مهارت انطباق پذیری یا سازگاری با محیط و معرفی انواع آن


/

رهبران جهان افراد خاصی هستند. فکر می‌کنم اغلب مردم فکر می‌کنند افراد موفق یا رهبران جهان، مملو از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند که برای مردم عادی اصلا قابل تصور یا در دسترس…

رهبران جهان افراد خاصی هستند. فکر می‌کنم اغلب مردم فکر می‌کنند افراد موفق یا رهبران جهان، مملو از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند که برای مردم عادی اصلا قابل تصور یا در دسترس نیست. به اعتقاد من، همه ما در داشتن تعدادی از ویژگی‌های بارز انسانی مشابه یکدیگریم اما عده انگشت‌شماری این ویژگی‌های عمومی را در خود به شیوه‌ای متفاوت ارتقا می‌دهند؛ همین موضوع عامل اصلی پیشرفت آن‌ها می‌شود. یکی از این ویژگی‌ها، مهارت انطباق پذیری است.

سوال اساسی اینجاست که  اصل انطباق‌پذیری چیست و چطور تعریف می‌شود؟ در این مقاله با رشدانا همراه شوید تا به بررسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد موفق و رهبران مشهور دنیا بپردازیم. قبل از ورود به ادامه مقاله، به این چند سوال پاسخ دهید؛ شما چقدر به یادگیری موضوعات جدید علاقه مند هستید؟ میانه شما با تغییر و تحول مثبت چطور است؟ امتحان کردن روش‌های جدید انجام کار چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ خودتان را فرد سازگاری می‌دانید یا با تغییر بیگانه هستید؟

مهارت انطباق پذیری

تعریف انطباق پذیری

همه ما در ذهن و ناخودآگاهمان یک نمونه موفق، امیدوار، شکست‌ناپذیر و تمام و کمال از خودمان داریم اما چه می‌شود که فقط چند درصد از مردم کل دنیا می‌توانند رهبرانی موفق و پرطرفدار باشند؟ با اینکه همه ما انسان هستیم و تقریبا روتین زندگی مشابهی داریم، برخی از مردم به شدت موفق‌تر عمل می‌کنند. شاید راز چنین سبک زندگی‌هایی چندان پیچیده و سخت نباشد.

بیایید با این سوال بحثمان را ادامه دهیم؛ به نظر شما رهبران موفق چه خصوصیاتی دارند؟ معمولا اولین پاسخ، موفق بودن یا هدفمند بودن این اشخاص است. بله، در ادامه به چنین ویژگی‌هایی می‌رسیم اما مهم‌ترین پله برای هدفمندی یا موفقیت، داشتن انگیزه و دلسرد نشدن از شرایط سخت است. رهبران موفق از منبع انرژی و انگیزه بالایی برخوردار هستند؛ چون همواره این مخزن را شارژ می‌کنند.

آن‌ها با شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کنند و از ادامه مسیر نمی‌ترسند. دلسرد نشدن و انگیزه داشتن برای دیدن آینده، یعنی اجرای عملی مهارت انطباق پذیری! داشتن خلاقیت در کارهای روزمره، سازگاری با پروژه‌های پرچالش، استدلال‌های قوی از شرایط براساس تجربه‌های گذشته و مواردی از این دست، همگی باعث می‌شوند مدیران موفقی مانند جف بزوس در دنیا متولد شده و مشهور شوند.

تعریف انطباق پذیری

هر چقدر با محیط کار یا فعالیت اجتماعی و فردی خود صمیمی‌تر باشید، سازگاری شما با محیط اطرافتان بیشتر می‌شود. به این ترتیب، آهسته و پیوسته به مهارت انطباق پذیری یا (Adaptability Skills) مسلط خواهید شد. این بدان معنا نیست که هیچ گاه شرایط سخت شما را دلسرد یا ناامید نمی‌کنند؛ ناامیدی و دلسرد شدن بخشی از کار و فعالیت فردی و اجتماعی است اما سازگاری با محیط اطرافتان به شما می‌آموزد که زودتر از وضعیت ناامیدی و بی‌تحرکی خارج شوید و بتوانید معجزه خلق کنید.

اگر به سرعت یاد می‌گیرید، سازگار هستید. امتحان کردن چیزهای جدید را دوست دارید و این مسئله با سازگار بودن در تضاد نیست. شاید برایتان جالب باشد که افراد موفق دائما در حال به چالش کشیدن توانمندی‌های خود هستند. اگر شما هم چنین رویکرد و نگاهی به زندگی دارید، باید بزنید روی شانه خودتان و بگویید: دمت گرم!

انواع مهارت انطباق پذیری

مهارت سازگاری که در دسته بندی مهارت های نرم است، انواع مختلفی دارد که تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • توانایی یادگیری: ناامید نشدن از شکست و ادامه دادن مسیر از ویژگی‌های این نوع سازگاری است؛ همکاری، تفکر انتقادی، پژوهش و مشاهده در این مدل سازگاری به وفور دیده می‌شود.
  • پشتکار: ناامید نشدن از سختی و مسیر که با ویژگی‌های دیگری مانند انعطاف‌پذیری، انگیزه، تحمل استرس و مثبت‌اندیشی همراه است.
  • توانمندی: در نظر گرفتن تکنیک‌های جدید برای رسیدن به پاسخ که با خلاقیت، نوآوری، حل مسئله و ابتکار عمل همراه است.
  • کنجکاوی: اگر می‌خواهید یاد بگیرید، باید کنجکاو باشید تا بیشتر بدانید و روشنفکری، تحقیق، مثبت‌اندیشی و ارتباط غیرکلامی را در خود تقویت کنید.
  • انطباق پذیری اجتماعی: در محیط‌های اجتماعی بتوانید جایگاه خود را پیدا کنید و از چالش نهراسید.
  • انطباق پذیری سازمانی: همراه شدن با تغییرات سازمان و استقبال از چالش‌های جدید.
  • انطباق پذیری مسیر شغلی: یاد گرفتن مهارت‌های نو و جدید در راستای افزایش رضایت شغلی یا جایگاه بهتر در سازمان.

ویژگی های اصلی مهارت انطباق پذیری

از ویژگی‌های اصلی سازگاری و انطباق‌پذیری با شرایط مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رهبری
  • صداقت
  • اراده
  • تیم سازی
  • مهارت‌های تحلیلی
  • استدلال استقرایی
  • استدلال قیاسی
  • مدیریت پروژه
  • همدلی
  • بردباری
  • مدیریت منابع
  • مدیریت زمان
  • اولویت‌بندی
  • مدیریت تعارض
  • آموزش
  • مفهوم‌سازی
  • تفکر استراتژیک
  • مشاوره
  • مسئولیت‌پذیری
  • شفافیت
  • اتحاد
  • تعهد
  • انعطاف‌پذیری و انطباق‌ پذیری
  • فعال‌بودن
  • مذاکره
  • ارتباطات شفاهی
  • ارتباطات مکتوب

ویژگی های اصلی مهارت انطباق پذیری

نشان دادن مهارت انطباق پذیری به کارفرما

حتما برای شما هم پیش آمده یا ان شاالله قرار است پیش بیاید که می‌خواهید به کارفرمای خود نشان دهید چقدر سازگار و انطباق‌پذیر هستید اما نمی‌دانید چطور باید این کار را انجام دهید؟ اشکالی ندارد! همین الان عدد 3 را به شماره.. ببخشید اشتباه شد! برای اینکه در نظر کارفرما به عنوان فردی سازگار جلوه کنید، باید در رزومه خود از کلمات خاصی مانند موارد ذکرشده در بخش قبلی بهره ببرید؛ یعنی خودتان را با کلماتی مانند باانگیزه، متعهد، علاقه مند به یادگیری و غیره معرفی کنید.

چگونه در رزومه شغلی یا هنگام مصاحبه به مهارت انطباق پذیری خود اشاره کنیم؟

مهارت سازگاری یا همان Adaptability از آن دسته از مهارت‌های نرمی است که توصیه می‌کنیم حتما آن را در قسمت مهارت‌های فردی رزومه‌تان درج کنید. شما می‌توانید با کمی خلاقیت در نوشتن، مواردی که در آن ابتکار عمل به خرج داده‌اید را در رزومه برجسته کنید و یا به شرایط غیر عادی اشاره کنید که توانسته‌اید به خوبی خود را با آن شرایط تطبیق دهید.

لطفا در بیان این گونه چالش‌ها و معرفی مهارت‌های خود در رزومه، زیاده روی نکنید. کافی است در چند جمله کوتاه، نوع مشکل، نحوه سازگاری با مشکل، گام‌های برداشته شده و در نهایت، نتیجه مثبتی که ایجاد کرده اید را بنویسید.

به عنوان مثال، می‎توان اشاره کرد که در برهه‌ای از فعالیت شغلی سابق‌تان، علی‌رغم کمبود نیروی کار در یک محدوده زمانی چند ماهه، توانستید سطح همکاری خود را افزایش داده و محصولات را در زمان مقرر به مشتریان تحویل دهید. این نکته را از یاد نبرید که هر چقدر رزومه شفاف‌تر باشد، کارفرما یا مسئول استخدام شرکت، نسبت به استخدام‌تان تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهد.

سعی کنید در جلسه مصاحبه نیز از مهارت خود در رسیدن به راه حل‌های منحصر به فرد به ویژه در زمان بروز بحران یا برخورد با چالش‌ها، اشاره کنید و چند کلمه کلیدی مرتبط با مهارت انطباق پذیری همچون ویژگی‌های اتحاد، اولویت بندی، مدیریت تعارض و… را در میان صحبت‌های خود بگنجانید.

حتما خود را برای به چالش کشیده شدن از سمت کارفرما در هنگام مصاحبه، آماده کنید. مصاحبه شغلی جایی است که کارفرما موضوعاتی راجع به شغل قبلی‌تان مطرح می‌کند و قصد دارد بداند که چگونه از مهارت سازگاری خود در آن شغل استفاده کرده‌اید. او با ارزیابی عملکردهای ذهنی‌تان در زمان چالش‌های مختلف، در واقع میزان انطباق پذیری شما را می‌سنجد و باز هم تأکید می‌کنیم که خود را برای چنین مباحثی آماده کنید.

 

نقش سازنده سازگاری یا همان انطباق پذیری در محیط کار

یکی از اصول رایج در زمان استخدام کارمندان جدید، توجه به قابلیت‌ها و مهارت تطبیق پذیری نیروهای جدیدالورود است که در قسمت توضیحات مربوط به مشاغل، معمولا به عنوان مهارت سازگاری ذکر می‌شود. افراد سازگار از این جهت برای مدیران و کارفرماها جذاب‌اند که در محیط کار، توانایی انعطاف پذیری و حتی تغییر پذیری بیشتری نسبت به سایرین دارند.

بنابراین، کارمندان سازگار می‌توانند عکس العمل مثبتی نسبت به شرایط موجود داشته باشند. آن ها حتی هنگامی که تنها کارمند یک بخش هستند یا کنار سایر همکاران، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند؛ به ویژه هنگامی که بحران‌ها آغاز شده و شرایط شرکت یا سازمان برخلاف پیش بینی‌های گذشته، پیش می‌رود.

توانایی انطباق با محیط کاری و فرآیندهای شغلی، از این جهت مورد استقبال مدیران می‌باشد که نشان دهنده اشتیاق شما به یادگیری، پذیرش چالش‌ها و تلاش برای ارتقاء سازمان یا تیم‌تان خواهد بود. از سوی دیگر، افرادی که سازگاری بالایی با محیط دارند، از دیگر مهارت‌های نرم مانند ارتباطات میان فردی قوی نیز برخوردارند.

البته تطبیق پذیری در محیط کار منحصر به کارمندان نبوده و مدیران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از مدیران نیز انتظار می‎رود با درکی همه جانبه، شرایط غیرعادی سازمان را مدیریت کنند و در بحران‌ها نیز به سرعت تصمیم‌گیری نمایند. آن‌ها باید به این بینش دست یابند که الزاما راهکارهای نتیجه بخش در بحران‌های گذشته، در شرایط فعلی پاسخگو نبوده و باید سریعا به دنبال راه حل‌های مفید و اثربخش باشند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله درباره مهارت انطباق پذیری و انواع آن با شما همراهان خوب رشدانا صحبت کردیم. برای موفقیت در دنیای جدید، باید روش و قاعده خودتان را پیدا کنید و بسازید. روش‌های قدیمی منسوخ شده‌اند. امروزه ما در احتمالات زندگی می‌کنیم. پیش‌بینی آینده کمی سخت به نظر می‌رسد چون هر لحظه شاهد یک غافلگیری عجیب هستیم. تکنولوژی و دسترسی به اینترنت به ما امکانات و ابزارهای جدیدی برای ساخت راهکار و راه‌حل شخصی‌مان ارائه می‌دهد. استفاده از تجربیات افراد موفق می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش مهارت های نرم

 

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما چگونه و با استفاده از چه روش هایی می توانیم این مهارت را در خودمان پرورش دهیم؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin