ایلاستریتور چیست؟ 8 کاربرد اصلی ایلاستریتور


طراحان گرافیکی برای انجام پروژه‌های خود از ابزارهای متعددی همچون فتوشاپ، ایلاستریتور و چندین ابزار دیگر استفاده می‌کنند. فتوشاپ به دلایل مختلفی همچون کاربردی بودن در میان عده زیادی از افراد، نرم‌افزاری شناخته شده است….

طراحان گرافیکی برای انجام پروژه‌های خود از ابزارهای متعددی همچون فتوشاپ، ایلاستریتور و چندین ابزار دیگر استفاده می‌کنند. فتوشاپ به دلایل مختلفی همچون کاربردی بودن در میان عده زیادی از افراد، نرم‌افزاری شناخته شده است. اما هنوز هم بسیاری از افراد به خوبی نمی‌دانند که ایلاستریتور چیست و چه کاربردی دارد؟

ایلاستریتور، یکی از نرم‌افزارهایی است که طراحان گرافیکی، روزانه با آن سروکار دارند. بنابراین، می‌توان گفت که این برنامه جزء ابزارهای بسیار محبوب در میان گرافیک دیزاینرها به شمار می‌رود. ایلاستریتور، نسبت به فتوشاپ دارای پیچیدگی‌های بیشتری است و به همین دلیل، ابزاری تخصصی محسوب می‌شود. طراحان گرافیک با استفاده از این نرم‌افزار قادرند که آثار گرافیکی بسیار زیبا و حرفه‌ای همچون لوگو، بروشور، کاتالوگ، اینفوگرافیک و… را طراحی کنند.

در ادامه این مطلب از رشدانا، درمورد کاربردهای ایلاستریتور بیشتر توضیح می‌دهیم تا به خوبی با ظرفیت‌های این نرم‌افزار بسیار کاربردی آشنا شوید. تا انتها همراه ما باشید.

 

ایلاستریتور (Illustrator) چیست؟

Adobe Illustrator یا همان ایلاستریتور، یک نرم‌افزار طراحی گرافیک است که به وسیله شرکت معروف ادوبی و با زبان ++c ساخته شده است. این نرم‌افزار به گونه‌ای ساخته شده که برای بوجود آوردن آثار گرافیکی مثل لوگو از سیستم برداری یا فرمت وکتور (Vector) استفاده می‌کند.

احتمالا وکتور یا سیستم برداری کمی برایتان ناآشنا باشد. به‌طور ساده و خلاصه باید گفت این نرم‌افزار، برنامه‌ای وکتوربیس است. ازاین‌رو، تصاویر در وکتور به صورت مجموعه‌ای از ویژگی‌های هندسی شامل نقطه، خط، منحنی و… ذخیره می‌شوند. در نهایت می‌توان برای خلق هرنوع طرح گرافیکی از یک واحد کوچک گرفته تصاویر کلی از این ابزار بهره برد.

ایلاستریتور، به طراحان کمک می‌کند تا آنچه مدنظرشان است را روی کامپیوتر بیاورند و سپس جزئیات گرافیکی آن تصویر مثل نقطه، خطوط و… را به صورت دلخواه خود تغییر دهند.

علاوه بر طراحان گرافیکی که از ایلاستریتور برای ایجاد جدول، دیاگرم، آیکون، لوگو، الگو، پوستر، کارت ویزیت و ده‌ها مورد دیگر استفاده می‌کنند؛ طراحان سایت نیز برای دیزاین سایت از این برنامه فوق‌العاده بهره می‌برند.

ایلاستریتور چیست

ایلاستریتور چه کاربردی دارد؟

تا این قسمت از مقاله راجع به اینکه ایلاستریتور چیست، صحبت کردیم. حال قصد داریم برای آشنایی بیشتر با این برنامه، برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن را معرفی کنیم.

 

ایجاد گرافیک های متنی

یکی  از کاربردهای ایلاستریتور گرافیک‌های متنی است. در بسیاری از طرح‌های گرافیکی مورد نیاز مشتریان، باید از متن استفاده کرد. ایلاستریتور این امکان را برای طراحان فراهم کرده است تا در ساخت پوستر، کارت ویزیت، پست‌کارت و امثال آن بتوانند متن را به کار ببرند.

 

طراحی UI

پیش از طراحی هرگونه اپلیکیشن یا وب‌سایت باید طرح اولیه آن را ایجاد کرد. سپس، تغییرات نهایی را بر آن طرح اولیه اعمال نمود. این کار توسط طراحان سایت و اپلیکیشن و با کمک ایلاستریتور انجام می‌شود.

 

کشیدن نقاشی دیجیتال

نقاشی دیجیتال که طی سال‌های اخیر رواج فراوانی یافته است؛ توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و بیشتر برای کاربردهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، کاربرد تجاری نقاشی دیجیتال بسیار فراگیرتر از کاربرد شخصی آن است.

امروزه نقاشی دیجیتال برای بیزنس‌ها و اهداف تجاری کسب و کارها بسیار ضروری است. چرا که در طراحی منوی رستوران‌ها، بسته‌بندی محصولات، پوستر و طرح‌های تبلیغاتی، جلد کتاب و ده‌ها مورد تجاری دیگر کاربرد دارند. از‌این‌رو، کارفرماهای بسیاری به طراحان گرافیک نیاز مبرم دارند.

ایلاستریتور چه کاربردی دارد

 

ارتقاء طرح‌های موشن گرافیک

هرچند افرادی که به صورت حرفه‌ای موشن گرافیک کار می‌کنند؛ تخصص فراوانی در متحرک سازی تصاویر دارند اما در برخی از اوقات نمی‌توانند طراحی کاراکتر یا اِلمان ها را به صورت حرفه‌ای انجام دهند. در نتیجه، بسیاری از موشن گرافیست‌ها، به نرم‌افزار ایلاستریتور به منظور ارتقاء کار خود نیاز دارند.

 

حتما بخوانید: موشن گرافیک چیست؟

 

طراحی لباس و سایر محصولات چاپی

یکی از کاربردهای بسیار فراگیر ایلاستریتور ، طراحی روی لباس، ماگ، قاب موبایل و امثال آن است. پیکسل‌ها و استیکرهایی که برای زیباتر کردن لپتاپ، گوشی، دفتر و… می‌خرید نیز توسط همین برنامه حرفه‌ای طراحی می‌شوند.

 

انیمیشن سازی و بازی سازی

در بازی سازی، توانایی کار با ایلاستریتور بسیار ضروری است. چراکه کاراکترها و هر نوع المان موجود در بازی باید به وسیله این نرم‌افزار خلق شوند. از سوی دیگر، انیمیشن محبوبیت فراوانی میان گروه‌های جوان و نوجوان دارد؛ به نحویکه در حوزه انیمیشن سازی نیز نیاز شدیدی به استخدام طراحان دارای مهارت در کار با ایلاستریتور، وجود دارد.

کاربردهای ایلاستریتور

طراحی اینفوگرافیک

هرچند با نرم‌افزار فتوشاپ هم می‌توان اینفوگرافیک ساخت اما دو دلیل عمده برای استفاده از ایلاستریتور در این‌باره وجود دارد. اول اینکه: طراحی برخی از قالب‌های مورد نیاز در ایلاستریتور با سرعت بیشتری انجام شده و از سوی دیگر برای طراح نیز راحت‌تر است. دوم اینکه: برای چاپ اینوفگرافیک در سایزهای بزرگ (مانند بنرهای نصب شده در مدارس یا دانشگاه‌ها) خروجی کار باید کیفیت بالایی داشته باشد؛ در اینگونه موارد نیز کیفیت ایلاستریتور نسبت به فتوشاپ بسیار بیشتر است.

 

حتما بخوانید: فتوشاپ چیست؟ کاربردهای بی نظیر فتوشاپ را بشناسید

 

طراحی آیکون

اگر در خاطرتان مانده باشد اوایل مقاله؛ هنگام صحبت از اینکه ایلاستریتور چیست و چه کاربردی دارد، به طراحی سایت با کمک این برنامه اشاره کردیم. یکی از کاربردهای رایج ایلاستریتور، همین طراحی آیکون برای اپلیکیشن یا وب‌سایت است که اتفاقا در صورت طراحی بسته‌های آیکون سفارشی نیز می‌توان درآمد بالایی بدست آورد.

 

ویژگی‌های ایلاستریتور چیست؟

علیرغم اینکه تا این قسمت از مقاله متوجه بسیاری از قابلیت‌های ایلاستریتور شده‌اید اما بهتر است برخی از ویژگی‌های این برنامه را نیز بشناسید.

  • برخورداری از کیفیت بالا حتی پس از تغییر سایز تصاویر
  • ایجاد تصاویر 3 بعدی و 2 بعدی
  • امکان رنگ‌آمیزی و طراحی پرسپکتیو
  • مدیریت رنگ‌های تصاویر برای چاپ
  • امکان تبدیل کردن تصاویر به وکتور
  • آسان‌تر شدن طراحی گرافیک به کمک Pen Tools
  • قابلیت استفاده از پنل‌های دارای چند لایه
  • وجود افکت‌های گرافیکی، فیلترها و استفاده راحت از این قابلیت‌ها

 

و اما جمع‌بندی

در این مطلب از رشدانا به این پرسش‌ها پرداختیم که ایلاستریتور چیست و چه کاربردی دارد؟ درواقع ایلاستریتور یکی از نرم‌افزارهای محبوب گرافیک دیزاینرها است که به وسیله آن گرافیک وکتور موردنظر خود را ایجاد می‌کنند. در ادامه و پس از بیان مشخصات این برنامه جذاب نیز به برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن همچون انیمیشن سازی، طراحی جلد کتاب، پوستر، منوی رستوران و… اشاره کردیم.

آیا برای یادگیری ایلاستریتور Illustrator و کار با این نرم‌افزار بسیار مفید، برنامه‌ای دارید؟ به نظر شما یادگیری ایلاستریتور تا چه حد می‌تواند در موفقیت کسب و کارتان مفید باشد؟ نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

پیشنهاد دوره: آموزش ایلاستریتور از صفرتاصد

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش طراحی با نرم افزار ایلاستریتور Illustrator

Adobe Illustrator

به دنیای خطوط و طراحی گرافیکی وارد شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin