اهمیت استارتاپ ها در رونق کسب و کار نوین


شرکت های نوپا (startup company) که به اختصار استارتاپ نام گرفته اند و این روزها تب و تاب فراوانی برای راه اندازی شان در کشورمان، شکل گرفته است، بر مبنای یک ایده ای خلاقانه، متولد…

شرکت های نوپا (startup company) که به اختصار استارتاپ نام گرفته اند و این روزها تب و تاب فراوانی برای راه اندازی شان در کشورمان، شکل گرفته است، بر مبنای یک ایده ای خلاقانه، متولد می‌شوند. جدای از اینکه این نوع شرکت ها، چقدر نیاز به سرمایه های مالی و منابع انسانی دارند و نحوه فعالیت آن ها چگونه است، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام به راه اندازی یک استارتاپ، به زوایای مختلف آن توجه کافی داشته باشید.

بنابراین در این مقاله، به اهمیت استارتاپ ها در اقتصاد کشورمان پرداختیم و قصد داریم توضیحی راجع به مزایای این گونه کسب و کارها که با خلق ایده ای نو، به دنبال کسب درآمد از طریق تولید و عرضه انبوه محصولات مبتنی بر آن ایده هستند؛ ارائه کنیم. با رشدانا همراه باشید.

اهمیت استارتاپ ها

 

چگونه استارتاپ ها به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کنند؟

شرکت های نوپا، علیرغم تمام سختی ها و چالش هایی که صاحبان شان با آن ها روبرو می‌شوند، مزایای بسیاری را برای سیستم اقتصادی کشور به همراه دارند. در ادامه چند مورد از مهم ترین موارد اهمیت استارتاپ ها را مطالعه می‎کنید.

 

گسترش فرهنگ کار تیمی

یکی از نکات برجسته استارتاپ ها، وجود تیم هایی است که در راستای یک هدف مشترک گام برمی‌دارند و بر اساس ارزش های مشترک شان، از فضای کار تیمی بهره می‌برند. وجود فضای کار گروهی و مشترک در استارتاپ ها موجب شده تا دیگر کسب و کارها نیز، به اهمیت بسیار روحیه کار تیمی و اثرات مثبت آن پی ببرند.

 

حتما بخوانید: ۴ استراتژی ضروری در کار تیمی و رهبری تیم برای موفقیت

 

ترویج نوآوری

نوآوری یکی از حقایق کارآفرینی است که با ظهور استارتاپ ها، توجه به این مفهوم نیز قوت گرفت. هرچند که نوآوری و عنصر اصلی آن به نام خلاقیت، ضرورتی بزرگ، برای کسب و کارها محسوب می‌شود اما خوشبختانه، استارتاپ ها توانستند نوآوری را، از فناوری به سایر عرصه های تجارتی و همچنین حرفه های مختلف، وارد کرده و شاهد پویایی بیشتر این عرصه ها باشیم.

ترویج نوآوری

 

ایجاد اشتغال

از مزیت های قابل قبول شرکت های نوپا، رشد سریع آن ها است. بنابراین، در وضعیت فعلی کشور که شاهد آمار بالای بیکاری نسل جوان هستیم، رشد استارتاپ ها به افزایش اشتغال به کار کمک شایانی می‌کند. اسنپ، تپسی، تپسل، دیجی کالا و… از نمونه شرکت های نوپای موفقی هستند که موجب استخدام و اشتغال افراد بسیاری در سراسر کشور شده اند.

سهولت در راه اندازی

به صورت معمول، استارتاپ ها برای شروع به فعالیت خود نیاز به سرمایه های سنگین و بودجه مالی فراوان ندارند. این ویژگی باعث شده تا بسیاری از دانشجویان خلاق کشور، به راه اندازی شرکت نوپای خود جامه عمل بپوشانند.

 

حتما بخوانید: راه اندازی استارتاپ با بوم ناب استارتاپ

 

توسعه اقتصاد سبز

بخش بزرگی از استارتاپ ها مبتنی بر فناوری های نوین شکل گرفته اند و همین امر باعث شده است که مصرف انرژی به میزان بالایی کاهش یابد. بنابراین، این گونه شرکت ها، به حفاظت از محیط زیست و گسترش اقتصاد سبز کمک بسیاری می‌کنند.

حل مشکلات رایج و عمومی

همانطور که گفتیم، استارتاپ بر اساس یک ایده نوآورانه متولد می‌شود. خوشبختانه بخش اعظم این ایده ها در زمینه مشکلات عمومی است که اکثر مردم با آن ها دست و پنجه نرم می‎کنند. دقیقا همین ویژگی راه حل محور بودن استارتاپ، منجر به مرتفع شدن مشکلات مردم خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: دوره راه اندازی استارتاپ از 0 تا 100

کاهش انتظارات از دولت در استخدام های دولتی

هنگامی که افراد با تلاش و پشتکارشان به راه اندازی کسب و کاری مشغول شوند و به درآمد قابل توجهی از این طریق دست یابند، اعتماد به نفس و خودباوری آن ها افزایش می‌یابد. بنابراین، در سطح کلان، توقع نا بجا از دولت ها برای فراهم کردن بستر استخدام تمام فارغ التحصیلان دانشگاه ها، به مرور از بین خواهد رفت و شاهد تلاشی همه جانبه برای توسعه بخشیدن به اقتصاد هستیم.

استخدام

 

ارتقاء مهارت های کارآفرینی

نیاز به کار و اشتغال، از جمله نیازهای اساسی کشور است که در سال های اخیر شدت یافته است. از همین رو با گسترش فضای کسب و کاری استارتاپ ها، نیاز به آموزش و توسعه مهارت های لازم در این زمینه نیز، بیش از پیش احساس می‌شود.

بر همین اساس، هنگامی که مردم به این میزان از آگاهی رسیده باشند که قادر اند در حوزه های مختلف مشکلات و نیازهای موجود را شناسایی کنند و با ایده ای نوآورانه، کسب و کار خود را راه اندازی کنند، هر روزه کارآفرینان بیشتری را در اطراف خود می‌بینیم که این مهارت را به دیگر افراد نیز انتقال خواهند داد.

و اما جمع بندی

در این مقاله راجع به اهیمت استارتاپ ها توضیحاتی را ارائه کرده و گفتیم که شرکت های نوپا، در واقع الگوی جدیدی از کارآفرینی و کسب و کار را ایجاد کرده اند. این شرکت ها که در حوزه فناوری های نوین گسترش چشمگیری داشته اند، به سایر حوزه های تجاری و اقتصادی نیز سرایت کرده و به خوبی، باعث رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان شده اند.

علاوه بر رشد اقتصادی، اشتغالزایی در میان نسل جوان و ایجاد پتانسیل کارآفرینی برای سایر اقشار مردم، از مهم ترین کارکردهای استارتاپ ها هستند. امیدواریم با واقع بینی و به دور از شعار، این گونه شرکت ها با حمایت نهادهای دولتی، روز به روز گسترش یافته و خلأهای موجود در اقتصاد کشور را پر کنند.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی استارتاپ و کسب و کار نوپا

Startup Launch Specialist

استارتاپ خود را حرفه ای راه اندازی کنید

آموزش استارتاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin