افراد سمی در کار چه کسانی هستند؟ | 7 شخصیت سمی


 همه افراد شاغل به خوبی می‎دانند که محیط کار، دارای چالش‌های فراوانی است. هر چند این چالش‌ها در برخی از شرکت‌ها کمتر دیده می‌شود اما وجود افراد سمی در محیط کار، یک معضل جدی در…

 همه افراد شاغل به خوبی می‎دانند که محیط کار، دارای چالش‌های فراوانی است. هر چند این چالش‌ها در برخی از شرکت‌ها کمتر دیده می‌شود اما وجود افراد سمی در محیط کار، یک معضل جدی در میان تمام سازمان‌ها است.

متأسفانه حضور شخصیت‌های سمی در محیط کار، باعث کاهش تمرکز کارکنان بر وظایف شغلی‌شان خواهد شد. این اتفاق، تبعات منفی بسیار زیادی به دنبال دارد تا آنجا که شاهد کارکنانی خسته، بی انگیزه، دلزده، کسل و حتی پرخاشگر خواهیم بود. در واقع، ناتوانی در رویارویی با کارکنان سمی، باعث می‏شود شما نیز احساس درماندگی و عجز کنید. از سویی شغل خود را دوست دارید و از طرف دیگر، دائم به فکر ترک شغل هستید!

ما در این مطلب از رشدانا، قصد داریم راجع به چند دسته از افراد سمی در محیط کار صحبت کنیم. البته، فراموش نکنید که ممکن است خود شما نیز روزی تبدیل به یکی از این افراد شوید. پس همیشه بر رفتار و گفتار خود در محیط کار نظارت داشته و مراقب برچسب زدن به دیگران باشید!

افراد سمی در کار

انواع شخصیت های سمی در محیط کار

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، وجود افراد سمی در یک محیط کاری امری اجتناب ناپذیر است و این شمایید که در مواجهه با این اشخاص، باید مهارت‌هایی مانند گفتگو و حل مسئله را در خود تقویت کنید.

در هر صورت، مسلم است که ارتباط روزانه با اینگونه افراد مغز را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. هر چند این فشار نشانه‌ای جهت بروز یک عکس العمل مناسب است، اما فراموش نکنید که برخی از این افراد یا تربیت خوبی نداشته‌اند یا در محیط مناسبی رشد نکرده و یا از شدت نادانی برای دیگران دردسر ایجاد می‌کنند. در هر حال، ابتدا شناخت افراد سمی و سپس، برخورد صحیح با این افراد بسیار ضروری است.

 

حتما بخوانید: مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران چیست؟

 

در ادامه راجع به چنین اشخاصی، به تفصیل صحبت می‌کنیم. همچنان تا انتها همراه ما باشید.

اشخاص سمی در محیط کار شامل موارد زیر هستند:

 

متکبرها یا همه چیزدان‌ها

این دسته از افراد، اغلب فکر می‌کنند که از اعتماد به نفس و البته، عزت نفس بالایی برخوردارند. اما در حقیقت، آن‏ها مدام در حال تحقیر و کنایه زدن به همکاران خود هستند. این‎ اشخاص با خود بزرگ‌بینی مفرط، دیگران را مورد آزار قرار می‎دهند. اگر به درستی آن‏ها را نشناسید، ممکن است شما نیز برای بزرگ جلوه دادن خودتان در برابر چنین فردی، در دام کبر و غرور بیفتید.

آدم مغرور

تنبل‌ها

این دسته از افراد، مدام از بار مسئولیت‌ها و وظایف کاری خود شانه خالی می‏کنند و به هر نحو ممکن کارهای خود را بر گردن دیگران می‌اندازند. تمام تلاش آن‌ها این است که از زیر کار فرار کرده و در آخر ماه حقوق کامل خود را دریافت کنند!

توجه داشته باشید اگر یکی از همکاران شما بیمار است و از شما درخواست کمک کرده، او را به دید یک فرد تنبل نگاه نکنید. چرا که اتفاقاتی مانند بیماری، برای شما نیز وجود دارد و روزی شما هم به کمک همکاران‌تان نیاز خواهید داشت.

 

مینیمالیست‌ها

احتمالا واژه مینیمالیست را در رابطه با هنر و افراد ساده زیست، زیاد شنیده‌اید. در اینجا منظورمان از کمینه گراها، آن دسته از افرادی هستند که بسیار به امور کاری بی توجه‌اند. به عنوان مثال، شما با چنین فردی در حال انجام یک پروژه مشترک هستید. مدیرتان از او می‎پرسد که وضعیت پروژه چطور است؟ او پاسخ می‌دهد: قسمت‌های مربوط به خودم را انجام داده و از وضعیت کلی پروژه بی‌خبرم!

این شخص علی‌رغم اطلاع از نحوه پیشرفت پروژه، برای پاسخگویی و اشتراک اطلاعات، هیچ تلاشی نمی‌کند. مثال واضح‌تر چنین افرادی، کارکنانی هستند که یا جوابی به مشتری نمی‌دهند با بدون هیچ نوع تلاش، می‌گویند: “نمی‎دانم، فردا بیا از همکارم سؤال کن”!

 

حتما بخوانید: با کسب مهارت شغلی به جایگاه واقعی خود دست یابید!

 

مخالفان دلسرد کننده

اینگونه اشخاص، دائم نیمه خالی لیوان را به شما گوشزد می‌کنند. فرض کنید که یک مأموریت کاری چند روزه به شمال کشور دارید. همکار دلسرد کننده شما دائم از ساعات زیاد کاری، زحمت فراوان در سفر، دستمزد پایین و امثال این‌ها می‎گوید. با این حال، شما واقعا خوشحالید که فرصتی دست داده تا ضمن یک سفر کاری، از طبیعت و آب و هوای شمال کشور استفاده کنید.

به این نکته دقت کنید که ممکن است شما نیز به دلایل مختلف در دام منفی گرایی و مخالفت بیفتید. پس سعی کنید، خود را به عنوان فردی واقع بین، در میان همکاران معرفی کرده و از اینکه یک فرد سمی محسوب شوید، جلوگیری کنید.

 

غیبت کنندگان

طبیعی است که یک محیط کاری از افرادی تشکیل می‏شود که دارای عقاید، باورها، تفکرات و رفتارهای متفاوتند. با این حال، عده‌ای از اشخاص سمی در محیط کار، از این تفاوت‏‌ها سوء استفاده کرده و پیوسته در حال غیبت کردن هستند.

آن‎ها دائما در حال رصد کردن و زیر نظر گرفتن همکاران هستند تا به این وسیله، دستاویزی برای حرف‌های واهی خود بیابند. فراموش نکنید، اگر همکارتان پشت سر بقیه همکاران در مقابل شما حرف می‏زند؛ همین کار را برای شما هم انجام خواهد داد. پس، خیلی صریح و بدون تعارف از او بخواهید که صحبتش را قطع کرده و شما را ترک کند.

 غیبت کننده

ناکام‌ها

ناکام‌ها همان قهرمانانی هستند که بیشتر از دیگران کار می‌کنند و مسئولیت‌های فراوانی را می‎پذیرند. احتمالا می‎پرسید چرا چنین فرد پرتلاشی را ناکام نامیده‌ایم؟ پاسخ ساده است. زیرا این افراد به تدریج با کوهی از کارهای عقب مانده روبرو می‎شوند درحالی‌که هنوز هم به اشتباه خود پی نبرده‌اند.

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، بدانید که به زودی به عنوان مقصر اصلی تمام شکست‌های سازمان محسوب  خواهید شد. چراکه تعهد بیش از حد، مقدم‌ه‎ای است برای کم‌کاری و شکست!

 

قربانی‌ها

هنگام برخورد با افراد این دسته، مدام احساس خستگی و گناه می‎کنید. زیرا قربانی‌ها عادت دارند خود را بدبخت جلوه داده و مقصر اصلی تمام اتفاقات بد را فردی بجز خودشان بدانند. این‌ها معتقدند که منشأ همه اتفاقات بد، در بیرون است و خودشان هیچ نقشی در اینگونه امور ندارند.

از این رو، اگر به دلیل کم کاری و انجام ندادن صحیح وظایف شغلی، اخراج شوند؛ مدیرشان را فردی ظالم می‏خوانند. به همه می‎گویند که چطور زحماتشان نادیده گرفته شده و با بی عدالتی، اخراج شده‌اند.

 

حتما بخوانید: نشانه های یک شغل خوب چیست؟

 

و اما جمع‌بندی

وجود اشخاص سمی در محیط کار، امری حتمی و غیر قابل اجتناب است. حذف اینگونه کارکنان  تا حد زیادی به سلامت و بهره وری سازمان کمک می‏کند. اما مشکل اصلی زمانی است که یکی از این افراد، همکار شما است و اختیاری برای اخراج او ندارید. در یک جمله، بهترین راه حل برای مواجهه با چنین همکاری، داشتن برخوردی سرد با او است.

البته، شناخت صحیح اینگونه همکاران نیز اهمیت دارد. چرا که ممکن است همکار بیمار خود را به اشتباه، تنبل تلقی کنید. از این رو، در این مطلب از رشدانا تلاش کردیم تا حد امکان، افراد سمی در محیط کار را به خوبی معرفی کنیم.

به یاد داشته باشید که بخش عمده‏ای از زندگی شما در محیط شغلی‎تان سپری می‎شود. پس باید ابتدا مراقب رفتار خود باشید و سپس در برخورد با همکاران سمی، بسیار هوشمندانه عمل کنید. آیا شما هم تجربه کار با این افراد را داشته‎اید؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را در رابطه با موضوع این مطلب با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin