پاپ آپ چیست و تاثیرات آن ها در تبلیغات دیجیتال


برای همه ما پیش آمده است که در بدو ورود به یک وبسایت، پنجره‌ای به صورت ناگهانی بر روی صفحه باز می‌شود، درحالی که قصد معرفی یک محصول یا برند را دارد. اولین کاری که…

برای همه ما پیش آمده است که در بدو ورود به یک وبسایت، پنجره‌ای به صورت ناگهانی بر روی صفحه باز می‌شود، درحالی که قصد معرفی یک محصول یا برند را دارد. اولین کاری که معمولا اکثر کاربران در چنین مواقعی انجام می‌دهند، بستن این پنجره مزاحم با نام پاپ آپ است، بدون آن که محتوای آن را مطالعه کنند! در این مقاله قصد داریم به طور کامل بگوییم که پاپ آپ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ بنابراین برای اینکه با این نوع پنجره‌ها آشنا شوید، تا انتهای مقاله همراه رشدانا باشید.

پاپ آپ چیست؟

پاپ آپ (Pop-up) یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین است که معمولا به صورت ناگهانی در قالب پنجره‌ای کوچک و جدا از صفحه، به کاربر نشان داده می‌شود. این پنجره در بیشتر مواقع دربرگیرنده یک پیشنهاد و یا تبلیغ یک کسب و کار است که سعی در جلب توجه مشتری دارد.

البته لازم به ذکر است که اسم این روش تبلیغاتی، پاپ آپ نیست و به شیوه ظاهر شدن آن پاپ آپ گفته می‌شود. در واقع اسم این پنجره‌ها، مودال یا همان ماژول فارسی است که در بین اکثر افراد با نام پاپ آپ شناخته شده است. همان طور که در بسیاری از وبسایت‌ها مشاهده کرده‌اید، این نوع تبلیغات اندازه مشخصی ندارند. گاهی ممکن است به اندازه کل صفحه نمایش باشند و در بعضی از مواقع به صورت پنجره‌ای کوچک در گوشه صفحه، نمایش داده می‌شوند.

پاپ آپ چیست

پاپ آپ منفورترین اختراع تاریخ!

در اواسط دهه 1990 بود که برنامه نویسی به نام زاکرمن، در حال کار بر روی یک طرح تبلیغاتی بود. در همان زمان، زاکرمن تبلیغات پاپ آپ را در صنعت برنامه نویسی به جهانیان معرفی کرد. استفاده از این اختراع جدید، با سرعت بالا فراگیر شد. اما به دلیل استفاده بی رویه بعضی وبسایت‌ها از آن، نارضایتی بسیاری از کاربران و البته خود زاکرمن را به وجود آورد. به صورتی که آقای مخترع، پاپ آپ را یکی از منفورترین اختراعات خود دانست و برای طراحی آن از مردم عذرخواهی کرد!

البته خوب است بدانید که این روش تبلیغاتی آنقدرها هم مزاحم و اعصاب خورد کن نیست، حتی در بسیاری از وبسایت‌ها دارای مزایای زیادی است، البته به این شرط که درست استفاده شود.

ویژگی‌های پاپ آپ چیست؟

اگر می خواهید بدانید یکی از روش‌های رایج تبلیغات در بازاریابی دیجیتال چیست، می توان به پاپ آپ در دنیای وب اشاره کرد. این روش دارای مزایا و معایبی برای سایت‌ها است که در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا خواهید شد.

مزایای پاپ آپ چیست؟

برخلاف تصور بعضی افراد که تبلیغات به روش پاپ آپ را تماما عیب و ایراد می‌دانند، مزایایی نیز در استفاده از آن مطرح است. در ادامه به شما خواهیم گفت که مزایای پاپ آپ چیست؟

  • استفاده از کد پاپ آپ به منظور نمایش اطلاعات مفید و ارزشمند
  • جلوگیری از سنگین شدن سایت و طولانی شدن زمان لود شدن، در هنگام استفاده از پاپ آپ
  • روشی سریع برای افزاش بازدیدکنندگان سایت
  • تاثیر چشمگیر در رتبه الکسا، به دلیل هجوم ناگهانی کاربران به وبسایت
  • هزینه مقرون به صرفه‌تر نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی

معایب پاپ آپ چیست

معایب پاپ آپ کدامند؟

همان طور که انتظار دارید، معایب Pop-up بیشتر از مزایای آن است، اما با این وجود، هنوز هم در بسیاری از سایت‌ها از آن استفاده می‌شود. در ادامه به صورت مختصر چند مورد از معایب آن را بیان خواهیم کرد.

  • ایجاد مزاحمت و حسی آزار دهنده برای کاربر
  • ایجاد ناامنی برای سیستم‌ها، از طریق محتوای حاوی ویروس یا اسکریپت خطرناک
  • سبب خروج زودهنگام کاربر از وبسایت می‌شود
  • بر هم ریختن تمرکز کاربر و دور کردن او از موضوع مورد نظر
  • نزول رتبه سایت در موتورهای جستجوگر از جمله گوگل

 

حتما بخوانید: بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟

 

انواع تبلیغات پاپ آپ را بشناسید

دسته بندی پاپ آپ ها براساس زمان نمایش آ‌ن‌ها صورت می‌گیرد. بر همین اساس، متخصصان آن‌ها را در چند دسته گنجانده‌اند که عبارتند از:

پاپ آپ هنگام ورود

بعد از اینکه کاربر بر روی لینک سایت کلیک کند، بلافاصله در بدو ورود او، این نوع از پاپ آپ نمایش داده می‌شود. اگر قصد دارید باعث کلافه شدن کاربران خود شوید، استفاده از این نوع تبلیغات را به شما پیشنهاد می‌کنیم! به کار گیری پاپ آپ در هنگام ورود کاربر، ریسک بالایی دارد و برای استفاده از آن باید به اندازه کافی تخصص داشته باشید، تا نتیجه مثبت حاصل شود.

پاپ آپ هنگام ورود

پاپ آپ هنگام خروج

این نوع پاپ آپ‌ها یک درجه از نوع قبلی بهتر هستند و می‌توانند تاثیرات مثبتی بر روی کسب و کارهای آنلاین داشته باشند. در هنگام خروج کاربر پیامی مبنی بر عضویت در خبرنامه، معرفی محصول و یا آگاهی از تخفیفات و… نشان داده می‌شود که در بسیاری از مواقع باعث ماندن بیشتر کاربر در سایت شما و حتی منجر به خرید می‌شود.

از انواع دیگر پاپ آپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاپ آپ کلیکی: پس از کلیک کاربر بر روی لینکی در قسمتی از سایت، این نوع تبلیغات نشان داده می‌شوند.
  • پاپ آپ اسکرول: زمانی که کاربر صفحه را اسکرول می‌کند، با رسیدن به نقطه‌ای مشخص ظاهر می‌شود.
  • پاپ آپ مبتنی به زمان: زمانی که مدت زمان مشخصی از ماندن کاربر در وبسایت بگذرد، این نوع پاپ آپ ظاهر می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ

 

فاکتورهای مؤثر بر سئو که در پاپ آپ باید مورد استفاده قرار بگیرد

اگر قصد استفاده از پاپ آپ را دارید باید به دو نکته مهم توجه کنید. اول اینکه با اصول سئو همخوانی داشته باشد و دوم، در راستای ایجاد بهترین تجربه کاربری باشد. به این ترتیب، هدف از رعایت اصول سئو نیز، ایجاد یک تجربه کاربری منحصر به فرد و عالی است، پس با رعایت 4 فاکتور مهم زیر می‌توانید علاوه بر تأثیر مثبت سئو بر سایت، برای کاربران خود تجربه کاربری فوق العاده‌ای ایجاد کنید.

زمان‌بندی (Timing)

بهتر است بدانید که زمان بندی مهم‌ترین مؤلفه برای ساخت هر نوع پاپ آپی است که قصد ایجاد آن را دارید. منظور از زمان بندی، زمان بارگذاری پاپ آپ روی صفحه‌ای است که مخاطب در حال خواندن آن است. پس باید بتوانید بهترین زمان را برای نمایش پاپ آپ استفاده کنید؛ در غیر اینصورت، مخاطب هیچ تمایلی برای دنبال کردن و موافقت درخواست تان نخواهد داشت.

به عنوان مثال، شما یک سایت فروش دارو دارید و مخاطب از طریق گوگل وارد یکی از صفحات شما شده است. او در این صفحه در حال مطالعه فواید استفاده از قرص‌های تقویت کننده سیستم ایمنی ابدن است و شما هم یک پاپ آپ برای خرید این دارو طراحی کرده اید. بنابراین، باید حدس بزنید که مطالعه مخاطب تان چقدر طول می‌کشد و بهترین زمان برای نمایش پاپ چه زمانی است؟ ابتدای باز کردن صفحه، اواسط مطالعه مقاله یا هنگام خروج از صفحه؟

توصیه می‌کنیم برای بدست آوردن زمان مناسب این کار، از تست های A/B استفاده کنید و علاوه بر نکته مهمی که گفتیم، به مدت زمان نمایش پاپ آپ نیز توجه کنید. نمایش طولانی یا خیلی کوتاه، نمی‌تواند باعث حصول نتیجه دلخواه‌تان باشد.

محتوا (Content)

این مورد در پاپ آپ های نوع مودال آن هم در موارد قانونی و اجباری باید مورد توجه قرار بگیرد. در این موارد، گوگل عدم دسترسی مناسب کاربر به سایت را امتیاز منفی محسوب نمی‌کند. مثال واضح آن پرسیدن سن کاربر جهت ایجاد دسترسی به محتوای مجاز، می‌باشد.

تعامل (Interaction)

اگر قصد دارید هم از پاپ آپ استفاده کنید و هم مورد جریمه گوگل واقع نشوید پس باید پاپ آپ خود را به گونه ای طراحی کنید که محتوای آن برای کاربر جذاب باشد، به نمایش سایر قسمت های صفحه آسیب نرساند، کاربران صفحه بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند، با آن تعامل برقرار کرده و در صورتی که نیازی به استفاده از پاپ آپ نداشته باشند، بدون دردسر آن را بسته و به فعالیت خود ادامه دهند.

پاپ آپ چیست

شرایط (Conditions)

از دیگر فاکتورهایی که در پاپ آپ باید مورد توجه قرار بگیرد و بر سئو سایت نیز تأثیر فراوانی دارد، شرایط استفاده از آن می‌باشد. منظور از شرایط، به طور مختصر این است که قرار است پاپ آپ خود را برای کدام گروه از مخاطبان تان به نمایش بگذارید؟ مثلا پاپ آپ خود را طوری طراحی می‌کنید فقط بازدیدکنندگانی که از طریق شبکه های اجتماعی وارد سایت شده اند آن را مشاهده کنند و در مقابل، برای کاربرانی که از طریق گوگل به سایت تان هدایت می‌شوند هیچ نوع پاپ آپی نشان داده نشود.

نرخ تعامل (Engagement)

بیاد داشته باشید که شما از پاپ آپ ها به عنوان ابزاری برای تعامل بیشتر با کاربران استفاده می‌کنید، پس اگر پاپ آپ موردنظر باعث شود کاربر به سرعت پس از ورود به صفحه، آن را ببندد و از سایت خارج شود دیگر چنین پاپ آپی نه تنها سودمند نیست بلکه نرخ تعامل سایت را نیز بشدت کاهش خواهد داد.

جمع بندی پایانی

در این مقاله به طور کامل بیان کردیم که پاپ آپ چیست، هرچند که قبلا هم همگی ما با این روش تبلیغات آشنا بوده‌ایم. البته همان طور که اشاره کردیم، نمی‌توان گفت این روش تبلیغات آنلاین صد در صد دارای عیب و ایراد است، بلکه مزایایی نیز دارد که بسیاری از وبسایت‌ها از آن بهره می‌برند.

حالا که با پاپ آپ ها و ویژگی های آن ها آشنا شدیم، به نظر شما چگونه می توانیم از این روش تبلیغاتی استفاده کنیم تا هم نرخ تبدیل سایت خود را بالا ببریم و هم کاری کنیم تا این تبلیغات مزاحم باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش درآمدمان شوند؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. هادی عظیمی

    سلام مچکرممم خوب بود مقالتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin