بهترین مشاغل حوزه منابع انسانی کدام‌اند؟


امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان، منابع انسانی آن است. درواقع هر نوع تغییر در عملکرد این واحد، تاثیرات مثبت یا منفی زیادی در سازمان به همراه خواهد داشت. به طور کلی، منابع انسانی…

امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان، منابع انسانی آن است. درواقع هر نوع تغییر در عملکرد این واحد، تاثیرات مثبت یا منفی زیادی در سازمان به همراه خواهد داشت. به طور کلی، منابع انسانی یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر مجموعه‌ای است و برای بهبود وضعیت آن همواره باید تلاش کرد. مشاغل حوزه منابع انسانی جزو معروف‌ترین گروه‌های شغلی هستند.

به عبارتی دیگر، در هر واحد منابع انسانی که در راس آن مدیریت جا دارد، افراد زیادی با تخصص‌ها و مهارت‌های مختلف شاغلند و برای به حرکت درآوردن چرخ این واحد تلاش می‌کنند. هرچند که این مشاغل ممکن است گستردگی بالایی نداشته باشند، اما بسیار مهم هستند. در این مقاله قصد داریم مسائل مختلف پیرامون انواع مشاغل حوزه منابع انسانی را بررسی کنیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به حوزه منابع انسانی علاقمندند و یا قصد ورود به این عرصه را دارید، تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه شوید.

مشاغل حوزه منابع انسانی

منابع انسانی چیست؟

به عقیده عده کثیری از کارشناسان، به تمامی افرادی که در هر نهاد یا سازمانی کار می‌کنند، منابع انسانی گفته می‌شود. درواقع می‌توان اینطور بیان کرد که منابع انسانی هر سازمان، تعداد نفراتی هستند که برای پیشرفت آن تلاش می‌کنند. این افراد نقش بسزایی در آینده مجموعه دارند؛ در نتیجه توجه به آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

امروزه به منظور هدایت بهتر و اصولی‌تر نیروهای کار، واحد مدیریت منابع انسانی پدید آمده است. این واحد با هدف تحقق اهداف کلی سازمان و به منظور همسو کردن کارکنان یک مجموعه با یکدیگر ایجاد شده است. از جمله وظایفی که بر عهده تیم مدیریت منابع انسانی قرار گرفته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت و رهبری همه جانبه و مبتنی بر فرد
  • پیشرفت و انعطاف پذیری، خلاقیت و نوآوری
  • آموزش و ارتباط با کارکنان و مدیران سایر بخش‌ها
  • ایجاد رویکردهای تازه در فرآیندها
  • ارزیابی فعالیت‌های مجموعه
  • گسترش اموری که سبب بهبود عملکرد فردی و سازمانی می‌شود

با نگاهی به وظایف واحد مدیریت منابع انسانی می‌توانید به راحتی به این نتیجه برسید که این واحد لزوما باید متشکل از افرادی با تخصص‌های مختلف باشد تا بتواند به بهترین شکل وظایف خود را عملی کند. عملکرد این واحد در هر سازمان، نتیجه روش‌های ارزش‌گذاری کسب و کار از طریق مدیریت استراتژیک نیروی کار است. در بخش‌های بعدی به معرفی چند مورد از مشاغل حوزه منابع انسانی و مسائل مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: منابع انسانی چیست؟ هر آنچه از منابع انسانی باید بدانید

 

مشاغل حوزه منابع انسانی

اهمیت واحد منابع انسانی در هر مجموعه به اندازه‌ای است که وجود آن در بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌های جدید، امری حیاتی است. خوب است بدانید که منابع انسانی در هر سازمانی، شامل یک تیم با مسئولیت‌های مختلف است که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مشاغل حوزه منابع انسانی اشاره خواهیم کرد.

مدیریت منابع انسانی

مدیر منابع انسانی

یکی از فرصت‌های شغلی منابع انسانی، جذب متقاضیان کار با عنوان مدیریت است. برای اینکه بتوانید به این جایگاه دست پیدا کنید، لازم است تا در دانشگاه رشته مربوط به آن را دنبال کرده و با اصول ابتدایی این شغل آشنا شوید. این رشته گرایش‌های متفاوتی دارد که باتوجه به علاقه خود، می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب نمایید. خلق ارزش در سازمان یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در این شغل باید به آن توجه داشته باشید.

امور مربوط به مصاحبه، جذب و آموزش اعضا بر عهده کسانی است که به عنوان مدیر منابع انسانی استخدام می‌شوند. افرادی که در این جایگاه فعالیت می‌کنند، باید به جهت بهبود وضعیت منابع انسانی، توانایی تدوین یک برنامه استراتژیک را داشته باشند. هماهنگی تیم مدیریت و ارتباط موثر با کارمندان و مدیران شرکت، جزو اصلی‌ترین وظایف این شغل است. لازم به ذکر است که مدیریت منابع انسانی، جزو آن دسته از مشاغلی است که وجود آن در هر مجموعه‌ای حیاتی است.

 

حتما بخوانید: مدیریت منابع انسانی و اهداف و اهمیت این موضوع چیست؟

 

مدیر امور اداری

یکی دیگر از مشاغل مهم حوزه منابع انسانی، مدیریت امور اداری است. این شغل بر روی اموری مانند هماهنگی و برنامه ریزی، انجام خدمات اداری، فعالیت‌های مربوط به قراردادها، تجهیزات اداری و هزینه‌ها تمرکز دارد. نظارت بر چگونگی کارکرد کارمندان، بیمه، وام و تسهیلات مربوطه نیز در حوزه وظایف مدیر امور مالی قرار می‌گیرد. باتوجه به اینکه منظم بودن امور اداری و مالی بسیار مهم است، این شغل دارای بازار کار خوبی می‌باشد. البته لازم به ذکر است، از آنجایی که درآمد این جایگاه شغلی بالا است، میزان متقاضیان استخدام در این شغل نیز رو به افزایش می‌باشد.

مسئول توانمندسازی نیروی انسانی

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین وظایف واحد منابع انسانی مربوط به آموزش و ارتقا دانش کارمندان است، باید یک نفر به عنوان مسئول آموزش در این واحد مشغول به فعالیت باشد. مسئولان توانمندسازی منابع انسانی که گاهی اوقات در قالب یک تیم نیز فعالیت می‌کنند، وظیفه انتقال مهارت و اطلاعات برای انجام کار و به روزرسانی مهارت‌ها برای کاهش خطا را به عهده دارند.

مشاور منابع انسانی

تحلیلگر منابع انسانی (HR Analyst)

از دیگر عناوین شغلی حوزه منابع انسانی می‌توان به تحلیلگر منابع انسانی اشاره کرد که به علت حساسیت این جایگاه شغلی، کمی بیشتر راجع به آن خواهیم گفت. در واقع تحلیلگر منابع انسانی فردی است که موظف به گردآوری و مطالعه بر روی تمامی مسائل مرتبط با منابع انسانی از جمله هزینه و مشاغل موجود در سازمان می‌باشد. علاوه بر آن، او به با استفاده از سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی (HRIS)، داده های منابع انسانی سازمان را به طور دقیق واکاوی و مدیریت می‌کند.

با توجه به توضیحات کوتاهی که تاکنون راجع به این شغل ارائه کردیم، احتمالا متوجه شده اید که شغل تحلیلگر منابع انسانی، کاملا چالش برانگیز و حساس است و سازمان های بزرگ هنگامی اقدام به استخدام یک تحلیلگر منابع انسانی می‌کنند که با حجم انبوهی از معضلات و مشکلات در حوزه منابع انسانی مواجه هستند.

تحلیلگر منابع انسانی موظف است که با مطالعه و بررسی داده های موجود، مسائل و مشکلات سازمان را شناسایی کرده و ضمن برعهده گرفتن مسئولیت جمع آوری اطلاعات با بهره گیری از پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی، تمام مسائل موجود را تجزیه و تحلیل نماید. سپس یک تصویر کلی و واضح از وضعیت فعلی سازمان ترسیم کند و آن را در اختیار مدیران مربوطه جهت حل مسائل سازمان، قرار دهد.

هرچند تحلیلگران منابع انسانی بایستی از دانش کافی در حیطه معیارهای منابع انسانی برخوردار باشند تا بتوانند با دقت و توجه کافی مسائل سازمان را تحلیل نمایند اما واقعیت این است که افراد بسیار کمی از مهارت های لازم برای ایفای نقش در این جایگاه شغلی، برخوردارند و همانطور که بیان کردیم، سازمان های بزرگ، نیاز مبرمی به تحلیلگران دقیق، باحوصله و اهل کشف و جستجو دارند.

سایر وظایف یک تحلیلگر منابع انسانی عبارتند از:

  • گردآوری اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد
  • پیشگیری از ورود هر نوع آسیب به سازمان در حوزه منابع انسانی
  • پیش بینی مسائل آسیب رسان به سازمان و ارائه راه حل برای آن ها
  • افزایش نگهداشت کارکنان
  • ارزیابی پرسنل
  • تصمیم‌گیری راجع به حقوق و مزایای پرسنل
  • طراحی برنامه‌های آموزشی جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره وری منابع انسانی

 

حتما بخوانید: همه چیز درمورد تجزیه و تحلیل شغل

 

مشاور

مشاوری که در تیم منابع انسانی یک شرکت مشغول به کار است، به عنوان دوستی برای کارمندان شناخته می‌شود. از آنجایی که توجه به وضعیت روحی کارکنان در عملکرد آن‌ها بسیار تاثیرگذار است، حضور فردی به عنوان مشاور در تیم منابع انسانی سازمان‌ها الزامی می‌باشد. مشاوره‌هایی که توسط این افراد به نیروی انسانی ارائه می‌شود، ممکن است مربوط به مسائل شغلی و روابط بین کارمندان باشد و یا حتی به حل اختلافات شخصی نیز منجر شود.

مامور پزشکی

مامور پزشکی که در واحد منابع انسانی استخدام می‌شود، یک پزشک واجد شرایط است که مسئولیت کمک‌های اولیه، مراقبت‌های بهداشتی، آزمایشات دوره‌ای کارمندان و تایید صلاحیت آن‌ها برای کار یا اعطای مرخصی را بر عهده دارد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، به منظور معرفی سایر مشاغل حوزه منابع انسانی می‌توان به مشاغلی مانند مامور بیمه، تحلیلگر منابع انسانی و… نیز اشاره کرد.

جمع بندی

یکی از بخش‌های حیاتی هر سازمان، واحد منابع انسانی آن است. امروزه مدیران بسیاری از شرکت‌ها دریافته‌اند که توجه و تمرکز بر روی منابع انسانی می‌تواند تا حد زیادی آن‌ها را به اهداف کلی سازمان نزدیک کند. به طور معمول در اکثر مجموعه‌ها، واحد منابع انسانی در قالب یک تیم فعالیت می‌کند که این تیم، مشاغلی مانند مدیریت، مشاوره، مسئول آموزش و توانمندسازی و… را دربرمی‌گیرد. البته تیم منابع انسانی می‌تواند باتوجه به نیازهای سازمان و حوزه کاری آن شکل بگیرد و ممکن است حتی شغل‌های دیگری نیز در این حوزه تعریف شود.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin