چگونه به هارمونی کار و زندگی دست پیدا کنیم؟


/

همه ما این را می‌دانیم که یکی از عوامل موفقیت و پدیدآورنده احساس خوشبختی، برقراری هماهنگی بین زندگی شخصی و کار است. به بیانی دیگر، فردی می‌تواند در زندگی خود احساس آرامش داشته باشد که…

همه ما این را می‌دانیم که یکی از عوامل موفقیت و پدیدآورنده احساس خوشبختی، برقراری هماهنگی بین زندگی شخصی و کار است. به بیانی دیگر، فردی می‌تواند در زندگی خود احساس آرامش داشته باشد که بتواند قوانین مربوط به هارمونی کار و زندگی را پیاده‌سازی نماید. اما امروزه صرفا دانستن این موضوع و تلاش برای اجرای قوانین تعریف شده با شکست روبرو شده است؛ چرا که با دورکار شدن اکثر افراد و انجام وظایف شغلی آن‌ها در خانه، یک سری از معادلات به هم ریخته است! اگر شما هم با مشکلات دورکاری و عدم تناسب کار و زندگی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه شوید. در ادامه قصد داریم مفهوم هارمونی کار و زندگی و چگونگی دستیابی به آن را شرح دهیم.

هارمونی کار و زندگی

آیا چیزی از هارمونی کار و زندگی شنیده‌اید؟

هرچند که مفهوم برقراری تعادل بین کار و زندگی بسیار مهم و ارزشمند است، اما از زمانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و الزام به قرنطینه، مجبور به دورکاری شدیم، این مفهوم تا حد زیادی منسوخ شد! از آنجایی که اینترنت و جامعه انسانی همیشه رو به پیشرفت است، تلاش کردیم در چنین شرایطی خود را با وضعیت حاکم وفق داده و به جای برقراری تعادل بین کار و زندگی، آن دو را با یکدیگر ادغام کنیم!

ادغام یا هارمونی؟!

چنین رویکردی که اکثر ما ناچار به پذیرش آن شدیم، ما را ترغیب می‌کند تا نقش‌های مختلفی که موظف به ایفای آن هستیم را با یکدیگر ترکیب کنیم. بنابراین برای اینکه بتوانیم به صورت روزانه تمامی وظایف محوله را به درستی انجام دهیم، وادار به مدیریت زمان، پایبندی به برنامه‌ریزی روزانه و استفاده از اپلیکیشن‌های افزایش بهره‌وری شدیم. همان‌طور که می‌دانید و احتمالا تجربه کرده‌اید، انجام تمامی این کارها و استفاده مداوم از ابزارهای مدیریت زمان کمی خسته کننده است! در واقع پیروی از برنامه ریزی و مدیریت زمان، ادغام زندگی شخصی و کار را امکان پذیر و منعطف می‌کند، اما این کار در طولانی مدت سبب فرسودگی شغلی می‌شود.

به هر حال زندگی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و قرار نیست همیشه ثابت باشد! ممکن است چیزی که امروز برای ما مهم یا مفید است، فردا به هیچ دردی نخورد. پاندمی کرونا باعث شد که تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها، از جمله کار و زندگی شخصی آن‌ها دستخوش تغییرات قرار بگیرد. ما باید همواره این نکته را به یاد داشته باشیم که در طول زندگی باید به صورت پیوسته کارها را شروع کنیم، متوقف شویم و دوباره ادامه دهیم. این فرآیند زمانی به درستی انجام می‌شود که صددرصد تمرکز خود را معطوف به برقراری تعادل و یا ادغام نکنیم! بلکه توجه و تمرکز ما باید بر روی برقراری هارمونی و تناسب میان کار و زندگی شخصی باشد.

 

حتما بخوانید: مدیریت زمان چگونه منجر به موفقیت در زندگی می‌شود؟

 

هارمونی کار و زندگی چیست؟

به طور کلی، منظور از هارمونی کار و زندگی همه چیز درباره شما، انرژی شما، جایی که در آن سرمایه گذاری می‌کنید و هم‌سو سازی اشتیاق و شغل شما است. همان‌طور که می‌دانید، زمان محدود و غیرقابل برگشت است. اما انرژی ماهیتی است که قابلیت کم و زیاد شدن دارد. بنابراین شما می‌توانید با درنظر گرفتن میزان زمانی که در اختیار دارید و تنظیم انرژی مورد نیاز، وظایف خود را باکیفیت بالا انجام دهید و از پرکاری و کم کاری جلوگیری نمایید. با انجام این کار، احساس قدرت بیشتری در وجود خود تجربه می‌کنید.

برای فهم بهتر مفهوم هارمونی کار و زندگی، باید بدانید که تعادل یا ادغام کار و زندگی شخصی درمورد (چه چیز)، (چه زمانی) و (چگونگی انجام کار) است، در حالی که هارمونی و هماهنگی میان کار و زندگی، درباره (چرایی) است. شما برای برقراری هارمونی در ابعاد مختلف زندگیتان باید بدانید که چرا کاری را انجام می‌دهید؟ برای چه کسی آن را انجام می‌دهید و با همکاری چه کسی کار موردنظرتان انجام می‌شود؟ بدین ترتیب قادر خواهید بود فعالیت‌های خود را دوباره تعریف کرده و تغییراتی که ایجاد می‌شود را به خوبی درک کنید.

آیا ایجاد هارمونی کار و زندگی انجام شدنی است؟!

ایجاد تعادل کار و زندگی

تعریف هدف، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تغییرات لازم را ایجاد کرده و استرس برقراری هارمونی را کاهش دهید. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که همه افراد هدف‌گرا نیستند! شما باید برای رسیدن به هماهنگی میان کار و زندگی شخصیتان، آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر و آسان‌تر تقسیم کنید. در ادامه چند راه حل کاربردی برای ایجاد تناسب در جوانب گوناگون زندگی را توضیح خواهیم داد.

 

حتما بخوانید: هدف گذاری هوشمند، راه رسیدن به موفقیت

 

فقط بر روی اهداف طولانی مدت تمرکز نکنید!

برای ایجاد هارمونی در زندگی، باید دقیقا بر روی همان چیزی که امروز قرار است انجام شود، تمرکز کنید. خوب است بدانید که قرار نیست شما همه مشکلات را حل کنید! برای درک بهتر این موضوع به سراغ ماتریس آیزنهاور بروید. این استراتژی به طور دقیق مشخص می‌کند که چه کسی برای انجام وظیفه تعریف شده، مناسب‌تر است. همچنین در این ماتریس تعیین می‌شود که آیا انجام یک کار ضرورتی دارد یا خیر؟ فراموش نکنید که همه کارها به صد درصد انرژی شما نیاز ندارند. پس در این باره تحقیق کنید و براساس اطلاعات، وظایفتان را اولویت بندی نمایید.

 

حتما بخوانید: اولویت بندی کارها با ماتریس آیزنهاور

 

به خودتان استراحت دهید!

استراحت کاری

به منظور ایجاد تناسب بین زندگی و کار، زمانی را به خودتان اختصاص دهید؛ حتی اگر این زمان 5 دقیقه باشد. ذهن شما نیاز به استراحت دارد. برای انجام این کار از تکنیک پومودور استفاده کنید. این تکنیک در ایجاد زمانی برای استراحت و افزایش تمرکز تاثیرگذار است.

هیچ‌کس به خط پایان نمی‌رسد!

کسانی که شاخصه‌های رهبری را در وجود خود حس می‌کنند، به خوبی می‌دانند که باید برای خود گروهی تشکیل دهند که اعضای آن نه تنها در چگونگی توزیع کارها اظهار نظر می‌کنند، بلکه در انجام آن‌ها نیز همکاری دارند. شما به عنوان عضوی از این گروه، باید به خوبی فکر کنید و ببینید چه چیزی برای ارائه دارید و چه کاری از دستتان برمی‌آید؟ ایجاد هارمونی و هماهنگی در انرژی شما تاثیرات شگفت انگیزی خواهد داشت. برقراری تناسب در جوانب گوناگون، به شما کمک می‌کند تا نسبت به زندگیتان احساس بهتری داشته باشید و از ماراتن زندگی خسته و دل‌زده نشوید.

کلام پایانی

هارمونی کار و زندگی شخصی با هدف هم‌سوسازی علائق، انرژی و شغل شما انجام می‌شود. امروزه به دلیل بروز شرایط خاص و اجبار به دورکاری، باید تلاش کنیم تا به جای برقراری تعادل در زندگی و کار، هارمونی یا همان تناسب را بین این دو بخش مهم اجرا کنیم. ما باید بدانیم که در شرایط نامطلوب چه چیزی به ما و اطرافیانمان انگیزه می‌دهد و از این تجربیات در راستای هماهنگی کار و زندگی استفاده کنیم.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin