مهم ترین دلایل ترک شغل کارمندان چیست؟


مدیران زیادی وجود دارند که بخاطر از دست دادن بهترین نیروهای انسانی خود، نه تنها از زمین و زمان شاکی هستند، بلکه هیچ گاه حاضر نیستند به دلایل ترک شغل کارمندان خود، به طور صادقانه…

مدیران زیادی وجود دارند که بخاطر از دست دادن بهترین نیروهای انسانی خود، نه تنها از زمین و زمان شاکی هستند، بلکه هیچ گاه حاضر نیستند به دلایل ترک شغل کارمندان خود، به طور صادقانه بیاندیشند. طبیعی است که فقط یک مدیر هوشمند و آگاه می‌‎تواند درک کند که حضور کارکنان با انگیزه و پرتلاش تا چه حد به موفقیت و توسعه کسب و کار یا سازمان او کمک می‌کنند و با حمایت‌های مادی و معنوی مانع از ترک شغل آن ها می‎‌شود.

تحقیقات گالوپ نشان دهنده این موضوع است که چیزی حدود 70 درصد از انگیزه کارکنان در هر کسب و کاری که فکرش را می‌کنید، تحت تأثیر مدیران آن ها است و شگفت آور تر اینکه کارمندان با انگیزه، 87 درصد کمتر از سایر همکاران خود نسبت به ترک کارشان اقدام می‌کنند!

 

دلایل ترک شغل

 

البته نباید بی‌انصاف بود و تمام دلایل ترک شغل را به سوء مدیریت مدیران و رهبران نسبت داد. در این میان برخی از کارکنان به دلایلی کاملا شخصی همچون بارداری در خانم‌ها، تغییر محل سکونت از شهری به شهر دیگر و امثال آن، دست از کار فعلی خود می‌کشند و گاهی به ناچار به سمت شغل دیگری می‌روند.

ما در این مقاله از رشدانا قصد داریم به شایع ترین دلایل ترک شغل از سوی کارمندان بپردازیم که عمده آن ها مربوط به اشتباهات مدیران می‎‌باشد. اشتباهاتی که با شناخت سریع و مرتفع کردن شان، می‎توان از ترک شغل یا استعفاء کارکنان خوب، جلوگیری کرد و این سرمایه ارزشمند را در جهت موفقیت شرکت، حفظ نمود.

 

حتما بخوانید: 7 دلیل استعفای عاطفی در کار

 

8 دلیل عمده ترک شغل کارمندان

واقعیت این است که هر چقدر تعداد و میزان ترک شغل در یک شرکت یا سازمان بیشتر باشد، به همان میزان ضعف مدیریتی در مدیران آن کسب و کار زیاد است. از طرفی، همانطور که می‎‌دانید نیروهای انسانی خوب و با انگیزه، سرمایه‌های ارزشمندی هستند که با از دست دادن آن ها، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری بر سازمان تحمیل خواهد شد.

استخدام یک نیروی جدید، آموزش و رساندن او به جایگاهی که یک نیروی قدیمی سال‌ها در آن تجربه داشته و آن را به خوبی انجام داده است؛ باعث ایجاد هزینه‌های اضافی برای مدیر خواهد شد. بنابراین، همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، بایستی در جایگاه یک مدیر، با تمام توان تان از خروج کارکنان فعال و هدفمند خود جلوگیری کنید. حال برای شناخت بهتر دلایل ترک شغل کارمندان، 8 دلیل زیر را به دقت مطالعه نمایید.

 

1- کارمندتان فرصتی برای پیشرفت ندارد!

همه ما هنگامی که وارد یک حرفه می‌شویم، خواستار ترفیع و ارتقاء شغلی هستیم تا بتوانیم هم موقعیت شغلی بهتری کسب کنیم و هم درآمد بالاتری بدست آوریم. دقیقا خود شما هم که در جایگاه یک مدیر در حال مطالعه این مطلب هستید، با تلاش و برنامه ریزی فراوان، قصد دستیابی به چنین اهدافی را دارید.

از این رو، اگر کارمندی پس از مدت‌ها آموزش و اشتغال، احساس کند که در شرکت شما آینده روشنی در انتظارش نیست؛ هر چه زودتر نسبت به ترک شغلش اقدام می‌کند. توصیه ما در رشدانا این است که در فراهم آوردن شرایط پیشرفت شغلی کارمندان خود کاملا مصر و مصمم باشید.

 

حتما بخوانید: ۷ عامل موثر بر رضایت شغلی کارمندان

 

2- کارمند، درآمدی کمتر از میزان تلاش واقعی خود دارد

کاملا واضح است که هیچ کس دوست ندارد تا در مقابل ساعات کاری زیاد و انجام کارهای سنگین، دستمزدی کمتر از میزان واقعی و عرفی داشته باشد، به ویژه اگر این شخص متوجه شود که در شرکت‌های دیگر دستمزدی بالاتر از آنچه شما به او می‌‎دهید را می‌پردازند. پس بهتر است این تفکر اشتباه و سمی را کنار بگذارید که با دادن حقوق کمتر به کارمند، سود بیشتر و هزینه‌هایی کمتر خواهید داشت. نتیجه چنین تفکری نابودی کسب و کارتان است.

 

 

3- استخدام افراد اشتباه

به عنوان مثال برای بخش فروش خود نیازمند یک نیروی جدید هستید و با ده‌ها متقاضی روبرو می‌شوید که در جلسه مصاحبه استخدامی خود را علاقمند و مشتاق ورود به این حوزه نشان می‌‌دهند. این کار سختی است که از میان این تعداد از متقاضیان، بخواهید مناسب‌ترین فرد را انتخاب کنید. اما باید بتوانید مهارت‌های خود را برای شناخت بهترین گزینه در زمان مصاحبه بالا ببرید تا از استخدام افرادی که هیچ سنخیت و تناسبی با شغل مورد نظر ندارند، جلوگیری کنید.

 

4- عدم وجود امنیت شغلی

یکی دیگر از دلایل ترک شغل توسط کارکنان این است که شرکت در مرز ورشکستگی قرار دارد، حمایت‌هایی همچون بیمه از سوی مدیر وجود ندارد و یا کارمندان از تصمیماتی مانند تعدیل نیرو خبردار می‌شوند. همه این‌ها یعنی عدم وجود امنیت شغلی که منجر به ایجاد احساس ترس، استرس و سرخوردگی در کارمند شده و او با اراده خود اقدام به ترک محل کارش می‌کند.

 

5- وجود روابط غیر حرفه ای در محیط کار

یک جمله معروف در این زمینه وجود دارد که مطمئنا بارها به گوش‌تان خورده است، “کارمندان کارشان را ترک نمی‌کنند بلکه مدیر و یا تیم خود را کنار می‌‎گذارند.” اگر روابط مثبت و سازنده‌ای میان افراد یک تیم یا میان مدیر و کارمند وجود نداشته باشد، دیگر دلیلی از سوی کارمند برای ادامه کار در یک محیط آشفته و پر تنش وجود ندارد.

 

روابط غیر حرفه ای کاری

 

6- ایجاد حس بی‌عدالتی در کارمندان

اگر قرار است به یکی از کارمندان‌تان ترفیع بدهید، بهتر است با دقت و حساسیت بسیار زیاد، چنین کاری را انجام دهید. به خوبی وضعیت کاری هر کارمند را از زوایای مختلفی مانند مسئولیت پذیری، دانش کافی، ارتباط مؤثر با سایرین و… مورد بررسی قرار دهید تا لایق‌ترین شخص را برای ترفیع بیابید.

به یاد داشته باشید که با یک انتخاب ناعادلانه، می‌توانید خشم و حتی کینه سایر کارکنان را نیز برانگیزید و با اهانتی غیر مستقیم به فرد لایق و مستعد، او را از دایره کارکنان خوب خود حذف خواهید کرد.

 

7- بوجود آمدن تغییرات عمده در زندگی کارمند

همیشه دلایل ترک شغل محدود و منحصر به اشتباهات مدیریتی نمی‎‌شود. گاهی پیش می‌‎آید که کارمند بنا به برخی دلایل شخصی و علی‌رغم علاقه‌ای که به کارش دارد؛ مجبور به ترک محیط کار فعلی خود می‌شود.

به عنوان مثال بارداری در خانم‌ها و نگهداری از فرزند یکی از همین دلایل ترک شغل است. تغییر محل سکونت از یک شهر به شهر دیگر و یا جابجایی محل زندگی در شهرهای بزرگ که باعث طولانی شدن مسیر رفت و آمد کارمند می‎‌شود نیز از دیگر دلایل ترک شغل است که جنبه شخصی دارند و همانطور که اشاره کردیم ناشی از سوء مدیریت یا تصمیم‌های اشتباه مدیران نیست.

 

8- عدم وجود علاقه به کار

این هم یکی دیگر از دلایل شخصی است که منجر به ترک محل کار از سوی کارمندان می‌شود. در اینجا، این خود کارمند است که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه یا طولانی، متوجه می‌شود شغل فعلی متناسب با ویژگی های شخصیتی او نیست و هیچ گونه علاقه‌ای به ادامه این حرفه ندارد.

از این دست موارد در اطراف همه ما وجود دارد. پزشکی که پس از سال‌ها طبابت متوجه می‌شود در حوزه هنر موفق‌تر است و تنها بخاطر القائات جامعه و یا خواست والدین، پزشکی را انتخاب کرده است و یا پژوهشگری که پس از چندین سال کار و تحمل سختی بسیار متوجه می‌‎شود مهارت فوق العاده‌ای در تدریس دارد و شغل خود را رها می‌‎کند تا به علاقه واقعی خود دست یابد.

در اینجا توصیه می‌کنیم که پیش از شروع هر نوع حرفه‌ای، مدتی را به کارآموزی مشغول شوید و یا اگر مدیر یک شرکت هستید بنا به صلاحدید خودتان، پیش از استخدام کارمندان مدت کوتاهی را برای دوره کارآموزی آن‌ها درنظر بگیرید. ما در مجموعه مقالات کارآموزی رشدانا، به طور مفصل راجع به مزایای دوره کارآموزی توضیح داده‌ایم.

 

حتما بخوانید: 6 راهکار ساده برای پیدا کردن علاقه شغلی

 

و اما جمع بندی

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، امروزه استخدام و حفظ کارمندان متعهد، با انگیزه، پرتلاش، مسئولیت‌پذیر و همچنین خلاق، یکی از بزرگترین چالش‌های مدیران است. در همین راستا، توضیح دادیم که اگر مدیر یک سازمان هستید و قصد دارید در کسب و کار خود پیشرفت بزرگی داشته باشید، باید بتوانید کارکنان خوب خود را شناسایی کرده و با حمایت از آن‌ها، مانع خروج‌شان از سازمان شوید.

8 دلیل از مهم ترن دلایل ترک شغل از سوی کارمندان را در این مقاله از رشدانا نام برده، توضیحات و توصیه هایی راجع به هر یک از آن ها نیز ارائه کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید باشد و هر گونه تجربه یا نظری که در جهت ارتقاء این مقاله دارید را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مرکز مشاوره شغلی و منابع انسانی رشدانا میتواند در راستای پیشرفت و رشد مسیر شغلی شما همراهتان باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin