مهارت های ارتباطی و راه های تقویت آن برای زندگی


اگر نگاهی به انسان در طول تاریخ بیندازیم، او را در تلاش دائمی و خستگی ناپذیر برای برقراری ارتباط و ارتقاء وسایل ارتباطی می‌بینیم. از دود آتش و دیواره نوشته های غارها تا انواع و…

اگر نگاهی به انسان در طول تاریخ بیندازیم، او را در تلاش دائمی و خستگی ناپذیر برای برقراری ارتباط و ارتقاء وسایل ارتباطی می‌بینیم. از دود آتش و دیواره نوشته های غارها تا انواع و اقسام اپلیکیشن های متعدد و ایجاد شبکه های اجتماعی، که هدف شان حفظ ارتباطات است؛ ارتباطی میان انسان با انسان. علیرغم این نوع ارتباط، انسان به 3 نوع ارتباط دیگر نیاز اساسی دارد: ارتباط با خدا، ارتباط با طبیعت و ارتباط با خود. در این مقاله صرفا به یکی از 4 نوع رابطه بالا می‌پردازیم، رابطه انسان با انسان که اصطلاح مهارت های ارتباطی از همین نیاز آدمی شکل گرفته و آن را در زمره مهارت های نرم قرار داده است.

همه ما بارها و بارها در موقعیت های مشابه ارتباطی قرار گرفته‌ایم، در محیط کار، دانشگاه، منزل، جمع دوستان و حتی موقعیت های ارتباطی چالش برانگیز مثل روبرو شدن با جمع افراد نا آشنا. در تمام این موارد برقراری ارتباط گاهی سخت و گاهی آسان بوده، گاهی ترس از طرد شدن از جمع باعث شده است انزوا و گوشه گیری را انتخاب کنیم و در برخی مکان ها با حس بهتر به خوبی ارتباطات مان را مدیریت کرده ایم.

در تمام موقعیت های چالش برانگیز ارتباطی، دو فاکتور مهم به نام ارتباط مؤثر و یادگیری تکنیک‌های ارتباطی است که باعث موفقیت در ابعاد مختلف زندگی می‌شود و رضایت فردی بیشتری را فراهم می‌کند. در ادامه مقاله همراه رشدانا باشید تا بیشتر در خصوص مهارت های ارتباطی صحبت کنیم.

تقویت مهارت های ارتباطی

ارتباط مؤثر چگونه ایجاد می‌شود؟

از تعریف کلیشه ای ارتباط عبور می‎‌کنیم و به ارتباط مؤثر می‎پردازیم تا درک بهتری از لزوم تقویت مهارت های ارتباطی یا Communication Skills در ذهن تان شکل بگیرد. در حقیقت مفاهیم ارتباط مثبت و مهارت های ارتباطی، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و برای شناخت هر کدام به ناچار باید دیگری را هم شناخت.

به گفته پاول جی میر «برقراری ارتباط، یعنی ارتباط انسانی، کلید موفقیت شخصی و کاری است.» ارتباط انسانی نوعی از همان ارتباط مؤثر است که نه تنها آسان نیست، بلکه سخت و پیچیده است. این ارتباط بهترین شکل برای رساندن پیام و نیت به طرف مقابل است.

هر ارتباط مؤثری شامل این اجزاء است:

  • صریح باشد و بدون ابهام
  • اعتماد در آن وجود داشته باشد
  • کامل باشد اما مختصر
  • شفاف باشد
  • سطح عقاید، آگاهی و علائق مخاطب ارزیابی شود
  • شرایط محیط در نظر گرفته شود
  • در نهایت از طرف مقابل برای برقراری ارتباط اجازه گرفته شود

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی چه نوع مهارتی هستند؟

این مهارت ها به شما کمک می‌کنند که ارتباطی مؤثر با سایر افراد برقرار کنید، واضح و دور از ابهام عمل کرده و نیت خود را به طرف مقابل برسانید و از ایجاد تنش و یا هر نوع احساس منفی دیگر جلوگیری کنید.

به تمام اجزاء ارتباط مثبت که قبل تر به آن ها اشاره کردیم، نگاهی دوباره بیندازید و همه آن شرایط را برای برقراری ارتباط های کاری، خانوادگی، دوستانه، تحصیلی و اجتماعی در نظر بگیرید. به عنوان مثال هنگامی که قصد انتقاد از فردی همچون مدیرتان را دارید، کوتاه و شفاف با او صحبت کنید و حتی شرایط مکان گفت و گو را ارزیابی کنید.

مکانی که در آن به گفت و گوهای حساس اقدام می‌کنید باید خلوت، خالی از سروصدا، دارای هوای مطبوع و متعادل باشد در غیر این صورت شرایط محیط بر جسم و سپس روان فرد مقابل و شاید خود شما هم تأثیر منفی بگذارد. این گونه نه تنها به نتیجه مورد نظر نمی‎رسید بلکه راه مذاکرات و ارتباط های بعدی را هم ممکن است برای همیشه مسدود کنید.

 

حتما بخوانید: 10 مهارت مهم زندگی که در دنیای امروز به آن نیاز دارید 

 

انواع مهارت های ارتباطی

در حالت کلی کارشناسان حوزه ارتباطات فردی و اجتماعی، تکنیک های ارتباطی را به دو دسته تقسیم کرده اند: کلامی و غیر کلامی.در ادامه، همراه ما باشید تا با شناخت این دو نوع مهارت، ارتباطات قوی تر، مستحکم تر و ماندگارتری را بسازید و به بهبود رشد و توسعه فردی خود کمک کنید.

 

مهارت های کلامی

این نوع مهارت مربوط به مکالمات، گفت و گوها، نوشتن و هر نوع ارتباطی از این دست می‌باشد. چه در فضای واقعی و چه در دنیای مجازی و از طریق سوشال مدیا این شیوه ارتباطی را انتخاب کنید از بخش کلامی در ارتباط های خود بهره برده اید.

مهارت های غیر کلامی

ارتباط چشمی، زبان بدن و در کل تمام پیام هایی که افراد خارج از کلام و نوشته ایجاد می‎کنند، در این دسته قرار می‌گیرند. فردی را تصور کنید که در حال صحبت با او هستید و بدون اینکه بگوید از حرف زدن مداوم شما خسته شده، از روی مبل بلند شده و به اتاق دیگری می‌رود. او تمام پیام خود مبنی بر بی حوصلگی از حرف های مکرر شما را فقط با ترک محیط بیان کرده است.

تقویت مهارت های ارتباطی

راه های تقویت مهارت های ارتباطی مؤثر

  1. ابتدا باید تا حد لزوم، خودتان رابشناسید. همان طور که می‎‌دانید تفاوت های فردی و وجود تیپ‌های شخصیتی متنوع باعث شده، انسان‌ها در موقعیت های مختلف رفتارها و هیجانات متفاوتی داشته باشند. اگر فردی درونگرا هستید و انرژی غالب خود را از درون تان دریافت می‌کنید؛ هیچ گاه خود را در معرض استرس های حضور در جمع های متعدد قرار ندهید.
  2. اهل مدارا و خویشتن داری باشید. یعنی در مقابل سختی‌ها و اتفاقات غیر منتظره ارتباطی، فردی منعطف باشید. صبوری و تاب آوری از فاکتورهای اصلی هوش هیجانی هستند که بیشتر افراد آن ها را به کلی فراموش کرده اند.
  3. با دوست داشتن خود، در واقع دنیای پیرامون( طبیعت، انسان ها،حیوانات و حتی اشیاء) را دوست خواهید داشت. به این شکل ارتباط مثبت تری را با دیگران تجربه می‌کنید.
  4. مسئولیت ها و تعهداتی که بر عهده گرفته اید را به خوبی و با دقت به پایان برسانید. این امر باعث جلب اعتماد افراد دیگر نسبت به شما می‌شود.
  5. لبخند زدن را هیچ گاه فراموش نکنید.
  6. از ارتباط چشمی غافل نشوید.
  7. زبان بدن خود را بشناسید و در مورد معانی حالات و زبان بدن سایر افراد مطالعه کنید.
  8. در گوش کردن فعال باشید و بدانید هنری به نام خوب گوش کردن وجود دارد.

 

حتما بخوانید: مهارت گوش دادن موثر چیست و چه تفاوتی با شنیدن دارد؟

 

مهم ترین مهارت‌های ارتباطی مورد نیاز در محیط کاری

همانطور که می‌دانید مهارت های ارتباطی در قسمت‌های مختلف زندگی هر فرد نقش مؤثری دارند و ما در این مقاله از رشدانا، به جنبه‌های مختلف بکارگیری اینگونه مهارت‌ها می‌پردازیم. از این رو، در پاراگراف‌های بعدی به شما خواهیم گفت که چگونه و با چه تکنیک‌هایی، مهارت های ارتباطی خود را تقویت نموده و در یک محیط کاملا تعامل محور، مشغول به انجام وظایف شغلی خود شوید. واضح است که کار کردن در چنین محیطی منجر به افزایش راندمان و بهره وری شغلی‌تان می‌شود و از سوی دیگر، رضایت بخشی فراوانی در شما ایجاد خواهد کرد. این مهارت‌ها عبارتند از:

 

اعتمادبه‌نفس

“من وقتی با دیگران یا طرف مقابلم توی شرکت، صحبت می‌کنم نمی‌تونم منظورم رو واضح و شفاف بیان کنم. مشکل دیگه‌ای که دارم اینه که  از صحبت کردن با مدیرم می‌ترسم. می‌دونم شاید به نظرتون مسخره به نظر بیاد ولی خب برای هر کسی ممکنه اتفاق بیفته و از گفتن ساده ترین خواسته‌هاش به خاطر ترساش بگذره.”

جملات بالا ، زبان حال برخی از کارکنان تیم‌ها و شرکت‌های مختلف است که از کمبود اعتماد به نفس در محیط کاری خود رنج می‌برند. هرچند به نظر می‌رسد موضوع کمبود اعتماد به نفس، در مصاحبه‌های شغلی بیشتر نمود داشته و دردسرهای زیادتری برای افراد ایجاد کند.

از این رو، برخورداری از اعتماد به نفس کافی مسئله‌ای بسیار مهم در استخدام شدن و ادامه حیات کاری شما است. تمرین برخی از نشانه‌های این مهارت همچون برقراری ارتباط چشمی هنگام گفتگو با همکار، مدیر، مشتری و…، صاف نشستن، بالا نگه داشتن سر در هنگام مکالمه، نترسیدن از بیان انتقادات و نظرات، قدرت نه گفتن و…. به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را بالا برده و در طول ساعات کاری روزانه، لذت بیشتری را تجربه کنید.

 

مهارت‌ نوشتاری

آیا می‌دانستید یکی از مهم‌ترین و البته قدیمی‌ترین روش‌های برقراری ارتباط انسان‌ها، نوشتن است؟ نوشتن صحیح و طبق اصول، باعث می‌شود بر مخاطبین خود تأثیری عمیق بگذارید و ارتباط خود را با آنان نیز گسترش دهید.

در محیط‌های کاری، ارتباطات نوشتاری شامل ایمیل، نامه‌های اداری، گزارشات و خبرنامه می‌شود و شما بایستی در تمام مکاتبات خود اصول نوشتاری زیر را رعایت کنید تا بتوانید پیام خود را به صورت شفاف، دور از ابهام و با سرعت منتقل نمایید.

  • هدف از مکاتبه روشن باشد.
  • قواعد نگارش صحیح در متن نوشته شده، کاملا رعایت شود.
  • نوشته باید دارای مقدمه و شروعی مناسب باشد.
  • لحن ارتباط در مکاتبه‌ها بسیار مهم است. لحن درخواستی که جهت افزایش حقوق به مدیرتان ارائه می‌کنید، بسیار اهمیت دارد؛ چرا که می‎تواند رئیس‌تان را نسبت به پذیرش این درخواست متقاعد کند و یا بسیار صریح با درخواست‌تان مخالفت نماید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم با انتقال مفاهیم کلی ارتباط مؤثر و مثبت، به سمت تقویت مهارت های ارتباطی حرکت کرده و انواع آن را به شما معرفی کنیم. همچنین مثال هایی ملموس برای تقویت تکنیک های ارتباطی ارائه کردیم تا با استفاده از آن ها در زندگی روزمره؛ خانواده ای شاداب، ارتباطی دلنشین با همسر، شغل بهتر و درآمد بیشتر از طریق ارتباط های مثبتی که ایجاد می‎کنید، داشته باشید و رضایت مندی بالایی در زندگی و ابعاد مختلف آن حس کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما تقویت مهارت های ارتباطی چگونه به شکل گیری بهتر روابط عاطفی و شغلی ما کمک می کند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin