disavow کردن بک لینک های مضر و نامناسب چیست؟


بک لینک ها، همانند فرزندانی هستند که هر لحظه باید مراقب آن ها بوده و اصطلاحا چشم از آن ها برندارید. دلیل این مراقبت دائمی، مجازات جناب گوگل برای وب سایت هایی است که هیچ…

بک لینک ها، همانند فرزندانی هستند که هر لحظه باید مراقب آن ها بوده و اصطلاحا چشم از آن ها برندارید. دلیل این مراقبت دائمی، مجازات جناب گوگل برای وب سایت هایی است که هیچ توجهی به حذف بک لینک های مخرب و اسپم خود ندارند.

بنابراین با عدم توجه به موضوع مهم ساخت لینک های مفید یا لینک بیلدینگ که از استراتژی های مفید ومؤثر SEO محسوب می‌‍شود، عملا به کاهش رتبه سایت خود کمک کرده و هرچه بیشتر، خودتان را از چشم گوگل می‌اندازید.اگر شما هم دوست دارید بدانید حذف بک لینک های مخرب و مضر یا disavow کردن چیست در این مقاله همراه رشدانا باشید تا با تمام نکات موردنیاز آن آشنا شوید.

Disavow کردن چیست؟

لینک‌هایی که برای ورود به صفحات مختلف سایت و به منظور کسب رتبه برتر در گوگل، طراحی و ایجاد می‌شوند، بک لینک نام دارند. بنابراین، سئوکاران با استفاده از ترفند بک لینک دادن به سایت های معتبر، می‎خواهند که وب سایت شان را به صفحه اول گوگل بکشانند و البته، در همان صفحه هم نگه دارند.

در این میان هیچ بعید نیست، از بک لینک هایی استفاده شود که نه تنها مفید نیستند بلکه با توجه به الگوریتم گوگل، اسپم محسوب می‌شوند. اگر این اتفاق برای تان افتاده باشد، می‎دانید که باید هر چه سریع تر برای حذف بک لینک های مخرب، اقدام کنید و از شر آن ها برای همیشه خلاص شوید.

Disavow Backlinks دقیقا همین فرآیند حذف بک لینک های نامناسب است که اصطلاحا و به طور خلاصه به آن Disavow می‌گوییم.

disavow کردن چیست

کدام بک لینک ها مضر محسوب می‌شوند؟

حال که متوجه شدید وجود اسپم ها و بک لینک های مخرب، تا چه حد آسیب رسان اند، بهتر است پیش از پرداختن به نحوه حذف بک لینک های مضر و اسپم، چند نمونه از آن ها را بشناسیم.

  1. خرید یا فروش بک لینک
  2. تبادل بیش از حد لینک ( یعنی لینک دهی سایت شما به یک سایت دیگر که او هم متقابلا چنین کاری را برای شما انجام دهد)
  3. ارسال کامنت در وبلاگ ها
  4. خرید پاپ آپ
  5. بک لینک های غیر مرتبط (مثلا سایت شما، سایت آموزش زبان انگلیسی است و بک لینک از سایت فروش لوازم ماشین دریافت می‌کنید!)
  6. بک لینک های خودکار

 بک لینک های مضر

شرایط استفاده از ابزار ناجی Disavow کردن چیست؟

برخی مواقع، به طور اتفاقی صاحب یک وب سایت ممکن است به سایت شما لینک دهی کرده باشد و متوجه شده باشید که این یک اسپم است، در هر صورت راحت ترین کار این است که از او بخواهید لینک شما را حذف کند. اما گاهی اوقات، قضیه چندان آسان نیست و بایداز ابزار Disavow کمک بگیرید.

اما پیش از اقدام به حذف، باید از چند مورد مطمئن باشید:

  1. اگر در مفید یا نامناسب بودن بک لینک شک داشتید از خود بپرسید که آیا بازدیدهای خوبی برایتان ایجاد کرده یا نه؟ این بک لینک ارتباط مستقیمی با هدف سایت و بازدیدکنندگان سایت من دارد یا نه؟ و سؤال آخر اینکه، به سئو سایت من کمکی هم کرده است یا نه؟ اگر جواب های شما نه باشند پس بدون درنگ، از Disavow کمک بگیرید.
  2. شما با جریمه Manual یا جریمه دستی توسط گوگل مواجه شدید و یا احتمال زیادی برای این نوع جریمه می‌دهید.
  3. متوجه شدید که تعداد زیادی بک لینک اسپم، جدیدا سایت شما را هدف قرار داده اند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت

 

نحوه حذف بک لینک های مخرب و اسپم

اگر تمام شرایط پاراگراف قبلی، در مورد وب سایت تان فراهم بود حالا نوبت حذف بک لینک های مخرب است. پس با دقت گام های زیر را برای کسب نتیجه دنبال کنید.

  • با استفاده از ابزاری مانند SEMrush و یا Moz لیستی از بک لینک های مخرب تهیه کنید.
  • یک فایل با فرمت txt در گوگل که شامل لیست بک لینک های مخرب است، بسازید.
  • فایل Disavow Backlinks را آپلود کنید.

 

چند روز برای مشاهده بی اثر شدن لینک های مخرب نیاز است؟

یکی از رایج ترین نگرانی های صاحبان وب سایت ها یا سئوکاران، مدت زمانی است که باید برای نتیجه گیری از فرآیند Disavow به انتظار بنشینند. خوشبختانه این فرآیند نهایتا بین 2 تا 3روز، زمان می‌برد و بهتر است بدانید به محض submit کردن و کراول فایل های جدید ایجاد شده توسط گوگل، اثر مخرب بک لینک های مضر قدیمی تان از بین خواهد رفت.

 

و اما جمع بندی

لینک دهی از مؤثرترین استراتژی هایی است که سئوکاران برای نمایش و حفظ سایت در صفحه اول گوگل، استفاده می‌کنند. هرچند این اقدام برای سایت می‌تواند مفید باشد، متأسفانه برخی اوقات عواقب ناگواری برای وب سایت دارد که منجر به گرفتن جریمه هایی مانند جریمه Manual یا دستی از سوی گوگل می ‌شود.

ابزار Disavow یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای حذف بک لینک های مخرب و اسپم است که به راحتی رتبه سایت شما را کاهش می‌دهند. در این مقاله گفتیم disavow کردن چیست و شرایط استفاده از این ابزار مفید و نحوه استفاده از آن را نیز بیان کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما از چه روش های دیگری برای حذف لینک های نامناسب و یا اسپم در سایت خود بهره می برید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin