در مورد چه مسائلی نباید با کارمندان خود صحبت کنیم؟


گاهی اوقات در محیط کار بحث‌هایی پیش می‌آید که ممکن است در ادامه آن‌ها، صحبت‌های ممنوعه‌ای گفته شود! این اشتباه ممکن است حتی از پخته‌ترین افراد هم سر بزند. به همین دلیل در این مقاله،…

گاهی اوقات در محیط کار بحث‌هایی پیش می‌آید که ممکن است در ادامه آن‌ها، صحبت‌های ممنوعه‌ای گفته شود! این اشتباه ممکن است حتی از پخته‌ترین افراد هم سر بزند. به همین دلیل در این مقاله، قصد داریم به 10 موضوعی که یک مدیر نباید در مورد آن‌ها با کارکنانش صحبت کند، اشاره کنیم. با مطالعه این مطلب، از این پس قادر خواهید بود در بحث‌های احتمالی، آرامش خود را حفظ کنید و سنجیده‌تر سخن بگویید.

Questions never ask employees

به این مثال توجه کنید!

جلسه کاری را در نظر بگیرید که یکی از افراد تیم در آن غایب است. برای همکاران دیگر این سوال پیش می‌آید که چرا آن فرد در جلسه حاضر نشده است. در این بین، مدیر توضیح می‌دهد که به دلیل بیماری فرزند و مشکلاتی که فرد غایب با همسرش دارد، امروز نتوانسته در محل کار حاضر شود! این در حالی است که فرد مذکور هیچ علاقه‌ای به شرح زندگی شخصی خود برای همکارانش ندارد. به نظر شما مدیر مجموعه کار درستی کرده که تمام جزئیات زندگی کارمندش را برای دیگران شرح داده است؟! برای آن‌که بدانید این صحبت‌های انجام شده درست بوده یا خیر، در ادامه مواردی را که یک مدیر نباید در مورد آ‌ن‌ها صحبت کند، شرح داده‌ایم.

رازدار باشید!

یکی از نکاتی که در محل کار، در حین بحث و یا حتی صحبت کردن عادی، خیلی باید به آن دقت کنید این است که رازدار همکاران خود باشید. به عنوان مثال، اگر یکی از افراد سازمان در کارش نواقصی دارد، هرگز نباید به فرد دیگری از تیم و یا کل مجموعه اطلاع دهید. فقط در صورتی می‌توانید در رابطه با این موضوع صحبت کنید که بخواهید برای فرد مورد نظر به منظور آموزش، منتور مشخص کنید. شروع فرآیند منتورینگ هم باید به گونه‌ای آغاز شود که شخصیت فرد زیر سوال نرود و بیش از حد از او ایراد نگیرید!

میزان حقوق

یکی دیگر از رازهای مهمی که در محل کار باید پیش خودتان نگه دارید، در مورد حقوق هرکدام از کارکنان است. یک مدیر و یا یک سرپرست، به هیچ عنوان نباید میزان درآمد کارکنان را به دیگران بگوید.

 

حتما بخوانید: تجربه کارکنان چیست و چرا مدیران باید به آن توجه داشته باشند؟

 

مدیران مورد علاقه خود را معرفی نکنید!

به افراد تیم خود و یا کارمندان مجموعه‌تان در مورد اینکه کدام‌یک از مدیران بالاتر و یا کارکنان را دوست دارید، چیزی نگویید. همچنین اگر میانه خوبی با برخی از افراد در محل کار ندارید، نباید صحبتی در این باره داشته باشید.

از جستجو کردن شغل جدید چیزی نگویید!

اگر به هر دلیلی قصد دارید محل کارتان را عوض کنید و به مجموعه دیگر بپیوندید، نیازی نیست که همه را از این جریان مطلع کنید. صحبت کردن در مورد چنین موضوعی، سبب دل‌سرد شدن سایر کارکنان و جدا شدن آن‌ها از تیم خواهد شد.

توقعات خود را به دیگران نگویید!

ممکن است مدتی به این فکر کنید که لازم است درخواست ترفیع یا حقوق و مزایای بیشتری بدهید. بیان چنین درخواستی هیچ ایرادی ندارد، اما لازم نیست چنین اهدافی را به کارکنان زیرمجموعه خود بگویید. گفتن چنین صحبت‌هایی به افراد تیم، نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه ممکن است به ضررتان تمام شود!

خبرچینی نکنید!

اگر یکی از کارمندان‌تان در مورد مشکلات شخصی و یا گرفتاری‌های خود صحبت می‌کند، نباید در مورد این موارد و یا ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها به کسی چیزی بگویید. خبرچینی بین افراد حاضر یک سازمان، سبب از بین بردن اعتماد بین آن‌ها شده و خیلی زود تیم شما از هم گسسته می‌شود.

 

حتما بخوانید: همدلی سازمانی و تاثیر آن در بهبود مدیریت سازمان

 

از گفتن موارد محرمانه خودداری کنید!

گاهی اوقات پیش می‌آید که در محیط کار با یکی از کارمندان یا هم‌تیمی‌های خود صمیمی‌تر هستید. این صمیمیت در محیط کار چیز بدی نیست، اما نزدیکی بیش از حد و گفتن موضوعات محرمانه در اکثر اوقات ممکن است به ضرر شما و مجموعه تمام شود. در واقع در محل کار، اعتماد بی‌جا نتیجه معکوس دارد!

انتقاد شدید ممنوع!

گاهی اوقات ممکن است از شدت عصبانیت، حرف‌هایی به کارکنان خود بزنید که سبب ناراحتی و دل‌گیری آن‌ها شوید. به عنوان مثال، صحبت‌هایی مانند اینکه از همکاری با آن‌ها ناراحت هستید، ممکن است آن‌ها را مجبور به استعفا کند! حتی اگر تصمیم به ماندن هم بگیرند، روابط بعدیتان کدر شده و در کارها به حرف‌های شما بی‌توجهی می‌کنند. فراموش نکنید که هر بار اختلافی بین شما و کارمندانتان ایجاد می‌شود، قبل از هر کاری ابتدا به خودتان رجوع کرده و با بررسی روابطتان با سایر کارکنان، مطمئن شوید که ایراد از شما نیست!

انتقاد شدید

احساسات منفی در مورد سازمان را به کارمندانتان نگویید!

اگر در گذشته اختلافاتی با مدیران بالاسری خود و سیاست‌های سازمان داشته‌اید، به هیچ عنوان نباید احساسات منفی خود را به دیگر افراد تیمتان منتقل کنید. احتمالا برای همه ما پیش آمده که حس کنیم در سازمانی از توانایی‌های ما سو استفاده می‌شود و یا دستاوردهایمان نادیده گرفته می‌شوند. گاهی اوقات این حس‌ها درست هستند و گاهی اوقات اشتباه! اما به هر حال، لازم است از گفتن آن‌ها به دیگران اجتناب کنید. یک مدیر و رهبر کاربلد و باتجربه، باید بتواند بدون انتظار حمایت از دیگران، بی‌اعتنایی‌ها و تحقیرها را تحمل کند!

اگر شغلتان را دوست ندارید، به کسی نگویید!

این روزها افراد زیادی را در بین اطرافیانمان می‌شناسیم که از شغل خود متنفرند، اما همچنان هر روز برای رفتن به سر کار بیدار می‌شوند! در واقع در اکثر اوقات، نیاز به درآمد و ترس از ریسک باعث می‌شود تا فرد در کاری که به آن علاقه‌ای ندارد، پابرجا بماند. نکته‌ای که باید همواره به عنوان یک مدیر به یاد داشته باشید این است که کارمندان‌تان هرگز نباید متوجه شوند که شما علاقه‌ای به شغل‌تان ندارید. در واقع با بروز همچین حسی، کارکنان با این سوال روبرو می‌شوند که چرا فردی که به کارش علاقه ندارد، سازمان را ترک نمی‌کند؟! مسلما هیچ‌کس برای مدیری که به اجبار به سر کار می‌آید ارزشی قائل نمی‌شود.

جمع بندی

در هر تیم یا سازمانی، مدیریت مجموعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر به هر دلیلی این جایگاه متزلزل شود، کل مجموعه از هم گسسته خواهد شد! بسیاری از صحبت‌هایی که به صورت روزانه بین همکاران و مدیران رد و بدل می‌شوند، ممکن است در آینده‌ای نزدیک به ضرر فرد و کل تیم تمام شود. بنابراین شما به عنوان یک مدیر، باید از اعتماد بی‌جا به همکارانتان دوری کنید و همواره به یاد داشته باشید که کارکنان‌تان سنگ صبور شما نیستند! در این مقاله، سعی بر آن داشتیم تا شما را با 10 مورد از صحبت‌هایی که هرگز در محل کار نباید گفته شود، آشنا کنیم. از این به بعد بهتر است با حواسی جمع و آگاهی کامل با دیگران ارتباط برقرار کنید و با حفظ متانت و شخصیت خود، تجربه خود در زمینه رهبری را افزایش دهید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin