فیگما چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟


/

اگر تا به حال در حوزه گرافیک و مشاغل مربوط به آن فعالیت کرده باشید، احتمالا تا حدودی با اهمیت رابط کاربری و میزان ارزش آن برای سایت و یا نرم‌افزارهای دیگر آشنا هستید. یکی…

اگر تا به حال در حوزه گرافیک و مشاغل مربوط به آن فعالیت کرده باشید، احتمالا تا حدودی با اهمیت رابط کاربری و میزان ارزش آن برای سایت و یا نرم‌افزارهای دیگر آشنا هستید. یکی از ابزارهای طراحی رابط کاربری، فیگما است. این نرم‌افزار هم مانند فتوشاپ برای طراحی گرافیک ایجاد شده، اما تفاوت‌های قابل توجهی با آن دارد. برای آن‌که بدانید فیگما چیست و با مزایا و ویژگی‌های آن شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فیگما چیست؟

هدف از طراحی نرم‌افزاری به نام فیگما، آسان‌تر کردن فرآیند طراحی رابط کاربری است. درواقع این ابزار، به طراحان UI کمک می‌کند تا در بهترین حالت ممکن آنچه را که در ذهنشان دارند، به تصویر بکشند. لازم به ذکر است که امکان استفاده از فیگما در قالب اپلیکیشن و بر روی گوشی نیز میسر است. اگر شما هم به تازگی قصد دارید به حوزه طراحی رابط کاربری وارد شوید و در این زمینه آموزش ببینید، پیشنهاد می‌کنیم از یادگیری فیگما غافل نباشید!

فیگما چیست

مزایای فیگما چیست؟

همان‌طور که در قسمت قبلی نیز اشاره کردیم، فیگما به عنوان یک ابزار طراحی Ui، قابلیت‌های فراوانی برای پدید آوردن یک رابط کاربری عالی در اختیارتان قرار می‌دهد. در این بخش، قصد داریم برایتان توضیح دهیم که دلیل اهمیت یادگیری فیگما برای طراحان UI چیست و شما را با مزایای آن آشنا کنیم.

قابل اجرا بر روی انواع سیستم عامل‌ها

در زمان نصب این نرم‌افزار با هیچ‌گونه محدودیتی روبرو نخواهید شد. به عبارتی بهتر، تفاوتی ندارد که شما از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید، به هر حال نصب این ابزار با موفقیت انجام می‌شود. شما می‌توانید فیگما را حتی بر روی گوشی اندرویدی و یا iOS خود نیز نصب کنید و از کار کردن با آن لذت ببرید!

مجهز به ابزارهای گوناگون

شاید این دیدگاه برایتان ایجاد شده باشد که به دلیل تحت وب بودن فیگما، ممکن است کم و کاستی‌هایی در قابلیت‌های آن وجود داشته باشد. جالب است بدانید که فیگما ابزارهای بسیار متنوعی دارد که می‌توانید برای به تصویر کشیدن ایده‌هایتان از آن استفاده کنید. وجود آپشن‌ها و گزینه‌های مختلف در این برنامه، سبب شده تا کاربران بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند.

 

حتما بخوانید: بهترین ابزارهای طراحی UI یا طراحی رابط کاربری را بشناسید.

 

آنلاین بودن فیگما

یکی دیگر از مزایای فیگما، آنلاین بودن آن است. درواقع استفاده از این برنامه بر روی مرورگر وب نیز امکان‌پذیر است. حتی اگر در شرایطی قرار گرفتید که اینترنت در اختیارتان نبود، امکان کار کردن به صورت آفلاین بر روی فایلی که قبلا باز کرده‌اید نیز میسر است.

استفاده و نصب سریع و آسان

استفاده از این نرم‌افزار به قدری آسان است که معمولا اگر با برنامه‌های گرافیکی دیگر کار کرده باشید، خیلی زود چگونگی انجام پروژه‌ها با استفاده از فیگما را نیز یاد می‌گیرید. همچنین سرعت بالای این نرم‌افزار، سبب پرطرفدار شدن آن شده است.

امکان انجام کارهای تیمی

از آنجایی که طراحی رابط کاربری یک سایت، کار یک نفر نیست و معمولا به صورت گروهی انجام می‌شود، فیگما می‌تواند گزینه مناسبی برای انجام کارهای تیمی باشد. درواقع این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که بتوانید هم‌گروهی‌هایتان را به پروژه اضافه کنید و از نظرات آن‌ها نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که سطح دسترسی و اختیارات، قابل تنظیم هستند. بنابراین اگر نخواهید کسی تغییراتی در طراحیتان اعمال کند، می‌توانید فقط اجازه تماشا و بیان نقطه نظرات را بدهید. این قابلیت کمک می‌کند تا مدیریت انجام پروژه‌ها نیز راحت‌تر شود و اختلافات و هرج و مرج‌های احتمالی از تیم شما دور بماند!

مجهز به سیستم طراحی مقیاس‌پذیر

شما با استفاده از سیستم طراحی مقیاس‌پذیر، می‌توانید هر اندازه که بخواهید به سازمان یا کسب و کار موردنظرتان امکان دسترسی به پروژه بدهید. این امر، به مدیریت و کنترل بهتر برنامه‌ها، کارها و طراحی‌های شما کمک می‌کند.

 

حتما بخوانید: تفکر طراحی چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

امکان آپلود و اشتراک‌گذاری آسان

با استفاده از فیگما، این امکان برایتان فراهم می‌شود هر نوع فایلی که موردنظرتان است را با همکاران خود اشتراک‌گذاری کنید. امکان آپلود آرت بورد با دیگران بسیار راحت است و آن‌ها می‌توانند تنها با یک کلیک، فایل‌ها را ببینند و از محتوای آن‌ها باخبر شوند.

آپدیت مداوم

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فیگما نسبت به سایر ابزارهای مربوط به حوزه طراحی UI، آپدیت مداوم و همیشگی آن است. این امر موجب می‌شود تا همواره به‌روزترین برنامه‌ها و قابلیت‌ها در دسترستان قرار بگیرد و روز به روز فرآیند طراحی برایتان لذت‌بخش‌تر شود.

معرفی مهم‌ترین بخش‌ها و ابزارهای فیگما

ابتدایی‌ترین صفحه‌ای که پس از باز شدن فیگما مشاهده می‌کنید، چند بخش را شامل می‌شود. در قسمت بالای صفحه، نوار ابزاری وجود دارد که که گزینه‌هایی مانند Frame، Pen، Tools و… را در آن می‌بینید. گوشه بالا سمت راست، می‌توانید پروفایل خود و همکارانتان را مشاهده کنید. در نزدیکی پروفایل، گزینه share قرار دارد که در صورت تمایل به اشتراک‌گذاری فایل، می‌توانید از آن استفاده کنید. کنار آیکون Share، قسمتی است که در آن امکان بازدید از پروژه‌هایی که تاکنون بر روی آن‌ها کار کرده‌اید، وجود دارد.

ستونی که در سمت راست صفحه می‌بینید، مربوط به تنظیم ویژگی‌ها و ستون سمت چپ، فریم‌ها و لایه‌ها را نشان می‌دهد. برای آن‌که بتوانید کار خود را شروع کنید، در ابتدا لازم است یک فریم یا آرت بورد ایجاد کنید. با زدن گزینه Frame، می‌توانید آرت بورد را مطابق صفحه نمایش خود تنظیم نمایید و آن را نام‌گذاری کنید.

Tools

یکی از قسمت‌هایی که در فیگما بسیار پرکاربرد است، همین قسمت Tools یا ابزارها می‌باشد. این بخش به شما کمک می‌کند تا اشکالی که موردنظرتان هستند را در داخل فریم‌ها ایجاد کنید. شما می‌توانید با استفاده از ستون سمت راست، تغییراتی که مدنظرتان است را در اشکال رسم شده اعمال کرده و آن‌ها را مطابق نظرتان تنظیم کنید. ازجمله تغییراتی که بر روی طراحی‌ها انجام می‌شوند: گرد کردن گوشه‌های چهارضلعی‌ها، بریدن بخشی از دایره و یا ایجاد دورخط (Strok) است.

کاربرد لایه‌ها در فیگما چیست؟

در ستون سمت چپ که مربوط به لایه‌ها است، شما می‌توانید نام مربوط به فریم که خودتان انتخاب کرده‌اید را مشاهده کنید. همچنین در قسمت زیرفریم، لایه‌ها به ترتیب چیده شده‌اند. زمانی که بر روی یکی از لایه‌ها کلیک کنید، شکل مربوط به آن نیز فعال می‌شود. درواقع ایجاد هر شکل در فریم، منجر به اضافه شدن یک لایه به ستون سمت چپ خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش فیگما

 

ابزارهای Pen، Pencil و Blend

اگر تاکنون با ابزارهای گرافیکی کار کرده باشید، احتمالا می‌دانید که کار Pen چیست؟! این ابزار می‌تواند گره و خط ایجاد کند و به شما کمک می‌کند تا اشکال غیرهندسی رسم کنید. Pencil سبب رسم فرم‌های نرم می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از Blend، دستگیره گره‌ها را تغییر داده و به شکل دلخواه خود برسید.

ابزار متن

یکی دیگر از ابزارهای مهمی که در اینجا قصد معرفی آن را داریم، متن (Text) است. واضح است که با استفاده از آن می‌توانید متن‌های موردنظرتان را به طراحی خود اضافه کنید. اندازه فونت و نوع آن نیز قابل تنظیم می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر از نسخه تحت وب فیگما استفاده می‌کنید، امکان نوشتن با فونت فارسی وجود ندارد!

جمع بندی

یکی از بخش‌های مهم طراحی هر سایت و یا نرم‌افزاری، مربوط به طراحی UI آن است. ابزارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، فیگما است. در این مقاله، سعی بر آن داشتیم تا این برنامه را به طور کامل معرفی کنیم و به مزایا و چند مورد از قابلیت‌های آن نیز اشاره کردیم.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش فیگما (Figma)

Figma Course

بستری برای طراحی گروهی و خلاقانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin