چگونه شغل مناسب پیدا کنم؟ بهترین راه پیدا کردن شغل


یکی از سوالاتی که هر انسان در طول زندگی خود، حداقل یک‌بار از خود پرسیده این است که چگونه شغل پیدا کنم؟! این سوال معمولا زمانی پرسیده می‌شود که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شویم و یا…

یکی از سوالاتی که هر انسان در طول زندگی خود، حداقل یک‌بار از خود پرسیده این است که چگونه شغل پیدا کنم؟! این سوال معمولا زمانی پرسیده می‌شود که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شویم و یا تصمیم به تغییر شغل گرفته باشیم. اولین راهی که برای یافتن شغل به ذهن همه می‌رسد، بررسی بخش آگهی روزنامه‌ها است. اما تجربه ثابت کرده که کم‌تر کسی موفق به یافتن شغل موردعلاقه‌اش از این طریق شده است.

امروزه به غیر از آگهی روزنامه‌ها، نکات و روش‌های موثر دیگری نیز وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری به آنچه که می‌خواهید برسید. در این مقاله قصد داریم راه‌های دستیابی به شغل خوب را برایتان بازگو کنیم. پس اگر شما هم به دنبال کار کردن در حرفه موردعلاقه‌تان هستید، تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه باشید.

گونه شغل پیدا کنم

راه‌های دستیابی به یک شغل مناسب کدامند؟

واقعیت این است که پیدا کردن یک شغل مناسب، کار ساد‌ه‌‏ای نیست. چرا که اکثر افراد جامعه تصور می‌کنند کار مناسب، مساوی است با کاری که علاقه شدیدی به آن داشته و درآمد بالایی از آن کسب کنند!

به هیچ عنوان تأثیرات مثبت درآمد و علاقه را بر رضایت شغلی و میزان بهره‌‎وری در کار، نفی نمی‌کنیم اما کشف علاقه آن هم درمیان صدها عنوان شغلی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‎شود، کار چندان ساده‌ای نیست. احتمالا شما هم با دیدن هنرمندان یا ورزشکارانی که سال‌ها در حال فعالیت هستند؛ دچار حسرت شده‏ و با خود گفته‌‎اید: ” چرا این افراد، هدف، علاقه و استعداد در کار را یکجا دارند، اما من نه!”

کال نیوپورت، نویسنده کتاب پرفروش “کار عمیق” در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که تحصیلات و شغل چیزی حدود 4 درصد از کل افراد دنیا در راستای علاقه آن‏‌ها قرار دارد. یعنی 96 درصد از افراد کل جهان به راحتی نمی‏توانند متوجه علاقه و استعداد خود شده و باید در این مسیر، سال‌ها تلاش کنند.

از سوی دیگر، نتایج یک پژوهش در سال 2009 نشان می‌دهد که درآمد، تأثیر بسیار کمی بر میزان رضایت شغلی افراد دارد. این در حالی است که افزایش رضایت شغلی بر افزایش درآمد تأثیر دارد. به عبارت دیگر، اگر بر سایر معیارهای کار خوب تکیه کرده و به آن‏ها توجه کنید، رضایت شغلی‎تان بیشتر شده و در نهایت درآمد بیشتری خواهید داشت.

و اما، چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش مهم باید معیارها و ویژگی‌‏های زیر را در خود بررسی کنید و چند نکته مهم را رعایت کنید.

شبکه‌سازی

یکی از نکاتی که در همین اول راه باید بدانید این است که برای بسیاری از مشاغل، آگهی داده نمی‌شود! بنابراین اگر حرفه شما هم در این دسته قرار دارد، بهتر است وقت خود را برای مطالعه آگهی‌ روزنامه‌ها تلف نکنید! در بازار شغلی نهان، باید تلاش کنید تا خود را به شغل مورد نظرتان نزدیک و نزدیک‌تر کنید.

یکی از راه‌های نزدیک شدن به چنین مشاغلی، شبکه‌سازی و برقراری ارتباط با کسانی است که در آن حوزه فعالیت دارند. این نکته را به یاد داشته باشید که لازم نیست افراد شبکه شما صاحب کسب و کار خاصی باشند، بلکه صرفا مرتبط بودن با شغل مورد نظر، کافی است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که اطرافیان شما فرصت‌های شغلی زیادی می‌شناسند، اما نمی‌دانند که به دنبال استخدام هستید و به همین دلیل چیزی نمی‌گویند! بنابراین اولین گام جهت دستیابی به یک فرصت شغلی، این است که با افراد بانفوذ ارتباط برقرار کنید و موضوع پیدا کردن شغل را با آن‌ها در میان بگذارید.

 

حتما بخوانید: شبکه سازی چیست چه اهمیتی دارد؟

 

تهیه رزومه حرفه‌ای

اینکه چگونه شغل پیدا کنیم و در نهایت به شغل مناسب خود برسیم، تا حد زیادی به رزومه‎ ارسال شده برای کارفرما بستگی دارد. چرا که رزومه، سندی است که توسط آن تمام صلاحیت‌ها، مهارت‌ها و تلاش‌های چند ساله خود را به مدیر یا کارشناس منابع انسانی (HR) یک سازمان ارائه می‏‌کنید. در این میان باید مراقب نرم افزارهای ردیابی متقاضی (ATS) نیز باشید.

این نرم افزار، به نحوی طراحی شده که براساس کلیدواژه‌های مشخص شده از سوی کارفرما، افراد متقاضی کار را غربال می‌کند. به این صورت که مثلا در آگهی استخدام دیجتیال مارکتر، شرکت مزبور به مهارت‌هایی مانند تسلط بر اجرای کمپین تبلیغاتی، شناخت ابزارهای CRM و کپی رایتینگ اشاره می‌کند.

اگر شما، در رزومه خود این کلیدواژه‌‎ها را به کار ببرید، سیستم ATS آن شرکت، شما را یکی از افراد واجد شرایط تشخیص داده و به مصاحبه دعوت خواهید شد. در مقابل، اگر تمام این مهارت‌ها را داشته باشید اما به آگهی استخدام توجهی نکرده و این‌ها را در رزومه ننویسید، شانسی برای پذیرش و دعوت به مصاحبه نخواهید داشت.

بنابراین، ما در رشدانا توصیه می‏کنیم پیش از ارسال رزومه برای شرکت یا سازمان مورد نظر، حتما آن را به یکی از متخصصان فعال در همان حوزه شغلی نشان دهید تا بتوانید ایرادات آن را مرتفع کنید.

روش دیگر، استفاده از نرم افزارهای ATS آنلاین است. با کمک این نرم افزارهای آنلاین می‏توانید کلیدواژه‌های موجود در آگهی استخدام را تشخیص دهید. سپس، بر اساس همان کلمات کلیدی، رزومه‏ خود را بهینه کرده و در میان صدها متقاضی، پذیرفته شوید.

 

حتما بخوانید: مراحل و نکات نوشتن رزومه برای تازه کارها

 

کشف استعداد

می‎دانیم که جمله “استعدادهات رو کشف کن و دنبال اون‎ها برو” بسیار کلیشه‌‏ای و آزار دهنده است. متأسفانه بارها این جمله را شنیده‌ایم اما هیچ کس راه کشف آن را به ما نگفته است! حقیقت این است که کشف استعداد، فرایندی پیچیده، زمان‎بر و در عین حال، گامی اساسی برای رسیدن به شغل دلخواه است.

در همین راستا، برای کشف استعدادهای خود کافی است چند کار ساده زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا کارهای مورد علاقه خود را بنویسید. هیچ محدودیتی در این مرحله ندارید. حتی اگر به 50 شغل علاقه دارید همه آن‏ها را بنویسید. حال باید بفهمید که در کدام یک از این مشاغل مستعد هستید و نسبت به سایر کارها، آن را راحت‏‌تر و دقیق‌‏تر انجام می‌‎دهید.
  2. آیا در میان کارهای لیست شده، شغلی را قبلا انجام داده‌اید و در آن بهتر از سایرین عمل کرده‌اید؟ بدون تردید این کار، یکی از همان استعدادهای کشف نشده شما است.
  3. کمک گرفتن از آزمون‌های روان سنجی و شخصیت شناسی مثل هالند، MBTI، دیسک و… این آزمون‌ها را در کنار یک مشاور شغلی انجام دهید چرا که تفسیر نتایج این تست‏‌ها نیازمند برخورداری از دانش کافی و تسلط بر مسائل روانشناسی است.
  4. در جایی ساکت و آرام، چند دقیقه به کودکی خود فکر کنید. بابت کدام کارها تشویق می‎شدید؟ چه بازی‏هایی را دوست داشتید؟ در آن زمان سعی می‌‏کردید شبیه کدام یک از شغل‏‌هایی که می‎شناختید، باشید؟ دوران کودکی به دلیل دوری از هیاهوی موقعیت اجتماعی، شهرت، قدرت و… زمان بسیار مناسبی برای کشف ناشناخته‏‌های روان به شمار می‌آید.
  5. اگر بین چند گزینه شغلی مردد هستید، تجربه کسب کنید. باور داشته باشید که تجربه، یک معلم بی‎نظیر برای همه ما است. تا هنگامی که در خانه بنشینید و تنها به دنیال کشف استعداد باشید، هیچ اتفاق مثبتی نمی‎افتد. باید ترس خود را کنار گذاشته و وارد عرصه‏‌های مورد علاقه خود شوید تا در نهایت، بفهمید در چه کاری خوب ظاهر می‎شوید.

تمرکز بر روی نقاط قوت

به منظور دستیابی به بهترین شغل ممکن، بهتر است در ابتدا خاطرتان بابت توانایی‌هایی که دارید، آسوده شود. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دستیابی به یک جایگاه شغلی مناسب، این است که نقاط قوتتان را شناسایی و تقویت کنید. در بسیاری از موارد پیش آمده که فرد پس از جستجوهای فراوان شغل مناسب خود را پیدا کرده، اما به دلیل نداشتن مهارت کافی در کار، قادر به ادامه مسیر نبوده و مجبور به انصراف شده است. بنابراین یکی از مراحل اولیه شاغل شدن، تقویت مهارت‌ها و کسب آمادگی لازم در تخصصمان است.

داشتن اهداف شغلی روشن

مطمئنا این جمله معروف را بسیار شنیده‌اید: “برای کشتی‌ای که نمی‌داند به کجا می‌رود ، باد موافق معنا ندارد” بنابراین، بی هدف بودن هیچ گاه شما را به مقصد نمی‌رساند. کافی است اهداف خود را از کار کردن و داشتن شغل بنویسید. سپس، یادداشت کنید که در شغل مورد علاقه خود قرار است چه مسیری را پشت سر بگذارید. اینجا است که مسیر، واضح شده و با ذهنی دور از تشویش، در همان مسیر شغلی گام برمی‏‌دارید.

اگر مشخص کنید که قرار است کدام مسیر شغلی را طی کنید، دیگر سراغ فرصت‌های شغلی نامرتبط نمی‌روید. یعنی اگر به تدریس زیان انگلیسی علاقمند هستید، دیگر سراغ آگهی‌‏ها و پیشنهادات شغلی مترجمی زبان نمی‌‏روید و اینگونه عمر خود را در مسیرهای دیگر، هدر نمی‏دهید.

متأسفانه اکثر افراد جویای کار، هر روز برای ده‏‌ها فرصت شغلی مختلف مثل کارمند اداری، مدرس، بازاریاب و… درخواست استخدام داده و این کار، یک اشتباه بسیار بزرگ است که در نهایت، نتیجه‌ای جز اتلاف وقت و دور شدن از خواسته‌ها ندارد.

 

حتما بخوانید: چگونه اهداف شغلی بلند پروازانه اما واقعی داشته باشیم؟

 

استفاده از ابزارهای آنلاین

در قسمت‌های قبل در مورد اهمیت شبکه‌سازی و تاثیر آن در یافتن شغل صحبت کردیم. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا با افراد بیشتری در ارتباط باشید، شبکه‌های اجتماعی هستند. در بین تمام این شبکه‌ها، لینکدین می‌تواند در پیدا کردن شغل مورد نظرتان بسیار تاثیرگذار باشد؛ چرا که افراد حرفه‌ای و کسب و کارهای مختلف، در چنین فضایی فعالیت دارند. در واقع شما می‌توانید از طریق ارتباط گیری با افراد متخصص، به شغل دلخواهتان برسید. به عنوان مثال، اگر در حوزه آموزش تخصص دارید، می‌توانید با مدیران دپارتمان‌های آموزشی در ارتباط باشید و در صورت نیاز به نیروی کار، زودتر از این موضوع مطلع شوید.

سایت‌های کاریابی

سایت‌های کاریابی که امروزه شاهد نمونه‌های بسیار موفق آن در کشورمان هستیم، عملکردی شبیه به آگهی روزنامه‌ها دارند! البته این ظاهر قضیه است؛ چرا که امکان پیدا شدن شغل مورد نظر در چنین سایت‌هایی بسیار بالاتر بوده و باتوجه به دیجیتالی بودن تمام مراحل کار، خیلی راحت‌تر می‌توان با صاحبین کسب و کارها ارتباط برقرار کرد. اکثر این وبسایت‌ها امکان بارگذاری رزومه دارند که شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را معرفی کنید. بدین ترتیب احتمال آن‌که یک کارفرما رزومه شما را مطالعه کند و برای مصاحبه دعوت شوید، بسیار بیشتر خواهد شد.

کاریابی اینترنتی

شغل‌های موقت یا کارآموزی

در بسیاری از موارد پیش می‌آ‌ید که کارهای موقتی یا کارآموزی منجر به استخدام دائم فرد می‌شوند. بنابراین اگر به شغل خاصی علاقه دارید، می‌توانید مدتی را به صورت کارآموز فعالیت کنید. بدین ترتیب هم مهارت‌هایتان ارتقا پیدا می‌کند و هم کارفرما از توانایی‌های شما آگاه شده و در صورت نیاز به نیروی کار جدید، مسلما به شما پیشنهاد همکاری دائم می‌دهد.

به کارگیری روش‌های خلاقانه

در کنار تمام مواردی که گفته شد، برخی از کارجویان، روش‌های خلاقانه دیگری نیز به کار گرفته‌اند که سبب جلب توجه بیشتر کارفرما شده است. فرستادن مکرر ایمیل، استفاده از بیلبورد و یا درج آگهی در روزنامه‌ها با عنوان جویای کار، چند مورد از راه‌های پیدا کردن شغل هستند. البته باید به روشی که به صورت خلاقانه انتخاب می‌کنید، دقت کافی داشته باشید. چراکه ممکن است توجه کارفرما جلب شود، اما به همراه آن، پیام منفی به او منتقل شده و فرصت شغلی موردنظرتان را از دست بدهید!

بهترین راه پیدا کردن شغل

آمادگی جهت شرکت در جلسات مصاحبه

از نظر اکثر افراد جویای کار، یکی از سخت‌ترین مراحل پیدا کردن شغل، شرکت در جلسات مصاحبه است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که پس از جستجو در شبکه‌ها و سایت‌های مختلف، به جلسه مصاحبه شغل مورد علاقه‌تان دعوت شوید، اما به دلیل عدم آمادگی، موفق به استخدام نشده باشید. مسلما برای شرکت در چنین جلساتی، کمی استرس و اضطراب عادی است، اما نباید اجازه دهید که این حس بر شما غالب شود و تمام تلاش‌هایتان را به باد دهد! به منظور کنترل شرایط و موفقیت در این مرحله، لازم است نکات ویژه‌ای را رعایت کنید که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • درمورد شرکت موردنظرتان اطلاعات کافی داشته باشید.
  • برای پاسخگویی به سوالات رفتاری و چالش‌برانگیز آماده باشید.
  • مطابق با پوشش سازمانی شرکت مورد نظرتان لباس بپوشید.
  • نتیجه مصاحبه را پیگیری کنید.
  • و…

 

حتما بخوانید: از انجام این اشتباهات در جلسه مصاحبه شغلی پرهیز کنید!

 

و در پایان…

امروزه پیدا کردن شغل مناسب، یکی از دغدغه‌هایی است که هر جوانی با آن روبرو می‌شود. البته علاوه بر جوانان، افرادی که به هر دلیل شغل قبلی خود را ترک کرده‌اند نیز با آن مواجه هستند. در دنیای امروز و باتوجه به پیشرفت فضای دیجیتال، پیدا کردن کار مناسب بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. در این مقاله، سعی بر آن داشتیم موثرترین راه‌هایی که منجر به پیدا کردن شغل می‌شوند را معرفی کنیم تا راحت‌تر به آنچه که می‌خواهید برسید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin