انطباق پذیری سازمانی و عوامل موثر بر ایجاد آن چیست؟


اگر نگاهی به تفاوت های بارز مسابقات 50 سال اخیر و امروز، بیندازید، متوجه می‌شوید که در مسابقه ای مانند اتومبیل رانی، ده ها سنسور به هر ماشین اضافه شده است. سنسورهایی مانند دور موتور،…

اگر نگاهی به تفاوت های بارز مسابقات 50 سال اخیر و امروز، بیندازید، متوجه می‌شوید که در مسابقه ای مانند اتومبیل رانی، ده ها سنسور به هر ماشین اضافه شده است. سنسورهایی مانند دور موتور، سرعت خودرو و…که در 50 سال قبل وجود نداشتند اما در مسابقات امروزی، از مهم ترین ضروریات پیروز شدن محسوب می‌شوند. در حیطه موفقیت سازمانی نیز، امروزه مؤلفه های متعددی وجود دارد که در گذشته، خبری از آن ها نبود، همانند انطباق پذیری سازمانی.

تغییرات سریع جهانی، سرعت بالای پیشرفت فناوری، تحولات علمی، اجتماعی و…باعث شده اند تا انطباق پذیری در سازمان ها، به نحو چشمگیری در حال افزایش باشد. بنابراین، در این مقاله از رشدانا، با توجه به ضرورت وجود چنین عامل مهمی در هر سازمان و تأثیر آن بر موفقیت رهبران سازمان و البته کارکنان، به زوایای مختلف انطباق پذیری سازمانی و عوامل مؤثر بر انطباق در محیط کار جهت افزایش بهره وری، می‌پردازیم.

 

انطباق پذیری سازمانی چیست؟ چگونه محقق می‌شود؟

کارشناسان، انطباق پذیری سازمانی را، توانایی هر سازمان در انعطاف نسبت به تغییرات درونی و بیرونی می‌دانند. آنچه باعث شکل گیری انطباق پذیری می‌شود، به یک عامل خلاصه نمی‌شود و مجموعه ای از عوامل زیر را باید در این امر مهم در نظر بگیرید.

  • یادگیری مستمر (دانش فنی و مهارت های نرم در حال گسترش هستند، پس مدیران و کارکنان بایستی دائما در حال یادگیری باشند.)
  • افزایش میزان مشارکت در سازمان (فعالیت هایی که منجر به افزایش روحیه کار تیمی و انگیزه شود)
  • نوآوری و اهمیت دادن به خلاقیت
  • داشتن بینش مشترک میان اعضاء (مانند آگاهی نسبت به اهداف سازمانی و درک عناصر مهمی همچون همدلی)
  • تفکر سیستمی یعنی دیدن موضوعات در قالب یک سیستم و توجه به تمام اجزاء سازمان.
  • مشتری مداری

از مهم ترین دلایل توجه به مهارت انطباق پذیری این است که اگر کسب و کارهای فعال در حوزه های مختلف اقتصادی، به ظرفیت انعطاف پذیری و تغییر در جهت رفع نیازهای روز گام برندارند؛ عملکرد و بهره وری آن ها در سطوح مختلفی همچون درآمد، ارتقاء شرکت، رضایتمندی کارکنان و… کاهش شدیدی خواهد داشت.

حال که با این مفهوم ارزشمند سازمانی آشنا شدید، سراغ قسمتی از این مفهوم که مربوط به کارکنان است می‌رویم. منظور انطباق با محیط کار است که هر کارمند و مدیری باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشد تا میزان اثربخشی و رضایتمندی شغلی در یک سازمان یا شرکت، افزایش یابد.

 

حتما بخوانید: تقویت مهارت انطباق پذیری در چند مرحله

 

انظباق پذیری سازمانی چیست

عواملی که موجب انطباق‌ پذیری با محیط کار می‌شوند

اصولا انطباق پذیری، کاری دشوار است و افراد به بهانه های مختلف از انجام آن دوری می‎ کنند. انطباق پذیری را بهتر است از جمله مهارت های نرمی بدانیم که اهمیت دادن به آن، در راستای انطباق پذیری سازمانی یا (Organizational Adaptability)، هم برای کارمندان و هم برای مدیران الزامی است.

افراد دارای مؤلفه انطباق پذیری یا همان سازگاری، افرادی خلاق، با انگیزه، پر نشاط و مشتاق یادگیری هستند که از قدرت ویژه ای به نام همسان سازی با محیط برخوردارند. این افراد کسانی هستند که در مقابل ظهور یک فناوری جدید ابستادگی نمی ‎کنند و با نوآوری از فرصت های موجود برای بهبود کسب و کار، بهره می‎ برند.

 

مسئولیت پذیری

به یاد داشته باشید که با شانه خالی کردن از وظایف محوله، به جزئی از یک کل صدمه میزنید. نام این کل، سازمانی است که در آن مشغول به کار هستید.

 

تلاش در جهت حل تعارضات

بروز اختلاف در محیط کار، امری طبیعی و کاملا معمولی است. افراد سازگار، به تعارضات دامن نمی‌زنند بلکه با استفاده از مهارت حل مسئله، به گفت و گو با سایرین می‌پردازند و از این طریق به راهکاری مناسب دست می‌یابند.

 

حتما بخوانید: نقش تعارض و اهمیت مذاکره در رفتار سازمانی

 

فرار نکردن از شرایط دشوار  

افراد منعطف و سازگار، به اهداف مشترک سازمانی بها می ‎دهند. از همین رو، در بحران ها و شرایط سخت که هر کسب و کاری به ناچار با آن سروکار دارد، بایستی خلاقانه و همین طور هوشمندانه عمل کنید. از سختی ها نهراسید و با تدبیر در کنار سایر همکاران، از این مرحله نیز عبور کنید.

 

توجه به فناوری و یادگیری علوم جدید

تکنولوژی از آن مواردی است که برای بسیاری از کسب و کارها دردسرهای فراوانی را فراهم کرده و باعث حذف شدن شرکت های مطرح از بازار شده است. نوکیا زمانی از میدان رقابت حذف شد که تکنولوژی اندروید را نپذیرفت. همکاری گوگل با شرکت های طرفدار اندروید و از سوی دیگر، تولد اپل، نوکیا را به ورطه نابودی کشاند.

اگر در مقابل فناوری های جدید و یادگیری مهارت هایی مانند کار کردن با کامپیوتر، مقاومت کنید، سرنوشتی همچون سرنوشت نوکیا در انتظارتان خواهد بود.

عوامل انطباق پذیری سازمانی

 پیشنهاد ویژه: آموزش مهارت های نرم

و اما جمع بندی

 انطباق پذیری سازمانی صرفا به معنای ایجاد تغییر در بخش هایی مانند کیفیت یا ظاهر محصول نیست. این مفهوم همان طور که در متن مقاله اشاره کردیم، به مجموعه ای از عوامل مختلف، وابسته است. در انتها به انطباق با محیط کار اشاره کرده و گفتیم که کلیه کارمندان و مدیران یک شرکت، نیازمند ارتقاء مهارت سازگاری با محیط هستند. مهارتی که موجب موفقیت و بهبود سازمان خواهد شد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما اصول انطباق پذیری در یک سازمان چیست؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin