مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم


/

آیا در مورد مهارت‎ های آینده یا future skills اطلاعاتی دارید؟ آیا تصور می‌کنید طی 5 یا 10 سال آینده نیز، همچنان از مهارت‎‌های کافی برای ماندن در جایگاه شغلی مورد نظرتان برخوردار خواهید بود؟…

آیا در مورد مهارت‎ های آینده یا future skills اطلاعاتی دارید؟ آیا تصور می‌کنید طی 5 یا 10 سال آینده نیز، همچنان از مهارت‎‌های کافی برای ماندن در جایگاه شغلی مورد نظرتان برخوردار خواهید بود؟ جالب است بدانید که مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) اخیرا گزارشی راجع به آینده شغلی منتشر کرده و در آن اشاره می‎‌کند که “بخش اعظم کارمندان در سراسر دنیا نیاز به یادگیری مهارت‏‌های جدید دارند. این مهارت‎‌ها باید در راستای تغییرات جهانی و رشد فناوری‎‌های نوین باشند تا بهره‌وری و عملکرد کارمندان نسبت به گذشته کاهش نیابد.”

مهارت های آینده

در حالی‌که در سال 2020 مهارت‏‌های خود مدیریتی همچون تاب آوری، انعطاف پذیری و مدیریت مورد توجه قرار گرفت؛ پیش بینی می‎شود طی 5 سال آینده، دو مهارت تفکر نقاد و حل مسئله، جزء مهم‏ترین مهارت‏‌های مورد نیاز برای موفقیت در محیط‌های کاری به شمار رود.

به عبارت دیگر، بر اساس نتایج نظر سنجی آینده شغلی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد صورت گرفته، اکثر افراد شاغل باید طی 5 سال آینده مهارت‌‏های مختلفی را آموزش دیده و به سرعت آن‌ها را به روز کنند. در واقع چیزی حدود 40 درصد از نیروی کار دنیا، باید در طول مدت 6 ماه و حتی کمتر از آن، مهارت‌های گفته شده را در خود ارتقاء دهند.

بنابر پیش بینی‌‏های این مجمع، تا سال 2025، رشد تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات پیشرفته منجر به ایجاد تغییراتی اساسی در زمینه تقسیم کار میان نیروی انسانی و ماشین آلات خواهد شد. در همین راستا، حدود 85 میلیون شغل دست‌خوش تغییراتی عمده خواهند شد و به زودی شاهد روی کار آمدن مشاغلی جدید مانند مهندسی زباله، مربی پرواز و… خواهیم بود.

تا انتهای این مطلب همراه رشدانا باشید تا ضمن معرفی مهم‎ترین مهارت‎ های آینده، توضیح دهیم که یادگیری اینگونه مهارت‌ها چه مدت طول می‌کشد و چرا باید برای یادگیری آن‌ها، سرمایه‌گذاری کنید.

 

معرفی مهم‏ترین مهارت های آینده دار (future skills)

پیش از معرفی برجسته‌ترین مهارت‎ های آینده بهتر است کمی به تغییراتی که بر مبنای انقلاب صنعتی چهارم در حال وقوع است، اشاره کنیم. در انقلاب صنعتی اول، صنعت نساجی و ابداع ماشین بخار، مهم‎ترین دستاوردهای انسان قرن 18 محسوب می‌شد. پس از آن و در حوالی جنگ جهانی اول، صنایع برق، نفت و فولاد باعث ایجاد تحولاتی عظیم در زندگی انسان‌ها شدند. در انقلاب صنعتی سوم که تا همین 20 سال قبل ادامه داشت؛ فناوری‌های الکترونیکی و دیجیتالی همچون اینترنت، زندگی بشر را دست‌خوش تغییرات فراوانی نمود.

در انقلاب صنعتی چهارم که در حال حاضر در آن قرار داریم، فناوری‌های نوینی همچون اینترنت اشیاء، نانو تکنولوژی، هوش مصنوعی، رباتیک و… ظهور کرده‌اند. این فناوری‌ها منجر به ایجاد تغییرات عمده‌ای در سبک زندگی شخصی و حرفه‌ای انسان‌ها خواهند شد. بنابراین ضروری است تا هر چه سریع‌تر خود را با تغییرات در حال وقوع، مطابقت دهید و مهارت‏ های آینده‌ای که در ادامه آورده‌ایم را به خوبی فرا گیرید.

 

یادگیری فعالانه

منظور از مهارت یادگیری فعالانه این است که ابتدا بدانید توانمندی‌های شما منحصر به به بهره هوشی‌تان نیست. در گام بعدی باید باور داشته باشید که دنیای کنونی با سرعت شگفت انگیز پیشرفت علم، دائما در حال تحول است. از این رو، هر لحظه باید به دنبال یادگیری و علاقمند به رشد باشید. افرادی موفق‌اند که با چالش‌های ناشی از تغییرات سریع علمی روبرو شده و فعالانه در حال یادگیری دانش‌های جدید هستند.

 

حتما بخوانید: مهارت یادگیری چیست و چه تاثیری در مسیر شغلی ما دارد؟

 

هوش هیجانی (EQ)

هوش هیجانی یا عاطفی که در اصطلاح به آن ای کیو گفته می‌شود؛ شما را قادر می‌سازد تا نسبت به هیجانات و احساسات خود شناخت پیدا کرده و آن‏ها را به درستی مدیریت کنید. در واقع فردی که هوش هیجانی بالایی دارد؛ توانایی برقراری ارتباط صحیح با دیگر اشخاص را دارد، احساسات خود را به درستی بیان می‌کند، شناخت خوبی نسبت به افکار و رفتارهای خود دارد و از ویژگی‌هایی همچون همدلی، درستکاری و متعهد بودن، برخوردار است.

همانطور که می‌دانید ربات‌ها و ماشین آلات مدرن هنوز هم فاقد ای کیو هستند و این باعث می‎شود، محیط‌های کاری در آینده شدیدا به افراد با سطح بالای هوش اجتماعی نیازمند باشند.

 

حتما بخوانید: هوش هیجانی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

 

خلاقیت

توجه به مشتری، نیازها وخواسته‌هایش باعث شده تا رقابت دشواری میان کسب و کارها به وجود بیاید. از این رو، خلاقیت لازمه بقاء کسب و کارهای مختلف است. چرا که رقابت بر سر شناخت نیازهای مشتری و ساخت محصولی مطابق میل او، نیازمند نگاهی نو به مسئله فروش و تولید محصول است.

خلاقیت، آن چیزی است که باز هم ربات‌ها از داشتنش عاجزند و این آدمی است که می‎تواند با قوه تخیل و تفکر خود، با مسائل پیش رو خلاقانه برخورد کند. خلاقیت، نوعی توانایی است که باعث می‎شود ما با استفاده از نگاهی جدید، مسائل روزمره زندگی خود را ببینیم.

creativity

تفکر انتقادی

مهارت‌ تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه (Critical Thinking) باعث می‎شود شما برای تصمیم‌گیری بهتر، ابتدا اطلاعات کاملی از آن مسئله جمع آوری کنید، سپس اطلاعات موجود را تجزیه و تحلیل کرده، مزایا و معایب انجام آن کار را در نظر گرفته و در نهایت بهترین راه حل موجود را بدست آورید.

در لیست مهارت‎ های آینده، وجود تفکر انتقادی از این جهت اهمیت دارد که باعث تقسیم بهتر کارها میان ماشین و انسان خواهد شد.

 

حتما بخوانید: تفکر انتقادی چیست و چگونه می توانیم آن را پرورش دهیم؟

 

تصمیم گیری

تصمیم گیری، مهارتی است که توسط آن قادر هستیم در زمان مواجهه با گزینه‌های مختلف، بهترین و مناسب‌ترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم. به عبارت دیگر، ما توسط مهارت تصمیم گیری، شیوه‌های تصمیم گیری منطقی را می‌آموزیم و همین باعث می‎شود با افزایش دقت و تمرکز، درصد خطا هنگام تصمیم گیری کاهش یابد.

مسلم است که ماشین‌ها هنوز هم قدرت تصمیم گیری ندارند اما می‌توانند به راحتی آب خوردن اطلاعات کافی و مورد نیاز جهت تصمیم گیری را جمع آوری کنند. این در حالی است که تصمیم گیری در محیط‌های کاری آینده نسبت به امروز پیچیده‌تر خواهد شد و حضور فردی که دارای چنین مهارتی باشد؛ یک نقطه مثبت بسیار بزرگ باری سازمان‌ها محسوب می‎شود.

 

حتما بخوانید: مهارت تصمیم گیری صحیح، مرز باریک شکست و پیروزی

 

رهبری

در زمانی قرار داریم که متد مدیریتی، دیگر کافی نیست؛ بلکه برای تسخیر و تسلط بر قلب‏ اشخاص باید شیوه‌های رهبری را آموخت. در حقیقت، این رهبری کردن، الهام بخش بودن و کمک به دیگران است که ما را به موفقیت‌های شغلی بزرگ می‌رساند. امروزه، هیچ فضیلتی در استفاده از تکنیک‌های خشک مدیریتی نیست، همین اصل را به آینده نیز باید تسری داد.

leadership skill

برنامه نویسی

هرچند امروز هم داشتن مهارت برنامه نویسی برای استخدام در بسیاری از محیط‌های شغلی مورد نیاز است اما در آینده نزدیک به دلیل افزایش اتوماتیک سازی کارها، این مهارت‏ بیش از پیش مورد توجه خواهد بود. زیرا، برنامه نویسی می‏تواند کارها را از حالا تکراری  و روتین آن خارج نموده و به افراد این امکان را می‏دهد که به قسمتهای مهم‎تر شغل خود مشغول شوند.

به عبارت دیگر، برنامه نویسی که یکی از مهارت‏های محبوب در میان افراد نسل اینترنت  (Generation Z) محسوب می‏شود، میزان بهره وری کارمندان را به طرز چشمگیری افزایش می‏دهد.

 

انطباق پذیری

آنچه در مهارت انطباق پذیری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ میزان سازگاری شخص با چالش‎ها، اتفاقات غیر قابل پیش بینی و شرایط غیر معمول است. بنابراین، انطباق پذیر به فردی گفته می‎شود که در شرایط دشوار همچنان اعتماد به نفس خود را حفظ می‌کند، قضاوت‌های شخصی خود را در تصمیم گیری‌های کلان سازمان دخالت نمی‌دهد و در نهایت توانایی رویارویی با شرایط غیرعادی و دشوار را دارد.

به نظر شما چنین کارهای دشواری توسط ربات‌ها قابل انجام شدن هستند؟

 

حتما بخوانید: مهارت انطباق پذیری یا سازگاری با محیط و معرفی انواع آن

 

یادگیری مهارت‎ های آینده چه مدت طول می‌کشد؟

94 درصد از مدیران و رهبران کسب و کارهای مختلف، انتظار دارند که اعضاء تیم یا سازمان‌شان هر چه سریع‎تر مهارت های آینده دار را بیاموزند. اگر در خاطر داشته باشید، تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد حاکی از این بود که 40 درصد از کارمندان برای یادگیری مهارت‌های جدید، به مدت زمان حدودا 6 ماهه نیاز دارند.

هرچند مدت 6 ماه در برخی صنایع بهداشتی، مراقبتی و مصرفی بیشتر خواهد بود اما در کسب و کارهای مربوط به خدمات مالی این مدت به دلیل تفاوت در نوع آموز‎ش‌ها کمتر از 6 ماه می‌باشد. البته، وقوع پاندمی کرونا باعث شد تا مدیران به آموزش‌های آنلاین و از راه دور، روی آورند و این خود باعث سرعت بخشیدن به فرایند یادگیری مهارت‌های جدید شده است.

 

و اما جمع بندی

مهارت‎ های آینده (future skills) موضوعی است که در این مقاله از رشدانا راجع به آن صحبت کردیم. این مهارت ها که شامل تعداد زیادی از مهارت‌های کلیدی برای موفقیت در کسب و کار طی 5 سال آینده می‌باشند شامل مواردی همچون: مهارت تصمیم گیری، برنامه نویسی، انطباق پذیری، مدیریت، هوش هیجانی و… است که در این مطلب به طور کامل به شرح هر یک از آن‎ها پرداختیم.

در انتها نیز توضیح دادیم که یادگیری اینگونه مهارت‌ها براساس گزارش آینده شغلی مجمع جهانی اقتصاد، به زمان تقریبی 6 ماه نیاز دارد. هر چند در صنایع و کسب و کارهای مختلف، به دلیل تفاوت در آموزش‌ها، مدت زمان 6 ماه قابل افزایش یا کاهش خواهد بود. اما مهم این است که مدیران هر چه سریع‎تر نسبت به توانمندسازی نیروی انسانی خود در مهارت‌های گفته شده، اقدام کنند.

به نظر شما چه مهارت‌های دیگر طی 5 سال آینده، ارزشمند هستند؟ آیا با وجود ربات‌های پیشرفته، انسان همچنان می‎تواند جایی برای کار کردن داشته باشد؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin