراحی سایت

 

جمع بندی نهایی

یکی از فعالیت‌هایی که امروزه بازار کار بسیار پررونقی دارد، طراحی سایت است. به همین دلیل است که افراد زیادی به سراغ یادگیری این مهارت می‌روند. چالشی که اکثر آن‌ها با آن روبرو هستند، این است که نمی‌دانند بهترین زبان طراحی سایت چیست. به همین دلیل در این مقاله نکاتی را که لازم بود برای انتخاب زبان طراحی سایت بدانید، ذکر کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما چه زبان های برنامه نویسی دیگری را می شناسید که بتوان با استفاده از آن ها به طراحی سایت پرداخت؟ نظرات عالی خود را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی سایت صفر تا صد + پروژه محور

Web Design Course

طراحی وب را صفر تا صد آموزش ببینید و پروژه های طراحی سایت بگیرید

2 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. پرهام

    سلام چه زبان هایی برای نوشتن سمت سرور نیا است ؟ آیا فقط php کافیه ؟

    • مدیر سایت

      سلام. شروع میتونه با php باشه. البته زبان های دیگری رو هم برای شروع می تونید انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin