مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران چیست؟


/

اگر هر یک از انسان‌های این زمانه می‌دانستند که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بدون شک امروز دادگاه‌های خلوت‌تر، کسب و کارهای پر برکت‌تر و زندگی‌های بهتری داشتیم! زمانی که صحبت از ارتباط موثر…

اگر هر یک از انسان‌های این زمانه می‌دانستند که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بدون شک امروز دادگاه‌های خلوت‌تر، کسب و کارهای پر برکت‌تر و زندگی‌های بهتری داشتیم! زمانی که صحبت از ارتباط موثر می‌شود، ممکن است این طور با خودمان فکر کنیم که چون دوستان زیادی داریم، به خوبی به این مهارت مسلط هستیم. بی‌خبر از آن که برای دستیابی به این مهارت، نیازمند آموزش و رعایت اصول مشخص شده می‌باشیم. برای اینکه بتوانید به درستی با اطرافیان خود، در هر جایگاهی که هستید، ارتباط برقرار کنید تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که مهارت ارتباط موثر چیست و چطور می‌توان این مهارت را به دست آورد.

ارتباط موثر چیست؟

برخلاف باور عموم، منظور از ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. ارتباط موثر یا (Effective Communication) به معنای فهم احساسات و هدفی است که در پشت هر اطلاعات می‌باشد. به عبارت دیگر برای آن که به طور دقیق بدانید مهارت ارتباط موثر چیست، لازم است بدانید مهارت گوش دادن موثر چیست و آن را یاد بگیرید تا بتوانید تمامی زوایا و معانی موضوعات بیان شده را متوجه شوید. مخاطبتان باید این اطمینان را به دست آورد که شما به خوبی به او توجه دارید و به سخنانش گوش می‌دهید. البته مهارت ارتباط موثر شامل چهار مهارت اصلی دیگر می‌شود:

  • گوش دادن موثر
  • ارتباط غیرکلامی
  • مدیریت استرس در لحظه
  • قاطعیت به شیوه محترمانه

ارتباط موثر چیست

اصول برقراری ارتباط موثر کدامند؟

به طور کلی برقراری ارتباط به صورت موثر و کارآمد، 3 اصل اساسی را شامل می‌شود. درواقع برای اینکه بتوانید با اطرافیان خود به بهترین شکل ممکن ارتباط برقرار کنید، رعایت اصولی که در ادامه ذکر می‌کنیم ضروری است. این اصول عبارتند از:

در برقراری ارتباط پیش قدم شوید

یاد بگیرید که در هنگام برقراری ارتباط بهتر است پیشگام شوید و یا به اصطلاح خودمانی‌تر، شما سر صحبت را باز کنید! البته گاهی اوقات موانعی بر سر راه قرار دارد که ما را از انجام این کار منع می‌کند. افکاری مانند اینکه ممکن است مرا تحویل نگیرد، چرا من جلو بروم، این کار چاپلوسی است و… از نمونه‌های موانع انجام این کار است. سعی کنید برای اینکه بتوانید با اطرافیان خود ارتباط موثر داشته باشید، افکار بی مورد را کنار بگذارید و پیش قدم شوید.

 

حتما بخوانید: مهارت های ارتباطی و راه های تقویت آن برای زندگی

 

بشناسید و اجازه شناخته شدن بدهید

در اینجا مقصود ما از شناخت، شناخت دنیای روانی انسان‌های اطرافمان است. این شناخت شامل لایه‌های متعدد می‌باشد و نیاز است تا به تدریج اتفاق بیافتد. البته این فرآیند نه تنها درمورد دیگران است، بلکه باید اجازه دهید تا درمورد خودتان نیز رخ بدهد. به بیانی دیگر برای به دست آوردن ارتباط موثر، نیاز است تا به طور کامل نقاط ضعف و قوت خود و دیگران را بشناسید. پس از شناخت این ویژگی‌ها، قادر خواهید بود به خوبی روابط خود را مدیریت نمایید.

از روابطتان محافظت کنید

برای شرح این مورد اجازه دهید به یک مثال اشاره کنیم. زمانی که نهالی را می‌کارید، خیلی حساس است و نیاز به مراقبت دارد. این نهال با هر بادی آسیب می‌بیند و یا از بی آبی خیلی زود خشک می‌شود. روابط ما نیز مانند همین نهال هستند که اگر به آن‌ها بی توجهی کنیم، خیلی زود نابود می‌شوند. چند مورد از عواملی که در حفاظت از رابطه بسیار موثر هستند، عبارتند از:

  • محبت کردن
  • حفظ احترام در روابط
  • سرمایه گذاری بر روی روابط

موانع ارتباط موثر چیست؟

شاید هرکدام از ما برای برقراری ارتباط با اطرافیانمان بسیار مشتاق باشیم اما معمولا در این کار موفق نمی‌شویم! به بیان دیگر به دلایل مختلف نمی‌توانیم آن طور که تمایل داریم با انسان‌های اطراف خود ارتباط موثر برقرار کنیم. در این بخش به شما خواهیم گفت که موانع ارتباط موثر چیست.

استرس و احساسات غیر قابل کنترل

حتما برای شما هم پیش آمده زمانی که دچار استرس و یا غلبه احساسات هستید، نمی‌توانید به خوبی متوجه خوب یا بد بودن رفتار اطرافیانتان شوید. در این شرایط ممکن است که علایم غیر کلامی نامفهومی را از خود نشان دهید و یا دست به انجام کارهای نادرست بزنید. برای جلوگیری از ایجاد سوء تفاهم‌ها باید یاد بگیرید قبل از بیان هر کلمه یا نشان دادن هر رفتاری، خود را آرام کنید!

 

حتما بخوانید: مدیریت استرس چیست؟ چگونه استرس مان را کاهش دهیم؟

 

عدم تمرکز

زمانی که در حال انجام چندین کار با یکدیگر هستید، قادر نخواهید بود ارتباط موثری داشته باشید. مثلا زمانی که در حال چک کردن تلفن همراه و یا برنامه ریزی کارهای آینده خود هستید، خیلی از علائم غیر کلامی و زبان بدن نفر مقابلتان را متوجه نمی‌شوید. همین امر موجب پدید آمدن سوء تفاهمات و عدم برقراری ارتباط موثر می‌شود. علاوه بر آنچه که ذکر شد، زبان بدن منفی و زبان بدن متناقض نیز دو مورد دیگر از موانع برقراری ارتباط موثر می‌باشند.

مهارت ارتباط موثر در جایگاه‌های مختلف

توانایی برقراری ارتباط موثر در جایگاه‌های مختلف یکی از مهارت‌های نرم در زندگی است. این مهارت تاثیر شگرفی در موفقیت افراد دارد. زمانی می‌توانیم یک فرد را در تک تک مراحل زندگی‌ موفق بدانیم که بتواند در هر جایگاهی که هست، ارتباط خوبی با اطرافیانش برقرار کند. برخلاف باور عموم، نه تنها داشتن ارتباط موثر در محل کار ضروری است، بلکه تمامی افراد باید بتوانند حتی در خانواده نیز با اعضای خانواده شان ارتباط برقرار کنند. در ادامه چگونگی برقراری ارتباط موثر در سه جایگاه خانواده، در برخورد با مشتری و در یک سازمان را بیان می‌کنیم.

پیشنهاد ویژه: آموزش مهارت های نرم

ارتباط موثر در خانواده

برای اینکه بتوانید با اعضای خانواده خود ارتباط موثری داشته باشید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • حس همدلی و همدردی داشته باشید
  • شنونده خوبی باشید
  • از ابراز مخالفت به صورت مستقیم بپرهیزید
  • احترام اعضای خانواده را حفظ کنید
  • افکار مخرب و منفی را شناسایی کنید

ارتباط موثر در خانواده

ارتباط موثر با مشتری

متخصصین فروش در کسب و کارهای مختلف، راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط موثر با مشتری پیشنهاد کرده‌اند که مهم‌ترین این راه‌ها عبارتند از:

  • سخن مشتری را قطع نکنید
  • در برخورد با مشتری با جدیت به او گوش دهید
  • در ارائه اطلاعات فنی دقت کنید
  • مراقب عباراتی که ممکن است اشتباه برداشت شوند، باشید
  • مخالفت‌ها و سوالات مشتریان را پیش بینی کنید و…

 

حتما بخوانید: روش های متقاعد سازی مشتری برای افزایش فروش کدامند؟

 

ارتباط موثر سازمانی

توانایی برقراری ارتباط موثر سازمانی ، احتمال موفقیت شما در محل کارتان را به شدت افزایش می‌دهد. در ادامه چند راهکار مهم برای بهبود این مهارت را با شما در میان می‌گذاریم:

  • با اصول ارتباط غیرکلامی آشنا شوید
  • فیدبک صادقانه بخواهید
  • مخاطب را درگیر بحث و گفتگو کنید
  • یاد بگیرید که فی البداهه صحبت کنید
  • شنونده خوبی باشید و…

ارتباط موثر سازمانی

جمع بندی پایانی

در مقاله ای که پیش رو دارید، سعی کردیم توضیح دهیم که چگونه مهارت ارتباط موثر را به دست آورید. همچنین بیان کردیم که برای داشتن ارتباط موثر با اطرافیانمان و در جایگاه‌های مختلف، باید به چه نکاتی توجه کرد. خوب است بدانید که ارتباط موثر یک مهارت سخت و پیچیده نیست، بلکه به راحتی و با تمرین می‌توانید به مرور آن را به دست آورید. لازم به ذکر است که مهم‌ترین چیزی که با استفاده از این مهارت حاصل می‌شود، توانایی درک اطرافیانتان می‌باشد!

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چه نکاتی برای برقراری ارتباط موثر با دیگران وجود دارند که باید آن ها را آموزش ببینیم تا با دیگران تعامل خوبی داشته باشیم؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin