راهکارهایی برای ماندگاری کسب و کارهای کوچک


واقعیت تلخ موجود در مورد راه اندازی کسب و کارهای کوچک و کسب و کار های اینترنتی این است که کارآفرینان، سال های ابتدایی پر تنش و چالش برانگیزی را پیش رو دارند. پژوهش ها،…

واقعیت تلخ موجود در مورد راه اندازی کسب و کارهای کوچک و کسب و کار های اینترنتی این است که کارآفرینان، سال های ابتدایی پر تنش و چالش برانگیزی را پیش رو دارند. پژوهش ها، 5 سال اول را سرنوشت ساز می‎دانند. یعنی اگر طی 5 سال توانستید، مسیر خود را ادامه دهید و در مقابل رقبا دوام بیاورید؛ احتمال موفقیت تان چندین برابر افزایش می‎یابد و توسط کسب و کارهای غول پیکر، به راحتی حذف نمی‎‌شوید.

 

در این مقاله، از رشدانا تلاش می‎کنیم تا شما را با معیارهای شناخت کسب و کار کوچک و روش هایی برای پیروز در میان رقبای سرسخت تان آشنا کنیم. علاوه بر آن، به این موضوع بپردازیم که موفقیت شرکت های بزرگ دنیا، با راه اندازی کسب و کاری کوچک، شکل گرفته است. پس تعلل را کنار بگذارید و همزمان با افزایش دانش، دست به کار شوید.

 

ایده های راه اندازی کسب و کار کوچک

 

معیارهای شناخت کسب و کار کوچک یا SBA

بهترین معیارهایی که برای تعریف و شناخت کسب و کارهای کوچک یا Small Business Administration وجود دارد، شامل موارد زیر است:

  • به تازگی شروع به فعالیت کرده باشد.
  • محدود بودن میزان محصولات یا خدمات تولیدی
  • تعداد پایین کارمندان (معمولا حدود 10 تا نهایتا 50 کارمند)
  • میزان درآمد سالانه، تعداد مشتریان و سن کسب و کارهای کوچک، کمتر از کسب و کارهای بزرگ و متوسط است. (به عنوان مثال تعداد مشتریان محصول تولیدی خود را با مشتریان یک فروشگاه بزرگ که محصولات مشابه شما را دارد، مقایسه کنید.)

 

کسب و کارهای کوچک، رمز پیشرفت اقتصادی کشورها

اکنون که متوجه شدید چه نوع کسب و کارهایی کوچک محسوب می‌شوند و با معیارهای شناخت کسب و کار کوچک (SBA) نیز آشنا شدید؛ بهتر است راجع به انواع SBA ها صحبت کنیم. البته، پیش از توضیح 3 نوع کسب و کار کوچک که در ادامه به معرفی آن ها می‌پردازیم بهتر است به یک نکته مهم در این زمینه اشاره کنیم.

در واقع، طی بررسی های انجام شده در سال‌های گذشته، کارشناسان به این موضوع مهم پی بردند که علاوه بر کسب و کارهای متوسط، کسب و کارهای کوچک نیز یکی از رموز توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع در دهه‌های آینده هستند و مکانیسم اثر گذاری این نوع کسب و کارها توسط موارد زیر ایجاد می‌شوند:

  • ایجاد فرصت های شغلی متعدد
  • افزایش درآمد افراد از طریق افزایش اشتغال
  • کارآفرینی
  • نوآوری
  • پیشرفت در فناوری
  • پویایی صنعت

موارد بالا، از جمله دلایلی هستند که باعث توجه روزافزون دولت ها به کسب و کارهای کوچک شده و امروزه به ویژه در جوامع پیشرفته، شاهد گسترش بیش از پیش این نوع از مشاغل هستیم.

 

آشنایی با انواع کسب ‌و‌کارهای کوچک

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد راه اندازی کسب و کارهای کوچک را دارید، ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید. زیرا این آشنایی به شما کمک می‌کند تصمیم گیری بهتری داشته باشید و براساس شرایط خودتان و ویژگی های هر کدام از انواع SBA ها، نسبت به راه اندازی یک گزینه مناسب اقدام کنید. هرچند این شکل از کسب و کار دارای انواع مختلفی است اما مهم ترین اشکال آن عبارتند از:

 

کسب‌ و‌کارهای کوچک خانگی

به تمامی کسب و کارهایی که در خانه‌ها مدیریت می‌شوند؛ کسب و کار خانگی گفته می‌شود. از این رو، افرادی که در این نوع کسب کار مشغول فعالیت هستند؛ محصولاتی را در منزل تهیه کرده یا به صورت عمده خریداری می‌کنند و در خانه خود به فروش می‌رسانند.

مزیت این نوع از SBAها این است که نیاز به مجوز و فروشگاه نداشته و تمام فرآیندهای آن در خانه انجام می‌شود. در سال‌های گذشته، کسب و کارهای خانگی در اینستاگرام رشد بسیاری داشته و صاحبان آن، با گرفتن سفارش از افراد مختلف، محصول مورد نظر را برای مشتریان خود حتی به دورترین شهرهای کشور نیز ارسال می‌کنند.

از جمله کسب و کارهای خانگی می‌توان به تولید ترشیجات، صنایع دستی، فروش لوازم آرایش در منزل و… اشاره کرد. بهتر است بدانید میزان درآمد این نوع کسب و کار در حد متوسط است و در برخی موارد می‎توان آن را گسترش داد.

کسب و کار خانگی

کسب ‌و‌کارهای کوچک محلی

کسب و کارهایی که در یک محدوده مکانی مشخص و محدود همچون یک محله فعالیت می‌کنند، کسب و کار محلی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال بقالی‌ها، خیاطی‌های کوچک، لوازم خرازی و امثال آن به این دلیل در زمره کسب و کارهای کوچک به شمار می‎روند که فقط ظرفیت پشتیبانی از یک محله را دارند و از سوی دیگر، دارای کارکنان کمی نیز هستند.

 

کسب ‌و‌کارهای کوچک اینترنتی

این نوع کسب و کار، این روزها طرفداران زیادی دارد و حتی بسیاری از نوجوانان نیز به کسب و کارهای اینترنتی روی آورده‌اند. در کسب و کارهای اینترنت، فرایند سفارش خرید و فروش محصولات یا خدمات مورد نظر از طریق وب سایت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین انجام شده و سپس به دست مشتریان می‎رسند.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، تفاوت کسب و کارهای اینترنتی بزرگ و کوچک است. در واقع آنچه باعث می‌شود یک کسب و کار اینترنتی کوچک محسوب شود؛ تعداد کم مشتریان و درآمد پایین صاحبان آن است درحالی‌که در کسب و کارهای بزرگ اینترنتی، هم تعداد مشتریان و هم درآمد به شکل قابل توجهی بسیار بالا است.

 

حتما بخوانید: 10 ایده خفن و پولساز برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

چطور پس از راه اندازی کسب و کار کوچک‌مان، موفق شویم؟

تمام کارفرینان بزرگ دنیا، روزی از یک ایده و کسب و کارکوچک، استارت موفقیت خود را زده اند. این کار آفرینان یکی از بزرگ ترین تجربیات خود را در اختیار شما قرار داده اند؛ آنجایی که همه گی متفق القول می‌گویند: “برای موفقیت، یک فرمول خاص وجود ندارد که با استفاده از آن، مشتریان و درآمد خود را به چند برابر فعلی برسانید و پیروز همیشگی میدان رقابت باشید.” مگر به مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌های زیر مسلط باشید و دائما در حال ارتقاء خود و کسب و کارتان باشید.

  • بوم مدل کسب و کار داشته باشید. (بوم کسب و کار، ابزاری مدیریتی است که اهداف، چشم انداز و جزئیات کسب و کار را توسط آن طراحی می‌کنید.)
  • تحقیق و تعیین مشخصات مشتریان و بازار هدف محصول یا خدمت تولیدی (تعیین پرسونای مخاطب)
  • شناسایی ایده‌های نو و فرصت های نهفته در بازار و همچنین شناخت رقبا.
  • تیم سازی و اصول مدیریت را با جزئیات و بدون فوت وقت یاد بگیرید.
  • تعلل در تصمیم گیری را کنار بگذارید. کارآفرینی یعنی مهارت تصمیم گیری در بحران و چالش ها.
  • وجود کسب و کار شما به وجود مشتریان گره خورده، پس تا می‎توانید نیاز‌های مشتریان را بشناسید، آن‌ها را مرتفع کرده و اعتماد سازی کنید.
  • از فرصت‌های موجود در وب و فضای مجازی برای برند سازی و معرفی محصولات‌تان استفاده کنید. حتی کسب و کارهای سنتی نیز، در حال به روز شدن و قدم گذاری در بستر اینترنت هستند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی از 0 تا 100

 

و اما جمع بندی

راه اندازی کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی، از موضوعاتی است که موجب رونق اقتصاد کشور می‌شود. از این رو و با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، اشاره ای به معیارهای شناخت این نوع کسب و کارها داشتیم. در ادامه به 7 مورد کمتر گفته راجع به موفقیت در کسب و کارهای کوچک پرداختیم. همچنین، متذکر شدیم که هر کسب و کار غول پیکری در ایران و جهان، روزی از یک ایده و تعداد محدودی مشتری، فعالیت خود را آغاز کرده، پس شما هم می‌توانید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin