برنامه نویسی فرانت اند Front-End چیست و چه کاربردی دارد؟


با ورود اینترنت به زندگی بشر، محصولات دیجیتالی مختلفی هم همراه با این فناوری راه خود را به دنیای ما باز کردند. یکی از این محصولات دیجیتالی، وب‌سایت‌ها هستند. امروزه اغلب افراد با سایت‌ها به…

با ورود اینترنت به زندگی بشر، محصولات دیجیتالی مختلفی هم همراه با این فناوری راه خود را به دنیای ما باز کردند. یکی از این محصولات دیجیتالی، وب‌سایت‌ها هستند. امروزه اغلب افراد با سایت‌ها به خوبی آشنا بوده و نسبت به کارایی آن‌ها اطلاعات کاملی دارند.این محصولات و ابزارها در وهله اول باعث راحت‌تر شدن زندگی ما انسان‌ها شده‌اند. بسیاری از کارها مانند اطلاع‌رسانی، خرید آنلاین، ارتباط بین افراد جامعه و جهان و غیره توسط همین محصولات انجام می‌شود؛ بنابراین آشنایی با فضای آن‌ها بسیار مهم است.

برنامه نویسی فرانت اند

اگر شما هم جزء افرادی باشید که با دنیای دیجیتال سر و کار دارند، حتما می دانید که برنامه نویسی چیست و ابزارهای مورد نیاز امروزی چگونه از طریق کد نویسی و برنامه نویسی کار می کنند. به مرور و با پیشرفته‌تر شدن بخش‌های اینترنت، وب‌سایت‌ها هم با این تغییرات هم‌مسیر و هم‌سو شدند به طوری که مفاهیم جدیدی به فهرست اصطلاحات دنیای کامپیوتر اضافه شد؛ یکی از این اصطلاحات فرانت اند Front-End است.

شاید از خود بپرسید برنامه نویسی فرانت اند Front-End چیست؟ برای دریافت این سوال ابتدا باید تعریفی از فرانت اند و متضاد آن یعنی بک اند یا Back-End داشته باشید. اگر به دنیای تکنولوژی و طراحی وب‌سایت علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید؛ چون می‌خواهیم در ارتباط با موضوع Front-End صحبت کنیم.

 

حتما بخوانید: طراحی سایت چیست؟ چگونه طراحی سایت یاد بگیریم؟

 

فرانت اند Front-End چیست؟

برای تعریف این تخصص ابتدا باید به معنای واژه Front در لغت‌نامه مراجعه کنیم که چنین معنی شده است: پیش، جلو، جلودار، به طرف جلو، روبرو و مواردی از این دست. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که تخصص فرانت اند Front-End به بخش‌های جلو و مقابل اشاره دارد. یعنی تمام آن بخش‌هایی که کاربر با آن‌ها تعامل دارد و ارتباط برقرار می‌کند؛ از این رو به آن، Client Side نیز گفته می شود. طراح یا کدنویس این بخش را Front-End Developer می‌نامند. تمام آن چه که کدنویس فرانت اند طراحی می‌کند، کاربر و مخاطبان آن را می‌بینند.

فرانت اند چیست| رشدانا

تفاوت بک اند Back-End و فرانت اند Front-End چیست؟

برای درک مفهوم فرانت اند و بک اند، ابتدا باید بدانید که دو عبارت فرانت اند Front-End و بک اند Back-End از نظر مفهومی با یکدیگر تضاد دارند و به دو معنی کاملا مختلف به کار می‌روند. به این ترتیب، کدنویسی بک اند به تمام بخش‌هایی اشاره دارد که کاربر نمی‌بیند و این بخش‌ها باعث تسهیل کارایی و سرعت وبسایت می‌شوند. برنامه‌نویسی چنین بخش‌هایی توسط بک اند دولوپر یا Back-End Developer انجام می‌شود. اگر بخواهیم یک مثال در ارتباط با این موضوع داشته باشیم، مورد دیتابیس گزینه خوبی است. دیتابیس بخشی است که وبسایت اطلاعات مورد نیاز خود را از آن می‌گیرد که نیاز به کدنویسی دارد. کاربرها و مخاطبان وب‌سایت‌ها این کدها و نحوه تعامل وبسایت و دیتابیس را نمی‌بینند.

 

پس تا این قسمت، روی معنای دقیق فرانت اند و تفاوت آن با تخصص بک اند صحبت کردیم. در بخش بعدی، به بررسی تفاوت بین طراحی رابط کاربری و فرانت اند می‌پردازیم.

تفاوت UI Designer و فرانت اند Front-End چیست؟

UI Designer یا طراح رابط کاربری، مانند برنامه‌نویس فرانت اند خودش کدنویسی نمی‌کند بلکه طراحی عناصر مختلف صفحه را برعهده دارد. ابزار کار طراح رابط کاربری فوتوشاپ و اسکچ یا Xd است؛ پس کاری که طراح رابط کاربری انجام می‌دهد، شامل بخش‌های گرافیکی طراحی سایت است اما فرانت اند دولوپر این بخش‌ها را کدنویسی می‌کند.

 

حتما بخوانید: طراحی رابط کاربری UI چیست؟

 

زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند کدامند؟

باتوجه به گستردگی زبان‌های برنامه‌نویسی، امروزه می‌توانید با استفاده از انواع آن‌ها پروژه‌های فرانت اند خود را به سرانجام برسانید. اما در این بین، سه زبان مهم و اصلی که آموختن آن‌ها برای هر متخصصی لازم است، HTML و CSS و جاوااسکریپت می‌باشند. با گذر زمان، هر کدام از این سه مورد در قالب زبان‌های جدید و شامل نسخه‌های جدیدی ارائه شدند. به عنوان مثال، تایپ اسکریپت به عنوان یک نسخه بهبود یافته از جاوا ایجاد شد و پس از آن کدنویسی با بعضی از فریمورک‌ها، مانند انگولار استفاده می‌شود. در ادامه، در مورد این سه زبان تخصصی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

زبان HTML

HTML یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی نشانه‌گذاری است که برای توسعه فرانت اند سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد. این زبان به اختصار از عبارت Hypertext Markup Language برگرفته شده است. پس از انتشار اولین نسخه آن در سال 1373، به طور منظم به‌روزرسانی شده و در هر نسخه آن ویژگی‌های کاربردی و جدیدی اضافه شده است که آخرین نسخه آن، HTML5 می‌باشد. این زبان طوری طراحی شده که افراد مبتدی و تازه‌کار هم می‌توانند به راحتی کار خود را با یادگیری آن شروع کنند. از طرفی دیگر، از آنجایی که HTML در اکثر سایت‌های موجود در اینترنت کاربرد دارد، می‌توان آن را یکی از زبان‌های رایج در علم کامپیوتر دانست. در ادامه به چند مورد از ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم تا بیشتر با HTML آشنا شوید.

  • سهولت یادگیری HTML و استفاده از تگ‌های آن
  • مستقل بودن پلتفرم و عدم نیاز به وابستگی‌ها
  • امکان اضافه کردن تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی و…
  • ارائه قابلیت درج فرامتن به متون
  • سادگی در استفاده از HTML به عنوان یک زبان نشانه‌گذاری
  • استفاده از روش‌های انعطاف‌پذیر برای طراحی صفحات وب و متن‌های آن‌ها و…

مزایای استفاده از HTML در فرانت اند

همان‌طور که گفتیم، HTML یک زبان کاربردی در طراحی فرانت اند است و از مزایای زیادی برخودار می‌باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. بدین ترتیب درمی‌یابید که چرا یکی از زبان‌های موردعلاقه طراحان، فرانت اند است.

  • به صورت گسترده در صفحات وب استفاده می‌شود.
  • در اکثر مرورگرهای رایج پشتیبانی می‌شود.
  • مدت زمان لازم برای یادگیری آن کوتاه است.
  • در ویندوز قابل استفاده است و هیچ نیازی به خرید نرم‌افزارهای اضافی وجود ندارد.
  • سینتکس بسیار انعطاف‌پذیری دارد.
  • امکان استفاده از انواع قالب را دارد.
  • خدمات آن بدون هزینه اضافی و رایگان است.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی html css

 

معایب استفاده از HTML در فرانت اند

به طور کلی اکثر ابزارهای فناوری و قابل دسترسی در دنیای کامپیوتر علاوه بر مزایا، کاستی‌هایی نیز دارند. در این قسمت، برخی از مشکلات مربوط به استفاده از HTML در طراحی فرانت اند را معرفی خواهیم کرد.

  • امکان ساخت صفحات پویا بااستفاده از HTML وجود ندارد.
  • ایجاد ساختار برای اسناد HTML با چالش‌های متفاوتی همراه است.
  • باتوجه به ابتدایی و ساده بودن این زبان، امکانات امنیتی محدودی برای آن وجود دارد.

مهارت های برنامه نویس فرانت اند چیست| رشدانا

زبان برنامه‌نویسی CSS

با به‌کارگیری CSS که برگرفته از عبارت Cascading Style Sheets است، می‌توانیم یک ظاهر مناسب و کاربرپسند برای استایل وبسایت خود ایجاد کنیم. در واقع این زبان، چگونگی قرارگیری المان‌های صفحه وب را مشخص می‌کند و به عنوان یک ابزار برای جذب کاربر به وبسایت تلقی می‌شود. از این زبان برنامه‌نویسی به منظور تبدیل سند به فرم و شکل قابل استفاده برای مخاطبین، استفاده می‌شود. به طور ویژه، این امر برای مرورگرهایی مانند فایرفاکس و Edge اهمیت خاصی دارد و برای انتقال اسناد به صفحات، چاپگرها و پروژکتورها به کارمی‌رود. برخی از ویژگی‌های مهم و کلیدی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود انتخابگرها (Selector) در CSS
  • امکان اعمال تنظیمات مختلف مانند تغییر ترازبندی متن، تنظیم فضای خالی یک سند و سبک خط کشی
  • نمایش بصری مناسب برای آغاز شبه کدها

 

حتما بخوانید: css چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مزایای استفاده از CSS در فرانت اند

از سال‌های گذشته تاکنون، CSS به عنوان ابزاری کاربردی و ساده در میان طراحان فرانت اند شناخته شده است. این زبان، مزایای زیادی در طراحی‌های سمت کاربر ایجاد می‌کند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • صرفه‌جویی در زمان
  • نگهداری و بقای آسان
  • امکان تغییر استانداردهای وب

معایب استفاده از CSS در فرانت اند

در این بخش، با چند مورد از تاثیرات منفی که ممکن است زبان CSS در طراحی‌های فرانت اند ایجاد کند، آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که همچنان مزایای این زبان به معایب آن سنگینی می‌کند. به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یک زبان استایل‌دهی و مربوط به فرانت اند استفاده کرد.

  • احتمال بروز مشکلات میان مرورگرها
  • معماری چند سطحی و ایجاد سردرگمی

 

حتما بخوانید: کدنویسی HTML و CSS | از کجا شروع به یادگیری کنیم؟

 

جاوا اسکریپت Javascript

Java Script که به طور خلاصه به آن JS هم می‌گویند، یک زبان سطح بالای تفسیری می‌باشد. این زبان به گونه‌ای طراحی شده که به کمک آن پیاده‌سازی ویژگی‌های سخت و پیچیده در صفحات، وجود دارد. برای آن‌که در هر زمان، یک حرکت پویا مانند نمایش به‌روزرسانی‌های محتوا، گرافیک‌های متحرک دوبعدی و سه بعدی، نقشه‌های تعاملی و… را در سایت خود ایجاد کنید، می‌توانید روی استفاده از این زبان حساب کنید!

با استفاده از JS می‌توان سایت‌های تعامل‌پذیر ایجاد کرد؛ به همین دلیل این زبان یک بخش کاربردی از وب‌اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود. برخی از ویژگی‌های مهم این زبان به شرح زیر است:

  • زبان اسکریپتی شی‌محور (Object-Centered)
  • اعتبارسنجی ورودی‌های کاربر

مزایای استفاده از جاوا اسکریپت در فرانت اند

باتوجه به اهمیت و کاربردهای زیادی جاوااسکریپت در طراحی فرانت اند، لازم دانستیم در این بخش چند نمونه از مزایای بی‌نظیر این زبان را معرفی کنیم.

  • سربار سرور
  • رابط کاربری غنی و حرفه‌ای
  • امکان گسترش صفحات وب

معایب استفاده از جاوا اسکریپت در فرانت اند

برخی از مشکلاتی که ممکن است زبان JS در طراحی فرانت اند ایجاد کند را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • بروز مشکلاتی در زمینه امنیت، باتوجه به اجرا شدن کدهای جاوا اسکریپت بر روی سیستم کاربر
  • ممکن است این زبان در هر مرورگری متفاوت تفسیر شود.

علاوه بر این موارد که مهم‌ترین زبان‌های کاربردی در زمینه طراحی سمت کاربر هستند، زبان‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  • React
  • JQuery
  • TypeScript
  • Elm
  • SASS

 

حتما بخوانید: جاوا اسکریپت Javascript چیست و چه کاربردی دارد؟

 

برای تبدیل شدن به یک متخصص فرانت اند به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

حال که تا حدودی با برنامه‌نویسی فرانت اند آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که به شما بگوییم که چگونه می‌توانید به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید و نیاز به چه مهارت‌هایی دارید؟ طراحی سمت کاربر وبسایت‌ها، یکی از جنبه‌های مهم یک کسب و کار است. چرا که اولین درگاهی که کارفرما با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند، این بخش است و اگر سایت ظاهر مناسبی نداشته باشد، این فرصت از دست خواهد رفت! بنابراین کسانی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند و متخصص شوند، باید بتوانند مهارت‌های مورد نیاز در این عرصه را در خود تقویت کنند. در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک برنامه‌نویس فرانت اند باید داشته باشد، آشنا کنیم.

فرانت اند دولوپر

یادگیری زبان‌های مهم برنامه‌نویسی فرانت اند

اولین مهارتی که یک متخصص فرانت اند باید داشته باشد، توانایی حرفه‌ای در برنامه‌نویسی با استفاده از زبان‌های جاوااسکریپت، HTML و CSS است. کدنویسی این بخش از سایت، نسبت به سایر بخش‌های آن آسان‌تر است و منابع زیادی در اینترنت وجود دارند تا روند یادگیری شما را سریع‌تر کنند. علاوه بر آن، برای هر مشکلی که در این زمینه برایتان ایجاد می‌شود، می‌توانید یک راه حل در انجمن‌های پرسش و پاسخ پیدا کنید.

آشنایی با کتابخانه‌ها و فریمورک‌های فرانت اند JavaScript

به دلیل استانداردهای بالای زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت، می‌توان پیاده‌سازی‌های متنوعی را با استفاده از آن انجام داد. به همین دلیل، هر چند وقت یک‌بار فریمورک جدید و سفارشی به مجموعه JS اضافه می‌شود. این فریمورک‌ها، امکانات بی‌نظیری در اختیارتان قرار می‌دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به Angular، Vu.js و… اشاره کرد.

آشنایی با اصول طراحی واکنش‌گرا

یک رابط کاربری حرفه‌ای باید به گونه‌ای باشد که در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف، عملکرد اپلیکشین را دچار مشکل نکند. بنابراین باید بتواند متناسب با نوع دستگاهی که در حال اجرای آن است، بهترین واکنش ممکن را نشان دهد. اگر رابط کاربری به درستی طراحی نشود، ارزش سایت یا برنامه از بین رفته و کاربر با محصول شما کار نخواهد کرد.

یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ

در نظر بگیرید که قصد دارید صفحه‌ای را طراحی کنید که پیچیدگی‌های المانی بالایی دارد. در این حال بهتر است قبل از شروع کدنویسی، طرح آن را با استفاده از فتوشاپ ایجاد کنید و پس از موافقت اعضای تیم و کارفرما، اقدام به پیاده‌سازی آن کنید. نرم‌افزارهای گرافیکی مانند Figma، Adobe XD و… در اکثر مراحل طراحی رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین یادگیری حداقل یکی از آن‌ها برای یک برنامه‌نویس فرانت اند، واجب است.

باسلیقه بودن و خلاقیت بالا

یک متخصص سمت کاربر باید بتواند از طرح‌های خلاقانه، کاربرپسند و چشم‌نواز برای ظاهر یک اپلیکیشن یا سایت استفاده کند. طراح موفق کسی است که بتواند رابط کاربری زیبا که بر استانداردهای ظاهری و تجربه کاربری منطبق است، ایجاد نماید. ایجاد این تفاوت‌های ظاهری و طرح‌های جذاب است که کار شما را متمایز از سایر افراد فعال در این حوزه خواهد کرد.

 

حتما بخوانید: چگونه می‌توان مانند یک برنامه نویس موفق فکر کرد؟

 

آشنایی با اصول تجربه کاربری

توسعه‌دهنده فرانت اند باید به خوبی با نیازهای کاربران آشنا باشد. او باید بتواند UI یک اپلیکیشن را طوری طراحی کند که مخاطبین، بهترین تجربه را حین استفاده از آن به دست آورند. در واقع کلید موفقیت یک برنامه‌نویس سمت کاربر این است که کاربر و نیازهایش را بشناسد و در گام بعدی بتواند براساس آن نیازها، یک صفحه را طراحی و پیاده‌سازی کند.

یادگیری برنامه‌نویسی فرانت اند چگونه است؟

اگر تصمیم دارید به عنوان یک برنامه‌نویس فرانت اند فعالیت کنید، لازم است به خوبی با این مسیر آشنا شوید تا بهتر برای موفقیت در آن برنامه‌ریزی کنید. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، یکی از مهارت‌های اصلی که هر طراح فرانت اند باید داشته باشد، توانایی کار با زبان‌های مهم برنامه‌نویسی این حوزه است. بنابراین واضح است که یادگیری و تسلط به این زبان‌ها را باید در برنامه یادگیری خود قرار دهید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که یادگیری چند زبان، از شما یک برنامه‌نویس فرانت اند نمی‌سازد! بلکه رعایت نکات دیگری در این زمینه می‌تواند در رسیدن شما به هدفتان موثر باشد. به منظور یادگیری این حرفه، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

آگاهی خود را افزایش دهید

آگاهی داشتن در تمامی حرفه‌ها، از جمله برنامه‌نویسی سایت، امری بسیار ضروری است. به منظور ارتقا آگاهی خود می‌توانید مقالات، کتاب‌ها و منابع معتبری را در خصوص تخصص فرانت اند مطالعه کنید. شما با به دست آوردن درک درستی از نحوه کار در سایت، می‌توانید زبان‌های مختلف کدگذاری را نیز بهتر درک کنید. حتی تماشای کلیپ‌های آموزشی در یوتیوب به منظور جمع بندی آموخته‌ها نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

همواره تمرین کنید و برای یادگیری، بیشتر زمان بگذارید

تمرین کردن نقش مهمی در افزایش کارآیی و مهارت توسعه‌دهندگان دارد. به همین دلیل زمانی که مهارت‌های لازم را به دست آوردید، حتما به تمرین و انجام کارها و پروژه‌های کوچک مشغول شوید تا بتوانید اشتباهات خود را بیابید و آن‌ها را برطرف کنید. از انجام پروژه واهمه نداشته باشید؛ چرا که تا زمانی که تمرین نکنید، هرگز به یک برنامه‌نویس فرانت اند تبدیل نخواهید شد.

تلاش کنید مفاهیم را به خوبی درک کنید

در زمان یادگیری و پیگیری حرفه‌ای که با طراحی وب در ارتباط است، باید حداقل درک کافی از مفاهیم اساسی طراحی سایت، مانند نمایش فایل، منوی سیستم و… را داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید به عملکردهای سیستم عامل دسترسی پیدا کنید. از دیگر نکاتی که در یادگیری این حرفه باید تحت نظر داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل نسخه را بیاموزید
  • سعی کنید مهارت‌های خود را ارتقا داده و همواره به‌روز باشید.
  • در کلاس‌ها و دوره‌های حرفه‌ای شرکت کنید.
  • دوره کارآموزی را جدی بگیرید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی فرانت اند به صورت پروژه محور

 

درآمد و بازار کار یک متخصص فرانت اند به چه صورت است؟

به طور کلی می‌توان گفت آینده کسانی که در حال یادگیری فرانت اند هستند، روشن است و بازار کار خوبی در انتظارشان است. بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته، در سال 2020 تنها ایالات متحده آمریکا با حدود 1 میلیون کمبود نیروی کار توسعه دهنده وب روبرو بودند و همین آمار، در سایر نقاط دنیا نیز تا حدودی صادق است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که اشتغال در برنامه‌نویسی و توسعه وب تا سال 2026، افزایش 15 درصدی خواهد داشت.

اگر بخواهیم درباره درآمد این حرفه صحبت کنیم، باید بگوییم که در جهان، درآمد این گروه از متخصصان بین 65 هزار تا 110 هزار دلار است که این مقدار در ایران از سه میلیون تومان شروع می‌شود و با توجه به عنوان شغل، به بالای ده میلیون تومان هم می‌رسد. عناوین زیادی برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، وجود دارد. بنابراین میزان دریافتی‌ها متفاوت است و نمی‌توان یک مبلغ معین را برای آن ذکر کرد.

جمع بندی پایانی

در این مقاله، به بررسی این موضوع که فرانت اند Front-End چیست پرداختیم. همان طور که در متن هم به این موضوع اشاره کردیم، دنیای Front-End با -Back End متفاوت است و هر کدام روی بخش‌های متفاوتی کار می‌کنند. یک نکته مهم دیگر این است که بدانید، کار این دو حوزه کاملا روی کیفیت دیگری تاثیر دارد؛ پس به نوعی می‌توان آن‌ها را مکمل در نظر گرفت.

همچنین، دنیای فرانت اند Front-End با UI Designer هم تفاوت دارد؛ شاید در ظاهر به هم شبیه باشند اما در عمل و تخصص، کاملا دو شاخه جدا هستند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما کدام یک از حوزه های برنامه نویسی از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ برنامه نویسی سمت کاربر یا برنامه نویسی سمت سرور؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی فرانت اند Front-End

Front-end

برنامه نویسی فرانت اند را اصولی یاد بگیرید و بازار کار شوید.

4 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. رضا

    سلام مقاله عالی بود من یه سوال داشتم اینکه آیا می شود همزمان با دانشگاه به استخدام یه شرکت در اومد و به صورت دورکاری فرانت اند کار کرد؟

  2. علی

    سلام
    بسیار کامل و جامع بود
    ممنون از نویسنده ای این مقاله

  3. محمد

    سلام وقتتون بخیر باشه … ببخشید من یک سوال خیلی کوتاه ازتون داشتم … طراح قالب سایت های وردپرس , در شاخه فرانت اند front-end کار میکنند درسته ؟

    • مهری نیشابوری

      سلام و عرض ادب
      افرادی که در حوزه فرانت اند کار می کنند لزوما مسلط به وردپرس نیستند. افرادی که در زمینه طراحی قالب وردپرس کار میکنند هم گاهی در مورد یک سری از جزئیات مسیر فرانت اند اطلاعی ندارند. اما به طور کلی اشتراکات زیاد وجود دارد اما دو مسیر نسبتا مستقل محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin