فول استک چیست و برنامه‌نویس فول استک کیست؟


همان‌طور که می‌دانید، برای راه‌اندازی و طراحی یک سایت، افراد یک تیم با تخصص‌های مختلف باید با یکدیگر همکاری کنند. در این تیم، طراح گرافیک، برنامه‌نویس بک اند، برنامه‌نویس فرانت اند و… حاضر هستند و…

همان‌طور که می‌دانید، برای راه‌اندازی و طراحی یک سایت، افراد یک تیم با تخصص‌های مختلف باید با یکدیگر همکاری کنند. در این تیم، طراح گرافیک، برنامه‌نویس بک اند، برنامه‌نویس فرانت اند و… حاضر هستند و هرکدام وظایف مشخصی دارند. علاوه بر همه این‌ها، تخصصی به نام فول استک نیز وجود دارد که در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت برنامه‌نویس فول استک کیست؛ با ما همراه باشید.

برنامه‌نویس فول استک کیست؟

برنامه‌نویسی هر سایت به دو بخش بک اند و فرانت اند تقسیم می‌شود. بک اند یا همان سمت سرور، به قسمتی از برنامه‌نویسی سایت می‌گویند که شما به عنوان کاربر آن را مشاهده نمی‌کنید. به بیانی دیگر، هرآنچه که به پشت صحنه یک سایت مربوط می‌شود، بک اند است. از طرفی، فرانت اند مربوط به تمام آن چیزی است که شما در سایت مشاهده می‌کنید. به عنوان مثال، اگر در پس‌زمینه صفحات سایت رنگ صورتی وجود دارد، این موضوع در برنامه‌نویسی فرانت اند کدنویسی شده است.

هر دو این برنامه‌نویسی‌ها کاملا تخصصی هستند و برای فعالیت در هرکدام از آن‌ها باید تخصص لازم را داشته باشید. گاهی اوقات پیش می‌آید که شخصی به تمام مهارت‌های فرانت اند و بک اند مسلط باشد. به چنین فردی، Fullstack developer می‌گویند. درواقع زمانی که یک نفر در تیم چنین مهارتی داشته باشد، پدید آوردن یک رابط کاربری خوب و کدنویسی سمت سرور بر عهده او خواهد بود.

فول استک کیست

مهارت‌های یک برنامه‌نویس فول استک چیست؟

برخلاف تصور عموم، تسلط به چند زبان سمت کاربر و سمت سرور باعث نمی‌شود که یک فرد فول استک شود! درواقع علاوه بر برنامه‌نویسی، مهارت‌های دیگری نیز وجود دارند که برای رسیدن به این سطح از تخصص باید بیاموزید. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • آشنایی با مباحث امنیت
  • طراحی حرفه‌ای رابط کاربری
  • برنامه‌نویسی وب
  • آشنایی با UI و UX
  • آشنایی با هاست و سرور و شبکه
  • توانایی مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری
  • کار با پایگاه داده
  • آشنایی با سئو
  • مهارت کار با APIها
  • آشنایی با سیستم‌های کنترل ورژن

مهارت‌هایی که تا اینجا نام بردیم، کاملا حرفه‌ای هستند و بدون شک برای دستیابی به همه آن‌ها زمان و تجربه زیادی موردنیاز است. البته هرچند که رسیدن به این درجه از توانمندی سخت است، اما غیرممکن نیست!

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی چیست؟ آنچه از برنامه نویسی نمی دانید

 

فول استک شدن چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از افرادی که به تازگی وارد عرصه برنامه‌نویسی می‌شوند، از همان ابتدا تلاش می‌کنند تا به یک متخصص فول استک تبدیل شوند. به همین دلیل مدام در دوره‌ها و کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند. این در حالی است که شرکت در دوره‌های مختلف هیچ کمکی به آن‌ها نخواهد کرد! فول استک شدن، نتیجه سال‌ها تلاش و کسب تجربه در حوزه‌های گوناگون است و چیزی نیست که با شرکت در چند دوره به دست آید. بنابراین توصیه کارشناسان به این دسته از افراد این است که ابتدا در یک مهارت به درجه عالی برسند و سپس به سراغ تخصص دیگری بروند.

به عنوان مثال، اگر شغل اصلی شما برنامه‌نویسی فرانت اند است، بهتر است در همان حوزه کسب تجربه کنید. سپس با مهارتی که دارید، در تیم‌های درجه یک فعالیت کنید و بهترین عملکرد را داشته باشید. بدون شک با پیش گرفتن چنین روندی، هر روز پیشرفت خواهید داشت و همین امر یک موفقیت برایتان محسوب می‌شود. زمانی که خیالتان از یک مهارت تکمیل شد، می‌توانید به فکر کسب تجربه در سایر حوزه‌ها باشید.

باتوجه به آنچه که گفته شد، فول استک شدن نباید از همان ابتدا راه هدف باشد، بلکه هدف شما باید بهترین شدن در مسیر پیش رویتان باشد. افراد زیادی هستند که از همان ابتدا به مباحث مختلف وارد شده‌اند و بدون آن‌که مهارتی به دست آورند، به سراغ شاخه دیگر رفتند و پس از گذشت سال‌ها هنوز به عنوان یک برنامه‌نویس معمولی و حتی مبتدی فعالیت می‌کنند! این امر نشان‌دهنده عدم تمرکز بر روی یک موضوع و از این شاخه به آن شاخه پریدن است!

اهمیت فول استک دولوپر

بررسی مزایا و معایب فول استک شدن

به طور کلی، فول استک بودن مزایای زیادی برای فرد متخصص دارد. یکی از مزایای متخصص بودن در چند حوزه، این است که همیشه فرصت شغلی برایشان فراهم است. همچنین حقوق این برنامه‌نویسان مبلغ قابل توجهی است و درآمد آن‌ها نسبت به سایر متخصصین بیشتر می‌باشد.

به عنوان یکی از معایب فول استک، می‌توان به این مورد اشاره کرد که ممکن است شما را در تله توهم متخصص شدن بیندازد! از آنجایی که این افراد باید به صورت هم‌زمان در چند حوزه مختلف فعالیت کنند، این احتمال وجود دارد که نتوانند در همه آن‌ها به اندازه کافی رشد کنند و به پیشرفت کافی برسند. علاوه بر این، از آنجایی که در بازار کار، این برنامه‌نویسان را با توانمندی‌های بسیار بالا می‌شناسند، سطح انتظارات از آن‌ها افزایش یافته و معمولا به همین دلیل با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند.

 

حتما بخوانید: چگونه می‌توان مانند یک برنامه نویس موفق فکر کرد؟

 

عملکرد متخصص فول استک بهتر است یا تیم مجزا؟

همان‌طور که می‌دانید، در اکثر تیم‌های طراحی سایت، متخصص‌های فرانت اند و بک اند متفاوت هستند و به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند. بدون شک زمانی که افراد مختلف گوشه‌ای از کار را بگیرند، پروژه با کیفیت و دقت بیشتری پیش خواهد رفت. چراکه تمرکز متخصصین تنها بر روی یک موضوع قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر، حضور برنامه‌نویس فول استک در تیم هم کار اشتباهی نیست، اما ممکن است یک‌سری خطاها در کار دیده شود.

به هر حال این واقعیت را باید بپذیریم که همه ما در یک‌سری از حوزه‌ها ضعف داریم، در حالی که در بعضی دیگر عملکرد بسیار خوبی از خود بروز می‌دهیم. به عنوان مثال، فردی که منطق قوی‌تری دارد، در برنامه‌نویسی سمت سرور موفق‌تر خواهد بود. در حالی که ممکن است در قسمت‌هایی که نیاز به خلاقیت دارد، چندان خوب نباشد. به هر حال هرچند که چند مهارتی بودن برای خود فرد خوب است و درآمد و جایگاه خاصی را برای او رقم می‌زند، اما در کار بهتر است که این افراد بیشتر مدیریت کنند و کارهای عملی را تیم‌های مجزا انجام دهند.

جمع بندی

از آنجایی که طراحی سایت یک کار کاملا تخصصی است، لازم است هر فرد بر روی حرفه خود تمرکز داشته باشد. اما فردی که به عنوان برنامه‌نویس فول استک شناخته می‌شود، می‌تواند چندین بخش را با هم اداره کند، برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند را به صورت هم‌زمان انجام دهد و یک پروژه را به تنهایی به سرانجام برساند. برای رسیدن به این جایگاه، گذراندن کلاس‌های مختلف فایده‌ای ندارد و کسب تجربه‌های عملی اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله، به طور کامل توضیح دادیم که برنامه‌نویس فول استک کیست و چگونه می‌توان به این سطح از تخصص رسید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی به طور کامل
فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی فرانت اند Front-End

Front-end

برنامه نویسی فرانت اند را اصولی یاد بگیرید و بازار کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin