برنامه نویسی بک اند Back-End چیست؟ مهارت برنامه نویس بک اند چیست؟


اگر به تازگی پا به دنیای گسترده برنامه نویسی گذاشته اید، حتما می دانید برنامه نویسی چیست اما ممکن است با بعضی اصطلاحات در این حوزه آشنا نباشید. به طور کلی برنامه نویسان و توسعه…

اگر به تازگی پا به دنیای گسترده برنامه نویسی گذاشته اید، حتما می دانید برنامه نویسی چیست اما ممکن است با بعضی اصطلاحات در این حوزه آشنا نباشید. به طور کلی برنامه نویسان و توسعه دهنگان وب به دو دسته بک اند و فرانت اند تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم بک اند Back-End چیست و به شما کمک کنیم تا بتوانید تبدیل به یک بک اند کار حرفه‌ای شوید. اگر به تازگی تصمیم به فعالیت در دنیای برنامه نویسی وب، گرفته‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید تا هر چیزی که درباره این موضوع نیاز است را بدانید.

برنامه نویسی بک اند

بک اند (Back-End) چیست؟

بک اند (Back-End) بخشی از یک وبسایت یا نرم افزار است که کاربران قادر به مشاهده آن نیستند. به عبارت بهتر؛ بک اند، مغز یک سایت است که وظیفه کنترل منطق را بر عهده دارد. کدهایی که در بخش بک اند نوشته می‌شوند، به طور مستقیم با سیستم در ارتباط نیستند، بلکه از طریق سرور به مرورگر کاربرها ارسال می‌شوند؛ به همین دلیل است که به بک اند، برنامه نویسی سمت سرور یا Server Side نیز گفته می‌شود.

ازجمله ویژگی‌های برجسته Server Site می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور را مرورگر درک نمی‌کند و در دسترس کاربران نیز قرار ندارد.
  • مرورگر وظیفه‌ای در خواندن یا دریافت کدها ندارد. بلکه کدهایی را که سمت سرور اصلی پردازش می‌شوند، به کاربر نمایش می‌دهد.
  • هرجا که نیاز به اطلاعات پویا وجود داشت، باید از زبان‌های سمت سرور استفاده گردد.

همان‌طور که می‌دانید، آن طرف قضیه سمت سرور، سمت کاربر یا همان Client Side وجود دارد. به طور خلاصه، هرجایی که قرار است با کاربر خود تعامل داشته باشید، Client Side نیز وجود دارد. اسکریپت‌های سمت کاربر، توسط خود گیرنده یا مرورگر سیستم شما پردازش می‌شود و ربطی به سرورهای پشتیبانی کننده ندارند.

به طور کلی، به گفته متخصصان مربوطه، بخش بک اند سایت مانند قسمتی از کوه یخ است که در زیر اقیانوس‌ها پنهان شده و فرانت اند سایت، قله یخی است که همه می‌توانند آن را ببینند. هر چند که دو بخش سمت سرور و سمت کاربر با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، اما به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباطند و ایجاد مشکل در هر یک از آن‌ها، ایراداتی را در عملکرد سایت ایجاد می‌کند.

بک اند چیست | رشدانا

تفاوت فرانت اند Front-End و بک اند Back-End چیست؟

همان طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، برنامه نویسی بک اند مربوط به نوشتن کدهایی است که کاربر قادر به مشاهده آن نیست، اما برنامه نویسی فرانت اند دقیقا مربوط به آن چیزی است که کاربر پس از ورود به یک سایت آن را مشاهده می‌کند و می‌تواند به وسیله آن با سایت مورد نظر خود تعامل داشته باشد. در واقع بک اند و فرانت اند، دو قطب مخالف و در عین حال مکمل یکدیگر در برنامه نویسی وب هستند.

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی Front-End چیست و چه مهارت هایی لازم دارد؟

 

برنامه نویس بک اند Back-End کیست؟

به طور کلی برنامه نویس بک اند کسی است که قسمت بک اند Back-End وبسایت را کدنویسی می‌کند، به صورتی که کاربر امکان مشاهده آن را نداشته باشد. این قسمت از سایت همواره در پس زمینه در حال اجرا است و عملکردی شبیه به دسکتاپ ویندوز را دارد. توسعه دهندگان بک اند، نقش کلیدی را در تیم‌های برنامه نویسی و طراحی وب بر عهده دارند. درادامه به صورت دقیق‌تر با یک متخصص بک اند آشنا خواهید شد.

وظایف برنامه نویس بک اند Back-End چیست؟

همان طور که گفته شد، بک اند کارها وظایف مهمی در تیم طراحی وب بر عهده دارند. در ادامه به طور خلاصه با وظایف آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • مدیریت پایگاه داده و ایجاد و ادغام آن
  • استفاده از فریمورک‌های بک اند به منظور ساخت نرم افزار سمت سرور
  • دارا بودن دانش کافی درمورد فناوری‌های وب سرورها
  • مجتمع سازی محاسبات ابری
  • آشنایی کامل با انواع سیستم عامل‌ها
  • نگهداری سیستم‌های مدیریت محتوا
  • جلوگیری از هک شدن سیستم و داشتن اطلاعات کافی درمورد تنظیمات امنیتی
  • آنالیز داده‌های وبسایت
  • مجتمع سازی API ها

مهارت‌های یک متخصص بک اند Back-End چیست؟

متخصص بک اند هم مانند تمامی عوامل پشت صحنه یک فیلم، باید به خوبی به کار خود مسلط باشد و مهارت‌های لازم را در تخصص خود داشته باشد. بدین ترتیب آن چه که کاربر در نتیجه کار مشاهده می‌کند، بدون عیب و نقص خواهد بود. در ادامه به مهارت‌هایی که برای فعالیت در این زمینه نیاز دارید، اشاره شده است:

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی بک اند

 

تسلط به زبان برنامه نویسی سمت سرور

کسانی که قرار است در این زمینه کار کنند، باید حداقل به یکی از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور تسلط کافی داشته باشند. همچنین بهتر است از مباحث تخصصی زبان برنامه نویسی مورد نظر، آگاهی کافی داشته و بدین وسیله به نتایج زیر دست یابند:

  • کدها با امنیت بیشتری نوشته می‌شوند.
  • کدها با سرعت بیشتری اجرا خواهند شد.
  • قادر به نوشتن برنامه‌های شی گرا خواهند بود.

مهارت های یک متخصص بک اند چیست | رشدانا

پایگاه دیتابیس یا داده

کدنویسی یک برنامه نویس بک اند، زمانی ارزش پیدا می‌کند که به کمک آن بتواند به یک دیتابیس وصل شود و اطلاعات را روی آن ذخیره کند؛ بنابراین متخصص بک اند باید مهارت لازم در این زمینه را نیز داشته باشد.

ذهن منطقی و تحلیلگر

کسی که در حرفه بک اند فعال است و یا قرار است به این عرصه ورود پیدا کند، لازم است قبل از هر چیز، بداند که با چالش‌ها و مسائل متعددی روبرو می‌شود. برای حل این مسائل، نیاز به یک تفکر منطقی و تجزیه و تحلیل‌های مناسب دارد. البته لازم نیست هرکسی این مهارت را به صورت ناخودآگاه و مادرزادی داشته باشد، بلکه می‌توان به مرور زمان و تمرین به این نوع از تفکر دست پیدا کرد.

 

حتما بخوانید: فول استک چیست و برنامه‌نویس فول استک کیست؟

 

توانایی طرح سوال‌های مهم و کارآمد

واقعیت این است که هر چقدر شما در یک زمینه خاص، سواد تئوری بالایی داشته باشید، باز هم به کسب تجربه‌های عملی احتیاج دارید. حوزه برنامه‌نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین لازم است که هنگام بروز مشکل، بتوانید از همکاران یا متخصصین این حوزه سوال مناسب بپرسید تا به جوابی که انتظارش را دارید، برسید. علاوه بر این، بسیاری از برنامه‌نویسان سمت سرور به صورت دورکار فعالیت می‌کنند. به همین دلیل برای آن‌که بتوانید به یک موقعیت شغلی مطلوب دست پیدا کنید، باید مهارت مذاکره را نیز در خود تقویت نمایید.

مباحث پیشرفته زبان برنامه‌نویسی

علاوه بر آن‌که باید زبان‌های مورد نیاز در این حرفه را یاد بگیرید، لازم است که به مباحث پیشرفته آن‌ها نیز به خوبی تسلط داشته باشید. منظور از مباحث پیشرفته، همان قابلیت‌های حرفه‌ای یک زبان برنامه‌نویسی است. به این معنا که بتوانید با استفاده از آن، کدهای حرفه‌ای و پیشرفته‌ای بنویسید. هر چقدر کدهایی که توسط شما نوشته می‌شوند، تمیزتر و حرفه‌ای‌تر باشند، بازدهی کد نیز بالاتر رفته و در نهایت یک سرویس قوی و سریع خواهید داشت. به عنوان مثال، در برنامه‌نویسی با استفاده از زبان PHP، اگر توانایی این را داشته باشید که کدها را به شیوه شیء گرا (Object Oriented) بنویسید، کدهای نهایی خیلی تمیزتر و سریع‌تر خواهند بود.

زبان‌های برنامه نویسی بک اند کدامند؟

زبان‌های برنامه نویسی متعددی به منظور کدنویسی در زمینه بک اند وجود دارند، مانند: Java، PHP، Python، SQL، .NET و C# اما در ادامه این بخش، سه مورد از رایج‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

جاوا Java

این زبان نسبتا قدیمی و محبوب مورد استفاده بسیاری از برنامه نویسان قرار گرفته است. یکی از نقاط قوت و دلایل محبوبیت این زبان، داشتن ماشین مجازی است که باعث سهولت در کامپایل و اجرای کدها در سیستم‌ها می‌شود.

پی اچ پی PHP

بدون شک می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین زبان‌های سمت سرور PHP می‌باشد که در ایجاد 80 درصد از وبسایت‌ها نقش داشته است. به طور کلی از این زبان در برنامه نویسی نرم افزارها، تنظیم کوکی‌ها و جمع آوری داده استفاده می‌شود.

 

حتما بخوانید: PHP چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

 

پایتون Python

در حال حاضر یکی از رقبای جدی زبان‌های جاوا و PHP، زبان برنامه نویسی پایتون است. سهولت در یادگیری و استفاده از آن، باعث شده است تا مورد استقبال بسیاری از برنامه نویسان بک اند قرار بگیرد.

زبان های برنامه نویسی بک اند کدامند | رشدانا

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ #C

#C یکی دیگر از زبان‌هایی است که در حوزه بک اند استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به مدرن، ساده، جزءگرا، شیءگرا، منطقی و کارآمد بودن این زبان اشاره کرد. در مورد تاریخچه #C آمده که توسط شرکت مایکروسافت در سال 2000 ساخته شده است. سی شارپ به منظور ایجاد و طراحی سایت، از تکنولوژی ASP.Net استفاده می‌کند. خوب است بدانید که #C امروزه در دنیای برنامه‌نویسی، حرف زیادی برای گفتن دارد که البته بازار کار آن در کشور ما بسیار داغ است. سایت‌هایی مانند سایت بانک ملی، ملت، تبیان، دیجی کالا، بلاگفا و… با استفاده از تکنولوژی ASP.Net تحت سی شارپ طراحی و ایجاد شده‌اند.

زبان برنامه‌نویسی Perl

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این زبان بک اند، سرگرم کنندگی آن است. پرل یک زبان برنامه‌نویسی ترکیبی با چند کاربرد است که در عین حال، سریع و قابل اعتماد نیز می‌باشد. استفاده از آن در حوزه‌های متنوع و گسترده‌ای امکان‌پذیر است. در واقع زبان پرل در حوزه‌های نظامی و هوش مصنوعی تا طراحی صنعتی و… کاربرد دارد.

 

حتما بخوانید: بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

 

زبان Ruby

ویژگی‌های بارز و مهم روبی، که یکی دیگر از زبان‌های مخصوص بک اند است، متن باز بودن، شی‌گرا بودن و سادگی آن می‌باشد. با استفاده از این زبان انعطاف‌پذیر می‌توان برنامه‌هایی سریع و رایگان ایجاد کرد و در عین حال از خاصیت‌های بی‌نظیر شی‌گرایی نیز بهره‌مند شد.

زبان Hack

هک را می‌توان به نوعی همکار PHP درنظر گرفت که برای اولین بار توسط فیسبوک معرفی و استفاده شد. خوب است بدانید که بدنه اصلی این زبان بسیار شبیه به PHP است. هرچند که این برنامه برای کارآیی بیشتر فیسبوک ایجاد شده، اما امروزه برنامه‌نویسان با به‌کارگیری آن می‌توانند برنامه‌های بدون باگ و با کارآیی بالا طراحی کنند.

زبان SQL

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک بک اند کار باید داشته باشد، توانایی کار با پایگاه داده است. SQL یکی از شاخص‌ترین زبان‌ها برای کار با دیتابیس می‌باشد. این زبان، به منظور ایجاد دیتابیس و دسترسی به اطلاعات آن‌ها ایجاد شده است. بنابراین کسانی که با حوزه‌هایی مانند داده‌کاوی و یا به طور کلی دیتا سروکار دارند، باید به خوبی به این زبان مسلط باشند. هرجا که پایگاه داده وجود دارد، سرو کله SQL پیدا می‌شود. معمولا انتخاب اول برنامه‌نویسان برای کار با پایگاه داده، این زبان است.

درآمد برنامه‌نویسان بک اند به چه صورت است؟

برنامه‌نویسی با استفاده از زبان جاوا در سال‌های اخیر باعث شده تا متخصصین آمریکایی درآمد سالیانه حدود 90 هزار دلار دریافت کنند. در کشور ما درآمد این شغل مبلغ مشخص و ثابتی ندارد، اما معمولا کارشناسان جاوا باتوجه به نوع پروژه و نقشی که بر عهده دارند، می‌توانند درآمد ماهانه 4 تا 8 میلیون تومان داشته باشند. در آمریکا، درآمد کسانی که متخصص برنامه‌نویسی PHP هستند، حدود 80 هزار دلار می‌باشد که درایران میانگین حقوق در این حوزه، ماهانه 4 میلیون تومان گزارش شده است.

درآمد سالانه متخصصان پایتون در آمریکا، تقریبا 90 هزار دلار در سال است که در ایران این مبلغ، به میانگین بین 3 تا 5 میلیون تومان می‌رسد. برنامه‌نویسی با استفاده از SQL در آمریکا، 95 هزار دلار درآمد سالانه دارد. در حالی که در ایران، کارشناسان این حوزه حدود 3 تا 5 میلیون تومان درآمد ماهانه دارند. لازم به ذکر است که به جز اعداد و ارقام ارائه شده، به طور کلی حقوق یک برنامه‌نویس بک اند کاملا به سطح توانایی و نوع سازمان و پروژه بستگی دارد و ممکن است با این آمار متفاوت باشد.

 

حتما بخوانید: چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

 

و در پایان

در این مطلب سعی برآن داشتیم که به طور کامل توضیح دهیم، بک اند Back-End چیست و چگونه می‌توانید خود را برای شروع فعالیت در این زمینه آماده کنید. برای تبدیل شدن به یک بک اند کار حرفه‌ای باید بتوانید به خوبی زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور را فرابگیرید و سایر مهارت‌های مورد نیاز را در خود تقویت کنید. به نظر شما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس خوب، غیر از مهارت های فنی، یادگیری چه مهارت های دیگری نیاز است؟ نظرات ارزشمند خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin