بهترین مهارت های شغلی که ارزششان از مدرک بیشتر است


آیا تا به حال با افرادی روبرو شده‌اید که هیچوقت بیکار نیستند و حتی گاهی اوقات چند شغل را در کنار یکدیگر دارند؟ به نظر شما آن‌ها چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی دارند که سبب می‌شود…

آیا تا به حال با افرادی روبرو شده‌اید که هیچوقت بیکار نیستند و حتی گاهی اوقات چند شغل را در کنار یکدیگر دارند؟ به نظر شما آن‌ها چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی دارند که سبب می‌شود بازار کار به آن‌ها نیازمند باشد؟ درواقع برای اینکه بتوانید به شغل موردنظر خود دست یابید و با حفظ جایگاه، قادر به پیشرفت در آن باشید، باید مهارت‌های لازم را به دست آورید و هر روز آن‌ها را ارتقا دهید. البته منظور از مهارت، تنها مهارت‌های فنی و تخصصی نیست، بلکه سایر روابط ارتباطی و مهارت‌های نرم نیز در این مسئله بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین و بهترین مهارت های شغلی را با شما در میان خواهیم گذاشت. پس با رشدانا همراه باشید.

 

بهترین مهارت های شغلی کدامند؟

در دنیای امروز حتی اگر به شغل مورد علاقتان رسیده‌اید، باید بازهم برای ارتقا جایگاه خود تلاش کنید! به بیان دیگر اگر می‌خواهید به زودی کنار گذاشته نشوید و در کار خود پیشرفت داشته باشید، به جز مدرک تحصیلی باید سایر مهارت‌ها را نیز به دست آورید. تعدادی از این مهارت‌ها عمومی هستند و بخشی از آن‌ها تخصصی می‌باشند. مهارت‌های تخصصی با توجه به حوزه کاری افراد مشخص می‌شوند. بخشی از این مهارت‌ها قابل یادگیری هستند، اما برخی دیگر از آن‌ها در خلقیات و تربیت افراد ریشه دارند و تغییر آن‌ها ممکن است کمی دشوار به نظر برسد.

برای اینکه بتوانید در جایگاه شغلی محبوبتان استخدام شوید و یا آن را حفظ کنید و موفق باشید، باید  بهترین مهارت های شغلی یا (The Best Job Skills) را بیاموزید و بعضی از خلقیات خود را تعدیل نمایید. در ادامه چند مورد از این مهارت‌ها را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

حتما بخوانید: مسیر شغلی یا کارراهه شغلی چیست؟ + چگونگی تعیین آن 

 

روابط عمومی بالا

اگر در وبسایت‌های کاریابی و یا بخش نیازمندی‌های روزنامه، به دنبال یافتن شغل باشید به احتمال زیاد با عبارت (روابط عمومی بالا) روبرو شده‌اید! همان طور که مشخص است بسیاری از کارفرماها مهارت روابط عمومی را یکی از معیارهای سنجش و ارزیابی کارمندانشان قرار می‌دهند. یک فرد متخصص علاوه بر دانش فنی باید بتواند با مدیر، سایر همکاران و البته مشتریان و مراجعین خود ارتباط موثر برقرار کند. افراد زیادی هستند که با وجود داشتن مهارت‌های حرفه‌ای، مدام در حال تغییر شغل هستند و یا اینکه در محل کارشان قادر به استفاده از توانمندی‌های خود نمی‌باشند. درواقع یکی از مهم‌ترین بازدارنده‌های موفقیت این دسته از افراد، عدم توانایی در برقراری ارتباط با سایرین است.

 

انواع مهارت‌های کامپیوتری و فنی

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های کاریابی که تقریبا در اکثر شغل‌ها نیاز است، تسلط به مبانی کامپیوتر می‌باشد. اگر شما در رشته تخصصی خود بالاترین مهارت را داشته باشید اما در به کارگیری کامپیوتر ناتوان باشید، تقریبا با فرد بی‌سواد هیچ تفاوتی نخواهید داشت! در دنیایی که فناوری حرف اول را می‌زند، بدون شک یک انسان موفق باید ازمهارت‌های اولیه کامپیوتر برخوردار باشد. داشتن مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر که به نام ICDL معروف است، برای متقاضیان ورود به کارهای سازمانی و اداری الزامی است.

انواع مهارت‌های کامپیوتری و فنی

زبان انگلیسی

داشتن مدارک بین المللی زبان انگلیسی و سایر مدارک معتبر در برخی از شغل‌ها ضروری است. در بسیاری از شغل‌های دیگر که داشتن این دسته از مدارک الزامی نیست، آشنایی نسبی با زبان انگلیسی می‌تواند آینده درخشانی برای فرد رقم بزند. درواقع از آن جایی که زبان انگلیسی، زبان بین المللی در دنیا است و کاربرد زیادی در بسیاری از مشاغل دارد، اغلب کارفرماها برای استخدام نیروی انسانی، به این مهارت توجه ویژه‌ای دارند.

 

فن مذاکره

بسیاری از افراد این تصور را دارند که یادگیری و کسب مهارت مذاکره، تنها برای کسانی که به صورت مستقیم با مشتری و ارباب رجوع در ارتباط هستند، الزامی است. اما این باور اشتباه است و یک کارمند، کارگر و یا کسی که در فضای عمومی کار می‌کند نیز باید این مهارت را به دست آورد تا قادر باشد خواسته‌های منطقی شغلی و سازمانی خود را به طرز صحیح با دیگران مطرح کند. از دیگر مزایایی که کسب مهارت اصول مذاکره در اختیار افراد قرار می‌دهد این است که با این توانایی می‌توان عملکرد خود را در قالب کلمات، در مقابل دید مدیران قرار داد. این کار باعث می‌شود که زحمات و تلاش‌های شما نادیده گرفته نشود و به جایگاه واقعی خود برسید.

 

حتما بخوانید: مذاکره کنندگان حرفه ای از چه تکنیک هایی استفاده می‌کنند؟

 

فن مذاکره

گزارش نویسی

اولین مهارت شغلی که افراد جویای کار باید داشته باشند، توانایی گزارش نویسی است. با این مهارت شما قادر خواهید بود رزومه حرفه‌ای از سوابق تحصیلی و مهارت‌های خود تهیه کنید و به شرکت موردنظرتان ارائه دهید. علاوه بر آن، داشتن این مهارت در کارهای اداری و در جلسات نیز بسیار ضروری است. افرادی که قادرهستند مهارت‌های شغلی خود را در قالب یک گزارش به کارفرما ارائه دهند، تصمیم گیری سریع را برای مدیران راحت‌تر کرده و درنهایت توجه آن‌ها را به خود و اهدافشان جلب می‌کنند.

 

حتما بخوانید: مهارت‎ های آینده عامل پیروزی انسان بر ربات

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله درباره بهترین مهارت های شغلی صحبت کردیم و گفتیم برای اینکه بتوانید به شغل دلخواه خود دست یابید و قادر به حفظ آن و پیشرفت در جایگاه خود باشید، باید مهارت‌های لازم را به دست آورید. برخی از این مهارت‌ها عمومی و برخی دیگر تخصصی و مرتبط با حوزه کاری شما می‌باشند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر سواد و تخصص خود را بالا ببرند، می‌توانند شغل خوبی پیدا کنند. در صورتی که بازار کار به دنبال کسانی است که قادر به جلب رضایت مشتری یا ارباب رجوع هستند و از توانایی‌های شخصیتی بالایی برخوردارند. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما داشتن چه مهارت های دیگری می تواند به ما در پیدا کردن و حفظ یک شغل مناسب کمک کند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای دریافت خدمات مشاوره شغلی با مرکز مشاوره ما در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin