بهترین گام ها برای ارزیابی پیشنهاد شغلی


بدون شک زمانی که یک مدیر یا کارفرما، جایگاه شغلی را به شما پیشنهاد می‌کند، به آن معناست که نسبت به حضور شما در مجموعه خود مشتاق است. درواقع از بین تمام کسانی که با…

بدون شک زمانی که یک مدیر یا کارفرما، جایگاه شغلی را به شما پیشنهاد می‌کند، به آن معناست که نسبت به حضور شما در مجموعه خود مشتاق است. درواقع از بین تمام کسانی که با آن‌ها مصاحبه صورت گرفته، شما توانسته‌اید او را تحت تاثیر قرار دهید و با معیارهای او مطابقت داشته باشید. در چنین شرایطی شما از یک اهرم ارزشمند در ارزیابی پیشنهاد کاری برخوردار خواهید بود. در این مقاله، قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید یک جاب آفر را ارزیابی کنید و به نقاط قوت و ضعف آن پی ببرید. اگر شما هم به تازگی یک پیشنهاد کار دریافت کرده‌اید، تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

ارزیابی شغل جدید

فاکتورهای ارزیابی پیشنهاد کاری

زمانی که در مرحله‌ای قرار گرفتید که نیاز است پیشنهادی را ارزیابی کنید و درنهایت یک پاسخ مثبت یا منفی به کارفرما ارائه دهید، چند فاکتور از اهمیت بیشتری برخوردار است. درواقع شما باید درباره مواردی که در زیر آورده‌ایم، اطلاعات کاملی جمع‌آوری کنید. این موارد عبارتند از:

  • درآمد
  • شرح شغلی
  • محیط کاری
  • بیمه، امور رفاهی و سلامتی
  • توسعه حرفه‌ای
  • وضعیت کار
  • کمک هزینه برای مراقبت از کودکان
  • الزامات سفر
  • پاداش
  • طرح‌های بازنشستگی
  • کمک برای جابجایی
  • دورکاری
  • ساعات کاری
  • مرخصی با حقوق
  • شرایط شخصی و…

گام‌های ارزیابی یک پیشنهاد کاری!

مراحلی که در ادامه بابت ارزیابی یک جاب آفر آورده‌ایم، مناسب کسانی است که پیشنهاد شغلی را دریافت کرده‌اند، ولی نمی‌دانند باید چه فرآیندی را برای پذیرش و یا رد کردن آن طی کنند. به عبارتی دیگر، تفاوتی ندارد که شما برای اولین بار یک فرصت شغلی برایتان ایجاد شده و یا در حال فکر کردن به شغل جدید هستید، به هر حال موارد زیر را لازم است در تصمیم‌گیری خود لحاظ کنید:

 

حتما بخوانید: چگونه مناسب‌ترین شغل را برای خود پیدا کنیم؟

 

قدردان باشید!

در اولین مرحله پس از دریافت پیشنهاد، باید از کارفرما یا مدیر مجموعه که به شما اعتماد کرده، تشکر کنید. حتی اگر از دریافت پیشنهاد چندان خوشحال هم نشدید و یا در مورد پذیرش آن شک داشتید، باز هم لازم است این کار را انجام دهید و رفتار حرفه‌ای خود را ثابت نمایید.

تحقیقات جامع و کامل را شروع کنید!

شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های شغلی و گزارش‌های آن‌ها، به ارزش بازار خود پی ببرید. با این کار می‌فهمید که متخصصان هم‌رده شما در جایگاه مشابه، چقدر دستمزد دریافت می‌کنند. این اطلاعات سبب می‌شود تا به درک بهتری از شرایط خود برسید و در زمان مذاکره در مورد حقوق و مزایا، اطلاعات لازم را داشته باشید.

به دنبال پاسخ سوالات خود بگردید!

برای اکثر ما این اتفاق افتاده است که در جلسه مصاحبه، یک‌سری از سوالات را نتوانیم بپرسیم! در این مرحله، زمان آن رسیده که جواب تک تک پرسش‌هایمان را بیابیم و هیچ سوالمان بی‌جواب نماند! این کار باعث می‌شود تا در جلسه مذاکره برای عقد قرارداد، اطلاعات کامل‌تری داشته باشید و شرایطی که می‌خواهید به آن وارد شوید را کاملا بشناسید.

زمانی را به فکر کردن اختصاص دهید!

زمانی که از جانب یک مدیر پیشنهاد شغلی را دریافت کردید، بهتر است بدون فکر کردن، آن را پذیرش یا رد نکنید! در واقع لازم است پس از آگاهی از تمام شرایط شغل مورد نظر، مدت زمان مشخصی را به خوبی درمورد آن فکر کنید. البته لازم به ذکر است که این زمان نباید طولانی شود و زمان را از دست ندهید. واضح است که هیچ کارفرمایی مدت زمان زیادی را منتظر نمی‌ماند؛ چراکه می‌خواهد هرچه سریع‌تر جایگاه شغلی مورد نظرش را با یک فرد مناسب پر کند.

فهرستی از مزایا و معایب شغل موردنظر تهیه کنید

زمانی که در حال سنجش نهایی شغل پیشنهاد شده هستید، می‌توانید فهرستی از نقاط مثبت و منفی آن تهیه کنید تا با دیدی بازتر تمام جوانب را بسنجید. بدین ترتیب احتمال نادیده گرفتن یک‌سری مسائل حیاتی به حداقل می‌رسد و شما تصمیم آگاهانه‌تری خواهید گرفت.

 

حتما بخوانید: نشانه های یک شغل خوب چیست؟

 

چگونه موافقت خود را اعلام کنیم!

اگر شغل پیشنهاد شده مطابق آنچه که مدنظر داشتید بود، هرچه زودتر موافقت خود را به مدیر مجموعه اعلام کنید. قانون برخی از سازمان‌ها به این صورت است که جهت پذیرش، باید نامه‌ای را به صورت کتبی ارسال کنید. درواقع حتی اگر موافقت خود را به صورت شفاهی بیان کردید، باز هم بهتر است تایید کتبی خود را نیز اعلام نمایید. با این کار، از بروز هرگونه ناهماهنگی در شرایط شغلی جلوگیری می‌شود. همچنین این فرصت برایتان مهیا می‌شود که به صورت کتبی تشکر و اشتیاقتان برای دریافت پیشنهاد شغلی را انتقال دهید. نامه‌ موافقت شما باید موارد زیر را در بر داشته باشد:

  • مشخص کردن شرایط همکاری مانند عنوان شغلی، حقوق و مزایا
  • قدردانی از فرصت شغلی پیشنهاد شده
  • تاریخ شروع همکاری
  • پذیرش کتبی پیشنهاد

توجه داشته باشید که نامه شما تا حد ممکن باید کوتاه باشد و از زیاده‌گویی پرهیز کنید. زمانی که نامه خود را به مسئولین مربوطه تحویل می‌دهید، نیازی نیست که منتظر جواب آن بمانید. فراموش نکنید که قبل از ارسال، حتما یک بار با دقت از روی متن بخوانید و اشتباهات دستوری و املایی را برطرف کنید. نکته مهمی که همواره باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان پیام موافقت خود را از طریق پیامک یا شبکه‌های اجتماعی ارسال نکنید. بلکه این فرآیند باید به صورت رسمی و به شکل قراردادهای حضوری و یا ایمیل‌های سازمانی و نامه‌های اداری طی شود.

چگونه یک پیشنهاد شغلی را رد کنیم؟

در بسیاری از اوقات این امکان وجود دارد که به هر دلیلی، با پیشنهاد شغلی موافق نباشید و قصد رد کردن آن را داشته باشید. این موضوع را نیز باید به صورت رسمانه و بنا بر اصول آن به اطلاع کارفرما برسانید. برای رد کردن پیشنهاد کاری لازم است مراجع را از طریق یک ایمیل به صورت کاملا مودبانه و حرفه‌ای آگاه کنید. نکته‌ای که در این شرایط باید در نظر بگیرید این است که پل‌های ارتباطی خود با سازمان مورد نظر را خراب نکنید. چراکه ممکن است یک روز نظرتان عوض شود و بخواهید با آن‌ها همکاری داشته باشید. در متن پیامی که قرار است ارسال کنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بابت پیشنهادی که داده‌اند، قدردانی کنید.
  • خیلی کوتاه دلیل رد کردن پیشنهاد را توضیح دهید.
  • آن‌ها را متوجه کنید که مایل به ادامه ارتباط با سازمان موردنظر هستید.

لازم به ذکر است که به محض اینکه تصمیم به عدم همکاری گرفتید، در اسرع وقت نظر خود را اعلام کنید و از منتظر گذاشتن کارفرما پرهیز کنید.

جمع بندی

یکی از شرایطی که هر یک از ما ممکن است در آن قرار بگیریم، دریافت پیشنهاد کاری است. بررسی شرایط شغل پیشنهاد شده، پذیرش یا عدم پذیرش آن و چگونگی اعلام نظر خود به کارفرما، نیازمند رعایت اصولی است که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. یکی از نکات مهمی که در این زمینه باید همواره در نظر بگیرید، بررسی و تحقیق کامل در مورد شغل آینده و پیدا کردن تمام پرسش‌ها است. بدین ترتیب با خاطری آسوده به شغل مورد علاقه‌تان وارد شده و با سرعت بیشتری مراحل موفقیت را پشت سر خواهید گذاشت.

نیما طاحونی

مدیر سئو رشدانا. در مسیر سئو و دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کنم قدم‌ بردارم و منابع انسانی، از جمله دغدغه‌های مهم من هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin