آیا زمان ترک شغل اول‌تان فرارسیده یا نه؟


قصد داریم این مطلب را با یک سؤال بسیار کلیدی برای افراد تازه کار آغاز کنیم. اینکه “تا چه زمانی در شغل اول‌مان به کار ادامه دهیم؟” اگر مدت‌ها است در شغل فعلی خود مشغول…

قصد داریم این مطلب را با یک سؤال بسیار کلیدی برای افراد تازه کار آغاز کنیم. اینکه “تا چه زمانی در شغل اول‌مان به کار ادامه دهیم؟” اگر مدت‌ها است در شغل فعلی خود مشغول به کار هستید و از سویی این اولین کاری است که به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید؛ احتمالا بارها با پرسش بالا مواجه شده‌اید.

هر چند در ادامه این نوشته از رشدانا، راجع به موضوع ادامه کار در شغل اول، بیشتر خواهیم گفت اما باید بدانید که هیچ گونه پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. چرا که این موضوع، به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن، اهداف و خواسته‌های خود شما است. بله! این شمایید که در نهایت باید تصمیم بگیرید که شغل اول خود را حفظ کنید یا آن را برای همیشه کنار بگذارید. البته، گزینه سومی نیز وجود دارد، اینکه تلاش کنید تا در شغل فعلی خود ترفیع گرفته و ارتقاء پیدا کنید.

در هر صورت، این شما هستید که تشخیص می‌دهید بمانید یا بروید. اما فراموش نکنید، هیچ مدیر موفقی از ابتدا، یک مدیر نبوده و با کسب تجربه و افزایش تخصص خود در گذر زمان به چنین جایگاهی دست یافته است. به عبارت دیگر، برای کسب موقعیت‌های برتر در هر شغلی، باید یک روز از یک جا شروع کرده و عمر خود را در انتظار اینکه از همان ابتدا، موقعیت شغلی بسیار خوبی به شما پیشنهاد شود، هدر ندهید.

در همین راستا و در ادامه این مطلب، خواهیم گفت که آیا زمان ترک شغل اولیه شما فرا رسیده یا نه. چنان‌چه شما هم در حال تجربه چنین چالشی هستید، تا انتهای این مقاله از رشدانا همراه ما باشید.

ترک شغل اول

 تا چه زمانی در شغل اول‌مان به کار ادامه دهیم؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، خیلی از افرادی که به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند؛ نمی‌دانند دقیقا تا چه زمانی باید در سطح ابتدایی شغل خود باقی بمانند. برای حل این مسئله، ضروری است که از خودتان چند سؤال کلیدی بپرسید. این سؤالات عبارتند از:

 

زمان مناسب یعنی چند سال؟ کمتر از 2 سال؟ بیشتر از 5 سال؟

هر چند یک جواب قاطعانه برای این پرسش وجود ندارد. اما بهتر است بدانید، حداقل زمانی که برای ماندن در شغل اول خود نیاز دارید چیزی بین یک سال و نیم تا 2 سال است. در واقع در طول این مدت، می‏توانید به بینش خوبی برای ماندن یا ادامه دادن برسید.

به یاد داشته باشید که اولین تجربه کاری، فرصت‌های زیادی برای یادگیری در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور‌ی‌که طی 18 ماه تا 2 سال، با فرایندهای یک شغل آشنا شده و تا حدی با اشتباهات و خواسته‌های خود روبرو می‌شوید.

از سوی دیگر، برخی از افراد معتقدند این مدت برای کسب تجربه و درک این موضوع که تا چه زمانی در شغل اول‌مان به کار ادامه دهیم، خیلی کوتاه است. آن‌ها چیزی حدود 5 سال زمان را مناسب می‌دانند. با این حال، عده‌ای از کارشناسان زمان کمتر یا بیشتر از این را ملاک قرار می‌دهند.

در هر صورت، این شما هستید که پس از مدتی فعالیت در شغل خود، قادر هستید برای آینده شغلی‌تان تصمیم بگیرید. اگر تصمیم شما بر ترک شغل باشد، فراموش نکنید جایی که در حال حاضر در آن قرار دارید، پله‌های بیشتری برای ترقی دارد. پس کمی تأمل کنید و مزایای این شغل را در نظر بیاورید. ممکن است محیط کار، همکاران و یا مدیرتان مسئله اصلی باشند و با تغییر محل کار، این موضوع حل شود.

در نهایت چنا‌ن‌چه به این نتیجه رسیدید که زمان جدایی از شغل‌تان فرا رسیده، بهتر است تا دستیابی به شغل بعدی، دست نگه دارید. زیرا معلوم نیست که چند ماه دیگر شغل دلخواه خود را پیدا می‏‌کنید. این در حالی است که هیچ منبع درآمدی و مالی دیگری ندارید و فشار حاصل از این موضوع، باعث می‏‌شود سراغ مشاغلی بروید که صرفا نیاز مالی شما را مرتفع می‏‌کنند.

 

حتما بخوانید: چگونه از سردرگمی در انتخاب شغل خلاص شویم؟

 

آیا از داشتن این شغل خوشحال هستید؟

بهتر است به ندای درونی خود گوش کنید. از خودتان بپرسید چرا پس از مدت‌ها اشتغال در این حرفه، قصد ترک آن را دارم؟ جالب است بدانید که بسیاری از افراد فقط به این دلیل شغلی که عاشق آن هستند را رها می‏‌کنند که با استانداردهای اجتماعی همخوانی ندارد. به عبارت دیگر، افراد احساس می‏‌کنند رضایت شغلی یعنی حرفه‌ای که در میان عموم مردم دارای پرستیژ و رتبه بالایی است.

نمونه واضح این قضیه، دانش آموزانی هستند که با سودای قبولی در رشته پزشکی، سال‌‏های طلایی زندگی خود را نابود می‌کنند. آن‌ها فقط از پزشکی، نام دهان پر کن آن را شنیده و چیزی از سختی‌های این رشته نمی‌دانند. این در حالی است که می‌توانند در سایر عرصه‏‌های شغلی مانند حسابداری، هنر، تربیت بدنی و… موفق باشند ولی ترجیح می‌دهند به خاطر نگاه افراد جامعه، به سمت استعداد و علائق خود نروند. بنابراین، هیچ گاه این جمله طلایی را از یاد نبرید: “مهم این است که خودتان نسبت به شغل‌تان چه احساسی دارید، احساس دیگران مهم نیست”

پس، اگر بابت داشتن شغل اولیه خود خوشحال هستید و احساس رضایت می‌کنید، در همان شغل بمانید. در غیر اینصورت، با تحقیق کافی، به سمت کار مورد نظر حرکت کنید. البته، به یاد داشته باشید که احساس راحتی و رضایت را با منفعل بودن، اشتباه نگیرید. چرا که احتمال دارد شما برای ارتقاء در شغل خود آماده باشید و به دلیل ترس از موانع پیش رو در پله بعدی، ماندن در همین پله را انتخاب کنید!

 

حتما بخوانید: رضایت شغلی کارمندان چیست و ۷ عامل تاثیرگذار آن

 

و اما جمع بندی

تا چه زمانی در شغل اول‌مان به کار ادامه دهیم؟ این سؤالی است که بسیاری از افراد تازه کار را به چالش کشیده و ما در این مطلب از رشدانا درمورد آن صحبت کردیم. اگر دچار تردید برای ماندن یا ترک شغل اولیه خود هستید، ابتدا باید بدانید که زمان مناسب برای ماندن در این کار چقدر است؟ کارشناسان، بر این باورند که حداقل یک سال و نیم باید از حضور در شغل اولیه شما گذشته باشد تا تصمیمی منطقی بگیرید.

از سوی دیگر، آنچه اهمیت دارد، احساس خود شما و نه احساس سایرین، نسبت به شغل‏تان است. آیا از شغل خود رضایت دارید و می‏خواهید آن را فقط به خاطر حرف مردم کنار بگذارید؟ آیا دچار بک چالش جدی در محیط کار شده‏اید که توان رفع آن را ندارید؟ در هر صورت حتما پیش از تصمیم نهایی، با یک مشاور شغلی مشورت کنید و نظرات خود را درمورد این مطلب، با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin