بیو اینستاگرام چیست؟ نکات کاربردی نوشتن بیو


اولین معضل اکثر افرادی که قصد دارند به وسیله اینستاگرام مارکتینگ کسب و کار خود را ارتقاء دهند؛ آشنا نبودن با اصول نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام است. اینکه در بیوگرافی پیج چه مطالبی…

اولین معضل اکثر افرادی که قصد دارند به وسیله اینستاگرام مارکتینگ کسب و کار خود را ارتقاء دهند؛ آشنا نبودن با اصول نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام است. اینکه در بیوگرافی پیج چه مطالبی را بنویسید یا از نوشتن کدام موارد پرهیز کنید، اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. چرا که بیوی صفحه شما، اولین تصویری است که مخاطبان پیج‌تان با آن مواجه می‌شوند. بنابراین باید تمام تلاش خود را جهت جذب مخاطبان انجام دهید.

سعی کنید بیوگرافی صفحه‌تان آنقدر تأثیرگذار باشد که کاربران برداشت بسیار مثبتی از شما داشته باشند؛ تا جایی که بدون معطلی و بی‌درنگ دکمه آبی رنگ “Follow” را لمس کنند. ممکن است بگویید محدودیت تعداد کاراکترها موجب این می‌شود که نتوانید آنچه در نظر دارید را به خوبی در بیو درج کنید. چنانچه تا انتهای این مطلب از رشدانا همراه ما باشید چند نمونه از بهترین تکنیک‌ها و اصول نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام را با شما درمیان می‌گذاریم.

 

بیو اینستاگرام چیست؟

Biography یا Bio اینستاگرام قسمتی است که پس از تصویر پروفایل و زیر نام کاربری‌تان قرار گرفته است. در این قسمت می‌توانید اطلاعات شخصی و بیزنس خود را بین 1 تا 150 کاراکتر (شامل حروف، اعداد، ایموجی و هشتگ) بنویسید. در واقع بیو، فرصتی است که برای جذب کاربران و تبدیل آن‌ها به دنبال کننده دراختیار دارید.

با این حال در این قسمت بسیار مهم و البته حساس، باید شرح کوتاهی از نام تجاری، فعالیت حرفه‌ای، مشخصات فردی یا شغلی، راه‌های ارتباطی و به طور کلی شخصیت خود را به کاربران ارائه کنید. به عبارت دیگر، بیوگرافی اینستاگرام همان فرصت نابی است که کاربران را برای دنبال کردن‌تان قانع می‌کند و به آن‌ها نشان می‌دهد که در میان میلیون‌ها پیج، این صفحه شما است که به اهداف و خواسته‌های آن ها نزدیکتر است.

 

بیو اینستاگرام چیست

متن بیو اینستاگرام دارای چه بخش‌هایی است؟

به طور کلی، یک متن بیو جامع و کامل شامل چند بخش اصلی زیر می‌باشد:

  1. تصویر پروفایل که می‌تواند تصویر خودتان، لوگوی کسب و کارتان و یا تصویر یک محصول شاخص باشد.
  2. اسم شما که در پایین تصویر پروفایل قرار می‌گیرد.
  3. نام کاربری که توسط آن سایر اشخاص قادرهستند در پست‌ها یا استوری‌هایشان شما را منشن کرده یا تگ کنند.
  4. متن بیو که درمورد نوشتن آن بیشتر توضیح می‌دهیم
  5. اطلاعات تماس مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل و همچنین آدرس اکانت شما در سایر شبکه‌های اجتماعی همچون لینکدین.
  6. فراخوانی به اقدام یا CTA که کاربر را به انجام کاری مثل ورود به سایت شخصی‌تان دعوت می‌کند.

 

مطلب مرتبط: اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

 

اصول نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام

حال که با کلیات بیو آشنا شدید، نوبت آن است که درمورد تکنیک‌ها و اصول نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام، صحبت کنیم. در ادامه چند اصل بسیار مهم برای جذاب‌تر شدن بیو را توضیح می‌دهیم. این اصول عبارتند از:

اصول نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام

 

خلاقیت در انتخاب نام بیو

همین ابتدا باید یک نکته مهم را یادآوری کنیم. اینکه نام شما در بیو با نام کاربری اینستاگرام تان دو چیز کاملا متفاوت هستند. هرچند نام و نام کاربری شما همان مواردی هستند که اینستاگرام در ابزار جستجوی خود به آن ها توجه می‌کند اما به یاد داشته باشید که نام انتخابی شما برای بیو، همان اسمی باشد که مشتریان و مخاطبان تان شما را به آن می‌شناسند.

پس کمی دقت خود را افزایش دهید و به دنبال اسم‌هایی باشید که به آن‌ها معروف هستید. مثلا ممکن است شهرت‌تان به خاطر برندتان باشد یا صنعتی که در آن مشغول کار هستید و یا حتی مورد خاصی است که توسط آن شناخته می‌شوید.

پروفایل اینستاگرام شما به کاربران اثبات می‌کند که آنچه در صفحه‌تان می بینند متعلق به فرد دیگری نبوده و این شمایید که مدیریت پیج را برعهده دارید. از سوی دیگر، افرادی که در قسمت سرچ به دنبال‌تان می‌گردند نیز، همان نامی را وارد می‌کنند که به آن شهرت دارید. مثلا هوشنگ ابتهاج که از شعرا و پژوهشگران برجسته معاصر است؛ به سایه شهرت داشته و در بیوی صفحه اینستاگرامی‌اش نام خود را به شکل زیر نوشته:

امیر هوشنگ ابتهاج (ه‍.ا.سایه)

 

پیشنهاد ویژه: آموزش اینستاگرام مارکتینگ صفرتاصد

 

استفاده از کلمات کلیدی کسب و کار

همان فیلد قبلی یعنی Name را به یاد بیاورید. در پاراگراف قبل گفتیم آن نامی را درج کنید که با همان نام در میان مخاطبان و مشتریان شناخته می‌شوید. تمام کلماتی که در این فیلد می‌نویسید قابل سرچ کردن هستند. بنابراین، پس از نام انتخابی، کلمه کلیدی کسب و کار خود را نیز در این فیلد بنویسید.

فرض کنید شما یک طراح شناخته شده هستید که به کار تصویرسازی مشغولید. کافی است پس از نام خود (مثلا باران احمدی) عبارت تصویرسازی را درج کنید. با این ترفند، هر فردی که عبارت تصویرسازی را در اینستاگرام سرچ کند، به سرعت پیج شما را مشاهده خواهد کرد. مزیت دیگر این تکنیک این است که اگر مشتریان به هر دلیلی نام‌تان را فراموش کرده باشند با سرچ کلمه کلیدی کسب کارتان، به راحتی شما را پیدا می‌کنند.

 

هشتگ گذاری برای نام تجاری و لینک‌دهی به سایر اکانت‌ها

در آپدیت‌های جدید اینستاگرام این امکان وجود دارد که با هشتگ گذاری و یا تگ کردن سایر حساب‌های کاربری خود، آن‌ها را به لینک هایی که قابلیت کلیک کردن دارند، تبدیل کنید. برای این کار کافی است از علامت “@” و یا “#” پیش از نام تجاری یا سایر حساب های کاربری‌تان استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هشتگ‌گذاری باعث دیده شدن نام تجاری یا اسم شرکت در جستجوی اینستاگرام نخواهد شد. بلکه به شما کمک می‌کند تا نوع فعالیت خود را به کاربران معرفی کرده و از آن‌ها بخواهید که در آن زمینه مشارکت کنند.

از سوی دیگر، استفاده از # در بیوی پیج نشان‌دهنده این است که یا خودتان صاحب یک هشتگ اختصاصی هستید و یا به صورت حرفه‌ای از هشتگ‌های معروف استفاده می‌کنید. چنانچه هشتگ مختص به خودتان را دارید، از مخاطبان صفحه بخواهید تا در استوری‌ها، کامنت‌ها و پست‌های خود از هشتگ‌تان استفاده کنند. این کار باعث بیشتر دیده شدن صفحه و جلب توجه الگوریتم‌های اینستاگرام به سمت پیج خواهد شد.

 

مطلب مرتبط: هشتگ چیست؟ چگونه در اینستاگرام هشتگ بسازیم؟

 

فونت بیو اینستاگرام خود را زیباتر کنید

هرچند برای استفاده از فونت در اینستاگرام با محدودیت مواجه هستید؛ اما مثل همیشه راه‌های میان‌بر زیادی برای دورزدن این تنگنا وجود دارد. درواقع با کمک برخی از سایت‌ها مانند  metatags و  Cool Font می‌‌توانید فونت‌های دلخواه خود را دانلود کنید و زیبایی بیشتری به بیوی خود بیفزایید.

 

در انتخاب متن بیوگرافی حساس باشید

اینستاگرام برای بیوگرافی هر پیج، تعداد ۱۵۰ کاراکتر را در نظر گرفته است. این مورد نیز یکی از محدودیت‌هایی است که به‌عنوان کاربر با آن مواجه هستید، پس باید در انتخاب تک‌تک کلمات بیوگرافی دقیق و حساس باشید. ازاین‌رو، برای نوشتن متن باید به نکات زیر دقت کنید:

  • اگر قصد دارید اعتماد مخاطبان پیج خود را جلب کنید، پس حتماً در بیوگرافی به تجربه‌ها و سوابقتان اشاره کوتاهی داشته باشید.
  • فرقی نمی‌کند که خدمات یا محصولی که ارائه می‌کنید چه چیزی باشند؛ مهم این است که به صنعت، حرفه، خدمات و حتی هنر خود اشاره کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر در دوخت لباس بچه‌گانه مهارت دارید، بهتر است کلمات خیاطی، دوخت لباس و بچه‌گانه را در بیوگرافی بنویسید.
  • از دیگر فاکتورهای مؤثر بر افزایش جذابیت پیج، اشاره به علائق، اعتقادات، تفریحات و سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان است.

 

مراقب پراکنده‌گویی باشید

بدون تردید تاکنون بارها با پیج‌هایی برخورد کرده‌اید که به‌هیچ‌عنوان از بیوگرافی‌شان سر درنمی‌آورید. اشعار نامفهوم، استفاده از استیکرهای فراوان، توضیحات نامربوط و امثال اینها باعث می‌شوند مخاطبان به‌سرعت از پیج عبور کرده و دیگر سراغ آن صفحه نروند. هرچند به‌کاربردن ایموجی یا یک بیت شعر زیبا تا حد زیادی بر جلب نظر کاربران اینستاگرام تأثیر دارد؛ اما به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در این کار موجب می‌شود در نگاه مخاطبان فردی غیرحرفه‌ای تلقی شوید.

البته بعضی‌ها هم از آن سمت بوم می‌افتند و قسمت بیوگرافی خود را خالی می گذارند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید بهتر است بدانید که این روش برای سلبریتی‌ها و افراد مشهور مناسب است نه فردی که در ابتدای راه قرار دارد و هنوز عده زیادی او را نمی‌شناسند!

 

استفاده از لوگو در تصویر پروفایل

هیچ‌گاه تصور نکنید که برای جذب بیشتر فالوور باید حتماً از تصاویر شخصی خود در قسمت پروفایل استفاده کنید. بسیاری از برندهای معروف فقط لوگوی برند را در پروفایل صفحه اینستاگرامشان قرار می‌دهند و همین موضوع نیز برای کاربران بسیار جذاب است.

چنانچه قصد دارید لوگوی برندتان را برای این کار انتخاب کنید، ضروری است که در سایر شبکه‌های اجتماعی و حتی وب‌سایتان نیز همین تصویر را قرار دهید. چراکه مخاطبان برای اطمینان از فعالیت و هویت کسب‌وکارها، آن‌ها را در اغلب رسانه‌ها دنبال می‌کنند. با این کار علاوه بر جلب اعتماد فالوورها، به زودتر پیدا شدن خودتان نیز کمک می‌کنید. با این ترفند، کاربران به‌محض مشاهده لوگو، به‌سرعت شما را شناخته و دنبال می‌کنند.

 

و اما جمع‌بندی

یادگیری اصول نوشتن متن جذاب برای بیو اینستاگرام، از آن دسته مطالبی است که برای تمام صاحبان پیج‌های کاری بسیار ضروری است. چرا که جذب کاربر و تبدیل آن به دنبال کننده و حتی مشتری، تا حد زیادی به بیوی فرد بستگی دارد.

از این رو در این نوشته از رشدانا تلاش کردیم علاوه بر معرفی اجزاء اصلی بیوگرافی اینستاگرام، به چند اصل مهم جهت نوشتن یک Bio حرفه‌ای نیز اشاره کنیم. در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید که تاکنون بیوی کدام برندها برای شما جذابیت داشته‌اند؟ به نظرتان دلیل این اتفاق چیست؟ نظرات ارزشمند خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش ادمین حرفه ای اینستاگرام

Instagram Admin Course

رشد کسب و کارهای اینترنتی را با مدیریتی متفاوت در دست بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin