آگهی استخدام چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که در اوایل راه اندازی یک کسب و کار برای مدیران مطرح می‌شود این است که: “آگهی استخدام چیست و چطور طراحی می شود؟” در واقع هدف از طراحی و انتشار…

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که در اوایل راه اندازی یک کسب و کار برای مدیران مطرح می‌شود این است که: “آگهی استخدام چیست و چطور طراحی می شود؟” در واقع هدف از طراحی و انتشار یک آگهی استخدام، پیدا کردن شایسته‌‏ترین و مناسب‌ترین نیروی انسانی برای سازمان است.

با این حال، برخی از مدیران هنوز هم به تأثیر بسزای یک آگهی استخدام جذاب و کامل پی نبرده‎ و مدام از نیافتن نیروی کار ماهر و مناسب، شکایت می‌کنند. ما در این مقاله از رشدانا قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم که چطور با در نظر گرفتن جوانب مختلف، می‏توانیم یک آگهی استخدام خوب بنویسم. تا انتها همراه ما باشید.

آگهی استخدام چیست

آگهی استخدام چیست و چطور طراحی می شود؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، هدف از طراحی و انتشار یک آگهی استخدام این است که کارفرما بهترین نیروی کار موجود را از میان کارجویان پیدا کند. منظور از بهترین نیروی کار، فردی است که به فرصت شغلی مورد نظر علاقمند بوده و بهتر از هر فرد دیگری قادر است وظایف شغلی خود را انجام دهد.

یکی از مهم‏ترین مواردی که اغلب کارفرماها در طراحی آگهی‌های استخدام شرکت‌شان به آن دقت نمی‌کنند؛ ارائه اطلاعات کافی راجع به جایگاه شغلی است. در واقع، برای جذب کارجویان و تبدیل آن‏ها به یک متقاضی (منظور از متقاضی فردی است که آگهی استخدام را خوب تلقی نموده و رزومه خود را برایتان ارسال می‏کند) صرفا تدوین یک آگهی جذاب کافی نیست.

باید توجه داشته باشید که در آگهی استخدام، علاوه بر وجود یک شرح شغلی شفاف، اشاره به مهارت‌های مورد نظر نیز ضروری است. چه بسا، یک نیروی کار متخصص و باتجربه با دیدن آگهی استخدام شما به آن رغبت پیدا کند. اما به دلیل نبود توضیحات کافی در مورد فرصت شغلی، به سرعت از صفحه آگهی خارج شود.

ارائه یک توضیح مختصر در مورد مهارت‌های مورد نیاز برای تصدی شغل مورد نظر و همچنین اشاره به مهم‏ترین وظایف شغلی، تا حد زیادی به دیده شدن آگهی استخدام شما کمک خواهد کرد. چرا که در این صورت فرد کارجو به خوبی با جایگاه شغلی و انتظارات شما آشنا شده و می‏تواند به راحتی برای ارائه رزومه یا عدم ارائه آن تصمیم بگیرد. از سوی دیگر، با رعایت این نکته، دیگر با سیل عظیمی از متقاضیانی که هیچ ارتباطی با پست سازمانی مورد نظر ندارند؛ مواجه نخواهید شد.

 

حتما بخوانید: شرح شغلی چیست؟ چگونه میتوان آن را نوشت؟

 

ویژگی‌های لازم برای طراحی یک آگهی استخدام خوب

اگر به دنبال استخدام بهترین‌ها هستید، باید در زمان طراحی آگهی استخدامی شرکت یا کسب و کارتان دقت فراوانی به خرج دهید. چرا که این روزها، نیروی کار خوب به راحتی با دیدن آگهی استخدام یک سازمان به میزان تخصص و حرفه‌ای بودن آن سازمان پی می‏برد. از این رو، یک آگهی استخدامی خوب دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

 

معرفی شرکت یا سازمان

احتمالا تاکنون بارها این عناوین را در آگهی‌ها دیده‌اید: “یک شرکت بزرگ بین المللی”، “یک استارتاپ موفق” یا “یک شرکت معتبر” برای فلان بخش خود نیازمند نیروی کار است. هنگامی‌ که صفات مهمی مثل معتبر و موفق برای شرکت خود ذکر می‌کنید در حالی‌که هیچ نام از شرکت‌‌تان ارائه نکرده‌اید؛ نباید به اعتبار و موفقیت شما تردید کرد؟

با این حال هنوز هم عده زیادی از مدیران دچار چنین اشتباهی شده و نام شرکت خود را در متن آگهی درج نمی‌کنند. در واقع درج نام شرکت، این امکان را به فرد متقاضی کار می‌دهد تا پیش از ارسال رزومه، به خوبی راجع به شرکت‎ تحقیق کرده و سپس تصمیم گیری کند.

 

توصیفی مختصر از شغل

سعی کنید علاوه بر ذکر عنوان شغلی، توضیح کوتاهی در مورد شرح شغل مورد نظر ارائه کنید. در این قسمت نیازی به بیان جزئیات نیست و بهتر است یک مرور کلی بر وظایف شغلی داشته باشید. نادیده گرفتن این موضوع باعث می‏شود کارجویان هیچ تصویر شفافی از وظایف شغلی نداشته و خود را فردی مناسب برای آن کار ندانند. بنابراین، صرفا به نام جایگاه شغلی اکتفا نکرده و به صورت تیتروار شرح وظایف را بنویسید.

Job Description

مهارت‌های لازم

حتما در آگهی استخدامی، قسمتی را به بیان مهارت‌های مورد نیاز برای فرد استخدام شده اختصاص دهید. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم می‌باشد. مثلا تسلط به اصول سئو جزء مهارت‌های سخت و داشتن روحیه کار تیمی نمونه‌ای از مهارت‌های نرم به شمار می‌آید.

در انتها می‏توانید مهارت‌های ترجیحی را بیاموزید. اینگونه مهارت‌ها برای استخدام شدن اجباری نیستند اما می‏توانند فرد را به یک گزینه ایده‌آل تبدیل نمایند. به عنوان مثال برای فرصت شغلی متصدی داروخانه، تسلط به نرم افزارهای آفیس چندان ضرورتی نداشته و در زمره مهارت‌های ترجیحی قرار می‌گیرد.

 

محدوده حقوق و مزایا

اگر می‏خواهید به راحتی وقت خود را هدر بدهید؛ به هیچ وجه در آگهی استخدامی به حقوق و مزایای فرد مورد نیاز اشاره نکنید. چرا که مشخص نبودن میزان حقوق دریافتی باعث می‏شود کارجویان زیادی بدون اطلاع از آن، رزومه خود را ارسال کنند. از سوی دیگر، اشاره به میزان حقوق می‏تواند افرادی را به سمت شما بکشاند که قرار نیست بر سر میزان حقوق چانه زنی کنند.

 

حتما بخوانید: گام به گام فرآیند جذب منابع انسانی

 

قانع باشید

متأسفانه این روزها شاهد افزایش آگهی‌های استخدامی هستیم که در آن کارفرما، چندین پست سازمانی را در قالب یک فرصت شغلی می‌آورد تا صرفا برای یک موقعیت کاری دستمزد پرداخت نماید. این کار نمونه بارز زیاده خواهی و دور از انصاف است.

اینگونه مدیران، بیشتر به دنبال یک آچار فرانسه برای سازمان خود هستند تا یک نیروی متخصص. به راستی کدام بازاریاب محتوا می‏تواند همزمان متخصص سئو، گرافیست ماهر، دیجیتال مارکتر و حتی مترجم باشد؟! پس، سطح انتظارات خود را به عنوان یک مدیر، کاهش داده و برای هر پست سازمانی، نیرویی متخصص در آن زمینه را استخدام کنید تا در آینده نیازهای کسب و کارتان به خوبی مرتفع شود.

 

جزئیات ضروری

همچنان‌که راجع به موضوع  مقاله (آگهی استخدام چیست و چطور طراحی می شود؟) صحبت می‎کنیم؛ بایستی نسبت به برخی از جزئیات فرصت شغلی نیز تأکید نماییم. ممکن است بگویید قبل‌تر نوشته‌اید که توصیفی کلی از فرصت شغلی ارائه کنیم اما اینجا بر جزئیات تأکید دارید؟

در جواب باید اشاره کنیم که برخی از جزئیات برای یک آگهی استخدامی بسیار ضروری‌اند. جزئیاتی همچون آدرس شرکت، چگونگی رفت و آمد به محل کار، داشتن یا نداشتن سرویس رفت و برگشت، ساعات کاری، امکان پیشرفت در شغل و حتی فرهنگ سازمانی دارای اهمیت بالایی هستند.

در رابطه با بیان جزئیات فرهنگ سازمانی بهتر است بدانید که اشاره به ارزش‌های سازمان باعث می‌شود متقاضیان یک دید کلی نسبت به محیط کاری و همکاران‎شان بدست آورند. به عنوان مثال، اگر تحرک، جنب و جوش، کار در شرایط پر فشار و توانایی تحلیل مسائل جزء فرهنگ سازمانی شما محسوب می‏شوند، حتما این موارد را به صورت تیتروار ذکر کنید.

جزئیات آگهی استخدام

و اما جمع‌بندی

این مطلب از رشدانا را با این سوال آغاز کردیم که آگهی استخدام چیست و چطور طراحی می‌شود؟ همانطور که توضیح دادیم، هدف از طراحی اینگونه آگهی‌ها، یافتن بهترین و شایسته‏‌ترین نیروی کار موجود از میان کارجویان است.

این در حالی است که بسیاری از مدیران توجهی به ویژگی‌های یک آگهی استخدام خوب نداشته و بدتر از آن نیز، زیاده خواه هستند. چرا که توقع دارند یک فرد، کار چندین متخصص را انجام دهد درحالی‌که دستمزد بسیار پایینی برای او در نظر می‎گیرند. در این مطلب تلاش کردیم ضمن توضیح  و معرفی ویژگی‌های ضروری آگهی استخدام، به شما در جهت بیشتر دیده شدن آگهی کمک کنیم.

آیا شما نیز در این رابطه تجربه‌ای دارید؟ بیان نظرات و تجربیات ارزشمندتان، به بهبود و ارتقاء این مطلب کمک فراوانی خواهد کرد. آن‏ها را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin