8 راهکار موثر برای رفع خستگی در محیط کار


/

در محل کار خود هستید و مشغول انجام وظایف شغلی روزانه، یکباره خمیازه، عدم تمرکز، بی‌حوصلگی، سنگین شدن چشم‌ها، خواب آلودگی و خستگی سراغتان می‌‎آید. این وضعیت برای همه کارمندان کاملا آشنا است و کم…

در محل کار خود هستید و مشغول انجام وظایف شغلی روزانه، یکباره خمیازه، عدم تمرکز، بی‌حوصلگی، سنگین شدن چشم‌ها، خواب آلودگی و خستگی سراغتان می‌‎آید. این وضعیت برای همه کارمندان کاملا آشنا است و کم و بیش، روزانه یا هر چند روز یک بار ممکن است دچار آن شوید، به ویژه روزهایی که فشار کاری و حجم برنامه‌های روزانه‌تان زیادتر ار حد انتظار است. در اینگونه موارد اکثر کارمندان به نوشابه‌های انرژی زا، قهوه و یا چای پناه می‌برند، برخی دیگر بدون تمرکز و دقت کافی به کار خود ادامه می‌‎دهند و دسته‌ای دیگر، دقایقی سر خود را روی میز گذاشته و بی‌توجه به اطراف، می‌خوابند. اما آیا این کارها چاره کار هستند و واقعا منجر به رفع خستگی در محیط کار می‌شوند؟

رفع خستگی در محیط کار

احساس خستگی در محل کار، امری طبیعی است و قرار نیست پس از ساعات مداوم کار کردن، همچنان انرژی و نشاط اول صبح را داشته باشید. هرچند برخی از کارکنان در ساعات ابتدایی روز میزان انرژی کمتری دارند و به مرور در طی روز سرحال‌تر می‎‌شوند اما باید قبول کنید که کاهش انرژی در ساعات پایانی کار و روزهای آخر هفته شدت می‎‌گیرد.

البته اگر روز خود را به خوبی شروع کرده باشید، مدیرتان در محیط کار، مکان و زمانی را برای استراحت کارکنانش در نظر گرفته باشد و عادات روزانه سالمی مانند ورزش و تغذیه صحیح داشته باشید؛ به طرز چشمگیری از میزان خستگی تان کاسته شده و بهره‌وری بیشتری را تجربه خواهید کرد. در کنار این مسائل، ما در رشدانا قصد داریم با ارائه راهکارهایی ساده و کاملا کارآمد در مورد رفع خستگی در محیط کار، موجب کاهش خواب آلودگی، بی‌حوصلگی و خستگی در محل کارتان شویم. تا انتها همراه ما باشید.

 

برای جلوگیری از خستگی در محل کار ، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بهتر است پیش از دانستن راهکارهای رفع خستگی در محیط کار ، دلایل ایجاد خستگی‌های تکراری تان را پیدا کرده و آن را مرتفع کنید. ابتدا دلایلی همچون کمال طلبی، اهمال کاری، نداشتن مهارت نه گفتن به مدیر در مقابل افزایش حجم وظایف، بی‌نظمی در کار، نبود فرصت رشد و همینطور یادگیری در محیط کار، چک کردن فیسبوک یا اینستاگرام و زنگ زدن به دوستان، افسردگی و ده‌ها دلیل دیگر که در مجموعه مقالات رشدانا به آن پرداخته‌ایم را شناسایی کرده و سپس راهکارهای موجود در این مطلب را انجام دهید.

 

حتما صبحانه میل کنید

توجه داشته باشید که خوردن وعده صبحانه به حدی مهم است که کارشناسان تغذیه به آن وعده طلایی می‎‌گویند. علت این اهمیت و تأکید بر خوردن صبحانه، پیش از رفتن به محل کار این است که صبحانه انرژی روزتان را تأمین می‎‌کند و با حذف این وعده، دچار افت قند خون در ساعات میانی روز (10 تا 12 ظهر) خواهید شد. افت قند خون یکی از دلایل پنهان در ایجاد خستگی است و لازم است پروتئین و همینطور کربوهیدرات مورد نیاز بدن را از یک صبحانه سالم دریافت کنید.

خوردن صبحانه

ساعت‌های متمادی پشت میز نشینید

تا جایی که می‌‎توانید در محل کارتان تحرک داشته باشید و از نشستن‌های طولانی پرهیز کنید. ممکن است به دلیل نوع کارتان مانند مراجعه مداوم ارباب رجوع‌ها، وقت کافی برای تحرک و راه رفتن نداشته باشید. اما از فرصت‌های کوتاهی مانند چای ریختن، شستن دست و صورت و امثال آن می‌‎توانید استفاده کنید.

ضمن اختصاص دادن دقایق کوتاه به قدم زدن، بالا رفتن از پله‌ها، آب دادن گلدان‌های اطراف‌تان و هر کاری که موجب تحرک بیشترتان می‌شود، سعی کنید هر یک ساعت، یکبار از پشت میزتان بلند شده و حرکات کششی ساده‌ای انجام دهید. چنین کاری باعث گرفتگی کمر عضلات تان شده و حس بهتری خواهید داشت.

 

استراحت کردن را از یاد نبرید

اقتضا تمام مشاغل، نشستن ساعات طولانی پشت میز نیست. بلکه برخی از افراد شاغل مانند یک مربی مهدکودک یا کارگر ساختمانی، مدام در حال تحرک و جنب و جوش هستند. بهتر است در اواسط ساعات کاری، زمانی را به استراحت بپردازید و سطح انرژی خود را از این طریق بالا ببرید.

تحقیقات نشان داده‌اند کارگران برخوردار از زمان استراحت، به مراتب میزان بهره‌وری بالاتری دارند و خستگی کمتری در محل کار تجربه می‎‌کنند. بنابراین، حتی اگر مدام پشت میز می‌نشینید و به دلیل ماهیت کارتان تحرک کمی دارید، از مدیرتان بخواهید فرصت استراحت کوتاهی را به شما بدهد.

 

مراقب کم آبی بدن‌تان باشید

کمبود آب نیز از جمله دلایلی است که باعث خستگی تان می‌شود و در اغلب اوقات هیچ کارمندی به آن حتی فکر هم نمی‌کند. کمبود آب در بدن، باعث ضعف در انجام فعالیت های روزانه و همچنین، بر هم خوردن تنظیم فشار خون می‎شود، پس در کنار سایر لوازم کارتان، یک بطری آب هم قرار دهید.

خوردن اب کافی

ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای بیدار ماندن و افزایش انرژی در محل کار، به طور مرتب از قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده می‌کنید. بهتر است بدانید که این تصور کاملا اشتباه است و مصرف میزان بالای کافئین، مشابه مصرف مواد محرک عمل می‌‎کند. یعنی منجر به تحریک پذیری و اعتیاد به این ماده شده و پس از استفاده مداوم، دیگر تأثیر نشاط بخش آن را حس نمی‌‎کنید.

 

نفس های عمیق بکشید

آیا می‎‌دانستید هنگامی‌که غرق در کار کردن هستید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، عمق تنفس تان کمتر می‎‌شود و این تنفس کوتاه باعث ایجاد استرس و از بین رفتن انرژی‌تان خواهد شد؟ از این رو توصیه می‌شود هر از گاهی، به مدت 30 ثانیه نفس عمیق بکشید تا سطح هوشیاری و اکسیژن خون خود را بالا نگه دارید.

 

با همکاران خود ایستاده گپ بزنید

به خودتان و همکاران‌تان این اجازه را بدهید که روزانه دقایق کوتاهی را به گپ و گفت و گوی غیر رسمی بپردازید. گفت و گوی دوستانه‌ای که خارج از مسائل کاری باشد، تعاملات و صمیمت افراد را افزایش داده و موجب ترشح هورمون اوکسیتوسین در بدن می‌‎شود. ترشح این هورمون باعث ایجاد احساس رضایت و آرامش در فرد شده و عامل برزگی در رفع خستگی‌های شغلی محسوب می‎‌شود.

بهتر است برای این گفت و گوهای دوستانه و کوتاه، از جای خود برخیزید و با همکارتان در اتاق یا راهرو، کمی قدم بزنید. ایستادن و قدم زدن، باعث افزایش سرعت گردش خون در بدن شده و از این طریق نیز به کاهش خستگی بدن‌تان کمک می‌کند.

 

حتما بخوانید: تأثیر تفویض اختیار بر افزایش بهره وری

 

از میان وعده‌های سالم استفاده کنید

متأسفانه تنقلات مضری همچون چیپس، پفک و شکلات از جمله تنقلاتی است که به وفور در کشوی میز یا کیف کارمندان دیده می‌شود؛ در حالی‌که همه آن‌ها با زیان‌های مصرف چنین تنقلاتی آشنا هستند. استفاده از میان وعده، یکی از راه‌های مفیدی است که به سرحال نگه داشتن تان در محل کار، کمک بزرگی می‎‌کند اما به این شرط که از میوه‌ها، سبزیجات خام، خشکبار و مغزها استفاده کنید.

خوردن تنقلات در محیط کار

مراقب تلفن همراه خود باشید

کافی است گوشی خود را بردارید و بخواهید که به ساعت نگاهی بیندازید، سپس در دام شبکه‌های اجتماعی وقت‌گیر یا انواع بازی‌های آنلاین و آفلاین می‌‎افتید. وقت گذراندن در سوشال مدیا و یا سرگرم شدن به بازی‌ها، می‌‎تواند شما را از انجام وظایف شغلی‌تان دور کرده و زمان مفید تحرک یا گفت و گو با همکاران را به راحتی از شما بگیرد.

علاوه بر این، شب ها نیز پیش از خوابیدن، سعی کنید که موبایل‌تان را از خود دور کنید تا از ساعات خواب مفیدتان برای چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، استفاده نکنید؛ به این ترتیب فردا در محل کارتان خسته و خواب آلود و حتی عصبی نخواهید بود.

 

حتما بخوانید: مدیریت زمان چگونه منجر به موفقیت می‌شود؟

 

و اما جمع بندی

ما در این مطلب، به موضوع فراگیر و بسیار شایع بی حوصلگی و رفع خستگی در محیط کار پرداخته و عنوان کردیم که بی حوصلگی و خستگی در حین کار، امری اجتناب ناپذیر است و تمام کارکنان آن را تجربه می‎‌کنند. با این حال ممکن است نگران این موضوع باشید که خستگی و عدم تمرکز، به شغل و پیشرفت کاری تان آسیب برساند.

همانطور که اشاره کردیم سبک زندگی شما نقش مهمی در کاهش یا افزایش خستگی در محل کار دارد. بنابراین، با توضیح برخی از دلایل ایجاد خستگی‌های مکرر در کارکنان، ۸ روش ساده و مفید برای افزایش تمرکز، کاهش خستگی و بالا رفتن انگیزه در کار را به شما معرفی کردیم. آیا شما هم تجربیاتی در این زمینه دارید؟ چگونه به خستگی های ناشی از کارتان غلبه می‎‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر دوستان تان به اشتراک بگذارید.

 

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin