مهمترین مهارت های فروش آنلاین


مهارت فروش و فروشندگی، از آن دسته مهارت‌هایی است که اگر فردی به دنبال یادگیری و تقویت آن آن نباشد، قطعا در شغل و حرفه خود حرفی برای گفتن ندارد. در واقع تمام افراد شاغل…

مهارت فروش و فروشندگی، از آن دسته مهارت‌هایی است که اگر فردی به دنبال یادگیری و تقویت آن آن نباشد، قطعا در شغل و حرفه خود حرفی برای گفتن ندارد. در واقع تمام افراد شاغل به نوعی در حال فروش هستند. به عنوان مثال: یک آشپز، غذا می‌فروشد، نویسنده کتاب و رمان هایش را، معلمین و مدرسین، دانش خود را و حتی فردی که در جلسه مصاحبه روبروی مدیر منابع انسانی یک شرکت نشسته است نیز، در حال فروش رزومه خود می‌باشد. بنابراین، تفاوتی نمی‌کند که شما یک کالا یا محصول فیزیکی بفروشید یا یک ایده، اندیشه و یا خدمات را. به این ترتیب با گسترش فضای دیجیتال و آنلاین شدن اغلب کسب کارهای سنتی و همینطور ورود بسیاری از استارتاپ ها به بازار؛ موفقیت در فروش آنلاین به یکی از بزرگترین دغدغه های افراد تبدیل شده است.

پس اگر به دنبال آنلاین کردن کسب و کار سنتی خود هستید و یا قصد دارید کسب و کار آنلاین خود را استارت بزنید و از صفر شروع کنید؛ نیازمند یادگیری دانش و مهارت های فروش آنلاین هستید. ما در رشدانا و در ادامه این مطلب، مهارت و ابزار مورد نیاز برای پیشرفت و توسعه کسب وکارهای آنلاین را توضیح می‎دهیم، تا انتها همراه ما باشید.

مهارت های فروش آنلاین

با داشتن اطلاعات اندکی در مورد مهارت های فروش آنلاین به راحتی می‌توانید فروش خود را بالا ببرید و پیشرفت را در کسب و کارتان مشاهده کنید.

 مشتریان را با استفاده از پیشنهادهای ویژه شگفت زده کنید

این پیشنهادات باعث افزایش وفاداری مشتریان می شود و مشتریان وفادار به راحتی می توانند تجربه خرید خوب  خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک بگذارند و مشتریان جدید برای شما ایجاد کنند و به راحتی فروش شما با تبلیغات دهان به دهان افزایش می یابد.

یک وبلاگ راه اندازی کنید

در وبلاگ خود روش استفاده و مزایای محصولات خود را شرح دهید. در این نوشته‌ها سعی کنید راه حل‌هایی برای مشکلات واقعی مردم ارائه نمایید و در کنار آن با لینک دادن به محصولات فروشگاه، مشتریان بالقوه را به خریدار کالا تبدیل نمایید.

مهارت فروش آنلاین

بازاریابی ویدئویی را در دستور کارتان قرار دهید

ویدئو توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند و  می توانید مشتریان بی حوصله را با خود همراه کنید.شما به راحتی می توانید از این طریق اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید .

مشتریان قبلی را ترغیب کنید تا برای شما بازاریابی کنند

به ازای دادن سود به مشتریان قبلی خود آن ها را تشویق و ترغیب کنید تا خریداران جدید به مجموعه شما اضافه کنند در این صورت با هزینه ای اندک برای مجموعه خود به راحتی می توانید تبلیغ کنید.

مشتریان غیرفعال را به مشتریان فعال تبدیل کنید

در هر کسب‌وکار ،با قطع ارتباط بین فروشنده و مشتری مشتریانی وجود دارند که دیگر خرید نمی‌کنند.فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آن‌ها یک کارت پستی بفرستید و به آن‌ها یادآوری کنید که برای شما ارزشمند هستند. همچنین می‌توانید یک فروش ویژه برای آن‌ها در نظر بگیرید تا دوباره به مشتریان فعال شما بپیوندند. راه دیگر آن است که با آن‌ها تماس بگیرید تا محصولات جدید را به آن‌ها معرفی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که حداقل یک‌بار از شما خرید کرده‌اند بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید است. بنابراین همیشه با مشتریان ارتباط داشته باشید و حتی اگر آن‌ها برای مدتی از شما خرید نمی‌کنند، باز با آن‌ها تماس گرفته و ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنید.

هنگامی‌که مشتری محصولی را می‌خرد، محصولی دیگر نیز به او پیشنهاد کنید

مشتری معمولا در ابتدا در حالت دفاعی است، سوالات زیادی می‌پرسد، از محصول ایراد می‌گیرد و وقتی بالاخره قانع شد که محصولی را بخرد، وارد «حالت خرید» شده است. در این زمان خیلی راحت می‌توان محصولات دیگری به او فروخت. همین موضوع باعث می‌شود که وقتی شخصی یک دوربین عکاسی خرید بتوان به او یک کیف، باتری اضافی و سه‌پایه و … فروخت. مشتری برای خرید محصولات بعدی مقاومت نمی‌کند و وسواس زیادی نشان نمی‌دهد. بنابراین هرگاه مشتری کالایی را سفارش داد، کالاهای مرتبط دیگری را به او توصیه کنید. هیچ‌گاه پیش‌داوری نکنید که چون مشتری در خرید اول مقاومت زیادی نشان داده، پس کالاهای دیگر نخواهد خرید.

پیشنهاد محصولات

از تاثیر هدیه‌ها غافل نشوید

مردم عاشق وسایل مجانی هستند، اما تاثیر یک هدیه دور از انتظار و هوشمند بسیار بیشتر است. سال گذشته یکی از دوستانم دندان عقلش را کشیده بود. کشیدن دندان معمولا تجربه جالبی نیست اما بسته‌ای که در روز بعد دریافت کرد این تجربه را برای او کمی خوشایندتر کرد. درون بسته یک کارت هدیه ده دلاری برای خرید ماست یخ‌زده و یک یادداشت از دندان‌پزشکش بود. او نوشته بود که ماست یخ‌زده به بهبود درد لثه‌هایش کمک خواهد کرد. حتما شما می‌توانید واکنش ما و دوستم را تصور کنید،‌ بله ما بسیار شگفت‌زده شدیم.

 

حتما بخوانید: موثرترین راه های افزایش فروش اینترنتی

 

با سایت های همکار و مرتبط  همکاری و تبادل داشته باشید

داشتن ارتباط با همکاران می تواند در مواقع لازم به ما کمک کند برای مثال اگر یکی از همکاران ما قصد داشته باشد، کارگاه آموزش طراحی سایت برگزار کند وب سایت ما خیلی هدفمند می تواند برای آن تبلیغات غیرمستقیم انجام دهد، او می بایست در قالب یک متن، کارگاه آموزشی خود را توضیح داده و در بخش اخبار یا مقالات وب سایت خود درج می نماییم، در این صورت مسلما او نیز زمانی که ما یک آفر و یا پیشنهاد جدید داشته باشیم به کمک ما می آید. از آنجایی که در وب سایت های مرتبط بازار هدف ما وجود دارد این کار می تواند بازدهی بسیار زیادی برای ما داشته باشد.

بازاریابی دیجیتال

هر فروشنده ای در فضای دیجیتال باید با بازاریابی دیجیتال و اصول آن آشنا باشد. دلیل این ضرورت، ورود میلیون ها کاربر جدید در روز، به فضای دیجیتال و وجود تعداد بالای رقبای کسب و کارتان است. اگر رقبای تان در زمینه بازاریابی دیجتال، به درستی عمل کنند مطمئن باشید در بازدهی فروش، جذب مشتریان و کسب سود، چند سال از شما جلوترند.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتنیگ شامل فعالیت ها و ابزاری است که برای بازاریابی یک محصول، ایده، خدمات و… در بستر اینترنت و فضای دیجیتال، مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل روش های زیر می‌باشد.

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • مدیریت روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات و محتوای اسپانسری
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات همسان (Native)
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • تبلیغات بنری
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش یا افلیت مارکتینگ

و بسیاری از روش های دیگر که در مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ رشدانا به تفصیل راجع به آن ها توضیحاتی را ارائه کرده ایم. در صورت عدم آشنایی با این روش های بسیار مهم، از دوره ها آموزشی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید و اگر هزینه ای برای این آموزش ها ندارید، از ویدئوها و مطالب آموزشی موجو در گوگل، یوتیوب و… استفاده کرده و به سرعت دانش خود را در این زمینه ارتقاء دهید.

 

طراحی گرافیک

اگر صاحب یک وب سایت، فروشگاه آنلاین، پیج فروش در اینستاگرام، صفحه کاری در لینکدین و… هستید؛ پس مهارت طراحی گرافیک و کار با ابزارهای آن برای رشد و همچنین معرفی کسب و کارتان بسیار ضروری است. البته اگر اینفلوئنسر شدن انتخاب شما باشد، برای معرفی دانش، تخصص و تجربه خود به کاربران باید تا حدودی با طراحی گرافیک آشنا باشید؛ زیرا شما هم در حقیقت به دنبال فروش تخصص و دانش تان هستید.

متأسفانه امروزه اکثر کسب و کارهای آنلاین از طراحی گرافیک برای افزایش زیبایی های بصری وب سایت و یا پیج خود بهره می‌برند اما همه آن ها لزوما فروش خوبی ندارند. ایجاد طرح های زیبا در کنار تولید محتوای متنی کاربرپسند و مفید می‎تواند کاربران را جذب کرده و حتی منجر به متقاعد کردن آن ها به خرید محصول تان شود.

یک طراحی گرافیکی مناسب باعث می‌شود برند خود را به خوبی معرفی کنید، پیام برندتان را به گوش کاربران برسانید و از همه مهم تر تأثیر مطلوبی بر مخاطب خود بگذارید. هرچند فتوشاپ در صدر ابزارهای مورد استفاده برای طراحی گرافیک است اما ابزارهای کاربردی دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که چند نمونه از آن ها را در زیر می‌بینید.

  • کانوا Canva
  • پیکسلر  Pixlr
  • گیمپ GIMP
  • فیگما Figma
  • فوتور Fotor
  • ایلوستریتور  Illustrator
  • بی‌فانکی BeFunky

طراحی گرافیک

 

شناخت نیازهای مشتری

حتی اگر طراحی گرافیک را به خوبی یاد داشته باشید، وب سایت یا بلاگ خود را راه اندازی کرده و بر اصول دیجیتال مارکتینگ نیز تسلط داشته باشید اما مهارت و یا بهتر بگوییم هنر شناخت نیازهای مشتری را نداشته باشید، در حقیقت کسب و کارتان در آینده ای نزدیک نابود خواهد شد.

جذب مشتری و متقاعد کردن او برای خریدمحصول، نیازمند شناخت نیازها و علائق او است. بنابراین، تا آنجا که می‎توانید بر روی روابط مثبت خود با مشتریان تمرکز کرده و به آن ها نشان دهید که افرادی ارزشمند هستند تا به واسطه این حس، هیچ گاه فراموش تان نکنند.

برای بدست آوردن اطلاعات مفید راجع به خواسته ها و نیازهای مشتری ابتدا از خودشان سؤال کنید، با آن هاگپ بزنید و یا از طریق فرم های نظرسنجی آنلاین، کادر سؤالات در استوری اینستاگرام و امثال آن، از میان پاسخ های مخاطبین، اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش فروش آنلاین و اینترنتی

Online Sales Skills

فروش خاک در بیابان کار هر کسی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin