ویدیو مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟


به دنبال پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، تمامی فعالیت های بشر دچار تغییر و تحول شده است. یکی از این فعالیت ها که دستخوش تغییرات گشته اند، بازاریابی است که امروزه به انواع روش های مدرن بازاریابی…

به دنبال پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، تمامی فعالیت های بشر دچار تغییر و تحول شده است. یکی از این فعالیت ها که دستخوش تغییرات گشته اند، بازاریابی است که امروزه به انواع روش های مدرن بازاریابی دیجیتال انجام می‌پذیرد. از جمله روش های این نوع بازاریابی، ویدیو مارکتینگ است. اگر می خواهید بدانید ویدیو مارکتینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد، در این مقاله با رشدانا همراه باشید.

 

مارکتینگ (Marketing) چیست؟

برای درک هرچه بهتر ویدیو مارکتینگ، در ابتدا لازم است با معنای مارکتینگ بیشتر آشنا شوید. مارکتینگ در واقع لفظ مدرنی از بازاریابی سنتی است و هم معنی می‌باشند. اما در درنیای امروز، وقتی صحبت از بازاریابی به میان می آید معمولا از لفظ بازاریابی مدرن یا بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing استفاده بیشتری می شود؛ پس در واقع باید بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و کسب وکارها چگونه از انواع مختلف این بازاریابی برای رسیدن به مقاصد خود بهره می برند.

 

ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) چیست؟

بازاریابی ویدیویی در واقع یکی از روش های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است که با پیشرفت تکنولوژی و وابسته شدن مردم به آن، روی کار آمده است.

در این نوع از بازاریابی، ویدیویی کوتاه از محصول و یا خدمات یک شرکت به نمایش گذاشته می‌شود و این فرصت به وجود می‌آید که مشتری به صورتی ملموس‌تر با مزایا و ویژگی محصول یا خدمات مورد نظر آشنا شود. ویدیو مارکتینگ تنها به معرفی محصول ختم نمی‌شود و ممکن است برای جلب توجه مشتری ویدیو هایی نظیر آموزش در زمینه ای خاص، معرفی ابزار ها و طرز استفاده از آنها، بررسی فواید یک محصول و… ساخته شود.

ویدیو مارکتینگ چیست

تاریخچه ویدیو مارکتینگ

برخلاف باور عموم، ویدیو مارکتینگ یا Video Marketing پدیده ای جدید نیست و اولین اقدام ویدیو مارکتینگ مربوط به سال 1940 است که توسط شرکت Bulova در ایستگاه تلویزیونی نیویورک ساخته شد و در آن به تبلیغ محصول خود پرداخت. این اقدام در سال 1981 با ساخت دو قطعه تبلیغاتی video killed the radio star و alternatively the very prophetic song came out رواج پیدا کرد.

در ادامه رواج بازاریابی ویدیویی، در سال 1984 شرکت اپل (Apple) اولین بازاریابی ویدیویی خود را انجام داد. سرانجام در سال 2005 با روی کار آمدن شبکه اجتماعی یوتیوب، شرکت های بزرگ، تبلیغات خود را به صورت گسترده شروع کردند. اولین شرکت هایی که در یوتیوب به بازاریابی ویدیویی پرداختند، شرکت های نایک (NIKE) و گوگل (Google) بودند. در ایران نیز از سال 1389 سرویس اشتراک گذاری ویدیو آپارات، مورد استفاده برای این روش از بازاریابی قرار گرفت.

 

ویدیو مارکتینگ چگونه انجام می‌شود؟

استفاده از ویدیو به عنوان بازاریابی، نسبت به سایر روش ها پر هزینه تر می‌باشد و ساخت ویدیو نیاز به مهارت بالایی دارد. به منظور بازاریابی ویدیویی باید آشنایی با ساخت ویدیو و یا موشن گرافیک داشته باشید و در غیر این صورت برون سپاری صورت می‌گیرد و باید به شرکت هایی که بدین منظور، کار را قبول می‌کنند و مهارت لازم را دارند سفارش کار دهید.

پس از ساخت ویدیو توسط شرکت و یا توسط صاحب کسب و کار، ویدیو در شبکه های مختلف مجازی و سایت ها به اشتراک گذاشته می‌شود تا مورد بازدید مخاطبین هدف قرار بگیرد. البته لازم به ذکر است که بیشتر کسب و کارها، ویدیو های تبلیغاتی خود را در سایت خود آپلود نمی‌کنند چرا که باعث سنگین شدن سایت و اختلال در عملکرد آن می‌گردد.

بیشتر شرکت ها ویدیو های بازاریابی خود را در شبکه هایی مانند آپارات و در صورت ارائه خدمات بین المللی، در یوتیوب به اشتراک می‌گذارند و نیز با جذب دنبال کننده در شبکه های مجازی نظیر توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram) و… تبلیغات خود را به مشتری عرضه می‌کنند.

 

ویژگی های بازاریابی ویدیویی

ویدیو مارکتینگ نیز مانند سایر روش های مارکتینگ دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است و شما به عنوان صاحب شرکت و یا کسب و کار باید ویژگی های هرکدام از روش های بازاریابی را به خوبی بشناسید.

 

مزایای ویدیو مارکتینگ

در کنار تمامی دشواری هایی که ساخت ویدیو بازاریابی ممکن است داشته باشد، مزایای زیادی نیز وجود دارد و همین امر سبب شده است که بسیاری از صاحبان کسب و کارها به سراغ این روش تبلیغاتی بروند. وقتی متوجه شوید مزایای اصلی ویدیو مارکتینگ چیست، اهمیت استفاده از این بازاریابی را بهتر درک خواهید کرد.

 

درگیر کردن کاربر

یکی از مهمترین مزایای دیگر این روش بازاریابی این است که باعث درگیری ذهنی مخاطب با موضوع شده و اگر ویدیو، تخصصی و اصولی ساخته شده باشد، مخاطب را در همان ده ثانیه اول، متقاعد به تماشای کلیپ تا انتها و دریافت پیام تبلیغاتی آن می‌کند.

 

سهولت در استفاده، تحلیل و بررسی

تماشا کردن ویدیو بسیار آسان تر از مطالعه یک متن چندین خطی و یا ورق زدن اسلاید های پیاپی است. به همین دلیل مخاطبین، تماشای ویدیو را به سایر کارها ترجیح می‌دهند و به همین سبب است که ویدیو بیشترین بازدهی را در بین روش های بازاریابی دارا می‌باشد. همچنین ابزارهای زیادی برای تحلیل و ارزیابی محتواهای ویدئویی وجود دارند. با استفاده از چنین ابزارهایی شما می‌توانید اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدها، شبکه‌های اشتراک‌گذاری شده، تعداد لایک‌ها و تمامی بازخوردها نسبت به محتوای خود را به دست آورید و مورد ارزیابی قرار دهید.

 

کامل و جامع بودن ویدیو

 در ساخت ویدیو، صاحب اثر قادر است تمامی نکاتی که مد نظر دارد را در محتوای ویدیویی بگنجاند و به خوبی منظور خود را به کاربر منتقل کند. در صورتی که اگر بخواهد همان مطالب را به رشته ی تحریر درآورد باید توضیحات اضافه دهد تا مخاطب متوجه منظور او شود.

کامل و جامع بودن ویدیو

تاثیرگذاری ویدیو بر احساسات کاربر و افزایش فروش

ویدیو به دلیل برقرار کردن ارتباط مستقیم با مخاطب می‌تواند از طریق طنز و یا عواطف، بر بیننده اثر بگذارد. این مورد یکی از تکنیک های موثربازاریابی نیز محسوب می شود. طبق بررسی‌های انجام شده، بازاریابی از طریق ویدئو تاثیر بسزایی در افزایش فروش دارد. خوب است بدانید، بزرگ‌ترین سایت‌های فروش در دنیا، مانند ای بی و آمازون، همواره با استفاده از ویدئو محصولات خود را معرفی می‌کنند و از این طریق نرخ فروش خود را تا 35 درصد افزایش داده‌اند.

 

ویدیو در حافظه ماندگارتر است

اگر از شما بخواهند یک مطلب و یک فیلم را به ذهن بسپارید سپس آن ها را بازگو کنید، مسلما فیلم را به خوبی به یاد خواهید آورد و با جزئیات بیشتری تعریف می‌کنید. در بازاریابی نیز برای آن که بتوانند برند خود را ماندگار کنند از ویدیو مارکتینگ استفاده می‌شود.

 

بهترین گزینه برای محتواهای آموزشی

اگر حوزه کاری شما مربوط به آموزش و ارائه خدمات است، شک نکنید که یکی از بهترین راه‌های جذب مخاطب، استفاده از ویدئو می‌باشد. هرچند که فایل صوتی یا تصویر می‌تواند اهدافتان را محقق کند، اما فرمت ویدئو بهترین گزینه ممکن برای آموزش خواهد بود. درواقع مزیتی که نسبت به سایر فرمت‌ها دارد، امکان نمایش تمام جوانب به صورت زنده و بدون محدودیت است.

 

به وایرال شدن کمک می‌کنند

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از تماشای یک ویدئو جذاب، ترغیب به اشتراک‌گذاری آن با دوستانتان شوید. خوب است بدانید، به صورت روزانه و در هر دقیقه، بیشتر از 700 کلیپ توسط کاربران توییتر به اشتراک گذاشته می‌شود. همین امر سبب سرعت بخشیدن به وایرال شدن ویدئوهای شما خواهد شد. به علاوه از آنجایی که هر ویدیویی در قالب خاص خود ساخته می‌شود و کمتر پیش می‌آید که به صورت کپی ساخته شوند، موتورهای جستجو به دلیل یونیک بودن محتوا به آن ها علاقه مند هستند و آن ها را بیشتر در معرض بازدید قرار می‌دهند.

 

معایب ویدیو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ در کنار مزایای زیادی که برای صاحبان شرکت ها به همراه دارد، دارای معایبی هم هست. اینکه بدانید معایب بازاریابی ویدیویی چیست به شما کمک می کند تا بتوانید با سنجیدن شرایط خودتان از این روش استفاده بهتری کنید.

 

گران بودن هزینه

اگر بخواهید محصول و یا خدمات خود را به صورت نوشتاری به مخاطب معرفی کنید به تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر شخصی است. حال آن که استفاده از ویدیو به منظور بازاریابی، نیازمند تخصص ساخت در ویدیو، تجهیزات صحنه، سناریو و تسلط به چندین نرم افزار و … است و در صورت نداشتن این امکانات باید برون سپاری صورت گیرد، که این کار نیز هزینه بالایی خواهد داشت.

 

زمان بر بودن ساخت ویدیو

فراهم کردن امکانات و هماهنگی صحنه و نوشتن سناریو و …از کارهای ساخت یک ویدیو بازاریابی می‌باشد که همه این ها مستلزم صرف وقت و انرژی است.

 

بروز مشکلات فنی در ویدیو مارکتینگ

مشکلات مربوط به آپلود ویدیو و از طرفی بروز مشکلات مربوط به اینترنت در بعضی از نقاط و نیز مصرف حجم ترافیکی اینترنت برای دانلود و تماشای ویدیو از مشکلاتی است که باعث می شود دسته ای از مشتریان و جامعه هدف شما نتوانند ویدیو های تبلیغاتی شما را تماشا کنند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع دیجیتال مارکتینگ

انواع ویدیو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ تنها به تبلیغات محصول یا خدمات محدود نمی‌شود و از آن برای انتشار انواع محتوای آموزشی، خبری و… می‌توان بهره برد.

 

ویدیو معرفی محصول

این نوع ویدیو ها معمولا مورد استفاده شرکت ها، سایت های فروشگاهی و فروشگاه های سنتی قرار می‌گیرند که در آن به معرفی محصولات یا خدمات خود می‌پردازند و آن را در شبکه های مجازی به اشتراک می‌گذارند.

 

ویدیو رویداد و وقایع

ویدیو های رویداد و وقایع، در واقع همان ویدیو های خبررسانی هستند و توسط شرکت هایی خاص و یا رسانه های عمومی تولید می‌شوند و در آن رویدادی خاص را به اطلاع کاربران می‌رسانند.

 

ویدیو آموزشی

این نوع ویدیو ها به آموزش حرفه ای خاص و یا طرز استفاده از یک محصول و یا خدمات می‌پردازند. بسیاری از کسب و کارها برای جذب مخاطب در کنار ویدیو های تبلیغاتی خود از ویدیو های آموزشی نیز استفاده می‌کنند.

ویدیو آموزشی

ویدیو موشن گرافیک

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک و پویا که توسط نرم افزار های خاص تولید می‌شود، یکی از محبوب ترین انواع ویدیو مارکتینگ است. دلیل محبوبیت این ویدیو ها این است که علاوه بر تاثیرگذاری، جذابیت و کاربر پسند بودن آن، نسبت به سایر ویدیو ها که در فضای واقعی فیلمبرداری می‌شوند، با قیمتی مناسب تر قابل تولید هستند. ویدیو های موشن گرافیک در تمام زمینه های تبلیغاتی، آموزشی، اطلاع رسانی و… کاربرد دارند.

 

ویدیو زنده

این نوع ویدیو ها از قبل ضبط نمی‌شوند و به طور همزمان فیلمبرداری و پخش می‌گردند. ویدیو زنده معمولا برای ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطب کاربرد دارد.

 

ویدئوهای Round Ups

ویدئوهای نتیجه‌گیری که با نام راندآپ نیز شناخته می‌شوند، همان کلیپ‌های کوتاه و لیست مانندی هستند که سازنده در آن تلاش می‌کند ویژگی‎های برتر یک محصول، غذا یا مکان و… را معرفی کند. چنین ویدئوهایی، معمولا یک تا چهار دقیقه هستند و در خلاصه‌ترین حالت ممکن مفهوم را به مخاطب انتقال می‌دهند. برای ساخت چنین محتواهایی، پیشنهاد می‌شود که مستقیما با دوربین صحبت نکنید و بهتر است از محصولات و تصاویر مرتبط استفاده شود.

 

ویدئوهای طنز

یکی از ویدئوهای محبوب که مخاطبین زیادی دارد، محتواهای طنز هستند. برمبنای آخرین تحقیقات بازاریابی عصبی، اگر بتوانید احساسات خوبی را در مخاطب ایجاد کنید، در دفعات بعدی نیز به سراغ شما خواهند آمد. بنابراین کسانی که احساس می‌کنند استعداد طنزپردازی دارند، می‌توانند از این توانمندی خود استفاده کنند و ازاین طریق، محصولات یا خدمات خود را بهتر عرضه کنند.

 

ویدئو مصاحبه

شما می‌توانید با تولید ویدئوهای مصاحبه با چند فرد مشهور، اعتبار کسب و کارتان را افزایش دهید و از این طریق به پرسش‌های مخاطبین خود نیز پاسخ دهید. البته همیشه لازم نیست با افراد شناخته شده مصاحبه کنید، بلکه می‌توانید چنین محتواهایی را با افراد ناشناس نیز تولید نمایید. فقط باید به این موضوع دقت کنید که صحبت‌های مصاحبه‌شونده باید بتواند مخاطبین را با شما همراه کند.

 

ولاگ Vlog

نوع دیگری از محتواها که با فرمت ویدئو تولید می‌شوند، ولاگ یا همان ویدئوبلاگ‌ نام دارند. چنین ویدئوهایی معمولا برای کسب و کارهای کوچک یا شخصی مناسب هستند. برای ساخت این دسته از محتواها، فقط کافیست خودتان یا شخص دیگری روبروی دوربین قرار بگیرید و درمورد تجربیات شخصی خود صحبت کنید. ولاگ می‌تواند موضوعات مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از کسب و کارها به صورت روزانه اخبار و اتفاقات را مورد بررسی قرار می‌دهند و برخی دیگر، از سفر خود چنین محتوایی تولید می‌کنند.

 

با مراحل ویدئومارکتینگ آشنا شوید!

حال که به طور کامل با مفهوم، اهمیت و ویژگی‌های ویدئومارکتینگ آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد تا نحوه انجام آن را نیز فرابگیرید. بدین منظور، در ادامه 8 گام مهم و اساسی که در این روش بازاریابی باید طی شود را شرح داده‌ایم.

 

گام اول: تعیین هدف

در اولین مرحله، لازم است از خود بپرسید که با چه هدفی قصد ساخت یا تولید ویدئو دارید. به عنوان مثال، آیا فقط قصد معرفی و خدمات خود را دارید یا می‌خواهید از این طریق ترافیک سایتتان را افزایش دهید؟ زمانی که به صورت دقیق و روشن هدف خود را مشخص کردید، نوبت به مرحله دوم می‌رسد!

 

گام دوم: ارزیابی امکانات موجود

همان‌طور که گفتیم محتواهای ویدئویی، تاثیر چشم‌گیری در رونق کسب و کار شما دارند. اما لازم است بدانید که برای ساخت آن‌ها نیاز به امکانات بیشتری دارید. بنابراین اگر برای بار اول می‌خواهید ویدئو بسازید، بهتر است بررسی کنید و ببینید به چه چیزهایی نیاز دارید و چه چیزهایی موجود هستند. البته توصیه می‌کنیم برای دفعات اول به سراغ تجهیزات حرفه‌ای نروید! درواقع شما می‌توانید برای دفعات نخست، با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند، ویدئو موردنظرتان را بسازید. البته در کنار آن، وجود یک وویس‌رکوردر نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

 

گام سوم: سناریو

تفاوتی ندارد که قصد تولید کدام‌یک از انواع ویدئوها را دارید! به هر حال باید برای آن یک داستان بنویسید و جریان آن را مشخص کنید. به عنوان مثال، اول فیلم قرار است به چه شکل شروع شود و یا دوربین از کدام جهت حرکت کند. لازم به ذکر است که داستان‌سرایی تاثیر بسزایی در برندسازی خواهد داشت.

برای نوشتن یک سناریو استاندارد، باید به آنچه که می‌خواهید در ویدئو ارائه کنید، فکر کرده و صحنه‌های مختلف را دسته‌بندی کنید. در پایان ویدئو، سعی کنید درخواست موردنظرتان را به طور شفاف بیان کرده و از مخاطب بخواهید اقدام کند. به عنوان مثال، می‌توانید از بیننده بخواهید که آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

 

گام چهارم: برنامه‌ریزی

پس از فراهم شدن مقدمات، لازم است برنامه نهایی خود را تعیین کرده و به سراغ شروع کار بروید. بنابراین صحنه فیلم‌برداری را آماده کنید و آنچه که در نظر دارید را بر روی تخته وایت برد جلوی دیدتان بگذارید تا فراموش نشود. اگر قرار است افراد دیگری در ساخت ویدئو به شما کمک کنند، توضیحات لازم را به آن‌ها بدهید.

 

گام پنجم: اقدام

زمانی که همه چیز آماده شد، نوبت به شروع فیلم‌برداری می‌رسد. دقت داشته باشید که در این مرحله وسواس زیادی نداشته باشید و طبق برنامه پیش بروید. چراکه وسواس بیش از حد شما را از اهدافتان دور می‌کند و از ادامه کار خسته می‌شوید.

 

گام ششم: ویرایش و تدوین ویدئو

حال که نسخه خام ویدئو را در دست دارید، باید آن را با استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای مختلف ادیت کنید. امروزه ابزارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برخی از صحنه‌ها را حذف یا اصلاح کنید. البته ناگفته نماند که ابزارهای فوق حرفه‌ای نیز برای ادیت فیلم وجود دارند که برای به‌کارگیری آن‌ها لازم است آموزش ببینید.

 

گام هفتم: اشتراک‌گذاری

زمانی که احساس کردید به نتیجه دلخواهتان رسیدید، می‌توانید محتوا را بر روی سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود بارگذاری کنید. به منظور سرعت بخشیدن به آپلود فایل، بهتر است حجم آن را با استفاده از برنامه‌های ویژه این کار، کاهش دهید.

 

گام هشتم: ارزیابی محتوا

بدون شک، اولین ویدئوها برایتان راضی‌کننده نخواهد بود. اما هرچه جلوتر بروید، در این راه حرفه‌ای‌تر خواهید شد. بنابراین سعی کنید پس از هر ویدئویی که به اشتراک می‌گذارید، آن را ارزیابی کنید تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود. فاکتور دیگری که در این مرحله مهم است، سنجش میزان بازخورد و استقبال کاربران می‌باشد.

 

حتما بخوانید: با ۹ روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوید

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به شما بگوییم ویدیو مارکتینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد. برای آن که صاحب یک شرکت بزرگ و یا صاحب یک کسب و کار کوچک خانگی بتواند پیشرفت کند و محصولات خود را به مشتریان خود معرفی کند، باید از انواع روش های بازاریابی آگاه باشد تا بدین صورت ‌بتواند بهترین روش بازاریابی مناسب کسب و کار خود را انتخاب کند و به سود دهی لازم دست یابد. به نظر شما ویدیو مارکتینگ چقدر در بهبود فرایند بازاریابی و کسب و کار شما تاثیر مثبت دارد؟ نظرات سازنده خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin