سخت گیری در کار و دلایل و نشانه های آن چیست؟


بدون شک برای همه ما پیش آمده که در محل کار با موقعیت‌های دشواری روبرو شویم که طی این مقاطع باید تلاش کنیم تا به ددلاین مشخص شده برسیم، تکلیف قرارداد مهمی را معلوم کنیم…

بدون شک برای همه ما پیش آمده که در محل کار با موقعیت‌های دشواری روبرو شویم که طی این مقاطع باید تلاش کنیم تا به ددلاین مشخص شده برسیم، تکلیف قرارداد مهمی را معلوم کنیم و یا یک فصل کاری پر از چالش را پشت سر بگذاریم. در این شرایط، به احتمال زیاد لازم است وقت بیشتری برای وظایف شغلی خود بگذارید. با این تفاسیر، ما می‌دانیم که شرایط پیش آمده موقتی است و پس از اتمام آن مجددا به شرایط عادی بازمی‌گردیم. احتمالا دانستن این نکته برایتان جالب است که 10 درصد از مردم آمریکا معتاد به کار کردن هستند! سخت گیری در کار یکی ازعاداتی است که احتمال دارد هرکدام از ما یا اطرافیانمان گرفتار آن شده باشیم.

سخت گیری در کار

برای این دسته از افراد تفاوتی ندارد که در حال گذر از یک چالش شغلی هستند و یا سخت کار کردن تبدیل به جزوی از سبک زندگی آن‌ها شده باشد. به هر حال آنان به صورت مداوم در حال تحمل فشار کاری بالایی هستند. در این مقاله علائم رایجی که نشان دهنده فشار بیش از حد در محیط کار هستند را معرفی و بررسی خواهیم کرد؛ پس با رشدانا همراه باشید.

از مرخصی‌هایتان استفاده نمی‌کنید!

عدم استفاده از مرخصی‌ها و وقت نگذاشتن برای خود، نشان می‌دهد که شما بیش از حد دچار سخت گیری در کار شده‌اید. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر تاثیر تلاش و کوشش در موفقیت افراد شود، اما تلاشی که همراه با خستگی است، معمولا نتایج قابل توجهی به دنبال نخواهد داشت.

طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی ورزشکاران حرفه‌ای، اختصاص زمان‌هایی برای استراحت و تفریح، سبب بهبود عملکرد آنان می‌شود. هرچند که لذت بردن از تعطیلات بلند مدت مانند تعطیلات نوروز، تاثیر بسزایی در بهبود روحیه دارد، اما استفاده از تعطیلی‌های کوتاه، مانند استراحت آخر هفته و یا اختصاص ساعات پس از کار به تفریح نیز باعث جلوگیری از ابتلای فرد به فرسودگی شغلی می‌شود.

 

حتما بخوانید: چگونه به هارمونی کار و زندگی دست پیدا کنیم؟

 

اولویت شما روابط شخصیتان نیست!

زمانی که در حال تمرکز مداوم و طولانی بر روی کارهایمان هستیم، معمولا دیگر زمانی برای اختصاص دادن به روابط شخصی باقی نمی‌ماند! تحقیقات نشان می‌دهند که گذراندن وقت با دوستان و خانواده تاثیرات فوق‌ا‌لعاده‌ای بر روی سلامتی انسان دارد. در واقع این تحقیقات نشان می‌دهند که گذراندن وقت با کسانی که دوستشان داریم، عمر ما را افزایش می‌دهد. اگر زمان کافی برای دوستان و خانواده خود نمی‌گذارید و دیگران به دلیل در دسترس نبودنتان از تماس با شما خودداری می‌کنند، احتمالا در حال تحمل فشار کاری زیادی هستید.

در بیرون از محیط کار در دسترس نیستید

یکی دیگر از نشانه‌های سخت گیری در کار این است که اطرافیان شما خیلی کم می‌توانند خارج از فضای مجازی با شما ارتباط برقرار کنند و در کنار شما باشند. مشخص است که بخش اعظمی از وقت ما به انجام امور شغلیمان می‌گذرد. اما این موضوع زمانی مشکل آفرین می‌شود که نتوانیم زمان‌مان را مدیریت کنیم.

به خودتان نمی‌رسید!

منظور از عنوان این بخش این است که به عنوان مثال به اندازه کافی نمی‌خوابید، وعده‌های غذایی خود را از دست می‌دهید یا در ساعات نامعقول غذای خود را می‎خورید، قهوه زیاد می‌نوشید، خوراکی‌های ناسالم مصرف می‌کنید، به بهداشت فردی خود بی‌اهمیت شده‌اید و تحرک کافی بدنی ندارید. تمامی این موارد نشان دهنده این هستند که شما از یک الگوی ناسالم در زندگیتان پیروی می‌کنید.

شلوغی میز کار

هنگامی که خوابتان را فدای کار کنید، در حال وارد کردن صدمات جدی به سلامتی خود هستید؛ چراکه تحقیقات نشان می‌دهند، خواب ناکافی تاثیرات نامطلوبی برروی عملکرد افراد دارد. افراد باتجربه راجع به این موضوع می‌گویند، ورزش کردن از میزان استرس کاری شما می‌کاهد، حال و هوای ذهنی شما را بهبود می‌بخشد و  میزان هوشیاری، حافظه، تمرکز و عملکرد در محل کار را بهبود می‌دهد.

شما بر این باورید که ارزشتان به کار گره خورده!

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی‌توانید بین ارزش‌های انسانی و اهمیت کار، حد و مرز مشخص کنید، باید بدانید که در کار کردن به خود سخت می‌گیرید. این دیدگاه به احتمال زیاد به دلیل نداشتن دید جهان شمول به اتفاقات اطرافمان است. به عنوان مثال، اگر نگاه شما به این زندگی این‌گونه باشد که ارزش شما به کاری است که انجام می‌دهید، به احتمال زیاد فشار زیادی به خود و تیمتان وارد می‌کنید و همین موضوع باعث ایجاد خستگی مزمن برای شما می‌شود.

اگر چنین باورهایی دارید، توصیه می‌کنیم از همکاران خود بپرسید که نظرشان درمورد شما چیست و آن‌گاه می‌بینید که چه ارزش‌هایی برایشان برجسته‌تر است. شک نکنید آخرین چیزی که موردتوجه همکارانتان است، کار شما خواهد بود! البته خوب است بدانید، گاهی اوقات لازم است فشار کاریمان را بیشتر کنیم تا به نتیجه بهتری برسیم. اما در حالت عادی، بهتر است دید خود را نسبت به زندگی تغییر داده و تلاش کنید که وقت بیشتری با اطرافیانتان بگذرانید. موفقیت در کسب و کار زمانی سبب رضایت خاطر شما خواهد شد که در زندگی شخصیتان نیز موفق باشید.

خودشناسی ندارید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که به شما کمک می‌کند تا در محیط کار بهترین حالت روحی و روانی را داشته باشید این است که به درجه قابل قبولی از خودشناسی برسید و شغل خود را براساس ویژگی‌های شخصیتی خود انتخاب کنید. با انجام تست MBTI می‌توانید تیپ شخصیتی خود را بشناسید، نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید، بهترین شغل مناسب خودتان را برگزینید و از سخت گیری در کار دست بردارید. بدون شک زمانی که از خود، شغل، محل کار و عملکردتان راضی باشید، از میزان سخت گیری‌ها نیز کم خواهد شد.

 

حتما بخوانید: خودشناسی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟

 

جمع بندی

این روزها به هرکدام از انسان‌های شاغل اطرافمان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که به گونه‌ای تحت فشار کاری قرار گرفته است. جالب اینجاست که اکثر این افراد، درصد زیادی از فشار را خودشان بر خود تحمیل می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که برای رسیدن به موفقیت باید سخت کار کنند و از زندگی عادی خود خارج شوند. این دسته از افراد زمانی متوجه این سخت گیری‌های بیهوده می‌شوند که دچار فرسودگی شغلی شده باشند و درصد زیادی از دوستان و آشنایان خود را نیز از دست داده باشند. در این مقاله چند نشانه افرادی که دچار سخت گیری در کار شده‌اند را با شما در میان گذاشتیم. اگر شما هم این نشانه‌ها را در خود می‌بینید، بهتر است هرچه زودتر درصدد ترک این عادات برآیید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin